Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1240
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvor ofte, hvor mye må man slite med rus?
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er stort sett nok å si du har tatt èn hasjnarkotikasprøyte, så vil dem ha det innlagt. Er min erfaring
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er ikke noe formel på det. Det går vel mer ut på om man har et rusbruk som man innser at er problematisk og påvirker livet negativt, enten psyken, nære relasjoner eller arbeid og helse.
Du kan alltids ringe rustelefonen anonymt, og dele din bekymring med fastlegen din.

Noe som er verdt å tenke på er at om ti år vil man sitte å angre på alle åra man ruste seg, kanskje bare om et år fra nå også. Også angre for et år til og et år til hvert år som går og man ser tilbake på. Men jeg har enda til gode å høre om noen som har angret på at de tok tak i livet sitt og ble rusfri.
Hva slags rusbehandling tenker du på? avrusning eller langtidsbehandling?
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av YoungAlkis Vis innlegg
Hva slags rusbehandling tenker du på? avrusning eller langtidsbehandling?
Vis hele sitatet...
Begge
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Begge
Vis hele sitatet...
Kort fortalt: Du må ha et skadelig forbruk. Jo skadeligere forbruket ditt er jo raskere får du hjelp.
Det er ikke noe fasit, kan være nok at du har abstinenser og det går utover daglige gjøremål.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Begge
Vis hele sitatet...
Er bare å søke plass om avrusning og vente på plass. Omfanget er veldig forskjellig fra folk som er der noen er veldig abstinente noen er ikke abstinente i det hele tatt. Men hvis du kun smoker weed syns jeg det er frekt å ta opp en plass for noen som trenger det mer en deg. Bruker du andre ting en weed, bare søk plass.
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kort fortalt: Du må ha et skadelig forbruk. Jo skadeligere forbruket ditt er jo raskere får du hjelp.
Vis hele sitatet...
Det kommer an på alder. Når jeg var 15 var det ikke måte på hvor raskt de skulle ha meg til rus-dps og rehab fordi jeg ble tatt i å ta hyppere på skolen én gang.

Jeg vil heller si det kommer an på hvordan andre vurderer at rusforbruket kan påvirke livet negativt, og pasientens egen motivasjon. I voksen alder har jeg vært innlagt flere ganger fordi jeg selv har vært motivert for å kjempe for å bli bedre, selvom mange andre garantert hadde det verre enn meg og hadde trengt plassen mere men ikke selv var motiverte og dermed ikke ble prioritert
Sitat av YoungAlkis Vis innlegg
Er bare å søke plass om avrusning og vente på plass. Omfanget er veldig forskjellig fra folk som er der noen er veldig abstinente noen er ikke abstinente i det hele tatt. Men hvis du kun smoker weed syns jeg det er frekt å ta opp en plass for noen som trenger det mer en deg. Bruker du andre ting en weed, bare søk plass.
Vis hele sitatet...

Dette er veldig underlig å si.
Gitt at en med kokain avhengighet og en som "bare" er avhengig av weed er i rusbehandling og den som er avhengig av kokain er middelmådig motivert og den med avhengighet av cannabis er supermotivert....og den med kokain avhengighet ryker utpå rett etter behandling og opptar plass i behandling 15 ganger til før den blir rusfri, den med cannabis avhengighet trengte den ene behandlinga og får orden på livet sitt.
Stiller du da på samme sted i ditt utsagn?
For meg blir et slikt utsagn som å gi forskjellige mennesker og forskjellige utfordringer, forskjellige verdier.

Til ts.
I det hele og fulle så handler det om motivasjon og evne til å være advokat i din egen sak. Ettersom vi har en regjering som har kutta ned plasser i bøtter og spann og fjernet fritt behandlingsvalg så er det lang ventetid og få plasser. Dermed er det desto viktigere å faktisk ta tak å gjøre din innsats for å få adressert utfordringene. Og, desverre, så har det nok også noe å si hvem personen som søker på dine vegne er.... altså, ikke hvor de er og hvor de jobber, men hvordan de evner å formulere søknaden din.
Personlig tok jeg kontakt med ARA og fikk god hjelp med samtaler der frem til søknaden var ferdigbehandlet og jeg gikk inn i behandling
Det triste med disse avrusningsstedene er at de omskolerer deg fra et rusmiddel til et annet, fra heroin til religion f eks.

... underveis er det vanlig at de tar i fra deg lappen og utsetter deg for fornedring.
Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
Det triste med disse avrusningsstedene er at de omskolerer deg fra et rusmiddel til et annet, fra heroin til religion f eks.

... underveis er det vanlig at de tar i fra deg lappen og utsetter deg for fornedring.
Vis hele sitatet...
Hvor har du vært på avrusning der de bruker religion? xD At de tar lappen sier seg litt selv, men du kan få den tilbake når du kommer ut igjen fikk jeg beskjed om. Mens du er der inne kan du levere rene prøver som kvalifiserer til at du er edruelig nok til å kjøre den dagen du er ferdig på behandling.
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
Det triste med disse avrusningsstedene er at de omskolerer deg fra et rusmiddel til et annet, fra heroin til religion f eks.
Vis hele sitatet...
Og hvilke offentlige steder mener du det skjer? Nei det skjer ikke. Dog har alle sykehus tilgang til sykehusprest for de pasientene som ønsker å snakke med en.
Det er vanlig at de leser et avsnitt fra aa/na 1 gang i blandt. Dette tar 2 minutter og gjør deg ikke religiøs xD
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av YoungAlkis Vis innlegg
Er bare å søke plass om avrusning og vente på plass. Omfanget er veldig forskjellig fra folk som er der noen er veldig abstinente noen er ikke abstinente i det hele tatt. Men hvis du kun smoker weed syns jeg det er frekt å ta opp en plass for noen som trenger det mer en deg. Bruker du andre ting en weed, bare søk plass.
Vis hele sitatet...

Men må alltid fastlegen søke eller kan man søke selv?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men må alltid fastlegen søke eller kan man søke selv?
Vis hele sitatet...
Tror det må gå igjennom fastlege om du ikke betaler selv for privat plass. Fastlegen må nok legge ved noen ord om hvor problematisk rusbruken er så er det opp til inntaksstedet å vurdere behov for behandling og lengde eventuelt.
Sist endret av NokErNok; 15. november 2023 kl. 20:42.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men må alltid fastlegen søke eller kan man søke selv?
Vis hele sitatet...
Må ikke gjennom fastlege har vært der 2 ganger første gang fikk jeg plass etter jeg havna på sykehuset, andre gang gjennom DPS. Tror du helt sikkert kan bare ringe selv også, flere av de tyngste brukerne har ofte ikke noe kontakt med noe slags leger og ting, men de er der alltid. Prøv å ring du og se hva de sier, lykke til!