Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1542
Hei

Som dere har sett på Cribs (mtv), Pimp my ride (mtv) osv så bruker de forskjellige mekaniske komponenter til og gjøre en liten final touch på ting..

som foreksempel:
*tv automatisk opp av senga*
*mixebord automatisk ut av bagasjerommet*
osv osv

Hvor finner jeg slik hydralikk eller hva jeg skal kalle det? Kan det styres med fjernkontroll?

Skal flytte, og tenkte hvis det ikke var for dyrt så skulle jeg instalere noen gadgets i den nye leiligheten/hybeln.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Er ikke sikker på hvor men etpar ting vet jeg:
Pneumatikk = Luft
Hydralikk = Olje

Pneumatikk er vel det kjekke for ting som ikke er så tungt/stort, mens hydralikk er for større tyngre ting.
Du må vel enten til noe spesialsjapper for å få skaffet deler som du trenger til et sånnt prosjekt.
Du må ha litt greie på Pneumatikk og hydraulik når du skal lage det du skal lage. Iallefall hydraulik, for det må gå inn i en tank etter det har blitt brukt, og det trenger du ikke med luft.
Menne du kan sikkert gå på en butikk som heiter "Tess", dei har ein del innen pneumatikk, og sikkert hydraulik og.
jeg vil vel også gå utifra at det finnes små elektriske motorer som kan løfte opp noe mindre tungt, som i den pimp my ride-episoden med den gule camping-pickupen.

har hatt lyst på noe sånt selv
Ville verken gått for hydraulikk eller pneumatikk...
For å bruke hydraulikk trenger du en pumpe som bråker, og for å bruke luft trenger du en kompressor som bråker... Så i så fall er el-motor tingen.
EagleNest's Avatar
Trådstarter
Okei, så da er vi down to el-motor. Noen som har et bedre navn på det? blir bare rot når jeg søker slikt i google, skal prøve og søke sammen med stikkord som pimpmyride osv siden sikkert flere lurer på dette enn meg..

skal også prøve og søke etter spesielle elektronikk sjapper.
Det kan nok fjernstyres ja.
Hydraulik er noe vanskelige greier og jobbe med, samt trykk på oljen og slanger osv.
Har selv hydraulik som erstatter vireene på trialsykkelen.
Der er det et helvette hvis det går hull etter jeg har kantet.
Og luftes trenger dem oxo av og til..
Tror heller att de bruker motorer som går på strøm på slikt småtteri. Trenger er ikke snakk om så ekstremt mye krefter att det gjør noe. Hydraulik er bare å utelukke verfall, plnaumatikk også, vist du ikke skal ha en luft tank i bagasjerommet.
EagleNest's Avatar
Trådstarter
Planenene mine er vertfal, så kanskje dere skjønner tegningen:
*I enden av sengen så er det en fotskammel, med bruk av fjernkontroll så vil det komme en tv ut av fotskammelen (akkurat som på mtv-cribs, haha)

Også hadde jeg tenkt og bruke det på noe småtterier til bil og på hybel.

Elektrisk motor er nok best, olje blir for mye styr og som sagt muligens ikke gjørbart i det hele tatt.
Du får vell kjøpt elektriske motorer og sånt på clas ohlson og bil tema. Må vell uansett shoppe etter mekanikken andre plasser (tannhjul/sånn-taggete-skinne)...

Scha
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Elektrisk rullestol deler og elektriske vindusheiser er blitt brukt av Mad Mike på pimpmyride. Dette har de også bruk på det derre skraphaugkrigen på Discovery. Slike ting kan fjernstyres og er jo ganske kraftige. Forusetter jo at du har litt peiling på elektronikk og ikke har tenkt å løfte en 28" ++ tv, for da trenger du noe som er litt sterkere.
En vindusviskermotor kan nok gjøre jobben. De er rimelig kraftige og er små nok til det meste. Gi den en nedgiring på 8:1 eller mer og bruk wire for kraftoverføringen. Til selve sleiden kan du bare kjøpe slikt man kan montere underbenkeplater for å sette tastatur på.
Kan du helt raskt forklare hvordan jeg kan nedgire en sånn motor?
Mange måter; den mest kompakte er å bruke tannhjul, men det kan være litt vanskelig og kan bråke en del. Det letteste er nok å bruke reimoverføring. Da må du ha 2 små reimhjul som du sikkert kan finne fra 2 forskjellige typer vaskemaskiner eller en helt annen plass. Formelen for å regne utveksling er uansett:

i = d2/d1 = n1/n2

Den ser litt rar ut slik, men jeg kan prøve å forklare litt. "d" er diameter, tallet angir hvilket av hjulene. "n" er turtallet og tallet angir hjul. La oss si du har en motor som roterer 1500 o/min og et reimhjul på 40mm. Du ønsker ett turtall på 500 o/min. Da må du vite størrelsen på hjul 2 og snur formelen slik(basic math):

d2 = (d1*n1)/n2 = (40*1500)/500 = 120mm

Hjul 2 må dermed være 120mm i diameter. Dette blir jo egentlig et litt for stort hjul. Men du kan jo bare lage enda en utveksling Min umiddelbare tanke på å skyve platen fram og tilbake ville være å montere en tannrekke på undersiden og la ett tannhjul rotere mot dette. Da får du utveksling nummer 2 og kan sikkert få ganske små hjul.

Jeg benyttet meg av sjansen for å få publishe en painttegning også!
Sist endret av TipeX; 14. april 2005 kl. 20:14.
ehmm.. men vil ikke den løsningen der føre til at tv.en går bortover/fremover istedenfor oppover?? :-/
Skulle den gå oppover? My mistake. Kan bruke mye av det samme bare en lengre aksel og løfteanordning på begge sidene. Skulle ikke være noe problem å få til.
Marshall, pfff, dette går over din forstand (hehe, neida)

Tipex, Takker og bukker. Trodde egetlig du hadde i tankene en litt mer teknisk løsning der du fysisk fikset noe i selve motoren. Men det stemmer vel at det enkle ofte er det beste

Edit: For å få den til å gå oppover er det bare å sette en støtteskinne på hver side eller evnt. en med spor som kan plasseres hvor som helst. Da er det bare å sette den skinnen med tannhjulene på loddrett midt på skjermen.
Sist endret av NoRemorse; 14. april 2005 kl. 20:27.
linak.no de selger det du er ute etter.
EagleNest's Avatar
Trådstarter
Sitat av exuz
linak.no de selger det du er ute etter.
Vis hele sitatet...
DU ER EN KNUPP!!! (in a masculin kind of way!)

dette hjalp meg mer enn noe annet, flott!
Aktuator er ordet vi leter etter, flott flott flott