Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3664
Game disconnected
pokemon's Avatar
Hei, dama var uheldig i helgen å tastet inn koden istedet for totalbeløp når hun skulle kjøpe en drink i helga, hun har altså betalt noe over 3000 kr for en drink.. regner med det er tapte penger, men lurte på om ikke det er noen regler på slikt? Er jo ikke alltid like godt å følge med når en har mye i blodet..

Mvh
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Du regner med det er tapte penger og lurer på om det er noen regler mot slikt, men har det falt deg inn å ta kontakt med utestedet?

Jeg skjønner ikke helt hvordan hun har fått det til, jeg har gjort det samme mange ganger selv, og da har terminalen stoppet opp fordi beløpet er for stort i forhold til hva som skal betales.
Bare å ta kontakt med utestedet. Det er ikke første gang det har skjedd, så det er nok grei skuring å få det tilbake.
Hater når det skjer. Man kan bestemme beløpet selv, og er man pussa så blir det fort pinkoden istede for beløpet man skylder. Har man en lav pinkode (evnt fet konto) så ender man opp med den feilen her. Men tar du kontakt med utestedet med en bankkvittering(fås i nettbanken) s0ordner det seg forhåpentligvis.
Vel, vareprisen står jo oppgitt rett over der man selv taster inn beløp.
Det er kanskje greit å følge med litt når man betaler med kort -
om ikke annet for å påse at andre ikke ser koden din.

Dersom man tabber seg ut med å taste koden istedet for beløp, må
man jo uansett taste koden etterpå for å gjennomføre transaksjonen -
og før man gjør dét har man altså muligheten til å avbryte - før man
tabber seg ut.

På den annen side burde kanskje betalingsterminaler ha en prosentvis
øvre grense i forhold til originalbeløp - slik at man ikke risikerer å betale
overpris. Man får jo klar beskjed dersom man taster for lavt beløp.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
På den annen side burde kanskje betalingsterminaler ha en prosentvis
øvre grense i forhold til originalbeløp - slik at man ikke risikerer å betale
overpris. Man får jo klar beskjed dersom man taster for lavt beløp.
Vis hele sitatet...
Hadde det i baren jeg drev ihvertfall.
Husker ikke helt nøyaktig hva satsen var, men om du "tipset" typ over 30% eller whatever så gikk ikke det.

Når jeg tenker meg om var det kanskje betalingssystemet som som stoppet dette og ikke selve betalingsterminalen.
Sist endret av moret; 22. juli 2015 kl. 14:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av pokemon Vis innlegg
. regner med det er tapte penger, men lurte på om ikke det er noen regler på slikt? Er jo ikke alltid like godt å følge med når en har mye i blodet..
Vis hele sitatet...
Regelen heter condictio indebeti og har røtter tilbake til romerretten. Kommer til uttrykk i Garonne-saken:
"Det er ganske vist saa, at almindelige retsgrundsætninger og almindelige fortolkningsregler maa føre til at der under visse omstændigheter maa anerkjendes en adgang til at gjøre en tilbakesøkningsret gjældende, naar det viser sig, at en har betalt noget, han aldeles ikke skylder"

Når det er sagt er det ikke en klar regel om at man alltid vil ha rett på tilbakesøking av pengene. Det må vurderes konkret i hver enkelt sak.

Har du betalt 3000 kroner for en drink vil condictio indebeti i de fleste tilfeller gi grunnlag for å kreve tilbakebetaling. Det er rett og slett den rimelige løsningen.

Før du løper avgårde med condictio indebeti-krav ville jeg imidlertid ført en dialog.
Har gjort det sjølv. Tok kontakt med daglegleiar og fekk pengane tilbake etter å ha sendt inn kvittering frå banken der eg fekk nøyaktig tidspunkt for betalinga av ølen min.

Lykke til :-)
Burde være en øvre grense ja, i hvor mye du kan gi i tips prosentvis, der jeg jobber har vi det iallefall.
Gjort det flere ganger, alltid fått feilmeldingen "beløp for høyt" eller noe. Hjelper sikkert med en pinkode som starter med et veldig høyt tall