Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 851
Hei, driver å skriver mitt første script.. Kanskje litt mye krimskrams men

#!/bin/bash
#Heroes of Newerth - Standalone "Defenders of the Ancients"
#HoN - DOTA

date
echo "Heroes of Newerth, a S2 Games Creation of DOTA"
cd ~/HoN
pwd
echo "BETA version!"
killall ktorrent
killall opera
echo "Game will start in 5 seconds - enjoy! "
sleep 5
wmctrl -k on
./hon-x86

#Written by ******

Har noen spørsmål angående kommandoer, og lurer på om noen kan guide meg igjennom? Med ny-begynner språk!

*Hvordan får jeg byttet farge og font på "echo" kommandoene?
*Er det muligheter for å starte opp ktorrent så fort jeg avslutter ved hjelp av ctrl+c i terminalen?
*Kommando for å sette kopete på busy i scriptet?
*Noen artige kommandoer jeg kan putte inn?

Takk!

Jo, også var det .bin_bash da. En script som kjøres på startup. Dette finnes jo ikke på ubuntu? Tenkte jeg skulle legge til "export PATH=$PATH:~/bin" så jeg slipper og "cd" meg til ~/bin hver gang jeg skal starte scriptet. Hva skal jeg bruke istedenfor bin_bash?
Sist endret av Prognisse; 14. august 2009 kl. 14:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Spørsmåla dine gir ikkje meining.

Unix-shell har ikkje konsept om font. Ein del av dei har konsept om farge, gitt av control characters, les her.

Og .bin_bash? Kva snakker du om? Tenker du på .bashrc, eller /bin/bash? Bash er ikkje ein del av POSIX-standarden, det er imidlertid vanlig. Det som _er_ posix-standard er /bin/sh, så det er alltid tilgjengelig. Typisk er det symlenke til ash eller bash... Du er ikkje garantert at /bin/sh er bash tho.

Når det gjeld kopete så er vel beste svaret dcop. KDE nyttar dcop til interprossess-kommunikasjon, og du kan nå den via dcop-kommandoen. Elles har vel kde4 gått over til dbus, så der må du lese deg opp på det.

Du kan òg styre ktorrent via dcop/dbus, slik at du kan stoppe og starte det når scriptet er på definerte punkt.
For å starte torrenter i det du trykker ^C legger du bare til høvelig dcop/dbus-kommando etter linja der du starter spillet.

(killall er forøvrig på linje med å bruke atomvåpen mot en by for å bli kvitt eit vepsebol i garasjen din. WAY overkill. Sjå på ting som dcop/dbus for å avslutte ting på litt fredligere vis.)
Unskyld! Mente bash_profile: "A better way would be to edit your .bash_profile file to include the above command. That way, it would be done automatically every time you log in."

Men finner ingen bash_profile :/ Hvor finner jeg det samme under ubuntu?
Haha, overkill ja. Ser den Skal se litt på dcop/dbus.
Så er ikke mulig å bytte font på det jeg har skrevet etter "echo"?
...mye krimskrams, ja. tput kan brukes til å sette farger, om ønskelig (ex. tput setaf 1 ...).

Trenger du virkelig å stå i katalogen den eksekverbare filen ligger i?

Kode

HON_BIN=~/HoN/hon-x86

${HON_BIN}
...traps kan benyttes for å spawne f.eks. ktorrent etterpå, mentja.
Ingen som vet om noen gode guider til dbus? (Bruker kde4)

Oyda, dbus så ut som vaskelige saker! Finner ingenting om hvordan jeg bruker det til å avslutte programmer :/
Hvor kan jeg legge til "export PATH=$PATH:~/bin" slik at den kjøres ved oppstart?

qdbus org.ktorrent.ktorrent
Så langt kom jeg. Noen som har peiling på hvordan jeg kan avslutte det? :S

Endelig! Fant en guide på internettet: qdbus org.ktorrent.ktorrent /MainApplication quit
Det jeg ikke helt skjønner, det er hvordan i alle dager finner man frem til slike løsninger uten internettet?

comicz, åssen funker traps?
Sist endret av Prognisse; 14. august 2009 kl. 20:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.

Kode

langvann@langvann-desktop:~$ qdbus org.kde.amarok /Collection
method QString org.kde.amarok.Collection.query(QString queryXml)
method QDBusVariant org.freedesktop.DBus.Properties.Get(QString interface_name, QString property_name)
method QVariantMap org.freedesktop.DBus.Properties.GetAll(QString interface_name)
method void org.freedesktop.DBus.Properties.Set(QString interface_name, QString property_name, QDBusVariant value)
method QString org.freedesktop.DBus.Introspectable.Introspect()
langvann@langvann-desktop:~$
Dette kan man f.eks bruke til å liste all jeg har i musikksamlinga mi.
Freiheit, man må PRØVE seg fram.
Skriv f.eks:

Kode

qdbus org.ktorrent.ktorrent
Så får du opp en liste med valg, som f.eks /MainApplication.
Deretter:

Kode

qdbus org.ktorrent.ktorrent /MainApplication
Så får du opp en liste med valg derfra også.

er bare å prøve seg fram.
eller du kan ta en: man ktorrent
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av Freiheit Vis innlegg
/MainApplication quit
Det jeg ikke helt skjønner, det er hvordan i alle dager finner man frem til slike løsninger uten internettet?
Vis hele sitatet...
Man leser dokumentasjonen som man fikk tak i i samme slengen som man fikk tak i det som du leser dokumentasjonen til. Uten unntak.
▼ ... noen uker senere ... ▼
NB!!! Byttet til Gnome.

$qdbus
$qdbus com.transmissionbt.Transmission
/com
/com/transmissionbt
/com/transmissionbt/Transmission

Men når jeg prøver meg videre $qdbus com.transmissionbt.Transmission /com/transmissionbt/Transmission
Så skjer ingenting.. Får ikke opp noen valg i det heletatt, heller ingen error eller noe sånt.

Fungerer qdbus på samme måte i gnome? I KDE fikk jeg jo ofte opp f.eks "MainApplication" og valg videre ut derfra.