Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1456
Vet dette var tatt opp før at en trodde han ble lurt, men problemet mitt er vel ikke at jeg blir lurt men at måleren kanskje er litt rar så jeg laget et nytt topic. (Steng den hvis det var galt).

Var ute å leste av målern min i går, og syns tallet var noe høyt, men tenkte ikke så mye på det før jeg logget meg inn hos hafslund og skrev inn tallene og så at jeg hadde brukt 8000kwh på 3 mnd.

Jeg bor i en 60kvm litren leilighet, er bare jeg og dama som bor her, og vi har sentralfyr, og ingen varmekabler. Pcen står på 24/7 sammen med kjøleskap. Alt av lys er av om natta, men er vel i normalbruk når det begyner å bli kveld. Vasker jo noe klær nå og da med vaskemaskinen. Bruker jo også komfyren til å lage middag. Og det blir jo litt tv titting på kvelden, men dette kan aldri i verden bli 8000kvh.

Har fått tak i et tangamper meter, så jeg skal gå ut å sjekke sånn ca hva forbruket ligger på når alt av lys komfyr vaskemaskin, tver står på.

Men det jeg lurte på var om måleren kan ha blitt ødelagt på noen måte? Evt om det kan ha kommet en jordfeil som trekker strøm. (Bor i en Blokk fra slutten av 80-tallet, så det er bare blitt oppgradert til jordfeilbryter på badet.)

Jeg må sjekke alt dette før jeg bestiller en fyr som kommer å sjekker måleren min, for det koster 2000kr hvis det ikke er noe galt med den.

Så folk som vet noe om dette, og kan skrive inn noen tips hadde gjort meg glad .
(Er telemontør så jeg har litt peil så ikke vær redd for å bruke faguttrykk )
det er ikke så veldig urealistisk.. tenk på regnestykket..

24 timer * 30 dager * 3 måneder = 2160 timer

8000kw/h / 2160 timer = snitt 3,7kw/h

det betyr ikke at du har konstant forbruk på 3,7kw/h.. det kan være ganger du er langt over og noen ganger kan du være langt under, hvis du skjønner hva jeg mener...

og, du bruker antageligvis varmeovner, varmtvannsbereder, kjøleskap / fryser, you-name-it...

det som da står i sikringsskapet er da for hele huset/hybelen/leiligheten.. og selv om det kanskje ikke virker sånn så bruker du faktisk en god del strøm.. og hvis det i tillegg har vært vinter nå da(noe det har..) og du kanskje har dårlig isolering(sier ikke at du har det..) så trekker dette opp ganske mye..

så det er ikke noe å være bekymret over

EDIT: leste nå at du har sentralfyr og ikke varmekabler.. så da kan du se bort ifra det bed varmeovn.. :P
Sist endret av Fukaniso; 12. april 2005 kl. 15:05.
Putas's Avatar
Trådstarter
Har sentralfyring, så null varmeovner eller varmekabler, ingen varmtvanssbereder. Og sist jeg målte hadde jeg litt over 4000kwh på halvt år og syns det var mye. Nå har jeg det dobbelt på et kvartal og jeg har vært mindre hjemme, så nei det er ikke sansynelig måling noe er galt, men jeg har sånn ca null peiling på hva
3,7 kw/h er rimelig heftig. tror du burde sette et amper meter over måleren og prøve litt. for og sjekke. men jeg vil ikke anbefale og gjøre dette selv
jeg kikket på strømregningen min når jeg kom hjem i går... jau, du har altfor høyt forbruk! jeg har et helt hus for meg selv og har forventet årsforbruk på cirka 11000kw/h.. så jeg trekker tilbake det jeg sa tidligere...
thomaseh: Eg ville ikkje satt ein amper meter "over" måleren siden det vil kortslutte. Husk at det er spenning som måles paralelt ikkje straum. Det skal målest i serie med kretsen.
8000 på tre mnd er mye! Jeg har ca samme størrelse, fyrer hele kåken med varmekabler og hadde ca 3500 Kw/h.

grever: les tangamperemeter...