Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3608
Jeg mener selv at jeg har høy "tablett-toleranse" Er noe som heter det ?

Jeg bruker sjeldent alkohol(1-2 ganger i året) og like sjeldent tabletter som paralgin-forte.

Men de få gangene jeg må bruke paralgin så må jeg ha minst 3 stk for å få virkning. 1 tablett har ingen virking, 2 tabletter virker litt, 3 funker passe.

Alkohol må jeg og ha unormalt (12 halvlitere)store mengder for å komme i feststemning(ikke dritas).

Andre medisiner må jeg og ha dobbel dose i forhold til det lege har beskrevet for å få virkning.

Jeg vet at dette ikke er bra!!!


Generelt så responderer jeg VELDIG dårlig på medisiner og dette er ett stort problem for meg da jeg prøver å medisinere min adhd men responderer ikke på Ritalinen

Jeg er ikke og har ingen fortid som rusmisbruker, kun en normal mann (80kg) som prøver å leve ett normalt liv.

Finnes det noe som heter "høy tabletttoleranse" ?
Naturlig toleranse
Snakk med legen om dette. Paralgin Forte; Foreslå å endre medikament til rene Kodeintabletter og Paracet. Kombiner de to, og du har fått Paralgin Forte (med litt styrke om du tar en ekstra kodeintablett. Dette fucker ikke leveren din like mye som paracet)
Trådstarter
12 0
Problemet mitt nå er at jeg er på utprøving av adhd medisinen Ritalin og har til nå null respons.
Jeg er ikke oppe i maks dose ennå men (er oppe i 40mg i døgndose) til nå så har jeg ikke merket noe som helst forskjell.
Dvs du går fortsatt bananas selv om du får Ritalin? Be om Concerta.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
legen er ikke peppes pizza, du kan ikke "be" om noe som helst.

forklar situasjonen til legen din, og han vil komme med et alternativt forslag, evnt. endre doseringen din.
det sier seg selv, du er på utprøvning. de skal finne ut hva som fungerer på deg.

muligens fungerer ikke Ritalin da.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Paralgin forte har aldri gitt meg noe bra effekt før jeg er oppe i 5-6 stk. Det er ikke noe særlige sterke tabletter.
Normalt er toleranse noe man utvikler etter en viss tids bruk av et preparat, men alle starter med forskjellig utgangspunkt. Flere faktor, som for eksempel vekt, kjønn, alder, kosthold og metabolisme spiller inn her.

På en annen side spiller det også en stor rolle hva man forventer på forhånd. Tar man tre paralgin forte og forventer fullstendig smertelindring og velbehag, vil man med stor sannsynlighet bli skuffet.

Når det gjelder ritalinen kan legen ta et serumspeil, og finne ut om du har riktig konsentrasjon i blodet. Det er gjort på 10 minutter. Om konsentrasjonen er riktig, men virkningen uteblir, er det viktig at du forklarer legen det.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Går selv på paralgin forte og har ingen virkning av dette, dette pga dårlig opptak av diverse ting generelt og pga laktose intoleranse. Paralgin forte inneholder laktose så dersom man har det eller dårlig opptak vil det virke dårlig. Nå vet jeg ikke hvordan det er med Ritalin.
▼ ... over en uke senere ... ▼
alle snakker om leger her inne hele tiden
er jeg den eneste som ikke har vært hos legen på over kansje 7-8 år? hva gjør man hos legen lenger?
Sitat av morsom vampyr Vis innlegg
alle snakker om leger her inne hele tiden
er jeg den eneste som ikke har vært hos legen på over kansje 7-8 år? hva gjør man hos legen lenger?
Vis hele sitatet...
Får hjelp i form av bla. tips, råd og veiledning, og evnt medisiner for det du sliter med.
Får man for eksempel kreft kan det være lurt og gå til legen.
Sitat av kenny28 Vis innlegg
Jeg mener selv at jeg har høy "tablett-toleranse" Er noe som heter det ?

Jeg bruker sjeldent alkohol(1-2 ganger i året) og like sjeldent tabletter som paralgin-forte.

Men de få gangene jeg må bruke paralgin så må jeg ha minst 3 stk for å få virkning. 1 tablett har ingen virking, 2 tabletter virker litt, 3 funker passe.

Alkohol må jeg og ha unormalt (12 halvlitere)store mengder for å komme i feststemning(ikke dritas).

Andre medisiner må jeg og ha dobbel dose i forhold til det lege har beskrevet for å få virkning.

Jeg vet at dette ikke er bra!!!


Generelt så responderer jeg VELDIG dårlig på medisiner og dette er ett stort problem for meg da jeg prøver å medisinere min adhd men responderer ikke på Ritalinen

Jeg er ikke og har ingen fortid som rusmisbruker, kun en normal mann (80kg) som prøver å leve ett normalt liv.

Finnes det noe som heter "høy tabletttoleranse" ?
Vis hele sitatet...

Toleranse på "tabletter" utvikles over tid,Tabletter må jo defineres mere presist fordi f.eks Paralgin forte er jo ett veldig svakt opiat(kodein)iblandet Paracetamol,da gjelder toleransen for Opiater.
Valium,rohypnol,sobril er benzodiazepiner og på disse tablettene gjelder en annen toleranse,toleranse for benzodiazepiner.
Tabletter/piller regnes vanligvis som benzodiazepiner,iallefall i min omgangskrets.
En tablett med Subutex 8mg er egentlig ett ganske kraftig semisyntetisk opiat,dvs.morfin. I mine øyne er man ikke pillemisbruker dersom man bruker Subutex-tabletter,men om man knasker flere Valiumer el.l hver eneste dag så er man det som kalles for pillemisbruker.

Sitat av Baltasar Vis innlegg
Toleranse på "tabletter" utvikles over tid,Tabletter må jo defineres mere presist fordi f.eks Paralgin forte er jo ett veldig svakt opiat(kodein)iblandet Paracetamol,da gjelder toleransen for Opiater.
Valium,rohypnol,sobril er benzodiazepiner og på disse tablettene gjelder en annen toleranse,toleranse for benzodiazepiner.
Tabletter/piller regnes vanligvis som benzodiazepiner,iallefall i min omgangskrets.
En tablett med Subutex 8mg er egentlig ett ganske kraftig semisyntetisk opiat,dvs.morfin. I mine øyne er man ikke pillemisbruker dersom man bruker Subutex-tabletter,men om man knasker flere Valiumer el.l hver eneste dag så er man det som kalles for pillemisbruker.
Vis hele sitatet...

Paralgin forte er ett svakt smertestillende og inneholder kodein noe som gir veldig svak rusvirkning,brukes mest mot feber og lette smerter for mennesker uten toleranse for opiater.
Temgesic,oxycontin,fentanyl er sterkere opiater som brukes ved sterkere smerter(etter operasjoner)og på opiat-tolerante personer.
Ritalin er ett sentralstimulerende middel som brukes som medisin på personer med adhd(hyperaktivitet) om dette ikke fungerer(skal gjøre pasienten rolig/normal)så må det vel sterkere saker til som f.eks conserta 350 eller dextroamfetamin/amfetaminsulfat..? Høy toleranse er noe man får etter en periode med bruk/overforbruk(misbruk) av en viss type medisin. Toleranse for ritalin oppstår f.eks etter lengre tids bruk av vanlig amfetamin.Toleranse for opiater får man etter bruk av morfin,heroin Hjernen hos mennesket har ulike reseptorer dær de forskjellige typer medisiner virker,eks.opiat-reseptorer,benzo-reseptorer,stimmulering av sentralnervesystemet(kokain,amfetamin m.fl.) Jeg kan for min egen del innta f.eks 20-30stk sobril 25mg uten at jeg mister hukommelsen eller sovner av,mens en kompis av meg som røyker heroin hver eneste dag(høy opiat-toleranse) om han tar en eller 2 rivotriler,mogadoner så svimer han tungt av ,dette fordi han ikke har utviklet toleranse for benzodiazepiner men bare for opiater.