Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 6213
Hei

Litt om meg selv først;

Jeg er snart ferdig med det siste året på videregående skole, og har planer om å studere i utlandet. Før jeg drar ut av landet har jeg tenkt til å tilbringe et år i militæret, da jeg får litt tid til å finne ut hva jeg vil samt og eventuelt ta opp noen fag. Jeg tenker da at jeg får bygd litt på cv'en og tjent litt penger. For øyeblikket sikter jeg meg inn på USA og en tre-fire årig bachelor grad, undergraduate. I bunn og grunn er det å studere i utlandet noe jeg er fast bestemt på, USA eller ei.

Dette krever en del planlegging, lån, søkander, tester, visum osv. som jeg må få orden på. Jeg har vært innom karriereveileder på skolen og fått masse tips og informasjon rundt nettopp dette, hvorpå jeg også har blitt henvist til ANSA, Kilroy og lignende.

Det jeg da er ute etter er erfaringer fra personer som selv har studert i USA. Førstehåndserfaringer, steder dere kan anbefale og motsatt, bør jeg bo på campus eller ikke osv. Generelt alt du kan komme med av informasjon om hvordan nettopp din opplevelse har vært. Gjerne fint om du også forteller hvordan det har vært å komme tilbake til Norge, da med tanke på å bygge nettverk.

Sleng gjerne med alt annet du finner relevant uavhengig hvor du studerer/har studert.
Gi f*n i militæret og jobb i stedet.

Jeg tok ett semester der. Veldig spennende og artig.
Men, det er bare å gi faen i. Utlendinger betaler rundt 50k per semester. Lokale får det ned i 15k.
Springvann er ikke drikkanes, og bør ikke dusjes lenge i pga klorin og fluorid som stinker basseng.
Du kan ta en treårig grad i norge, så kan to semestre av de være i USA. da blir de gratis. dette må du søke om.
boligopplegget i statene er omvendt ift her, privat er mye rimeligere.
Du blir også behandlet som en asylsøker under visumsøknadsprosessen.
Tyskland kan muligens også bli gratis i noen stater, men der må du faktisk studere.
True phreak.
Første året dekkes ikke av lånekassen, - vær obs på det!

En 4-årig utdannelse (bachelor, første året der tilsvarer ca. siste året på VGS for oss) vil fort koste deg en halv million, helt avhengig av hvilken skole du går på (som sagt over her, - utlendinger betaler langt mer i skolepenger enn amerikanerne, og de betaler mye allerede). For å ta et år på Colorado School of Mines (jeg vurderte å ta et utvekslingsår der) ville jeg ha måttet betale $20k/semester, eller $40k for et år. Selv med solide stipend ville det blitt for dyrt for min del.

Jeg ville heller tatt en bachelor her til lands, og eventuelt tatt et utvekslingsår, eller tatt masteren i utlandet i sin helhet.

I tillegg er det godt kjent at mange amerikanske utdanningsinstitusjoner er ganske liberale med karakterene de gir ut, så det kan bli vanskelig å få seg jobb i Norge uten erfaring (avhengig av hva du studerer).
Sist endret av Orph; 4. mars 2013 kl. 12:01.
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Jeg tok min bachlor i California og trivdes veldig godt med det.
Som Orph nevner så dekkes ikke første året bachlor av lånekassen, men skolen jeg gikk på hjalp meg og komme inn som en Sophomore (andre års) og derfor fikk jeg alt dekket av lånekassen.

Som de over nevner, så koster det jo en del, men jeg fikk alt dekt av lånekassen gjennom stipend og lån. Det finnes også veldig mange ordninger i USA med stipend og lignende, og jeg jobbet på campus og fikk redusert skolepenger på grunn av det, samt div stipend jeg søkte på.

Så vær klar over at du vil bli sittende med et lån etter på, men det vil du nok uansett hvor du studerer. Jeg hadde iallefall en kjempe opplevelse og vil anbefale det til alle som kan!
Sitat av Orph Vis innlegg
Jeg ville heller tatt en bachelor her til lands, og eventuelt tatt et utvekslingsår, eller tatt masteren i utlandet i sin helhet.

I tillegg er det godt kjent at mange amerikanske utdanningsinstitusjoner er ganske liberale med karakterene de gir ut, så det kan bli vanskelig å få seg jobb i Norge uten erfaring (avhengig av hva du studerer).
Vis hele sitatet...
Men er ikke potensielle arbeidsgivere, spesielt de som er rettet mot teknologi/ økonomi/ statsvitenskap/ europa, etc,-studenter, venligvis _veldig_ glade for hvis søkeren kan vise til én eller flere semestre i USA, Australia, eller nedi Europa.

Er ihvertfall det jeg har hørt... At man *må* ta et halvår eller to i utlandet. Trass liberale karakterer så er det der med språkkunnskaper, erfaringer fra annen kultur, bli kjent med nye mennesker, osv osv, veldig attraktivt for arbeidsgivere. Per nu har ikke jeg vært i utlandet, men skriver ut ifra det som jeg har hørt og lest.

Hva mener dere?
Sitat av Bea Vis innlegg
Jeg tok min bachlor i California og trivdes veldig godt med det.
Som Orph nevner så dekkes ikke første året bachlor av lånekassen, men skolen jeg gikk på hjalp meg og komme inn som en Sophomore (andre års) og derfor fikk jeg alt dekket av lånekassen.
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over at det mest sannsynlig blir dyrt, men det er i mine øyne verdt det. Jeg kommer nok til å angre mer senere i livet dersom jeg ikke i det minste prøver. Det med at skolen hjalp deg inn som Sophomore, var det noe du tok initiativ til eller var det skolen? Hvordan gikk du frem for å få det til?

Som de over nevner, så koster det jo en del, men jeg fikk alt dekt av lånekassen gjennom stipend og lån. Det finnes også veldig mange ordninger i USA med stipend og lignende, og jeg jobbet på campus og fikk redusert skolepenger på grunn av det, samt div stipend jeg søkte på.
Vis hele sitatet...
Når du jobbet på campus så fikk du penger du kunne bruke på hva du ville, eller trakk de direkte i fra på skolekostnadene i takt med at du jobbet? Litt usikker på hva du mener.

Så vær klar over at du vil bli sittende med et lån etter på, men det vil du nok uansett hvor du studerer. Jeg hadde iallefall en kjempe opplevelse og vil anbefale det til alle som kan!
Vis hele sitatet...
Lån vil jeg nok få uansett hvor jeg studerer, og da kan det like godt være i utlandet

Sitat av Orph Vis innlegg
Første året dekkes ikke av lånekassen, - vær obs på det!

En 4-årig utdannelse (bachelor, første året der tilsvarer ca. siste året på VGS for oss) vil fort koste deg en halv million, helt avhengig av hvilken skole du går på (som sagt over her, - utlendinger betaler langt mer i skolepenger enn amerikanerne, og de betaler mye allerede). For å ta et år på Colorado School of Mines (jeg vurderte å ta et utvekslingsår der) ville jeg ha måttet betale $20k/semester, eller $40k for et år. Selv med solide stipend ville det blitt for dyrt for min del.
Vis hele sitatet...
Snakker vi det bare skolepenger, eller bokostnader og alt annet og?

Jeg ville heller tatt en bachelor her til lands, og eventuelt tatt et utvekslingsår, eller tatt masteren i utlandet i sin helhet.
Vis hele sitatet...
Med mindre det det blir altfor dyrt og ta sammenhengende år, så ender jeg nok opp med et utvekslingsår.

I tillegg er det godt kjent at mange amerikanske utdanningsinstitusjoner er ganske liberale med karakterene de gir ut, så det kan bli vanskelig å få seg jobb i Norge uten erfaring (avhengig av hva du studerer).
Vis hele sitatet...
Dette avhenger vel av hvilken skole man ender opp med?

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Men er ikke potensielle arbeidsgivere, spesielt de som er rettet mot teknologi/ økonomi/ statsvitenskap/ europa, etc,-studenter, venligvis _veldig_ glade for hvis søkeren kan vise til én eller flere semestre i USA, Australia, eller nedi Europa.

Er ihvertfall det jeg har hørt... At man *må* ta et halvår eller to i utlandet. Trass liberale karakterer så er det der med språkkunnskaper, erfaringer fra annen kultur, bli kjent med nye mennesker, osv osv, veldig attraktivt for arbeidsgivere. Per nu har ikke jeg vært i utlandet, men skriver ut ifra det som jeg har hørt og lest.

Hva mener dere?
Vis hele sitatet...
Om det er noe man må har ikke jeg kunnskap til, men etter å ha snakket med en god del forskjellige folk så er studier i utlandet et stort pluss i boka.
Det kan også være verdt å bite seg merke i at man vil slite veldig med å få omgjort år-for-år fra internasjonale skoler til norske. Som regel er den eneste løsningen å ta hele graden i det aktuelle landet pluss eventuell utveksling (man kan ikke dra på utveksling til landet man kommer fra), hvis ikke er det bedre å ta graden her til lands for så å heller ta noen utvekslingssemester. Hvor godt det er ansett på CVen at du har studert i utlandet kommer an på hvilket fag/hvilken skole du studerer ved, men jeg vil påstå at det i de fleste tilfellene egner seg best med norsk skolegang (+ evt utveksling).

Edit: formulerte meg kanskje vanskelig: du kan ikke ta første året i USA, for så å flytte tilbake til Norge og ta de to resterende her.
Sist endret av Sjølvaste; 5. mars 2013 kl. 20:28.
Angående det med støtte til det første av de fire årene.

Det gis ikke støtte til det første året, Freshman year, av en Bachelor Degree i USA. Unntakene er:
  • Første året av kiropraktorutdanning
  • Utdanningen er særlig godt tilrettelagt for studenter med redusert funksjonsevne
  • Første året av fireårig Bachelors Degree ved utdanninger i USA som er med i ordningen med tilleggsstipend, se listen for 2012-2013 her.
Vis hele sitatet...
Dette står på Lånekassen sine sider - det er ganske mange skoler du kan gå på og fortsatt få støtte ved ditt Freshman year. De skolene som har sett interessante ut hos meg er på listen - her kan du finne listen

Selv går jeg bare i første klasse. Tar IB de neste to årene, og håper på å få studert i USA selv.
Sist endret av MBTI; 5. mars 2013 kl. 20:40.
True phreak.
Sitat av Turrist Vis innlegg
Snakker vi det bare skolepenger, eller bokostnader og alt annet og?
Vis hele sitatet...
Det var kun tuition (skolepenger).

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Men er ikke potensielle arbeidsgivere, spesielt de som er rettet mot teknologi/ økonomi/ statsvitenskap/ europa, etc,-studenter, venligvis _veldig_ glade for hvis søkeren kan vise til én eller flere semestre i USA, Australia, eller nedi Europa.

Er ihvertfall det jeg har hørt... At man *må* ta et halvår eller to i utlandet. Trass liberale karakterer så er det der med språkkunnskaper, erfaringer fra annen kultur, bli kjent med nye mennesker, osv osv, veldig attraktivt for arbeidsgivere. Per nu har ikke jeg vært i utlandet, men skriver ut ifra det som jeg har hørt og lest.

Hva mener dere?
Vis hele sitatet...
Utvekslingsår er verdsatt, ja, men om du har en grad i sin helhet fra et universitet utenlands er det ikke alltid at det fungerer til din fordel. Australia spesielt er litt uglesett på det området (og hvis jeg skal tro hva jeg hører fra studiekamerater som er på utveksling der nede, og kamerater ellers som har tatt en grad der, uten å få jobb i etterkant, er det høyst berettiget), og hva USA gjelder er graden av mistro økende, avhengig av hva slags skole man tar graden ved, for det er en god del snusk ute og går (mange skoler som mister sertifiseringen o.l.).

Når det gjelder statsvitenskap/Europastudier o.l. er det uansett vanskelig å få seg en relevant jobb, med mindre man går for master og gjør det bra. Innenfor teknologi-området så er vel etterspørselen såpass stor at det skal godt gjøres å ikke få jobb uansett.

Jeg synes helt ærlig det er litt tåpelig å skulle studere utenlands kun for å studere utenlands om det finnes gode alternativer her til lands, for man kan komme til å slite godt med studiegjelden i etterkant (hva USA gjelder er skolekostnadene generelt sett så oppblåst i forhold til hva man får igjen at det aldri vil lønne seg). Om man går ved et eliteuniversitet, så blir saken en annen, men det er vel heller få som får til det.

Storesøsteren min studerte ved et velrennomert privat college i USA for type 15 år siden, og hun har sagt det at hun aldri ville klart studielånet, hadde det ikke vært for foreldrene mine sin hjelp, og det faktum at mannen hennes begynte å jobbe for, og fikk betydelige aksjeposter i, et av de større IT-selskapene i California helt i oppstartsfasen.

Jeg skal ikke svartmale det helt, for det finnes da fordeler ved å studere i utlandet og, men man må være veldig obs på hva man gjør, hvorfor man gjør det, og hva man får igjen for det. I Norge kan man alltids klare seg med et par slakke studieår, og litt tregere progresjon (noe som tross alt skjer en svært stor andel norske studenter), men gjør man det ved et utenlands universitet er man kjørt.
Sist endret av Orph; 5. mars 2013 kl. 22:13.
Bachelor i USA? Bortkastede penger. Sats på å få en norsk eller europeisk utdannelse (ikke engelsk, svindyre grader der og), og heller rett nesen mot utveksling til USA et eller to semester som en del av graden. Du får aldri igjen pengene du investerer i graden i form av høyere inntekt.
Jeg drar til Australia til sommeren og studere økonomi. Mye dumt som blir skrevet her IMO. Bare opplevelsen(selv om jeg ikke har den enda :P ) kan ikke kjøpes med penger. Lære en annen kultur, vokse som et menneske, bli mer selvstendig etc etc... Har en onkel som tjener i underkant av 2mil i åre og han betaler fortsatt ned på studielånet. det er det rimeligste låne du kan ha som en borger. men for all del jeg mener ikke at du skal kaste rundt penger. i mine øyner så har det en mye større verdi og kan ikke måles med penger. ved siden av studiene så vil du kunne utforske og ha det gøy i et fremmed land. Og tro meg vis du er fokusert nok på skolen trenger du det "lille avbrekket" du får ved å studere i et fremmed land. før du kommer tilbake til norge og skal tilbringe resten av livet. Det med å bygge nettverk, er veldig avhengig av studie og deg som person. I Norge så er man venner gjerne med folk fra Ungdomsskolen/VGS livet ut, norske universiteter i norge skaper ikke den samme harmonien de gjør i utlandet, spesielt med tanke på USA, der tilbringer du 3-5 av livet med de samme folke og du lærer å knytte bånd, og det med språk taler for seg selv, det å kunne snakke flytende engelsk er gull, vertfall nå til dags med den globaliseringen vi har til lands.
Tips jeg har fått av kilroy og informasjon som jeg har lest, søk minst 4-6 mnd i forkant, spar penger, søknads prosessen er mye enklere ved hjelp av byråer som kilroy, ansa osv. dog det limiterer dine valg av universiteter(pga samarbeids avtaler) Lykke til!!
True phreak.
Sitat av ajniN Vis innlegg
I Norge så er man venner gjerne med folk fra Ungdomsskolen/VGS livet ut, norske universiteter i norge skaper ikke den samme harmonien de gjør i utlandet
Vis hele sitatet...
Og du har mye erfaring fra norske universiteter, skjønner jeg?
Synes folk er litt i overkant snusfornuftige her. Tuition er dyrt, men dekkes med opp til 15-20.000 pr semester i stipend fra lånekassen, om du i tillegg klarer å skaffe stipend fra noen andre ligger du bra an. Forøvrig er levekostnadene langt under det de er i Norge. Da jeg var på utveksling brukte jeg største delen av studielånet på reising, og det var verdt hver eneste krone om jeg så må betale studiegjeld resten av livet.

Synes heller ikke nivået var spesielt annerledes på skolen jeg gikk på (som er den minst anerkjente av tre i byen jeg bodde i) enn det har vært på HiB.
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Sitat av Turrist Vis innlegg
Når du jobbet på campus så fikk du penger du kunne bruke på hva du ville, eller trakk de direkte i fra på skolekostnadene i takt med at du jobbet? Litt usikker på hva du mener.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde en ordning hvor jeg jobbet på campus og pengene ble trukket rett fra tuition. Dette gjorde det også mye lettere siden du slitter en del tax mas osv, siden det går som et "stipend". Men skolen jeg gikk på har nå også endret dette så du får time betalt og får pengen "cash".

Hvis du har konkrete spørsmål så ikke nøl med å send en PM
Sitat av Orph Vis innlegg
Utvekslingsår er verdsatt, ja, men om du har en grad i sin helhet fra et universitet utenlands er det ikke alltid at det fungerer til din fordel. Australia spesielt er litt uglesett på det området (og hvis jeg skal tro hva jeg hører fra studiekamerater som er på utveksling der nede, og kamerater ellers som har tatt en grad der, uten å få jobb i etterkant, er det høyst berettiget), og hva USA gjelder er graden av mistro økende, avhengig av hva slags skole man tar graden ved, for det er en god del snusk ute og går (mange skoler som mister sertifiseringen o.l.).

Når det gjelder statsvitenskap/Europastudier o.l. er det uansett vanskelig å få seg en relevant jobb, med mindre man går for master og gjør det bra. Innenfor teknologi-området så er vel etterspørselen såpass stor at det skal godt gjøres å ikke få jobb uansett.

Jeg synes helt ærlig det er litt tåpelig å skulle studere utenlands kun for å studere utenlands om det finnes gode alternativer her til lands, for man kan komme til å slite godt med studiegjelden i etterkant (hva USA gjelder er skolekostnadene generelt sett så oppblåst i forhold til hva man får igjen at det aldri vil lønne seg). Om man går ved et eliteuniversitet, så blir saken en annen, men det er vel heller få som får til det.

Storesøsteren min studerte ved et velrennomert privat college i USA for type 15 år siden, og hun har sagt det at hun aldri ville klart studielånet, hadde det ikke vært for foreldrene mine sin hjelp, og det faktum at mannen hennes begynte å jobbe for, og fikk betydelige aksjeposter i, et av de større IT-selskapene i California helt i oppstartsfasen.

Jeg skal ikke svartmale det helt, for det finnes da fordeler ved å studere i utlandet og, men man må være veldig obs på hva man gjør, hvorfor man gjør det, og hva man får igjen for det. I Norge kan man alltids klare seg med et par slakke studieår, og litt tregere progresjon (noe som tross alt skjer en svært stor andel norske studenter), men gjør man det ved et utenlands universitet er man kjørt.
Vis hele sitatet...
Ja det er utveksling som jeg siktet til først og fremst. Det jeg tenkte var at utveksling så og si er nesten utelukkende positivt, sålenge det ikke er fra noe dritt-skole i f.eks si Bali (mao man tar utveksling mest pga festing, sol og strandliv).

På mange stillingsannonser jeg har sett for både ferdige teknologi -og ferdige samfvitenskap-studenter, så nevnes det som veldig stort pluss hvis søkeren har et halvt eller helt år i utlandet, helst fra en bra skole.
Så utveksling er noe jeg kommer til å gjøre, er jeg ganske sikker på.

Dette med å ha en hel grad i utlandet er annerledes, men inntrykket mitt er at norske arbeidsgivere ser på norske jobbsøkere med britisk eller amerikansk utdanning som like attraktive, om ikke mer.
True phreak.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Ja det er utveksling som jeg siktet til først og fremst. Det jeg tenkte var at utveksling så og si er nesten utelukkende positivt, sålenge det ikke er fra noe dritt-skole i f.eks si Bali (mao man tar utveksling mest pga festing, sol og strandliv).
Vis hele sitatet...
Utveksling er utelukkende positivt, da det er institusjonen en tar graden ved som til syvende og sist kvalitetssikrer kvalifikasjonene til studentene.

På mange stillingsannonser jeg har sett for både ferdige teknologi -og ferdige samfvitenskap-studenter, så nevnes det som veldig stort pluss hvis søkeren har et halvt eller helt år i utlandet, helst fra en bra skole.
Så utveksling er noe jeg kommer til å gjøre, er jeg ganske sikker på.
Vis hele sitatet...
Det du sier her med bra skole er sentralt. Om du tar en utdanning fra en velrennomert studieinstitusjon, så virker det til din fordel. Om du tar en utdanning ved et obskurt universitet er det ikke like sikkert.

Dette med å ha en hel grad i utlandet er annerledes, men inntrykket mitt er at norske arbeidsgivere ser på norske jobbsøkere med britisk eller amerikansk utdanning som like attraktive, om ikke mer.
Vis hele sitatet...
Min erfaring begrenser seg stort sett til teknologisektoren (utover det jeg ser kamerater fra andre studieretninger sliter med),- og der er det litt hipp som happ. Jeg har hatt garantert jobb i snart et halvt år allerede, og jeg går 4. året siv.ing (dvs. over halvannet år før endt utdanning). Jeg har langt fra toppkarakterer (men har dog erfaring, jobberfaring og interessefelt som er veldig ettertraktede innenfor bransjen, og det hjalp meg nok enormt ift. jobbsøking). Etterspørselen er enorm, så det å få seg en god jobb er ikke noe problem, såfremt utdanningen en har kan kvalitetssikres.
Sist endret av Orph; 6. mars 2013 kl. 20:18.
Sitat av Bea Vis innlegg
Jeg hadde en ordning hvor jeg jobbet på campus og pengene ble trukket rett fra tuition. Dette gjorde det også mye lettere siden du slitter en del tax mas osv, siden det går som et "stipend". Men skolen jeg gikk på har nå også endret dette så du får time betalt og får pengen "cash".

Hvis du har konkrete spørsmål så ikke nøl med å send en PM
Vis hele sitatet...
Takker for responsen og innspill av alle så langt. Jeg skjønner jo at det kanskje kan bli litt dyrt, men det er jo samtidig en opplevelse helt annerledes enn det jeg vil få her, vil jeg tro. Så klart har valget av skole og studieretning mye å si når man skal ut i arbeidslivet, og dette er jo noe jeg tenker en del på så klart.

Ser det er noen her som er litt mer negativ til dette enn andre, og jeg har full forståelse for synspunktene som kommer frem. Generelt sett får jeg inntrykk av at dette er noe jeg absolutt bør gjennomføre, etter å ha snakket med flere som har fullført studier i utlandet. Så og si samtlige har bare positive erfaringer under gjennom deres studier, og de mener også at opplevelsen veier opp for den noe stive prisen.

Fortsett med innspill!
Sitat av Turrist Vis innlegg
steder dere kan anbefale og motsatt
Vis hele sitatet...
Som undergraduate vil jeg anbefale deg å holde deg unna de svindyre universitetene (Harvard, Yale, MIT, ...). Gå heller på et litt mindre sted med tettere oppfølging; du kan heller ta mastergrad på de mer prestisjefylte stedene.

Sitat av Turrist Vis innlegg
bør jeg bo på campus eller ikke
Vis hele sitatet...
Anbefalt strategi: Bo på campus første året for å bli lettere kjent med folk, flytt deretter til et sted like ved campus. Det er faktisk ganske overpriset å bo på campus (eller rettere sagt: det var det der jeg gikk). Du får dobbelt så fint hus fem minutters kjøretur unna!

Sitat av Turrist Vis innlegg
informasjon om hvordan nettopp din opplevelse har vært.
Vis hele sitatet...
He he... Sitter nå og mimrer. Det jeg likte best var:
  1. Enormt enkelt å bli kjent med folk. Bare å banke på hos naboen og si "skjer'a", så plutselig sitter man og pilser og skravler.
  2. Veldig lett å sjekke opp damer. Man er sykt eksotisk som europeer, hi hi!
  3. Det tvang meg til å snakke MYE engelsk. Dette er jeg svært glad for senere i yrkeskarrieren.
  4. Fine muligheter til å reise litt rundt i landet og se forskjellige steder. Det er utrolig mye å oppleve der borte.
  5. Amerikanere er jo utrolig hyggelige, er de ikke?

Noen ting jeg ikke likte:
  1. Jeg la på meg noe enormt. Det er for mye god mat i USA.
  2. Det generelle nivået på studentmassen var kanskje litt i overkant lavt mange steder. De beste universitetene i USA er best i verden, de gjennomsnittlige er dårligere enn i Norge.
  3. Det er jo relativt dyrt med skolepenger.

Sitat av Turrist Vis innlegg
Gjerne fint om du også forteller hvordan det har vært å komme tilbake til Norge, da med tanke på å bygge nettverk.
Vis hele sitatet...
Jeg studerte både i USA og i Norge, så jeg fikk skaffet meg et nettverk her får jeg begynte i jobb (som jeg selvsagt fikk igjennom nettverket: "Halla, det er Zorro, vi tok STK-kursene sammen som du kanskje husker. Hører jobben din trenger folk - det virker spennende. Hvem skal jeg snakke med?" - "Hei Zorro. Drit i å sende søknad, bare ring prosjektleder Petter Hansen direkte. Han trenger folk som har erfaring med XYZ slik som du har [...])

Jeg hører folk som har tatt alle årene utenlands slet en del med å finne seg jobb. Dette er absolutt noe å ta med i betraktningen.

Sitat av Turrist Vis innlegg
Sleng gjerne med alt annet du finner relevant uavhengig hvor du studerer/har studert.
Vis hele sitatet...
Et siste råd: Unngå "flyover states" - dvs. alle steder mellom ca. Ohio og ca. Colorado.
Sitat av El-Zorro Vis innlegg
Som undergraduate vil jeg anbefale deg å holde deg unna de svindyre universitetene (Harvard, Yale, MIT, ...). Gå heller på et litt mindre sted med tettere oppfølging; du kan heller ta mastergrad på de mer prestisjefylte stedene.
Vis hele sitatet...
Hei, hvorfor det egentlig? Koster ikke skolepengene nesten det samme uansett hvor du går? Og dersom du skal inn i arbeid etter undergraduate graden så får du jo sikkert en liten fordel også? (for å ta masteren om noen år, altså)
Sist endret av MBTI; 13. mars 2013 kl. 15:17.
Sitat av MBTI Vis innlegg
Koster ikke skolepengene nesten det samme uansett hvor du går?
Vis hele sitatet...
Meget godt poeng, faktisk. Jeg sjekket litt forskjellige læresteder nå:

Skolepenger ved Ivy League er typisk mellom 30 og 45 tusen dollar i året (i tillegg til bokostnader, mat, og alt det andre).

Så tok jeg en del semi-tilfeldige andre kjente universiteter og sjekket: University of Texas at Austin skal ha 30k, Univ. of Michigan skal ha 20k, Stanford skal ha 40k, og slik går nå listen videre, uten at jeg skal nevne alle jeg sjekket her.

Så for en utenlandsk student har du faktisk helt rett! Forskjellen er faktisk ikke spesielt stor dersom du må betale "out of state tuition".

Forskjellen er derimot stor for amerikanere: Bor du i Michigan koster et år ved Michigan State University relativt overkommelige $12.000. Da synes jeg det er vanskelig å forsvare å betale $37.000 for å gå på Princeton, som jo er bedre, men veldig langt fra tre ganger så god. Dersom du kommer fra Norge skal imidlertid Michigan State ha $32.000 fra deg - og da kan du med fordel heller gå på Princeton.

Og dersom du skal inn i arbeid etter undergraduate graden så får du jo sikkert en liten fordel også? (for å ta masteren om noen år, altså)
Vis hele sitatet...
Hvis du skal fortsette å bo i USA har du en fordel pga. bedre kontaktnett. Skal du tilbake til Norge: Tja. De fleste norske arbeidstagere kjenner til ca. fem amerikanske universiteter ved navn. Har du gått på et dyrt sted som de ikke kjenner igjen - Brown, eller kanskje Pennsylvania - får du ikke noe igjen sånn sett.

Mvh. Zorro (som gikk et billig sted)