Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 5974
Hei, er det noen som vet hva aldersgrensen på plomberte våpen er? Eller er det noen i det hele tatt? Tenkte og kjøpe en ak-47 og ha til pynt Men litt kjiipt om jeg blir tatt for og ha våpen når jeg er under alderen og får aldri ha våpen igjen.
At de er plomberte gjør vel at de ikke kan brukes til noe annet enn pynt så det burde vel være lov uansett?
Sitat av Kirekzulu
At de er plomberte gjør vel at de ikke kan brukes til noe annet enn pynt så det burde vel være lov uansett?
Vis hele sitatet...
Sorry og sie det, men det er 18.
Har selv kjøpt en plomba smith & wesson, må være 18.
Sist endret av meitemark; 20. mars 2022 kl. 23:49.
Du kan vel uansett få foreldre eller noe sånn til å kjøpe... Tviler vel litt på at politiet blir særlig sure for at du har et plombert våpen på veggen som står i foreldre/bekjentes navn...
Sitat av larrizzz
Sorry og sie det, men det er 18.
Har selv kjøpt en plomba smith & wesson, må være 18.
Vis hele sitatet...
Nei det må man slettes ikke, er ingen aldersgrense på plomberte våpen.
Plomberte våpen er like farlige som et stolbein. Eneste du kan gjøre med dem er å slå folk

Men det at selgeren bestemte at du måtte være 18 for å kjøpe den er noe annet.
Stemmer, ingen aldersgrense på plombere våpen, da dette er "pynte gjenstander". Men det er en del selgere som krever at man er 18, nettopp for å slippe fjortiser som flyr rundt og skremmer folk i gatene med plomberte våpen.
søkte litt på nett. Men fant ikke annet om lover å regler for plombering. Vil egentlig bare vite hva de egentlig plomberer? løpet? noe i avfyringsmekanismen? jja dere skjønner
Det er selve løpet og der patronene mates inn som blir plombert.
Vanligvis ikke avfyringsmekanismen, siden mange liker å kunne ta ladegrep og klikke med avtrekkeren.

Man kan også plombere magasinet, men da fungerer jo våpenet som vanlig, bare at du har plass til mindre ammo i magasinet.

F.eks hagler som har større magasinkapasitet enn to patroner må plomberes slik at det kun er plass til to stk.
Dette gjelder kun til jakt (ikke baneskyting osv. der tror jeg det ikke er noen grense).
det er som oftest en liten stang inni slike hagler som bare er å ta ut, ettersom du har lov til å ha mer en 2 skudd på bane
DEt er ingen regler for plombering/begrensing på patron mengden i pumpe eller halvauto våpen lenger. Det er nå jegerens plikt å påse at det ikke er mer enn 2 patroner i våpenet.

Tidligere var det reger om at magasiner måtte begrenses til 2 patroner, men det er endret.

Og det man gjør når man plomberer, er at man ødelegger løpet ved å bore hull i det, og samtidig sveise inn noe som hindrer deg i å kamre en patron. Ut over dette er det lite som blir gjort. På nyere plomberinger, så skjærer de ofte i tennstempelet og sluttstykket, slik at dette er ubrukelig.
Sitat av Grimdoc
Nei det må man slettes ikke, er ingen aldersgrense på plomberte våpen.
Plomberte våpen er like farlige som et stolbein. Eneste du kan gjøre med dem er å slå folk

Men det at selgeren bestemte at du måtte være 18 for å kjøpe den er noe annet.
Vis hele sitatet...
Kjøpte ei plomba elefant-rifle lignende sak, måtte ha med foresatte.
Sitat av larrizzz
Kjøpte ei plomba elefant-rifle lignende sak, måtte ha med foresatte.
Vis hele sitatet...
Du sier du måtte ha med foreldre, men dette var på selgers initiativ.
Fins ingen lov som sier at man må være over atten, siden våpenet er uskadeliggjort.
noen som vet hvor jeg får tak i plombert Desert Eagle??
helst i norge da
går det an å fjerne plomberingen å bruke våpenet normalt etterpå?
Sitat av atmatm
går det an å fjerne plomberingen å bruke våpenet normalt etterpå?
Vis hele sitatet...
trenger vel ikke captain obvious for å slå deg i hodet for å få deg til å tenke på hva konsekvensene av det hadde blitt..
Sitat av atmatm
går det an å fjerne plomberingen å bruke våpenet normalt etterpå?
Vis hele sitatet...
Kort og godt: Nei, ikke på nyere plomberinger.
Men de gamle kan du alltids borre opp løpet igjen på, selv om resultatet kan bli fatalt.
Har hørt det skal gå ann og varme opp løpet, viss løpet er fylt med bly så renner det ut. Vet ikke om det er sant da, men har hørt det, er litt skeptisk...
nå er ikke jeg noen ekspert men virker som kjøp av våpen som er plumberte ville gjelde som kjøp av deler i og med det er vitale våpendeler som fortsatt fungerer. dette ville medføre at det i prinsippet er 18 år, men det finnes jo untak. hvis det stemmer så utelokker det jo alle våpen med hel auto. tar du med deg noe fra utlandet vill du nok måtte søke om import tillatelse. har vanskelig for og tro på oppboring av av rifle løp i og med at man ville ødlegge rillene. sitter plomba i kammeret er det noe annet
er jo ikke værre en at du bare kjøper deg et nytt løp å så voila
hehe
men hvis det er i kammeret så vet jeg ikke..
skulle jeg ha kjøpt et plomba våpen så tar jeg det bare med til gamlefar som bor 1km fra meg for han er ekspert på sånne ting
hehe
men hvor enkelt dette er vet jeg ikke noe om
Blir ikke løpet registrert når en kjøper nytt løp, er ikke bare til å kjøpe nytt løp, må ha registrerings papirer osv. Og da er det ikke mye vits i det.
Som Hjernen sier, så er det registreringsplikt på løpet og.
Så i teorien er det like enkelt å skaffe et helt nytt full-auto våpen.
Sitat av Grimdoc
Nei det må man slettes ikke, er ingen aldersgrense på plomberte våpen.
Plomberte våpen er like farlige som et stolbein. Eneste du kan gjøre med dem er å slå folk

Men det at selgeren bestemte at du måtte være 18 for å kjøpe den er noe annet.
Vis hele sitatet...

Plombert eller ikke, den vanlige mannen i gata vet ikke at den er plombert! Ser jo ut som et helt vanlig uplombert våpen! Kan brukes i mange sammenhenger for å skremme shit'n utav folk..
_JokKe_'s Avatar
Trådstarter
Det jeg også tenkte på når jeg skulle kjøpe. Det er jo fett det helt til "fienden" din tar opp våpen som selvfølgelig ikke er plombert og boom.. Du der død...
Sitat av Pumpkin
Plombert eller ikke, den vanlige mannen i gata vet ikke at den er plombert! Ser jo ut som et helt vanlig uplombert våpen! Kan brukes i mange sammenhenger for å skremme shit'n utav folk..
Vis hele sitatet...
Selv om det ikke er 18-års grense er det ikke lov å bære dem synlig offentlig.
Samme gjelder softgun/air gun, men disse er det 18-årsgrense på.
Hei, det er ikke noe problem å fjerne plomberinga på nyere plomberte våpen. hvis du har riktig verktøy. ex: dreibenken på skolen kan brukes til det hehe.
Sitat av Air pilot
Hei, det er ikke noe problem å fjerne plomberinga på nyere plomberte våpen. hvis du har riktig verktøy. ex: dreibenken på skolen kan brukes til det hehe.
Vis hele sitatet...
Tviler på dette. Vanlig mekaniske linjer har nok ikke utstyret som trengs? Husk at det skal være riller med perfekte mål. En børsemaker har det som trengs hvertfall.
(Det blir kun tatt inn seks elever i året på børsemakerlinja i Norge).

Og mener at de nye plomberingene er så sterke at om du prøve å borre dem, så vrenger du istykker løpet.
Sist endret av Grimdoc; 12. februar 2007 kl. 23:07.
Sitat av Air pilot
Hei, det er ikke noe problem å fjerne plomberinga på nyere plomberte våpen. hvis du har riktig verktøy. ex: dreibenken på skolen kan brukes til det hehe.
Vis hele sitatet...
Bull S***!! Plombering av nyere våpen innebærer at våpenet IKKE kan settes tilbake i fuksjonell tilstand. Dette innebærer ikke bare å plugge løpet, men også å skjære i sluttstykket og tennstift. Enkelte ganger blir også tennstiften sveiset fast.

På pistoler blir som oftest sleiden kuttet på langs under, slik at den vil kunne dele seg dersom man forsøker å avfyre et skudd med den.
Vel, kan vi få svar på hva plomberte våpen koster? Hvis jeg skal ha en plombert pistol, glock eller Desert Eagle, hvor får jeg kjøpt dette? norsk våpenbutikk? har ikke tenkt til å legge i dyre dommer.
Tilsier ikke reglene at replika/plomberte våpen skal behandles på samme måte som vanlige våpen? Mener det er slik at man må ha våpen innelåst i våpenskap e.l. (men når sant skal sies ligger min Colt 1911 som regel på skrivebordet)...
Den gikk forøvrig for 700-800 kr på topsecret.no for en stund siden. Om noen skulle komme over en replika av en AK-47 til ikke så ALT for mye; si i fra.
Sist endret av charz0r; 13. februar 2007 kl. 22:36.
Sitat av Grimdoc
Selv om det ikke er 18-års grense er det ikke lov å bære dem synlig offentlig.
Samme gjelder softgun/air gun, men disse er det 18-årsgrense på.
Vis hele sitatet...
Nå mente jeg at OM han var en tulling som bestemte seg for å løpe inn i en butikk å liksom "rane" de elns .. DA ser man ikke forskjell på en ekte eller plombert..
Samma om han driver med utpressing ^^ Hvem vet hvilke tanker som surrer rundt i skallen hans ..
Sitat av Pumpkin
Nå mente jeg at OM han var en tulling som bestemte seg for å løpe inn i en butikk å liksom "rane" de elns .. DA ser man ikke forskjell på en ekte eller plombert..
Samma om han driver med utpressing ^^ Hvem vet hvilke tanker som surrer rundt i skallen hans ..
Vis hele sitatet...
Ja, såklart ser du ikke noen ytre forskjeller på et virkelig og plombert våpen.
Men hva har raning og utpressing med saken å gjøre?
Sitat av Grimdoc
Ja, såklart ser du ikke noen ytre forskjeller på et virkelig og plombert våpen.
Men hva har raning og utpressing med saken å gjøre?
Vis hele sitatet...
raning og utpressing er vel et kjent bruksområde for våpen?
Jeg tror du fint kunne ranet en bank med et malt lekepistol, eller bare en klump i lommen (ikke tenk skittent nå). Skal du først ha modellvåpen ville jeg nesten satset på en skikkelig airsoftgun. Mange ser fantastiske ut, og så skyter de jo i tillegg.
på plomberingen sitter det en bolt som er sveisa fast i gjennom løpet, tennstempelet er kuttet av og sluttstykket er sveiset i gjenn eller noe i den rettningen. har tatt ut plomberinga av en ag3, løpet var ikk fylt med noe bare blotet igjenn. tenn makanismen pleier altid å fugere, for de mange vil ta lade grep og såntt
Sist endret av Air pilot; 14. februar 2007 kl. 14:32.
Sitat av BLixxzz
raning og utpressing er vel et kjent bruksområde for våpen?
Vis hele sitatet...
Jamen det er ikke det denne tråden handler om!
Den handler om aldersgrenser på plomberte våpen.

Jeg veit uansett ikke hva du vil fram til? Vil tippe straffen er den samme for truing med uekte og ekte våpen.
straffen er sikkert den samme, fant en ak47 til 3400kr på http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?...&LanguageNr=20
Sitat av tokjomo
Vel, kan vi få svar på hva plomberte våpen koster? Hvis jeg skal ha en plombert pistol, glock eller Desert Eagle, hvor får jeg kjøpt dette? norsk våpenbutikk? har ikke tenkt til å legge i dyre dommer.
Vis hele sitatet...
For å finne prisen på plomberte våpen: Ta vanlig pris for et bruktvåpen, og pluss på ca. 500.- for plomberingen.
Det er jo riktige våpen, som plomberes for fritt salg. De blir ikke nødvendigvis noe BILLIGERE av den grunn!

Hvor mye vil du betale da? Kanskje jeg kan skaffe deg noe, bare du sier noe om hvor mye penger du vil bruke på det! 2 lapper?
Sitat av M&G
Bull S***!! Plombering av nyere våpen innebærer at våpenet IKKE kan settes tilbake i fuksjonell tilstand. Dette innebærer ikke bare å plugge løpet, men også å skjære i sluttstykket og tennstift. Enkelte ganger blir også tennstiften sveiset fast.

På pistoler blir som oftest sleiden kuttet på langs under, slik at den vil kunne dele seg dersom man forsøker å avfyre et skudd med den.
Vis hele sitatet...
Det er fullt mulig å få et plombert våpen til å fungere igjen. Men det er absolutt ikke noe for hvem som helst å begi seg ut på!!! Krever både rett utstyr, kunnskaper og håndlag. Da jeg var våpenreparatør i militæret for 10 år siden, så kjøpte jeg meg en fabrikkny Jennings 22LR pistol som jeg satte i stand igjen. tror den kostet 599,- eller 699,-. søppel forresten! Var bare for morroskyld.
Kammeret var sveist igjen, og det var skåret et spor i løpet lenger fremme, så det var ikke å få fikset. Så jeg måtte lage et nytt løp. glattborret........
spissen på tennstemplet var kappet, støtbunnen var slipt i stykket, og det var skåret og slipt på sleiden. Tenkte å legge på litt sveis og frese ned igjen, men det var ikke sveisbart fant jeg ut. Bare brant opp omtrent som zink. så siste løsning ble å fylle igjen med noe stålplast eller ett eller annen sånt. tennstemplet borret jeg opp og limte inn en bit av et hss-borr.
Fungerte på et vis det! Skjøt mange skudd med den. Men fikk den aldri til å fungere på auto da. Kulene gikk stort sett dit de selv ville pga. at det ikke var riller i løpet, og hylsene ble sittende fast i kammeret fordi jeg ikke hadde noen kammerbrotsj. brukte bare et 5,7mm borr. Hadde aldri turt å prøve den hvis det hadde vært et grøvre kaliber!!
Hadde jeg hatt et gammelt rifleløp å lage nytt løp av, og en brotsj, så hadde den fungert som den skulle den.
Den ble desverre beslaglagt av "onkel" 3 år etterpå... De fant den tilfeldigvis under en razzia på hybelhuset der jeg bodde.
Har ikke prøvd meg på noe sånt etterpå, men skulle nok fått det til.

Er ikke noe du bør prøve på grunnkurs mek. for å si det sånn!!!!
Sitat av InnIHampen
Da jeg var våpenreparatør i militæret for 10 år siden, så kjøpte jeg meg en fabrikkny Jennings 22LR pistol som jeg satte i stand igjen. tror den kostet 599,- eller 699,-. søppel forresten! Var bare for morroskyld.
Vis hele sitatet...
Har du spurt deg selv hvorfor slike "mini-pistoler" er så og si umulige å få tak i nå til dags?
Det er nok delvis fordi at de er så lette å reaktivere til "fungerende" stand.
Men ta også med i resonementet ditt at regelverket for plombering er endret etter at du gjorde dette.

Et .22LR våpen er jo ikke rare saken, så det byr ikke på noen problemer å få dette til å fungere. Jeg har gjort det samme med lignende pistoler i .22LR, Husquarna 9mm short, .32ACP, .308 og 30-06.
Ingenting er umulig, men hvor mye arbeid skal man gidde å legge i det?

Løp kjøper man forresten uten lisenser. En grei kilde til slikt er bruktsider på internett.
Sitat av M&G
Løp kjøper man forresten uten lisenser. En grei kilde til slikt er bruktsider på internett.
Vis hele sitatet...
Da selger de ulovlig.
For å kjøpe vitale våpendeler, skal du vise til våpensøknad på det våpnet du har. Du kan kjøpt et nytt løp i samme kaliber som står skrevet i våpensøknaden, ikke noe annet.
Har det slått deg at løp ikke er lisensbelagt i alle land i verden? Derfor er internet en grei kilde....

Og for å være pinlig nøyakrig, så får du kjøpt løp i samme kaliber som du allerede har våpenkort på.
Du trenger ingen ny søknad om erhvervstillatelse for å kjøpe nytt løp.
Sitat av M&G
Du trenger ingen ny søknad om erhvervstillatelse for å kjøpe nytt løp.
Vis hele sitatet...
Det har jeg da heller ikke sagt?

Og det med at du kan sende etter våpenløp via internett tipper jeg tollen koser seg skikkelig med om du blir oppdaget (om du ikke har papirene i orden).
Sitat av Grimdoc
Det har jeg da heller ikke sagt?
Vis hele sitatet...
Sitat av Grimdoc
Da selger de ulovlig.
Vis hele sitatet...
Du skriver da det her.

Sitat av Grimdoc
Og det med at du kan sende etter våpenløp via internett tipper jeg tollen koser seg skikkelig med om du blir oppdaget (om du ikke har papirene i orden).
Vis hele sitatet...
Nei. For hvorfor skulle de åpne alle pakker som kommer? Og tror du ikke det er mulig å ta det inn som andre ting? Det har fungert greit i de tilfellene jeg har importert diverse deler.

Jeg synes det er tåpelig å uttale seg såpass bastant om ting du bare synser om. Den dagen du har litt erfaring med emnet, da først mener jeg at det er riktig av deg å uttale deg om det er mulig eller ikke.
Jeg har ikke sagt at de trenger en NY søknad.
Jeg sier at de må vise til den for våpnet sitt.

Jeg sier ikke at de åpner alle pakker, men jeg sier at de KAN. Herregud, hva er galt med deg.
Jeg er fullt klar over at det er mulig, bekjente av meg har gjort det. Men det fortsatt en sjanse for at pakken kan bli åpnet, uansett hva du får dem til å skrive utenpå pakken.
Og så? Det er ikke hva som står UTENPÅ pakken som er tingen. Det er hva innholdet er BESKREVET som!
Tror du de som sitter i tollen klarer å skille på et rifle løp og et rør beregnet for høytrykk drivning av gass-stempler til bruk i Nord-sjøen? I så fall, tro om igjen!

Og du behøver aldri å vise noen kopi av noen søknad eller våpenkort for å handle et løp via internett. Det finnes steder hvor du kan handle akkurat hva du vil, bare du har penger.
Og om de som evt. selger det her i landet gjør det "ulovlig" ? Hva så? Er ikke hele operasjonen som diskuteres her utenfor hva som er loov da?
Enkelte kommentarer er totalt unødvendige i visse tilfeller, slik som den du kom med om at "da gjør de noe ulovlig".
Sist endret av M&G; 18. februar 2007 kl. 15:17.