Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 393
Hei, jeg står ovenfor et dilemma jeg gjerne hadde trengt litt innspill på. Jeg må søke skole før 15 april og jeg har lyst til å studere økonomi og administrasjon. Dette vil jeg gjøre i enten Trondheim på NTNU eller i Bergen på NHH. På NTNU er jeg sikker på at jeg kommer inn, fordi snittet var i 2023 5,3 ish og jeg har 5,55. På NHH var snittet i 2023 5,56 som vil si at jeg var 0,01 karakter unna. Dette er jo så nærme du kommer, men jeg kom allikevel ikke inn. Jeg vet at det er mer prestisje å gå på handelshøyskolen i Bergen, men det er noe jævlig dritt å ikke vite om man kommer inn før i slutten av juli. På NTNU vet jeg at jeg kommer inn + jeg har noen kompiser der som sier jeg kan flytte inn i kollektivet hos dem + at dama skal dit. Hvis jeg skal bo i kollektivet hos noen kompiser må jeg bestemme meg nå fordi de gidder ikke å vente med å se hvor jeg kommer inn (som er helt forstårlig). Foreldrene mine maser konstant om at jeg må prøve meg på nytt i Bergen, men siden det er så usikkert om jeg kommer inn får jeg jævlig dårlig tid på å fikse leilighet + jeg mister faktisk det jeg tror er drømmedama. Er ikke gira på noe langdistanse drit. Er NHH virkelig så mye bedre enn NTNU på økonomi? Jeg er 100% klar over at det er en bedre skole når det kommer til økonomi og administrasjon, men er det slik at jeg går glipp av masse jobbmuligheter hvis jeg har gått på NTNU istedenfor NHH? Foreldrene mine sier at det er mye mulig at karaktersnittet går ned på grunn av nå har flere hatt eksamen, men hvis man ser på tidligere år har faktisk ikke karaktersnittet gått noe ned på ihvertfal 4 år. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal gjøre det nå heller. Jeg er klar for å gjøre det skikkelig bra på skolen uansett og jeg har tenkt til å prestere bra uansett hvor jeg kommer inn. Noen som har noe innspill på hva som er lurt i situasjonen jeg står i?
Sist endret av chugjug420; 3 uker siden kl. 17:55.
Jeg har lenge sett på NTNU som Norges beste skole. Til og med russiske spioner kommer dit.
Det høres ut som om totalpakken din er bedre ved NTNU, per nå? Med det sagt, takket jeg nei til å flytte fra en by til en annen igjennom jobb på grunn av ei jente tidlig i karrieren min, og det ble slutt med henne under et år etter at jeg tok beslutningen. Det tok tid før jeg sluttet å tenke "hva hvis".

Du er fra Trondheim, eller? Jeg tok bachelorgrad i hjembyen min, og flyttet ut av hjembyen for å ta master. Dersom jeg hadde valgt om igjen, hadde jeg flyttet ut for å ta bachelor og så videre til ny by på masternivå igjen. Det er noe helt eget med det å starte med blanke ark i en ny by sammen med en hel gjeng i samme situasjon. Jeg har langt mer kontakt med langt flere av de som jeg studerte med i ny by enn i byen jeg vokste opp i. Noen av de møter jeg mer eller mindre årlig til reunion et eller annet sted i verden.

Når det gjelder jobbmuligheter, vil de sterkeste hodene ha gode jobbmuligheter nærmest uavhengig av hvor de studerer, gitt at jobbmarkedet ikke er fryktelig dårlig. Etter din første jobb blir det mest viktigste med utdanningen din at du faktisk har et vitnemål (hallo sindre finnez).

Ikke meningen å heve meg over deg (jeg er vel egentlig sjalu ), men du er fortsatt fryktelig ung, og du vil nok etter hvert innse at det er veldig mange veldig bra damer der ute. Om du og din nåværende kjæreste er ment til å ende opp sammen, vil dere nok finne tilbake til hverandre på et eller annet vis. Hvis ikke, er det mange jenter / kvinner der ute som sikler etter gutter / menn med solid CV og god karriere.