Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 998
Japanske NTT West er verdens billigste bredbåndsleverandør. For ca. 500 kroner i måneden har Japanerne ubegrenset bruk av en fiberlinje.

Det eneste "problemet" er at linja er "best effort" - man får den hastigheten som er tilgjengelig i forhold til hva som brukes. Ser man på prisen er dette utrolig billig: For samme pris som du får en NextGenTel Charlie-linje (1500/512 kbps) her i Norge, får man en 100 mbit linje i Japan.

Her hjemme ergrer man seg ofte over høye priser på bredbånd og vi blir gjerne grønne av misunnelse når svenskene får 100mbit til 800 kroner fra Bredbandsbolaget.

En av grunnene til at det er lettere å lage denne typen tilbud i Japan enn i Norge, er at førstnevnte er mye tettere befolket. Dette betyr at man ikke trenger å strekke kabler over fjell og daler, og at man med 10 km kabel kan nå langt flere mennesker enn i Norge.

Det vil nok ta lang tid før vi ser slikte tilbud her i Norge, men alt håp er ikke ute: Det finnes allerede relativt billige og langt raskere teknologier, som vDSL, på markedet.

Kilder og mer info: digi.no - Tror du at bredbånd er billig i Sverige?
Sist endret av Øby; 23. desember 2003 kl. 13:06.
Så utrolig deilig, nå fikk jeg enda mer lyst til å flytte til Japan.
ingen som har en fetter i sverige som bare dør etter å sette opp en ftpserver?
Øby's Avatar
Trådstarter
Eller kanskje en bror i Japan :P
lyse bygger ut sdsl 10mbit for 800 kroner hvis man skal ha med diverse tv kanaler og ip telefoni. synd de bare bygger ut på noen få steder i norge. men bra de bygger ut hvor jeg bor hvertfall 10mbit here i come
Opprinnelig postet av apefaen
lyse bygger ut sdsl 10mbit for 800 kroner hvis man skal ha med diverse tv kanaler og ip telefoni. synd de bare bygger ut på noen få steder i norge. men bra de bygger ut hvor jeg bor hvertfall 10mbit here i come
Vis hele sitatet...
det er ikke noe spesielt billig det da. bbf selger 10 mbit for 395 kroner. de bygger ikke ut lenger og er bare i oslo.