Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 3111
Først av alt jeg bor på toppen i en bygård i Oslo - mao 5 etg.
Naboleiligheten har vært en utleieleilighet dvs. folk kommer og går med sånn ca 1 års mellomrom.

Den nye naboen derimot er rimelig suspekt - det jeg lurer på - vedkommende har montert et overvåkningskamera utenfor sin dør som overvåker all trafikk også utenfor min dør.

Selvfølgelig ønsker jeg ikke dette - hva bør jeg gjøre ? noen forslag ?

I tillegg har vedkommende en stor "vakthund" som bjeffer både sent og tidlig. Åpenbart hvilken hensikt den har. Er ganske lei og seff kjedelig når man får besøk og alle spør om det åpenbare. Igjen noen forslag ?

Thanks
har du i det heletatt snakket med han om dette?
Kan vell klage til han som eier blokka da?må da være mulig og klage hunden..

edit : eller først kan du gjøre som nas sier...
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Datatilsynet. Ring dem. De sender hissig brev, han får bot, og tar ned kameraet sitt.
Teletilsynet (eller hva det heter) er vel de du skal snakke med, det er ikke lov å sette opp overvåkningskamera uten tilatelse fra dem. Med tanke på hunden så er det jo gåreire du må snakke med, evt styre i blokka.

Du kan jo også ringe snuten og si at du har mistanke om at han driver med rare ting. Sjangsen er stor for at han selger dop eller noe siden han har satt opp kamera og har en vakt hund. Politiet har jo ikke lov til å si hvem de fik tips fra.

EDIT: en som var raskere ute ja.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Nei, her har SharQ rett: Det er Datatilsynet som behandler saker som dette. Som det står under "Kameraovervåking – en veileder" kan ikke privatpersoner drive overvåking på offentlig plass, eller fange opp bilder fra privat eiendom bortsett fra sin egen. Siden han filmer mot døren din, og folk som går forbi der er dette et klart brudd på retningslinjene. Slik jeg forstår saken bryter han med både det ene og andre av prinsipper og retningslinjer her.

Prøv å ta en prat med ham, og om ikke dette fungerer, kontakt datatilsynet.

Når det gjelder hunden, så kan du jo undersøke om det faktisk er lov å ha husdyr i bygget i hele tatt. Siden han ikke eier leiligheten, men bare leier, så er det godt mulig huseier kan gjøre noe med dette.
Du kan jo sette opp et "dummy" overvåkningskamea som liksom overvåker all trafikken ut og inn av hans leilighet.
Du får kjøpt "fake" overvåkningskamera på biltema for ett par hundrelapper

http://www.biltema.no/products/produ...?iItemId=92099
http://www.biltema.no/products/produ...?iItemId=92101
Sist endret av mad-dj.; 6. april 2005 kl. 21:19.
Vurderte å plassere web-camera'et i vinduet fordi jeg ikke kan se hvem som kommer av naboene eller venner, fordi jeg har trukket for gardinene pga innsyn. Men kameraet vistes for godt så jeg droppet saken fordi det ville sett idiotisk ut å folk ville tro at jeg var en paranoid og et rart menneske.

Konklusjon

Naboen din har sikkert en skrue løs, psykisk syk eller begge deler, og vil vite hvor han/hun har alt til et hvert tidspunkt.. Men IALLEFALL, hele greia er ulovlig, og vist hunden bråker etter 11 så er vel veien kort til telefonen for å ringe huseieren. Begge deler kan nevnes, og leietakeren vil få brev og forhåpentligvis reagere.
stell deg under kameraet og ni-stirr inn i det i en halvtime times tid. se om han blir nysgjerrig.
eller ta ett bilde av gangen...fra vinkelen fra kamera...så tar du og teiper bilde fårran kamera...så ser det ut som det er tomt i gangen..tatt fra olsen banden :P
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Sitat av frgz
eller ta ett bilde av gangen...fra vinkelen fra kamera...så tar du og teiper bilde fårran kamera...så ser det ut som det er tomt i gangen..tatt fra olsen banden :P
Vis hele sitatet...
festlig. Men fungerer ikke. Bildet vil være helt ute av fokus - de fleste overvåkningskamera har fixed-fokus, som gjerne er på mellom 2-5 meter, avhengig av plassering og design osv.
Sitat av SharQ
festlig. Men fungerer ikke. Bildet vil være helt ute av fokus - de fleste overvåkningskamera har fixed-fokus, som gjerne er på mellom 2-5 meter, avhengig av plassering og design osv.
Vis hele sitatet...
Kan man ikke bare bruke en kikkert som er snudd feil vei? :-)
Sitat av centric
Kan man ikke bare bruke en kikkert som er snudd feil vei? :-)
Vis hele sitatet...
Tenk litt realistisk, fyren som har satt opp kameraet vil vel merke om det henger stor kikkert og et bilde forran kameraet sitt.
Ja, prøv å lim en kikkert bakfram fremfor et videokamera, med et bilde i passe avstand fra kikkerten igjen. Hvorfor ikke heller trykke opp bildet i størrelse XXXXL, og henge det opp fra taket ca 1-2 meter fremfor kameraet?
Eller, hva med å henge opp en diger plakat med goatse i gangen? Da ville ihvertfall jeg aldri ha brukt det kameraet igjen.
Sitat av pinnsvinet
Eller, hva med å henge opp en diger plakat med goatse i gangen? Da ville ihvertfall jeg aldri ha brukt det kameraet igjen.
Vis hele sitatet...
Haha! Hørte rykter om en relativt stor slik plakat på nFFrekka på TG? kanskje den kunne komme til nytte her!
Se om du får koblet kabelen fra til kameraet til skjermkortet på en PC også kjører du en litt dirty tysk TV-kanal. Voila, du får tilbake privatlivet ditt uten unødvendige komplikasjoner og klaging.
Til orientering:
Jeg sitter i styret for sameiet (bygård Oslo vest) mao selveiere(selv om vedkommende leier).... Problemet er jo at politiet allerede har besøkt vedkommende uten at han åpnet døren. Ble jo litt bråk som var umulig å ikke høre. Det har også vært en del som har banket på døren hans uten at vedkommende har åpnet.

Jeg vil anta vedkommende er litt i "torpedo/pusher" bransjen uten at jeg vil forhåndstrekke noen konklusjon. Men kan jo ta en telefon til "onkel sam" og høre hva de sier.

Tror neppe Datatilsynet skremmer han karen her og jeg vil nødig fremstå som en dork og komme i en potiensiell konfliktsituasjon.

Det er jo åpenbart hvem som har tystet i og med at det kun er jeg som ellers bruker trappen opp til 5. etg. - right
Lat som du ikke har sett kameraet. Spill fullstendig syk. Ta med deg den største kjøkkenkniven du finner og list deg rundt i gangen. Stå foran døren hans og se rar ut. Gjør dette til alle døgnets tider, og du skal se du snart får en ny nabo.
hørtes litt skummelt ut, men ja goatse er kanskje løsningen, tror ikke et bilde av goatse holder viss denne personen er så syk som man gir uttrykk for, jeg anbefaler at du "goatser" degselv foran kameraet
Sitat av Fawkes
Lat som du ikke har sett kameraet. Spill fullstendig syk. Ta med deg den største kjøkkenkniven du finner og list deg rundt i gangen. Stå foran døren hans og se rar ut. Gjør dette til alle døgnets tider, og du skal se du snart får en ny nabo.
Vis hele sitatet...
haha! den beste til nå. jeg hadde garantert kjørt denne noen ganger på pur faen. kanskje dratt det sålangt at jeg rufsa til håret som faen og gikk rundt i en hvit, opprevet tskjorte med litt rødfarge sprutet på.

kan ha mye moro med dette da
gå til innkjøp av replica pistol. (airsoft springer koster ikke mere en 1-200 kr)
så får du en buddy som ikke er så ofte hos deg til å ringe på. når han gjør det springer du ut med våpen hevet og hiver buddyen mot veggen i synsvinkel for kameraet. virker truende å få buddy til å løpe som fan derfra. Dette skulle få fyren til å lure litt på hvem du egentlig er.
men kontakt onkel politi du.

er folk undere dere som kunne ha klaget på hunden..
Sist endret av Psych|Com; 7. april 2005 kl. 11:48.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Hehe.. Geniale forslag. Men det er jo litt ille at du skal gripe til skuespill og bilder av endetarmen til en psykotisk mann som liker eksponering på nettet (les: goatse). Bare forsøk mer med politiet og datatilsynet som er nevnt her. Overvåkning er ulovlig uten tillatelse, så de kan sikkert sende ut etpar onkler som kan slå ned døra og finne ut hva denne fyren egentlig gjør. Og når du ringer politiet så kan du jo si at du frykter for din egen sikkerhet da.
I Norge trenger man tillatelse for å montere overvåkningskamera utenfor hus/leilighet.
Ellers likte jeg Fawkes idé.
Sist endret av zpn*; 8. april 2005 kl. 13:46.
usertitle import
bleh's Avatar
Er vel kanskje en viss fare for at han vil slippe ut hunden eller finne frem en eventuel hagle hvis du står utenfor døren hans bevæpnet? Ikke vet jeg, men det er litt py hvis det skjer da. Datatilsyn & Politi er vel best. Hold oss oppdatert da!
skulle nesten ønske jeg hadde en sånn nabo, tenk så gøy man kunne hatt det.
Tro meg når jeg sier at det ikke er noe gøy. Har hatt en lignende erfaring før når jeg kjøpte min leilighet av da en av Oslo's verste torpedoer...... Det fant jeg selvfølgelig ikke ut før kontrakten var signert og en del mangler ble avdekket. Da skjønte jeg raskt hvem jeg hadde kjøpt leiligheten av.

Og nå har jeg fått en ny tilsvarende nabo....... Politiet bekrefter at det bor en i mitt nabolag som er under etterretning - jeg kan jo bare gjette men alikevel. Nå skal det sies at forrige leietaker er Direktør i Kværner så dette er liksom ikke en A4 kåk heller. Heller en kuul loftsleilighet på beste Frogner i Oslo - og seff heller ikke billig. Og hvor får man pengene fra når man går hjemme og driver dank hele dagen...... Dop er mitt tips.

Eier som er en velrenomert advokat ble informert på fredag han vil gjøre sitt til å heve leiekontrakten. I wish.
er det ikke satt opp plakat om overvåkning blir det tatt som spionasje da!
stjel kameraet hans et kamera er kjekt å ha vettu. eller så får du han downs karen fra uno til å ta seg av hunden, veldig effektivt
superkim: Man stjeler ikke kameraet til en en slik mann som her beskrives. det kan gå hard utover knær,finger,nese eller tenner..
Eller alle de fire foreslåtte, pluss flere til.

Men, kan være han har agorafobi blandet med paranoia? Trenger ikke være kriminell, denne fyren her....
InTrance: ikke noe problem om du er flink til å snile deg utenfor rekkevidde med en litt forlenget tang =)
Kan godt hende han har et beskyttelsesprogram.

Ellers er det du som er kriminell, og dette er folk fra overvåkningspolitiet som bor ved siden av. De kontrollerer hvem som kommer og går hos deg. Masse lytteutstyr i veggene og avlesing av dataskjermen din
Jeg ville tatt kontakt med politiet. Hørtes jo rimelig tvilsomt ut. Har fyren mere besøk enn vanlig? Altså, folk på døra veldig ofte?
Ville ikke gått å klaga selv, for vist han er kriminell eller psykisk syk, så er det greit å ligge lavt.
Stå klar med digitalkamera og blitz så poster du bildet i galleriet her
tror du gjør lurt i å holde deg til de mindre drastiske løsningene her ja...
Trådstarter
Får se utfallet av et brev som sameiet har skrevet (meg inkl. som styremedlem) - alternativet er å ringe Politiet for å få de til å fjerne kameraet som er lovstridig.... Snakket med de og de skjønte "tegningen" med en gang og ville ha adresse for å rykke ut der og da..... Men - venter i tilfelle vedkommende fjerner det som følge av advarsel fra styret. I tillegg er eier informert om vedkommende og vil gjøre sitt for å terminere leieavtalen.... Det er vel det som skjer i sakens anledning (+) (-)