Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  90 10847
Jeg tror nok politiet vil ha en grundig evaluering av egen innsats, de er jo ute etter å gjøre en så god jobb som mulig de og. Dette er første storskala terroraksjon i Norge, i tillegg utført av en enslig fyr uten noe særlig miljø som kan fanges opp av f.eks PST. Med tanke på at vi er helt ferske i dette scenariet og at det var vanskelig å fange opp terroraksjonen på forhånd er det å regne med at ikke alt gikk perfekt. Hva som er feilvurderinger, dårlige vurderinger, dårlige budsjetter har ingen av oss noen peiling på og jeg tror vi alle er bedre tjent med å la de ha en skikkelig evaluering innad i ro, så kan de publisere en rapport om hva de gjorde, hva som kan gjøres bedre osv. Først da kan man ha en god og konstruktiv debatt om hvordan best forvare oss mot lignende hendelser. Synsing på freakforum og i media i etterpåklokskapens hovmod av folk som ikke vet hva de prater om er særs lite konstruktivt.
Takk for at vi snakker om en terroraksjon som ble utført av en mann, om det var flere så spørs det ikke om vi måtte rekivert Jack Bauer&Co fra statene for å få slutt på galskapen. Politiets overlessing av den røde jolla kan ingen forklare, tilogmed småunger i båt skjønner at båten synker ved for mye vekt.

Politihelikopteret er utrolig nok stasjonert på Gardermoen, og personalet som bemanner helikopteret er i Oslo om de er på jobb i det heletatt. Det vi trenger er en base til helikopteret i sentrum, eller i umiddelbar nærhet og her kunne også f. eks en Bell 412 være stasjonert for Deltagruppen.

Kort tid etter bomben klargjorde Forsvaret Bell 412 helikoptere, uten at disse ble tatt i bruk. Perfekte til transport av Deltagruppen som brukte rett under en time for å kjøre opp til Utøya fra sentrum..

Det tragiske her er at regjeringen i en årrekke har kuttet i midlene til politiet, og konsekvensene ser vi nå. Etterpåklokskapen og debatten i kjølvann etter hendelsene, de som taper mest på dette er nær pårørende til omkommede unge på Utøya. R.I.P. Såklart koster det å ha utstyr / personale i beredskap, men vi kan heller ikke lukke øynene og si at vi ikke hadde forventet terrorangrep i Norge også. Da kommer beredskapen godt til nytte.

Jeg mener også at politiet har en regel om at ved massakre så skal først ankommede personale rykke inn og uskadliggjøre gjerningsmannen / mennene selvom det er livstruende. Mens skytingen pågikk stod det 2 - 3 fra politiet på land og observerte i nermere en halvtime mener jeg det var før Deltastyrken kom ut til Utøya.

Takk for at vi snakker om en terroraksjon som ble utført av en mann, om det var flere så spørs det ikke om vi måtte rekivert Jack Bauer&Co fra statene for å få slutt på galskapen. Politiets overlessing av den røde jolla kan ingen forklare, tilogmed småunger i båt skjønner at båten synker ved for mye vekt.

Politihelikopteret er utrolig nok stasjonert på Gardermoen, og personalet som bemanner helikopteret er i Oslo om de er på jobb i det heletatt. Det vi trenger er en base til helikopteret i sentrum, eller i umiddelbar nærhet og her kunne også f. eks en Bell 412 være stasjonert for Deltagruppen.

Kort tid etter bomben klargjorde Forsvaret Bell 412 helikoptere, uten at disse ble tatt i bruk. Perfekte til transport av Deltagruppen som brukte rett under en time for å kjøre opp til Utøya fra sentrum..

Det tragiske her er at regjeringen i en årrekke har kuttet i midlene til politiet, og konsekvensene ser vi nå. Etterpåklokskapen og debatten i kjølvann etter hendelsene, de som taper mest på dette er nær pårørende til omkommede unge på Utøya. R.I.P. Såklart koster det å ha utstyr / personale i beredskap, men vi kan heller ikke lukke øynene og si at vi ikke hadde forventet terrorangrep i Norge også. Da kommer beredskapen godt til nytte.

Jeg mener også at politiet har en regel om at ved massakre så skal først ankommede personale rykke inn og uskadliggjøre gjerningsmannen / mennene selvom det er livstruende. Mens skytingen pågikk stod det 2 - 3 fra politiet på land og observerte i nermere en halvtime mener jeg det var før Deltastyrken kom ut til Utøya.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Yeeeeee, den kunne ha lagd en fin mølje av Abb fort som f.
Vis hele sitatet...
Er det galt av meg å bli tent av slike videoer?


http://www.youtube.com/watch?v=unUq1Sk0D_8
Sitat av Utflyttet Vis innlegg
Politiets overlessing av den røde jolla kan ingen forklare, tilogmed småunger i båt skjønner at båten synker ved for mye vekt.
Vis hele sitatet...
Til og med småunger! Dermed basta! Her uttaler lenestolsekspertene seg, ja. Det er flott vi har lenestolseksperter som deg her, som kan fortelle alle andre hva de vet.

Politihelikopteret er utrolig nok stasjonert på Gardermoen, og personalet som bemanner helikopteret er i Oslo om de er på jobb i det heletatt. Det vi trenger er en base til helikopteret i sentrum, eller i umiddelbar nærhet og her kunne også f. eks en Bell 412 være stasjonert for Deltagruppen.
Vis hele sitatet...
Du har fått med deg at helikopteret ikke er utstyrt for transport av mannskap, ikke sant?

Kort tid etter bomben klargjorde Forsvaret Bell 412 helikoptere, uten at disse ble tatt i bruk. Perfekte til transport av Deltagruppen som brukte rett under en time for å kjøre opp til Utøya fra sentrum..
Vis hele sitatet...
Nei, det tok ca. en halv time fra det ble sendt bistandsanmodning og til beredskapstroppen var fremme ved Utøya. Hva får deg til å tro at det hadde gått raskere med helikopter?

Jeg mener også at politiet har en regel om at ved massakre så skal først ankommede personale rykke inn og uskadliggjøre gjerningsmannen / mennene selvom det er livstruende.
Vis hele sitatet...
Hva du mener er ikke spesielt relevant, all den tid du åpenbart ikke vet hva du snakker om.

Mens skytingen pågikk stod det 2 - 3 fra politiet på land og observerte i nermere en halvtime mener jeg det var før Deltastyrken kom ut til Utøya.
Vis hele sitatet...
Politiet på stedet gjorde ulike forberedelser. Du aner jo ikke hva du snakker om. Herregud.
Det tragiske her er at regjeringen i en årrekke har kuttet i midlene til politiet, og konsekvensene ser vi nå.
Vis hele sitatet...
litt off topic, men jeg føler jeg må klargjøre litt. Regjeringen i Norge bevilger INGEN penger noe sted. Den bevilgende myndighet i Norge er Stortinget gjennom statsbudsjettet. Det blir riktignok lagt fram av regjering, men går igjenom en lang prosess før Stortinget vedtar budsjettet.

Det er ett mål fra alles side at flest mulig er mest mulig enig i så store vedtak som statsbudsjettet så du kan ikke legge ansvaret alene på regjering.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Har vært nå på nyhetene flere ganger de siste dagene. Og klagd-(blir kanskje hysterisk etterhvert??)- på mye av advokater og pårørende. Snakker om tida det tok Delta å komma fram til Utøya...

Da vi hadde denne svære tråden "bombe i Oslo", syntes jeg det virket som om folk tok det litt for gitt at det først 1,5 time etterpå etter skytinga å arrestere ABB. Hva tenker dere om det i etterkant???

Og tida - det går nå frem at de har tatt stappfull sivil gummibåt først fra Storøya(?), flere kilometer med kjøring - for så å bytte til en annen båt mens de var på vei. Dette her virker jo litt sinnsykt

Jeg tenker hvorfor i alledager ikke helikopter?
Og hvorfor ikke ta båten fra nærmeste fastland (600m ca)?


____________
Grunnen til at greia(tiden) er en smule utrolig - er at Norge som land bruker mye ressurser på å ha verdens beste antiterror-soldater/politi. Tenker spesielt da på FSK, men også Beredskapstroppen(Delta/purken).

Dèt at ikke er helikopter tilgjengelig er faenmeg smått utrolig, når staten er i stand til å sende nesten alle spesialstyrker til Afghanistan, og forsåvidt F16fly på et dusteoppdrag til Libya!!!!
Hva skal bli igjen til å forsvare nordmenn da?
Hva syns nFF om det?
Vis hele sitatet...
Nei, det var dét da. Utrolig klønete og atter klovnete av politiet. De fremstår gjerne som supermennesker eller actionhelter, men sannelig. Eneste gangene de klarer å holde tida, er når hasjbrukere skal taes. Nei, da er det ikke snakk om at middagen skal spises opp en gang, bare hasjen havner i autoritetens hånd, og en dråpe til statskassen.

Ta nå for guds skyld ikke dette helt seriøst, men poenget tror jeg de aller fleste tar. Prioriteringer, prioriteringer. Når skal politiet lære seg å prioritere riktig, tenker jeg. Greit nok, en tragedie er skjedd, og det er individet og dens frie viljes feil, ikke politiet. Men politiet må uansett stikke fingeren i jorden!
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Til og med småunger! Dermed basta! Her uttaler lenestolsekspertene seg, ja. Det er flott vi har lenestolseksperter som deg her, som kan fortelle alle andre hva de vet.


Du har fått med deg at helikopteret ikke er utstyrt for transport av mannskap, ikke sant?


Nei, det tok ca. en halv time fra det ble sendt bistandsanmodning og til beredskapstroppen var fremme ved Utøya. Hva får deg til å tro at det hadde gått raskere med helikopter?


Hva du mener er ikke spesielt relevant, all den tid du åpenbart ikke vet hva du snakker om.


Politiet på stedet gjorde ulike forberedelser. Du aner jo ikke hva du snakker om. Herregud.
Vis hele sitatet...
Lønnes du av politiet?
Sitat av Utflyttet Vis innlegg
Lønnes du av politiet?
Vis hele sitatet...
Er du ABBs partner?
Alle vet at aviser setter ting på spissen. Når det gjelder helikoptere og forsvaret så er en artikkel i aftenposten selvskreven.

Overskriften er: Krigsinnsats gir dårligere beredskap

I samme artikkel kan man lese: "Det er klart at å ha tre helikoptre stående på 15 minutters beredskap i Afghanistan over en periode på flere år, er ressurskrevende, sier Kvarving.

Forsvarets helikoptre i Norge har ingen tilsvarende reaksjonstid, og disse er ikke på stående beredskap."

Så 15 helikoptere var i Norge, 3 i Afganistan "Tre av våre 18 Bell-helikoptre og personell til disse er stasjonert der." Men ingen beredskap for disse 15 gjenværende helikopterne i Norge.

Kilde: http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle4196864.ece

Når det er sagt, så ville ikke det gjort noen forskjell, siden det tar dobbel så lang tid å fly fra Rygge til Oslo, kontra Oslo - Utøya. Da har jeg ikke medregnet lasting av BTs utstyr.

Når det gjelder dagens VG oppslag så vitner det også om medias sensasjoner. Kunne journalistene der gjort det bedre? Jeg bar spør siden de påstår:
Slik kunne lokalt politi spart: 28 minutter og
Slik kunne beredskapstroppen spart: 13 minutter

Kilde: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...artid=10081181 (påstandene er i venstre del av bildet, like under Dette skjedde 22. juli.
Sist endret av BetaMorph; 13. august 2011 kl. 06:27.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Er du ABBs partner?
Vis hele sitatet...
Hva skjer egentlig i hodet ditt (om det finnes noen?) når du stiller slike spørsmål?

Jeg er fullt klar over at litt av det jeg skrev ikke kunne hjulpet så mye rundt Utøyahendelsene og mine kilder er media.

Et av de mest debatterte tingene de senere årene er politihelikopterets plassering, hvorfor faen er det stasjonert på Gardermoen når personellet har base i Oslo? Tenk på nytteverdien helikopteret kunne hatt den dagen - selv med liten kapasitet så ville det fraktet 3 - 4 fra Delta kjapt ut på Utøya.

ABB selv ringte politiet flere ganger for å overgi seg, og overga seg øyeblikkelig uten motstand når Delta troppet opp. Han ville med andre ord sannsynligsvis gjort det samme uansett antall politipersonale.
Sitat av Utflyttet Vis innlegg
Han ville med andre ord sannsynligsvis gjort det samme uansett antall politipersonale.
Vis hele sitatet...
Det vet vi nå. Det visste de ikke da.

Hadde vi visst det vi vet nå hadde det jo bare vært for lensmannen i Buskerud og tatt båten over med en gang og sagt "kutt ut!" og antall drepte hadde antagelig blitt redusert.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Sitat av perik Vis innlegg
http://www.demokratene.no/2011/08/po...re-helikoptre/

Hoho.... de vil nok bli mye brukt. Fornuftig ressursbruk.
Vis hele sitatet...
Hahhaha, vet demokratene at det er avbildet en Mil-24 Hind???

Men den kunne de jo faktisk ha kjøpt inn!!!! Mil-24 er både transport og kamphelikopter jo!

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hahhaha, vet demokratene at det er avbildet en Mil-24 Hind???

Men den kunne de jo faktisk ha kjøpt inn!!!! Mil-24 er både transport og kamphelikopter jo!

Vis hele sitatet...
Nei, om Politiet skal kjøre rundt på skarpt oppdrag i et Mil-24, så flytter jeg til nordpolen.

Edit: mh-6 ''little bird'' vil jeg si er mer optimalt.
Sist endret av ZELDUR; 13. august 2011 kl. 20:18.
Sitat av Utflyttet Vis innlegg
hvorfor faen er det stasjonert på Gardermoen når personellet har base i Oslo?
Vis hele sitatet...
Fordi det ikke finnes tilfredsstillende hangar/verkstedskapasitet i indre Oslo. Helikopteret er underlagt Oslo politidistrikt og personellet er derfor også organisert herfra. Alternativt kunne man tenke seg å legge politihelikopteret administrativt under Gardermoen politistasjon, uten at jeg tror det ville kortet ned responstiden ettersom personellet faktisk var på ferie.

Sitat av Utflyttet Vis innlegg
selv med liten kapasitet så ville det fraktet 3 - 4 fra Delta kjapt ut på Utøya.
Vis hele sitatet...
Nei. Politihelikopteret har plass til besetningen på tre. I den grad det eventuelt ryddes plass til flere personer, vil det uansett ikke være kapasitet til 3-4 fullt utstyrte operatører fra Beredskapstroppen.

Sitat av Utflyttet Vis innlegg
ABB selv ringte politiet flere ganger for å overgi seg, og overga seg øyeblikkelig uten motstand når Delta troppet opp. Han ville med andre ord sannsynligsvis gjort det samme uansett antall politipersonale.
Vis hele sitatet...
Dette er etterpåklokskap. Det blir like dumt som å påpeke at "gjenstandene" som ABB hadde hengt opp i trærne på Utøya faktisk ikke var bomber, eller legge vekt på at det kun var én gjerningsmann. Så lenge situasjonen var uavklart var det nødvendig å holde alle muligheter åpne.

Det virker på meg som at dette er noe som har gått inn på deg og at du har et behov for å rette pekefingeren mot andre i etterpåklokskapens lys.

Det er kun én person som kan klandres for det som skjedde, og det er ABB.

Det er mulig jeg har misforstått deg, men tror du virkelig at ikke redningspersonale, ambulansepersonale og politi har gjort absolutt ALT de kunne for å redde liv tatt i betraktning de ressursene/opplysningene de hadde da dette skjedde?

Det er helt legitimt å i ettertid evaluere innsatsen for senere forbedring, men å fremstille det som at det skulle finnes personer som i full hensikt har tatt kontraproduktive avgjørelser finner jeg kvalmende.

Det vil legges frem en evaluering av innsatsen den 22.07.11. Her vil det helt sikkert fremkomme ting som kunne vært gjort annerledes og samtidig sikkert også en redegjørelse for beslutningsgrunnlaget for de enkelte avgjørelsene som ble tatt.
Som sagt, mine kilder er media i denne saken - og det er også derfra jeg har det fra at politihelikopteret kan ta med seg 3 - 4 stk i tilegg til bemanningen på tre personer som du selv sier.

Politiet har en regel som kom etter en massakre i Finland for noen år siden, kjent som "Skyting pågår" - og all operativt politipersonale skal få opplæring til å rykke inn der det er nødvendig. Vi snakker faktisk om flere hundre personer som ikke har blitt ferdig med skolegangen, selv jeg er villig til å ofre livet mitt for at en yngre person skal leve.

Tilslutt, jeg er ikke i tvil om at all beredskapspersonale gjorde det ytterst nødvendige den dagen - de vi kan klandre er beslutningstagerne (ledelsen). Selv kjenner jeg folk i nær familie, og i andre vennekretser som var innblandet i operasjonene d. 22 juli og etterbivirkningene så jeg er ikke i tvil om at mannskapet på bakken gjorde sitt beste basert på sine ordrer.
Sist endret av Utflyttet; 13. august 2011 kl. 22:49.
Sitat av Utflyttet Vis innlegg
Som sagt, mine kilder er media i denne saken - og det er også derfra jeg har det fra at politihelikopteret kan ta med seg 3 - 4 stk i tilegg til bemanningen på tre personer som du selv sier.
Vis hele sitatet...
Noe av problemet er at man ikke kan stole på alt av det media serverer. Det er mulig de har rett i akkurat det med helikopteret, men stort sett har de en egen evne til å vri og vrenge på fakta. Denne saken er et klasse-eksempel på akkurat det, dessverre.
Sitat av BetaMorph Vis innlegg
Noe av problemet er at man ikke kan stole på alt av det media serverer. Det er mulig de har rett i akkurat det med helikopteret, men stort sett har de en egen evne til å vri og vrenge på fakta. Denne saken er et klasse-eksempel på akkurat det, dessverre.
Vis hele sitatet...
Riktig, derfor er jeg tydelig med å henvise til kildene.
Sitat av Utflyttet Vis innlegg
Riktig, derfor er jeg tydelig med å henvise til kildene.
Vis hele sitatet...
Hehe, du sier deg enig i at media er en dårlig kilde, men henviser til dem likevel?
Sitat av Utflyttet Vis innlegg
Hva skjer egentlig i hodet ditt (om det finnes noen?) når du stiller slike spørsmål?
Vis hele sitatet...
Så det er greit at du stiller usaklige spørsmål, men ikke at jeg gjør det?

Et av de mest debatterte tingene de senere årene er politihelikopterets plassering, hvorfor faen er det stasjonert på Gardermoen når personellet har base i Oslo? Tenk på nytteverdien helikopteret kunne hatt den dagen - selv med liten kapasitet så ville det fraktet 3 - 4 fra Delta kjapt ut på Utøya.
Vis hele sitatet...
De har jo snakket om å flytte det inn til Oslo. Groruddalen var vel et av forslagene. Men befolkningen der motsatte seg kraftig pga. frykt for mye bråk.

Ville det være greit for deg at helikoptre dev og dundret utenfor soveromsvinduet ditt til alle døgnets tider?

Når det gjelder frakt, så er ikke politiets helikopter beregnet på frakt av personell, så det ville ikke blitt brukt til det uansett.

ABB selv ringte politiet flere ganger for å overgi seg, og overga seg øyeblikkelig uten motstand når Delta troppet opp. Han ville med andre ord sannsynligsvis gjort det samme uansett antall politipersonale.
Vis hele sitatet...
Vi vet i ettertid at han overga seg uten å gjøre motstand. Det kunne man ikke vite før det skjedde. Du må forholde deg til virkeligheten, og ikke til en fantasiverden der man kan se hva som skjedde før det har skjedd.
Tragisk at man setter klager opp mot samfunnets sikkerhet, men sånn er det i et demokrati..
Føler meg litt kynisk nå, men jeg hadde ingenting imot politiet's reaksjonstid før jeg kjøpte VG i dag, og så at vennina mi var over hele forsiden. Politiets innsats er ikke eksemplarisk, som mange har sagt. Den er heller ikke kritikkverdig, men de skulle kunne ha klart det før..
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...artid=10081516
Politiet kom til utvika først, snudde for å dra til Storøya, for å så dra derfra til Utøya med en fuckings gummibåt! Istedet kunne de dratt rett over fra Utvika i en mye bedre båt.. Det kosta sikkert 20 menneskeliv.

Syns ikke det at situasjonen var uoversiktlig er god nok grunn. At det var få eller bare en terrorist var ganske tydlig etter meldingene fra folk som var der.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...artid=10081516
Politiet kom til utvika først, snudde for å dra til Storøya, for å så dra derfra til Utøya med en fuckings gummibåt! Istedet kunne de dratt rett over fra Utvika i en mye bedre båt.. Det kosta sikkert 20 menneskeliv.

Syns ikke det at situasjonen var uoversiktlig er god nok grunn. At det var få eller bare en terrorist var ganske tydlig etter meldingene fra folk som var der.
Vis hele sitatet...
Vell, er enig. Noen av unnskyldningene jeg har hørt er blant annet "den ruta var for forutsigbar", men ifølge VG's grafikk, så holdte båten seg utenfor øya til de var ca 100 meter unna, og derifra var det samme rute som om de hadde dratt fra thorbjørnkaia.
De som fullstendig ukritisk forsvarer politiet i denne tråden har så godt som ingen argumenter på sin side. Spesielt hemmeligegreier. Vedkommende har bestemt seg for at politiet absolutt ikke kunne gjort noe som helst annerledes, og alle som ønsker å undersøke det nærmere er "lenestolseksperter". Hersketeknikk og ikke et eneste godt argument.

Heldigvis har vi media og objektive mennesker med mer kunnskap enn hemmeligegreier, så dette kommer nok til å komme for en dag uansett. Det er helt utvilsomt at politiet kunne gjort bedre valg. De har store problemer med å svare for seg når de blir stilt kritiske spørsmål. De vanskelige og godt begrunnede spørsmålene blir stort sett svart med "ingen kommentar". Ting har gått fryktelig treigt. De har ikke benyttet seg av viktige ressurser som de burde visst var tilgjengelig. Dårlige veivalg. Gummibåtfadesen. Mangel på helikopter i luften. At de ikke rykket inn med en gang, slik instruksen deres sier de skal i en slik situasjon. At de ikke har greid å kommunisere med ABB når han har tatt kontakt per telefon. Jeg syns ikke dette ligner på en god operasjon fra politiet sin side. Når konkrete spørsmål til politiet som går på deres egne instrukser som ikke er blitt fulgt, blir besvart med "ingen kommentar", da er det ugler i mosen.
Sitat av Zaprimus Vis innlegg
Føler meg litt kynisk nå, men jeg hadde ingenting imot politiet's reaksjonstid før jeg kjøpte VG i dag, og så at vennina mi var over hele forsiden. Politiets innsats er ikke eksemplarisk, som mange har sagt. Den er heller ikke kritikkverdig, men de skulle kunne ha klart det før..
Vis hele sitatet...
Vi vet ikke om de kunne ha klart det før. Det må 22/7-kommisjonen undersøke. Det er altfor tidlig å konkludere med noe må.

Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...artid=10081516
Politiet kom til utvika først, snudde for å dra til Storøya, for å så dra derfra til Utøya med en fuckings gummibåt! Istedet kunne de dratt rett over fra Utvika i en mye bedre båt.. Det kosta sikkert 20 menneskeliv.
Vis hele sitatet...
Dette er bare tåpelig og usaklig. Du aner ikke bakgrunnen for avgjørelsene som ble tatt, og å begynne å liste opp antall liv blir bare usmakelig.

Syns ikke det at situasjonen var uoversiktlig er god nok grunn. At det var få eller bare en terrorist var ganske tydlig etter meldingene fra folk som var der.
Vis hele sitatet...
Takk til deg, Captain Hindsight.

Sitat av bo1e Vis innlegg
De som fullstendig ukritisk forsvarer politiet i denne tråden har så godt som ingen argumenter på sin side. Spesielt hemmeligegreier. Vedkommende har bestemt seg for at politiet absolutt ikke kunne gjort noe som helst annerledes, og alle som ønsker å undersøke det nærmere er "lenestolseksperter". Hersketeknikk og ikke et eneste godt argument.
Vis hele sitatet...
Det er de som ukritisk rakker ned på politiet som ikke har argumenter på sin side. Alt de har er ren spekulasjon og Captain Hindsight-argumenter.
Jammen godt Storberget ikke er like ukritisk som deg, og faktisk vil ha svar på disse spørsmålene som alle går å lurer på. Men han er vel lenestolekspert og captain hindsight han også, siden han faktisk vil ha svar og er kritisk.
Sitat av bo1e Vis innlegg
Jammen godt Storberget ikke er like ukritisk som deg, og faktisk vil ha svar på disse spørsmålene som alle går å lurer på. Men han er vel lenestolekspert og captain hindsight han også, siden han faktisk vil ha svar og er kritisk.
Vis hele sitatet...
Nei, du ønsker ikke svar på spørsmål. Du er i gang med å dømme politiet alt, du.

Storberget er en rotte. Han er ansvarlig for ressursmangelen i politiet, og prøver derfor å skyve over alt på etaten han er toppsjef for. Til syvende og sist er det han som sitter med ansvaret for hele greia. At han prøver å distansere seg fra det viser bare hvilken patetisk løgner han er.
Selvsagt selvsagt, her er vi ihvertfall enig i noe. Han gjør et stort nummer av det hele for å plassere skyld vekk fra regjeringen, som har skjært politiets ressurser inn til beinet. MEN, en stor del av kritikken går på politiets aksjon, og bruk av de ressurser de faktisk hadde til rådighet. Så det er definitivt kritiske spørsmål å bli stilt både politiet og regjeringen.
Sitat av Utflyttet Vis innlegg
selv jeg er villig til å ofre livet mitt for at en yngre person skal leve.
Vis hele sitatet...
Er du virkelig det?

Jeg hadde selv samme tankegang når jeg tjenestegjorde i utenlandstjeneste i 1993, og var involvert i skarpe oppdrag og regelrette skuddvekslinger. Jeg fant fort ut at viljen til å leve er faktisk større enn viljen til å dø.Terskelen for å ofre livet for at en (yngre) ukjent person skal få leve er ekstremt høy.
Sitat av bo1e Vis innlegg
MEN, en stor del av kritikken går på politiets aksjon, og bruk av de ressurser de faktisk hadde til rådighet.
Vis hele sitatet...
Denne "kritikken" er bare ufyselig synsing fra folk som ikke vet hva de snakker om.
Politiet opererte ekstremt amatørmessig etter min mening, og jeg er ikke prof i dette feltet i det hele tatt, men når alt annet er mulig, burde et helikopter med en rifle og kikkert være tilgjengelig. Dessuten synes jeg det blir for dumt å bruke oppfunnede begreper som "polititaktiske årsaker" til å unnskylde total loking fra snuten sin side.

De er bedre til å fakke folk for tjall enn de er til å redde folk i virkelig nød. Noe er enormt galt ressursmessig i vår stat.
Sist endret av Dagdriver; 22. august 2011 kl. 22:17.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dagdriver Vis innlegg

De er bedre til å fakke folk for tjall enn de er til å redde folk i virkelig nød. Noe er enormt galt ressursmessig i vår stat.
Vis hele sitatet...
WOOORD !!!!!

Sitat av Blåtann Vis innlegg
Hvem sa lande?

Sånn går, eller sånn?

Poenget er jo å ta ut en trussel.
Vis hele sitatet...
Ja, å bombe Utøya ville jo vært rene genistreken...

Vær så snill og ikke glem at DELTA er mennesker de også, og de hadde ingen anelse om hvordan situasjonen var på Utøya. Var det én gjerninsmann? Var det ti? Var det automatvåpen? Var det bomber? De gjorde en fantastisk jobb. Det er lett å være etterpåkloke.
Sist endret av Stinson; 23. august 2011 kl. 14:53.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
La oss være saklige hvis denne saken skal diskuteres på denne threaden lengre, please a folkens.!

I august var det krig mellom to 'leire', jævli kjedelig og utmattende.

Tenker iom. at det er november 2011 per d.d.
Gammel tråd ser jeg.. Jeg er også kritisk i forhold til håndteringen den dagen, men så fort man snakker om det.. så blir generelt folk veldig defensive i forhold til politiet. Er ikke snakk om kritikk mot enkeltpersoner, men systemet.
Når en enkeltperson kan "kose" seg på en øy i flere timer og skyte såpass mange unge mennesker uforstyrret.
Var det dårlig kommunikasjon internt mellom myndighetene som er årsaken? Eller ingen generell ledelse på toppen?
Har ikke Forsvaret kapasiteten til å stoppe slike situasjoner? Og hvis ikke: var det uklokt å legge ned HV016?
Nå har ikke jeg lest alt her, men nå skal det sies at det var ganske kaos den dagen vil jeg tro. Dette er jo sikkert det verste som har skjedd siden 2 verdenskrig, og ingen var forberedt på hvertfall det med skytingen. Nå har vi/de forhåpentligvis lært av dette, og vil reagere og gjøre ting på en bedre og effektiv måte neste gang.
fth: vi kan jo håpe, men jeg har mine tvil.. Med mindre politiet får alle nødvendige ressurser,beredskap og utstyr eller det er klare instrukser om at Forsvaret skal rykke ut og har nødvendige ressurder,beredskap og utstyr. En semiløsning vil trolig skape "ansvarsfraskrivelse".
Har mine tvil jeg også, men faen kan det virkelig være så vanskelig? Staten burde gi mye mer penger osv til politiet ja, hvertfall i Oslo med tanke på alt som skjer der. Jeg mener at forsvaret _SKAL_ rykke ut når sånne ting skjer, politiet og forsvaret burde trene og rykke ut sammen når det er snakk om terror. Da får vi hvertfall brukt forsvaret til noe fornuftig, og kanskje avverget at noe veldig dramatisk skjer i fremtiden(?)
Sitat av Xeon Vis innlegg
Gammel tråd ser jeg.. Jeg er også kritisk i forhold til håndteringen den dagen, men så fort man snakker om det.. så blir generelt folk veldig defensive i forhold til politiet. Er ikke snakk om kritikk mot enkeltpersoner, men systemet.
Vis hele sitatet...
Folk blir ikke defensive, men mange blir oppgitt over at man kritiserer politiet og andre som deltok i arbeidet den dagen i etterpåklokskapens lys. Det nytter ikke å rette kritikk mot politiet basert på ting man ikke visste der og da.

Dessuten er ikke alle fakta på bordet, så det minner mer om blodjakt og lynsjestemning når enkelte absolutt skal rakke ned på politiet og andre.

Når en enkeltperson kan "kose" seg på en øy i flere timer og skyte såpass mange unge mennesker uforstyrret.
Var det dårlig kommunikasjon internt mellom myndighetene som er årsaken? Eller ingen generell ledelse på toppen?
Vis hele sitatet...
Det tok såpass tid for beredskapstroppen å komme seg dit. De kom seg dit så raskt det var mulig. Ingenting tyder på at det hadde vært mulig å være der noe særlig raskere.

Har ikke Forsvaret kapasiteten til å stoppe slike situasjoner? Og hvis ikke: var det uklokt å legge ned HV016?
Vis hele sitatet...
Etterpåklokskap hjelper ingen.