Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2837
Hvis man er dømt for noe og har fått brev fra politiet at beslutning om dna regisring hvordan utføres det? med blodprve? Eller er dna noe de bare tar fra "åstedet" da vedkommende var arrestert, eller eventuelt prøve av brev vedkommede har sendt til politiet?



Er det vanlig praksis?



Ellerer det bare folk som er dømt eller misstekt for spesielt grufulle forbrytelser som blir regg?
En kompis måtte avgi dna til politiet. Da var det qtips i munnen på politistasjonen.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
En kompis måtte avgi dna til politiet. Da var det qtips i munnen på politistasjonen.
Vis hele sitatet...
Blir man innkaldt da eller? fordi i brevet sto det ingenting om når det skulle skje elns.. Eller kommer dem å henter meg :/?
Sist endret av zxcvbnm; 16. november 2013 kl. 13:02.
Han ble innkalt. Fikk beskjed om å ikke spise mat eller tygge tyggegummi en viss tid før.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Her kan du lese om bruken og hensikten med dna-profilregistrering: http://www.regjeringen.no/en/dep/jd/...html?id=442701
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
En kompis måtte avgi dna til politiet. Da var det qtips i munnen på politistasjonen.
Vis hele sitatet...
brukte også q-tips på siden av innsiden i munnen, på både meg å kameraten min i sommer.
Hva skjer om man nekter å bli tatt dna på?
Det spørs på hva som står i brevet det. Det har skjedd at politiet har kontaktet alle menn som bor/har vært i nærheten av en voldtekt for eksemepl, og bedt de komme og avgi DNA-prøve. Da kan de ikke gjøre noen ting mot de som ikke vil. Så da oppfordrer de bare til "å hjelpe fellesskapet. (At DNAet aldri slettes, sier de ikke noe om)
Men siden jeg sikkert kommer til å gjøre flere ulovlige ting i fremtiden, er det anbefalt og heller nekte å bli tatt dna av da? Viss jeg gjør innbrudd elns senere vil det være veldig lett for politiet og finne ut at jeg har vært der da?
Sitat av zxcvbnm Vis innlegg
Men siden jeg sikkert kommer til å gjøre flere ulovlige ting i fremtiden, er det anbefalt og heller nekte å bli tatt dna av da? Viss jeg gjør innbrudd elns senere vil det være veldig lett for politiet og finne ut at jeg har vært der da?
Vis hele sitatet...
tja hvorfor ikke prøve å tjene penger på ærlig vis ? eller bruke hodet når du skal tjene penger på uærlig vis ?
så blir du ikke tatt
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av zxcvbnm Vis innlegg
Men siden jeg sikkert kommer til å gjøre flere ulovlige ting i fremtiden, er det anbefalt og heller nekte å bli tatt dna av da? Viss jeg gjør innbrudd elns senere vil det være veldig lett for politiet og finne ut at jeg har vært der da?
Vis hele sitatet...
Altså. Er du domfelt for eit lovbrot som gjer at politiet har lovheimel til å ta DNA-prøve, så vert resultatet ved å nekte at dei drar deg med til legevakta i jern og tapper litt blod e.l. av deg. Einaste du greier å oppnå med det er å gjere det litt mindre behageleg for deg sjølv.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Altså. Er du domfelt for eit lovbrot som gjer at politiet har lovheimel til å ta DNA-prøve, så vert resultatet ved å nekte at dei drar deg med til legevakta i jern og tapper litt blod e.l. av deg. Einaste du greier å oppnå med det er å gjere det litt mindre behageleg for deg sjølv.
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over at det du sier er riktig, men hvordan fungerer dette i praksis?
Hvis en stor mann spreller som en gal er det vel uforsvarlig å prøve å sette en sprøyte i han, da det handler om presisjon hvor man skal treffe, og ikke minst for at nåla skal kunne holde seg inne i åren.

Husker politiet i Oslo truet meg med at de skulle holde meg fysisk nede og ta blodprøve hvis jeg nekte urinprøve. Jeg var 15år, og hadde blitt plassert på glattcella på grønland fordi kompisen min ble tatt med 25g hasj. Meg fant de derimot ikke noe på, men ble likevel holdt på cella i 4 timer før jeg avga urinprøve.
Sist endret av pkk1990; 17. november 2013 kl. 22:48.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Jeg er klar over at det du sier er riktig, men hvordan fungerer dette i praksis?
Hvis en stor mann spreller som en gal er det vel uforsvarlig å prøve å sette en sprøyte i han, da det handler om presisjon hvor man skal treffe, og ikke minst for at nåla skal kunne holde seg inne i åren.

Husker politiet i Oslo truet meg med at de skulle holde meg fysisk nede og ta blodprøve hvis jeg nekte urinprøve. Jeg var 15år, og hadde blitt plassert på glattcella på grønland fordi kompisen min ble tatt med 25g hasj. Meg fant de derimot ikke noe på, men ble likevel holdt på cella i 4 timer før jeg avga urinprøve.
Vis hele sitatet...
Jo mer du setter deg til motverge, jo viktigere blir det for dem å få det som de vil. Det er flere grunner til dette:
  1. De kan ikke kan tåle nederlag av frykt for å miste ansikt.
  2. De kan ikke la en balstyrig villmann sette presedens; det vil gjøre jobben deres vanskeligere i fremtiden.
  3. Politiets verktøykasse inneholder kun ett enkelt verktøy, og det er en hammer. Som kjent: "When all you have is a hammer, everything starts looking like nails". Snuten forstår ikke engang konseptet diplomati; de forventer at alle andre retter seg etter deres kommandoer, og gjør de ikke de, så denger de løs til de får det som de vil. Hvis hammeren deres ikke virker, så er løsningen deres uunngåelig å hamre enda hardere. Det hender det medfører at folk blir drept, men blir vel verst for deg?
  4. Det får ingen konsekvenser for politifolkene hvis de går altfor langt og ødelegger noen. Derfor trenger de heller ikke å bekymre seg for din velferd. Siden du er pr. definisjon kriminell allerede vil ikke engang mediene bry seg.
Dersom du setter deg til motverge, så trenger de ikke finne frem nåla for å skaffe blodprøve fra deg; de kan bare øse opp litt fra gulvet. Eller veggen, taket eller kaffemaskinen; det avhenger vel litt av hvor det havner.


Du vil altså ikke oppnå noen andre ting enn å gjøre det surt for deg selv. Du kan selvsagt la være å møte, du kan flykte og du kan gjemme deg. Men hvis de først har tak i deg, så kan og vil de få DNA-prøve fra deg, med eller uten ditt samtykke.


Avslutningsvis: at man tar DNA-prøver for vinningsforbrytelser er forkastelig. Dessverre er det folk turer frem uten tanke om å forbedre seg - dvs. slike som deg - som har gitt politkerne grunn nok til å vedta dette faenskapet.


Din livsførsel ødelegger min frihet.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Avslutningsvis: at man tar DNA-prøver for vinningsforbrytelser er forkastelig. Dessverre er det folk turer frem uten tanke om å forbedre seg - dvs. slike som deg - som har gitt politkerne grunn nok til å vedta dette faenskapet.


Din livsførsel ødelegger min frihet.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg missforstod litt, men sikter du til meg? Hvilket grunnlag har du for å si det?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Avslutningsvis: at man tar DNA-prøver for vinningsforbrytelser er forkastelig. Dessverre er det folk turer frem uten tanke om å forbedre seg - dvs. slike som deg - som har gitt politkerne grunn nok til å vedta dette faenskapet.
Vis hele sitatet...
Totalt einig, og eg kan sjå poenget i påpeike at det ikkje er frivillig ein avgir det, men det er faktisk feil arena å demonstrere mot det på. Det går ikkje ut over andre enn deg sjølv, og ingen gidd ta opp saka.
Viss du har fått brev om at dei skal ta DNA av deg rekner eg med at du er domfelt med ei straff over 30 dager ubetinga fengsel. Alle med over 30dager ubetinga fengsel skal registreres med dna, fingeravtrykk og bilder. Det var noe som kom i 2009 eller 2010.
Det blir tatt med ein q- tips i munnen på deg så lenge du ikkje gjør noe motstand prøven får dei tatt uansett..:P

Når eg vart registrert på den måten ringte bare politiet meg og spurte om eg kunne komme bort. Det var 7-8 mnd etter eg hadde komt ut fra soning og dei hadde vist glemt å gjøre det tidligere. Så virker ikkje som det var så alt for stor hast med å få sånne ting unnagjort..:P
Veit og at når eg satt inne blei innsatte kjørt fra fengselet og til politikontoret for registrering, så viss du ikkje har vert inne til soning enda kan det jo hende dei gjør det da?
Sitat av 2fit4u Vis innlegg
Viss du har fått brev om at dei skal ta DNA av deg rekner eg med at du er domfelt med ei straff over 30 dager ubetinga fengsel. Alle med over 30dager ubetinga fengsel skal registreres med dna, fingeravtrykk og bilder. Det var noe som kom i 2009 eller 2010.
Det blir tatt med ein q- tips i munnen på deg så lenge du ikkje gjør noe motstand prøven får dei tatt uansett..:P

Når eg vart registrert på den måten ringte bare politiet meg og spurte om eg kunne komme bort. Det var 7-8 mnd etter eg hadde komt ut fra soning og dei hadde vist glemt å gjøre det tidligere. Så virker ikkje som det var så alt for stor hast med å få sånne ting unnagjort..:P
Veit og at når eg satt inne blei innsatte kjørt fra fengselet og til politikontoret for registrering, så viss du ikkje har vert inne til soning enda kan det jo hende dei gjør det da?
Vis hele sitatet...
Jeg har bare fått samfunnsstraff da. På under 180 timer, så det er visst ikke så veldig alvorlig det jeg har gjort tror jeg.. Vet du om de har rett til å ta DNA av meg selv om jeg bare har fått samfunnsstraff?
Sist endret av zxcvbnm; 18. november 2013 kl. 15:56.
Vil tru dei har rett til å gjøre det siden du har fått brev om det...:/
Men syns samtidig det er litt rart for har mange venner som har fått dom på mindre enn 30 dager.. feks for fyllekjøring og dei slipper denne registreringa

Hadde eg vert deg ville eg bare tatt meg ein kjapp tlf til advokaten min Da får du svar på kvifor du evt må bli registrert når du bare har samfunnstjeneste..
Du kunne ikkje gitt tilbakemelding her viss du ringer advokaten din? Er jo litt intr å finne ut kvifor noen blir registert og andre ikkje hehe