Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3133
Dersom man på f.eks chattingsprogrammer som msn, skype, eller lignende, og man diskuterer ulovlige aktiviteter, eller f.eks planlegger et møte med en person, der man f.eks la oss si helt hypotetisk sett skal gjøre et kjøp av en rimelig stor mengde heroin.
Har da politiet lov eller mulighet til å kunne fange eller oppdage dette via f.eks overvåkning, beslaglegging av pc?

- Har politiet f.eks rett på innsyn i samtaler mellom 2 eller flere personer på msn og skype?

Eller er man ganske trygg når det kommer til planlegging og diskutering av ulovlige aktiviteter på msn, skype, og lignende chattingprogrammer eller nettsider?
Sist endret av akineton; 5. mars 2013 kl. 00:29.
Sitat av akineton Vis innlegg
Dersom man på f.eks chattingsprogrammer som msn, skype, eller lignende, og man diskuterer ulovlige aktiviteter, eller f.eks planlegger et møte med en person, der man f.eks la oss si helt hypotetisk sett skal gjøre et kjøp av en rimelig stor mengde heroin.
Har da politiet lov eller mulighet til å kunne fange eller oppdage dette via f.eks overvåkning, beslaglegging av pc?

- Har politiet f.eks rett på innsyn i samtaler mellom 2 eller flere personer på msn og skype?

Eller er man ganske trygg når det kommer til planlegging og diskutering av ulovlige aktiviteter på msn, skype, og lignende chattingprogrammer eller nettsider?
Vis hele sitatet...
Du blir nok ikke tatt FORDI du gjorde avtaler på et av disse mediene, men det blir verre å sno seg unna, når alt står svart på hvitt et sted (og blir du tatt, så finner dem det). Så det er nok mer det du skal tenke på
Trådstarter
78 3
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Du blir nok ikke tatt FORDI du gjorde avtaler på et av disse mediene, men det blir verre å sno seg unna, når alt står svart på hvitt et sted (og blir du tatt, så finner dem det). Så det er nok mer det du skal tenke på
Vis hele sitatet...
Det jeg egentlig lurte på var om politiet vanligvis får tillatelse til å få tilgang til samtaler gjort på msn og skype?
Sitat av akineton Vis innlegg
Det jeg egentlig lurte på var om politiet vanligvis får tillatelse til å få tilgang til samtaler gjort på msn og skype?
Vis hele sitatet...
Dette blir vel mest synsing: men hvis Politiet har grunnlag får å lese meldingene du har send, får de tilgang til de, fordi Microsoft og Politiet har vel et visst sammarbeid sammen? Et tips er vel å encrypte alle de illegale meldingene som du sender.
Skru av logg og bruk kryptering.
Brukt Tor chat, mye tryggere en tjenester fra microsoft
I det du åpner et samtale vindu med en person, så vil det skje en P2P SSL/TLS handshake med vedkommende du har startet samtalen med. I tillegg har jeg hørt snakk om at dem bruker AES i tillegg til SSL/TLS, men det kan jeg ikkje bekrefte. Så det er vel bare teoretisk mulig å avlytte samtalene, i tillegg blir ikkje samtalene loggført på noen server, bortsett fra maskinene som er blitt brukt i skype samtalen. Men dette er mulig å deaktivere.

Så eneste plassen politiet kan finne noen skype samtaler er på din lokale maskin/telefon.

EDIT: MSN er vel lagt ned?
Sist endret av 0xFF; 5. mars 2013 kl. 02:26.
Jeg lurer på noe veldig relatert til dette; hvilke rettigheter har man når det gjelder mail, sms og evt messenger-apps på f.eks en smarttelefon?
Fler og fler får jo telefoner hvor man er to trykk unna å åpne mail og messenger.
Da er det jo bare for purken å lese gjennom alt du har av og lete etter shit
Har man noen rettigheter angående dette? Kan politi bare ta iphonen din og åpne mail etc med loven på sin side?
Trådstarter
78 3
Sitat av feddiriko Vis innlegg
Et tips er vel å encrypte alle de illegale meldingene som du sender.
Vis hele sitatet...
meaning?

Sitat av nikita Vis innlegg
Skru av logg og bruk kryptering.
Vis hele sitatet...
Så god på pc er jeg nok dessverre ikke du...

Sitat av 0xFF Vis innlegg
EDIT: MSN er vel lagt ned?
Vis hele sitatet...
Ikke enda heldigvis, da jeg brukte msn på mobilen sist gang tidligere idag

Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Har man noen rettigheter angående dette? Kan politi bare ta iphonen din og åpne mail etc med loven på sin side?
Vis hele sitatet...
Vil tro de ikke har lov til dette, men samtidig har jeg hørt mange historier om at mange i politiet gjør dette, og om du klager eller anmelder dette, kan jeg nesten garantere deg at du ikke kommer noen vei.

Ikke stol på politiet er mitt tips til deg!

Selv ville jeg btw ha kastet mobilen min inn i det hardeste jeg kunne ha sett, og ødelagt mobilen bare dersom jeg hadde hatt stor nok mistanke om at politiet ville ha kommet bort, og dette ville inkludert å beslaglegge telefonen

Jeg kan altså være ganske trygg på å diskutere og/eller planlegge kriminell virksomhet/aktivitet på msn og skype uten å risikere at dette vil bli fanget opp av politiet, eller lignende?
Om du er avlyttet via din isp(samme kritierer for å få avlyttet telefonen din) så kan de se diskusjonen deres i realtime - Om du blir arrestert i ettertid kan de lett spore få frem den samtalen din, spesielt ved skype, selv om du har slettet samtalen. Bruk snakkefunksjonen til skype hvor du prater via en mikrofon - Mye tryggere.
Sitat av hideout Vis innlegg
Om du er avlyttet via din isp(samme kritierer for å få avlyttet telefonen din) så kan de se diskusjonen deres i realtime - Om du blir arrestert i ettertid kan de lett spore få frem den samtalen din, spesielt ved skype, selv om du har slettet samtalen. Bruk snakkefunksjonen til skype hvor du prater via en mikrofon - Mye tryggere.
Vis hele sitatet...
Hvordan i alle dager kan man avlytte samtaler som er kryptert med SSL/TLS? Så vidt meg bekjent, så finnes det ingen angrepsformer for det pr i dag. Uten om å bruke MiTM attak, å avslutte SSL/TLS krypteringen før ende-noden, men dette vil ikkje skype godta, så jeg kan ikkje se hvordan dette skulle være mulig. I tillegg så er den kryptert med AES, der det heller ikkje finnes noen andre angrepsformer enn bruteforce, så teoretisk mulig er det jo, men i praksis er en annen sak.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
0xFF: Spør skype om å få kopi av nøklane, slik at en kan dekryptere trafikken at will. Det er lukka programvare, og ingenting hindrer Microsoft i å legge inn bakdører som kan overføre nøklane til Microsoft.
Sitat av slashdot Vis innlegg
0xFF: Spør skype om å få kopi av nøklane, slik at en kan dekryptere trafikken at will. Det er lukka programvare, og ingenting hindrer Microsoft i å legge inn bakdører som kan overføre nøklane til Microsoft.
Vis hele sitatet...
http://www.eweek.com/c/a/Midmarket/M...-Skype-748556/

Microsoft has a patent application pending for a technology that will provide a legal backdoor in communications equipment to record VOIP conversations and chat.
Vis hele sitatet...
Dette vi snakker om? Skype var "ødelagt" sikkerhetsmessig når ms kjøpte de ja..
Det er faktisk ulovlig å kryptere samtaler i enkelte land, så for å få Skype til disse må det naturlig nok noen bakdører til, slik at myndighetene kan overvåke slik de er vant til.