Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  213 27231
Hei!

Bakepulver funker ikke særlig bra, men det funker :P
bakepulver gjør at det dannes MYE dritt på platene, noe som igjen ødelegger produksjonen av HHO.
Jeg ser du har oppdaget nøytrale plater, disse er det absolutt ikke noe poeng i å bruke i en wet-cell, siden strømmen ikke går igjennom de nøytrale platene, den går bare rundt dem og lager masse varme.

Det er fullt mulig å bruke slike plater som du har linket til, eller de på bildet, bare pass på at du kjøper RUSTFRITT stål, ikke noe jalla med noe rustfritt maling eller belegg, ettersom dette vil falle av platene i løpet av minutter.

Så du kan koble opp cellen din med bare + og - slik som dette;

+-+-+-+-+-+-, antall positive og negative er alt ettersom hvor mange plater du har

Ser ikke ut som noe feil i oppsettet ditt (unntatt de nøytrale), bare husk på å ikke la platene komme i kontakt, ettersom du da kortslutter strømkilden din

hva bruker du som strømkilde forresten? høy ampere er best, og amperen styres av hvor mye bakepulver du bruker.
ettersom du bruker bakepulver burde du bruke en god del for å se effekr. Hvis du vil ha noe som er bedre enn bakepulver sp burde du går for NaOH, aka Kaustisk Soda (fåes på daglivare under vaskemiddel og sånt)

Håper dette ga deg endel svar

Andre alternativer til elektrolytt kan du finne på siden min her: http://norscience.com/hho/elektrolytt.html

Mvh Lasse Skår
Takk for fint svar. Jo jeg skal bruke en Mascot 3 ampere strømforsyning 12v. Er det for lite på de stålbitene mine?

Mvh Fredrik
3 ampere er ganske lite, men det holder helt sikkert til de stålbitene

Bare for å gi et lite tips: wet cells er veldig lite effektive, skaper ekstremt mye varme (bortkastet energi) og er ikke veldig lette å få tett, så jeg vil anbefale deg å kjøpe/bygge deg en drycell hvis du bestemmer deg for å prøve å få en motor til å funke. Nøytrale plater fungerer kun i drycells

Men for nå så fungerer 3 ampere på stålbitene dine godt nok, bare husk å bruke mye bakepulver og ha platene så nære hverandre uten at de toucher hverandre, da skal du kunne se noen små bobler som stiger opp fra platene

Legg ut bilder av hvordan det går da!
Vi elsker bilder!
Her er en liten oppdatering. Jeg borret hull i platene, og gjenget opp så jeg kunne skru inn bolter. På det første bildet ser du min power supply også...




Her satte jeg begge bitene ferdig gjenget opp i skruestikka for liming samen. Jeg brukte en fantastisk limtype som heter ESSVE Ess-Tack. Den limer best med mye fuktighet på seg. Jeg har brukt denne til å lime sammen ett hull i motorfestet på båten(under vann).

Her er den limt sammen. Dere ser det hvite mellom kantene er lim. Jeg limte IKKE i mellom platene, bare en liten tynn fuge på kantene. Det ble bare punkter med lim. Nå har den stått i godt over 12 timer, så da tåler den full belastning


Hei igjen Lasse94. Jeg så litt på siden din og må si den er fin, men bildene kan jeg ikke åpne. Men du skriver at kanskje alle gressklippermotorer er firetakts, så er det ikke slik. Det er noen motorer med merke "Tecumseh" som er både firetakt og totaktere, men Honda(med noen unntak, men man finner ikke noen Honda 2-takt) og Briggs & Stratton(de gamle B&S er bare sideventilert, inntil ca. 2004, for da ble det OHV) er 4-takt. Om man kjøper en billig gressklipper i dag i Norge på loppemarked eller slikt, så er det mest sansynlig en 4-takt sideventilert Briggs & Stratton. Det er store forskjeller på motorene. Sideventilert og OHV er to forskjellige byggeteknikker og effekter. Jeg anbefaler til deg(og alle andre) som er litt i tvil på hvordan motorer fungerer og virker, å eksperimentere med Briggs & Stratton "Side Valve" motorer. Det er ikke masser av verktøy dere trenger for å plukke motoren i fra hverandre, men du trenger noen fastnøkler, skrallesett(amerikansk standard), noen skrutrekkere, og en momentnøkkel(det er veldig utrolig viktig å få riktig moment på boltene, slik at de ikke løsner under gange!). Er det mer du lurer på angående motor, så kan du spørre så mye du orker Mvh Fredrik
Sist endret av KapteinFredrik; 12. april 2011 kl. 17:57.
Hei Kaptein Fredrik (hehe, liker det navnet :P )
Må si du har kommet deg langt på så kort tid!
Hvis du har tenkt til å ha de boltene på, og senke de ned sammen med cellen ned i elektrolytten må du finne ut en lur måte å koble boltene sammen med ledningene slik at ikke kobberet i ledningene korroderer! dette har jeg gjort før, og det blir IKKE pent... masse grønn gugge på platene osv osv...

bildene er straks oppdatert, jeg har lenge slitt med å finne et bra bildegalleri, og jeg fant et nå i kveld, så jeg får vel bildene up and running i løpet av morgendagen, jeg poster en update her imorgen når bildene er klare!
Hyggelig å høre at du likte siden min!

Mvh Lasse

Jo, forresten, ang motor (relevant for andre HHO fans, derfor poster jeg i denne tråden og ikke PM)

er det sånn at det er noe som heter waste spark eller noe sånt, en ekstra gnist i tennpluggen ved tenning?

Litt dårlig forklart:

en gnist oppstår i kammeret, og så kommer en til før "crankshaftet" har rotert en hel runde?

er det isåfall en måte å fjerne denne på, ettersom at den vil antenne hydrogenet lenge før det skal og dermed få en prematur tenning?
Håper du skjønte noe av dette..

skal finne link til der jeg har lest dette imorgen

Mvh Lasse

Da er bildene på siden min up and running!

Si deres mening
Sitat av Lasse94 Vis innlegg
Jo, forresten, ang motor (relevant for andre HHO fans, derfor poster jeg i denne tråden og ikke PM)

er det sånn at det er noe som heter waste spark eller noe sånt, en ekstra gnist i tennpluggen ved tenning?
er det isåfall en måte å fjerne denne på, ettersom at den vil antenne hydrogenet lenge før det skal og dermed få en prematur tenning?
Håper du skjønte noe av dette..
Vis hele sitatet...

Jo det er slik det er. Siden 4-takter motorer, må ha to runder på veivakselen(camshaft'n) for at den skal suge inn, komprimere, tenne og tømme eksos, noe ikke totakteren må. Det er derfor mye enklere å bare gi en gnist ett punkt på svinghjulet når stempelet har passert øvre dødpunkt(der stempelet er på aller høyeste topp), istedenfor å må kontrollere når det er gått to omdreininger og slikt. Slik det er på biler, og større motorer, er at det er en rotor inni en fordelerboks som gir gnist der den skal gi gnist, og da er det en kunst å få justert det slik at alle tenner som de skal. http://sweep-shine.no/shop/products_pictures/90_-605712178.jpgDu ser den røde "tappen" i midten, der går det strøm inn fra coilen, og på sidene så går det strøm ut til tennpluggene i sylinderene. Det er en liten rotor inni fordeleren som fordeler strømmen. http://baatplassen.no/img/0/765/gammel_fordeler.jpg

Det er litt vanskelig å forklare, men du bilder forteller mer enn 1000 ord.

Mvh
Fredrik
Takk for svar Fredrik!

er det noen mulighet å bli kvitt den waste sparken, er som sagt viktig å bare få en gnist, eller vil ikke den waste sparken spille noen rolle siden det ikke er noe hydrogen der på den andre omdreingen? håper du skjønner hva jeg mener..

Mvh Lasse
Dette virker jo kult, men kan noen gi meg sånn ca pekepinn på hvor mye hydrogen man på hobbybasis kan produsere pr. tid, og hvor mye denne mengden er nyttig for?


Sitat av Lasse94 Vis innlegg
Takk for svar Fredrik!

er det noen mulighet å bli kvitt den waste sparken, er som sagt viktig å bare få en gnist, eller vil ikke den waste sparken spille noen rolle siden det ikke er noe hydrogen der på den andre omdreingen? håper du skjønner hva jeg mener..

Mvh Lasse
Vis hele sitatet...
Ikke at jeg vet noe om denne "waste spark"-en, men vil ikke samme prinsippet for effektivitet gjelde uansett drivstoff?
Sitat av Lasse94 Vis innlegg
Takk for svar Fredrik!

er det noen mulighet å bli kvitt den waste sparken, er som sagt viktig å bare få en gnist, eller vil ikke den waste sparken spille noen rolle siden det ikke er noe hydrogen der på den andre omdreingen? håper du skjønner hva jeg mener..

Mvh Lasse
Vis hele sitatet...
Nei den er ikke noe farlig. Den vil bare tenne akkurat etter at innsugsventilen har åpnet seg for at det skal komme gass inn. Den gnisten kommer nok kanskje før ventilen har åpnet seg. Du må nesten bare prøve(og kanskje feile) før du kan gjøre noe med motoren. Du kan også stille ventilene litt senere, men da vil du ikke ha så bra forbrenning. Bare å spørre hvis dere lurer på noe mer

Sitat av wanna-b Vis innlegg
Dette virker jo kult, men kan noen gi meg sånn ca pekepinn på hvor mye hydrogen man på hobbybasis kan produsere pr. tid, og hvor mye denne mengden er nyttig for?




Ikke at jeg vet noe om denne "waste spark"-en, men vil ikke samme prinsippet for effektivitet gjelde uansett drivstoff?
Vis hele sitatet...
Mener du hvor effektive motorer er på forskjellige drivstoff? Nei det er ikke slik. En dieselmotor er enda mer effektiv enn bensinmotor. Men så er dieselmotoren enda tyngre enn bensinmotoren. Hydrogen er enda mindre effektivt enn bensin, men slik bilene er i dag, så er bensininnsprøytningen justert ned slik at det ikke skal være noe stor forskjell mellom hydrogen og bensin.
Nja, var vel ikke helt det jeg mente. Du nevner "waste spark" og ønsker denne bort for å ikke forbrenne hydrogen i løpet av "død-takten" på en forbrenningsmotor. Men da tenker jeg at siden denne gnisten da også er tilstede om du bruker bensin som drivstoff, betyr ikke det at
1. Du må ta hensyn til gnisten når du beregner drivstoffeffektivitet fordi at
2. ..hadde dette vært et problem på forbrenningsmotorer ville det allerede vært tatt hensyn til av fabrikant?

Godt mulig jeg ikke skjønte helt hva problemet ditt var, og at jeg er helt på bærtur her
Sitat av wanna-b Vis innlegg
hadde dette vært et problem på forbrenningsmotorer ville det allerede vært tatt hensyn til av fabrikant?
Vis hele sitatet...
Det er ikke ett problem om man skal kjøre motoren på bensin, siden den bensin+luft er først antennelig når den er komprimert og bensinen er fordampet til en antennelig gass, så om det kommer inn bensin og luft, mens waste sparken kommer så vil det egentlig ikke skje noe. Men med hydrogen derimot, det er er farlig. Det antenner utrolig lett selvom det ikke er komprimert. Det kan tenne også bare av varmen i sylinderveggene om det ikke er god nok kjøling, og da kan man få backfire!

Men jeg vil tro at waste sparken kommer før ventilene har klart å åpne seg, med mindre du har byttet om til racing kamaksling og racing ventiler

Men somsagt, så kan du justere om dette, men om det ikke går, så da må du bygge om til fordeler og da må du ha ett batteri ved siden av, for å ha strøm til tenningsystemet.

Fint at dere spør, så dere ikke prøver, og så smeller det på dere. Da kan armer og hender bli borte om det skulle eksplodere feil i en motor.

Mvh Fredrik
takk for info!

Tenkte jeg ville dele denne videoen med dere siden dere er så hydrgen-frelste
http://www.element14.com/community/c...powered-rc-car
Hei!
Hadde du giddet å linke til en av de motorene du snakket om?
Jeg mener en av de som er billige og som man kan justere timingen på :-)

Mvh Lasse
Jeg har ikke noen direkte link til noen, men jeg vil råde deg til å kjøpe brukt motor. Det er ganske dyrt å bare kjøpe en helt ny! Og de brukte har også blitt innkjørt, så er det bare en liten overhaling som skal til, og da har du spart mange tusen kr. Briggs & Stratton motorene kan du ikke justere timingen uten å totalt modifisere motoren. Men jeg vil anbefale deg å bare la tenningen stå der den står, og jeg kan ikke forstå hvorfor du skal justere den? Justerer du den vil du enten få tilbaketenning, slik at svinghjulet går andre veien igjen, eller så vil du få dårlig tenning, og da kan motoren eksplodere om hydrogenet ikke får ekspandert maksimalt!

Beste hilsener Fredrik
Hvis du skal bruke hho som brensel til en motor så må du justere tenninga! For hvis du ikke gjør det får du tenningsbak og dette tar motoren skade av, det enkleste for å konvertere tenninga er bare å kjøpe et cdi kitt til en gammel honda cb OL.
Den bruker en magnet bryter, å siden alle gamle gressklipper og snøfresermotorer har et svinghjul med en magnet i seg så er dette meget enkelt.
noen som vet om det er noe skala/tabell for hvor sur/basisk løsningen i en HHO celle burde være?
Tenker bare at hvis man har et digitalt PH meter, så kan man vanne ut løsningen dersom den er for konsentrert.
Da slipper vi å prøve oss fram, sløse elektrolytt og elektrodene tar mindre skade.........
Sitat av kvarburg Vis innlegg
noen som vet om det er noe skala/tabell for hvor sur/basisk løsningen i en HHO celle burde være?
Tenker bare at hvis man har et digitalt PH meter, så kan man vanne ut løsningen dersom den er for konsentrert.
Da slipper vi å prøve oss fram, sløse elektrolytt og elektrodene tar mindre skade.........
Vis hele sitatet...
Du kan eventuelt bare prøve deg opp til riktig ampereforbruk.
Sitat av KapteinFredrik Vis innlegg
Du kan eventuelt bare prøve deg opp til riktig ampereforbruk.
Vis hele sitatet...
det kan jo også gå, men da må man ha en strømforsyning som gir minst like mye Amp som cellen maks kan bruke (eller?)
For hvis jeg bruker en med lite amp så kan jeg jo pøse på med elektrolytt uten at det blir noe forskjell.

Nok om det, kommer ikke til å kjøpe PH meter uansett :P
Kjeda meg etter engelsktentamen så jeg laga en bombe:
http://www.youtube.com/watch?v=Fq8OA...el_video_title

edit: med for kort lunte
BK, du kan IKKE bare pøse på med elektrolytt hvis du har en med svak ampere, da du vil få altfor liten motstand i cellene dine, og dermed gjøre det samme som å bare koble + og - direkte på hverandre, du vil få en kortslutning, som ødelegger alt, pluss at platene vil faktisk ta skade av for lav motstand
Sitat av Lasse94 Vis innlegg
BK, du kan IKKE bare pøse på med elektrolytt hvis du har en med svak ampere, da du vil få altfor liten motstand i cellene dine, og dermed gjøre det samme som å bare koble + og - direkte på hverandre, du vil få en kortslutning, som ødelegger alt, pluss at platene vil faktisk ta skade av for lav motstand
Vis hele sitatet...
Men nå hadde jeg ikke tenkt å pøse på med elektrolytt heller, hadde tenkt å vanne ut det jeg allerede har dersom løsningen var for sterk Var derfor jeg tenkte PH meter slik at man har en kontroll over løsningen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei. Nå har jeg skaffet en pakke med kaliumkarbonat (krystallsoda).
Er det noen som har prøvd med dette som elektrolytt? Har sett litt på
google og ser at det er delte meninger om det. Noen får en gul farge
på elektrodene, mens andre får dårlig produksjon av gass. På den andre
siden er det noen som synes kaliumkarbonat et det beste som finnes.

Noen som har erfaringer med dette?

Ble forvirret at noe tull på google translate og kom derfor til å skrive KALIUMkarbonat.

dette er feil. Det jeg har kjøpt er NatriumKarbonat!
Hvis du får gul farge på elektrodene og dårligere produksjon kan det da umulig være bra? xD
Dessuten så vil du få co2 som et biprodukt, nå vet ikke jeg hva du skal bruke gassen til, men det vil ikke være lurt å bruke i motorer eller i torcher, hvis du bruker det i en torch så vil du få det du brenner fullt av sot og dritt.

men hvis du vil finne ut om det er bra eller ikke, legg opp en tråd på www.hhoforums.com så vil du få svar av de virkelige proffene, men husk, de blir fort hissige hvis man virker veldig noob og at man ikke gidder å finne ut ting selv...

edit: jeg har aldri lest noe sted på hhoforums eller noe annet sted at det er nevnt som elektrolytt engang!
Sist endret av Lasse94; 8. mai 2011 kl. 18:46.
Sitat av Lasse94 Vis innlegg
Hvis du får gul farge på elektrodene og dårligere produksjon kan det da umulig være bra? xD
!
Vis hele sitatet...
det er nettop derfor jeg spør på forum om det er noen som har erfaringer
På engelsk er natriumkarbonat det samme som sodium carbonate. Når jeg søkte på blandt annet det, kom det tråder som lå på HHOforums.
http://www.hhoforums.com/showthread.php?t=5934
Der er en. Leste flere i sta, men de fant jeg ikke igjen

edit: Det jeg har lært er at CO2 er et produkt ved en fullstendig forbrenning. Dersom det kommer sot og drit så er det sannsynligvis pga. ufullstendig forbrenning der det er CO2 og/eller andre stoffer i tillegg. Hvis du har en ufullstendig forbrenning, vil du få reststoffer i form av sot.
Pga. Det er nok andre grunner enn CO2 som har forårsaket sot.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Briggs motorene er veldig fine motorer, som kan brukes til veldig masse.
Men til gassdrift på dette nivået blir dem litt for store.
Sitat av kvarburg Vis innlegg
Det jeg har lært er at CO2 er et produkt ved en fullstendig forbrenning. Dersom det kommer sot og drit så er det sannsynligvis pga. ufullstendig forbrenning der det er CO2 og/eller andre stoffer i tillegg. Hvis du har en ufullstendig forbrenning, vil du få reststoffer i form av sot.
Pga. Det er nok andre grunner enn CO2 som har forårsaket sot.
Vis hele sitatet...
kommer an på hvilket stoff som forbrennes fullstendig, HHO gass forbrennes fullstendig, men co2 er ikke noe biprodukt der! da dannes bare vanndamp.
hvorfor blande inn stoffer som tærer på elektrodene og lager co2, når noe av grunnen til vi (ihvertfall jeg) driver med hho er for å få lage mer miljøvennlige biler.

Sitat av Ignifer Vis innlegg
Briggs motorene er veldig fine motorer, som kan brukes til veldig masse.
Men til gassdrift på dette nivået blir dem litt for store.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med litt for store? jeg har ingen planer om å kjøre kun på HHO gass, jeg skal kun bruke det som et supplemang (eller hvordan det skrives) til bensinen for en bedre forbrenning.
Sitat av Lasse94 Vis innlegg
kommer an på hvilket stoff som forbrennes fullstendig, HHO gass forbrennes fullstendig, men co2 er ikke noe biprodukt der! da dannes bare vanndamp.
hvorfor blande inn stoffer som tærer på elektrodene og lager co2, når noe av grunnen til vi (ihvertfall jeg) driver med hho er for å få lage mer miljøvennlige biler.
Vis hele sitatet...
Litt usikker på om jeg forstår hva du mener, men jeg har ihvertfall ikke trodd at vann kan bli spaltet til CO2 om det var det du mente.

Men uansett så ønsker jeg å prøve natriumkarbonat og kommer til å prøve det på gafler. Kan jo skrive et innlegg her om hvordan det har gått.
Sitat av kvarburg Vis innlegg
Litt usikker på om jeg forstår hva du mener, men jeg har ihvertfall ikke trodd at vann kan bli spaltet til CO2 om det var det du mente.
Vis hele sitatet...
Jo, det var akkurat det jeg mente. Når du blander natrium karbonat i vann så løser det seg i vannet, men i motsetning til KOH eller NaOH så deltar karbonet aktivt i elektrolyseprosessen, og da vil oksygenet binde seg til karbon.
I vanlig elektrolyse deltar ikke elktrolytten i prosessen på en slik måte, og dermed lages HHO, men alle atomene er ikke bundet sammen. HH går sammen og skaper H2, imens Oksygenet binder seg ikke, men når du har karbon i prosessen, binder karbonet seg med oksygen, og skaper CO2.

Så JO vann får CO2 når man blander inn natriumkarbonat.

Men for all del, test så mye du vil, men jeg tror at cellen din vil ta skade av å bruke denne elektrolytten, jeg har advart deg.
Hvilke egenskaper håper du å finne som er bedre enn det du bruker nå??
Ok. Hvis du mente at jeg trodde vann kunne spaltes til CO2 så er det feil.
Det jeg trodde var forresten at man fikk vanlig HHO + CO2 i tillegg, men når jeg tenker over det så er det ganske usannsynlig når det ikke er O i natriumkarbonat.

Jeg hadde håpet på lik produksjon av gass ved bruk av litt mer elektrolytt enn NaOH, mindre skade på platene og mindre etsing av lim og denslags. Dette har jeg lest om på nett og det er delte meninger. Derfor skal jeg ikke ha det direkte i cella, men prøve en god stund med gafler og lignende.

Så det man får ved bruk av natriumkarbonat er ikke knallgass, men H2 + CO2 ?
(burde det ikke bli H2 + CO?)
Sist endret av kvarburg; 9. mai 2011 kl. 13:30.
hvis du tar en titt på det periodiske system så ser du at karbon mangler 4 elektroner får å oppnå oktettregelen ( 8'er regelen), og oksygen mangler 2, så hvis karbon og oksygen binder seg så vil du ha 2 ledige elektronplasser, men hvis du binder det med 2 oksygen atomer vil alle oppfylle oktettregelen og alle blir glade :P
skjønner derfor ikke hvorfor det skulle bli CO.

men kan hende jeg tar feil.....
fant innholdet i krystallsoda: Na2CO3·10H2O
så da har vi Na2CO3·10H2O + H2O -> masse rart :P

Men hvis det ikke skal bli CO, men CO2 må det gå et O atom fra krystallsodaen over til CO slik at det blir CO2.

noen eksperter som kan fullføre reaksjonelikningen?? Na2CO3·10H2O + H2O -> ???

edit: og det om 8 regelen: kan jo være dobbelt/trippeltbinding.
Sist endret av kvarburg; 9. mai 2011 kl. 16:06.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Hmm, får lyst til å lage meg en celle selv jeg!
Usikker på hva jeg skulle brukt gassen til men.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Hmm, får lyst til å lage meg en celle selv jeg!
Usikker på hva jeg skulle brukt gassen til men.
Vis hele sitatet...
Det burde du! Du kan jo starte i det små. Ta 2 gafler og teip dem sammen med noen få mm mellomrom. Legg dem i et glass med vann der du har i salt, natron, bakepulver eller noe annet salt.
Ta en gammel lader som gir likestrøm. Kutt av ledningen slik at du får 2 ledninger som du fester til hver sin gaffel.

Se på laderne og gå for mest mulig A (amper) men ikke ta for mye bare for et par gafler.

Gamle mobilladere og lignende funker knall :P
hva du kan gjøre med gassen: Før du får deg ordentlig saker får du bare gjøre tester og tenne på noen bobler.
Sist endret av kvarburg; 9. mai 2011 kl. 16:21.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Skal jeg gidde å begynne på det, må jeg gjøre det litt mer seriøst en det.
Men vi får se.
Plana er å få utvidet og opprustet verkdtedet etter hvert, da blir det mer plass til sånne greier.
Har søkt enda mer om natriumkabonat (sodium carbonate) og fant denne siden:
http://hhofuel.wordpress.com/2008/07...ium-carbonate/

Sodium carbonate: also know as soda ash, sal soda etc is an excellent electrolyte or catalyst can be bought in laundry section (sal soda, washing soda) and in spa/pool stores for decreasing ph. It also doesnt corrode the anodes.

Er det i heletatt noen på freak som har prøvd natriumkarbonat som elektrolytt? Jeg ønsker svar fra noen som har prøvd det, ikke bare lest om det. Takker for svar.
Sitat av kvarburg Vis innlegg
Det burde du! Du kan jo starte i det små. Ta 2 gafler og teip dem sammen med noen få mm mellomrom. Legg dem i et glass med vann der du har i salt, natron, bakepulver eller noe annet salt.
Ta en gammel lader som gir likestrøm. Kutt av ledningen slik at du får 2 ledninger som du fester til hver sin gaffel.

Se på laderne og gå for mest mulig A (amper) men ikke ta for mye bare for et par gafler.

Gamle mobilladere og lignende funker knall :P
hva du kan gjøre med gassen: Før du får deg ordentlig saker får du bare gjøre tester og tenne på noen bobler.
Vis hele sitatet...
Ikke mobilladere. De Har sjeldent mer en 1 amp. I følge mine erfaringer, bør du ha minst 5. Ikke bruk salt, dette vil lage klorgass, som igjen dreper deg. Ikke noe du vill ha i garasjen.
Da har jeg laget en bubbler Ble gangske fornøyd! Brukte 1,5 liters flaske med en diger akvariestein i bunn, 2 slangenipler, 2 pakker lynlim og 1 taperull..........

http://iloapp.kvarburg.com/data/_gal...464&height=464
Som dere ser ble det mye hvit drit på yttersiden av flaska. Hva dette er aner ikke jeg, men det sperrer for utsikten/innsikten :P

http://iloapp.kvarburg.com/data/_gallery//public/5/1305050265_resized.jpg?width=464&height=464
Sist endret av kvarburg; 10. mai 2011 kl. 23:12.
nice!

tipper det hvite er stivnet lynlim!
Sitat av Lasse94 Vis innlegg
nice!

tipper det hvite er stivnet lynlim!
Vis hele sitatet...
ja det kan godt hende, men hvordan lynlimet har spredt seg ut over hele flaska, det er det ingen som vet
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Nå sitter her og undersøker litt om HHO celler.
Men får ikke helt taket på alt.
Hadde våre flott med en liten forklaring fra noen av proffene her.
Trur jeg har taket på selve cellen, men resten i oppsettet lurer jeg litt på.
Ser det brukes flere tanker og div.
Kannskje noen kan sette opp ett lineskjema, skisse eller noe og?
Vet ikke om jeg kan kalle meg proff, men kan jo skrive opp noen "dingser" :P

Water reservoir (tank) er den du har det "overflødige" vannet i. Du fester den på en vegg slik at vannet inni den kan renne inn i cellen. Om du bruker mye strøm, stor celle, mye elektrolytt mener jeg at du må ha en stor tank for å kjøle ned cella. Vanner blir varmt etterhvert som cellen går.
I denne tanken har du 3 hull for slanger og 1 hull for lokk.
1 Fører vann inn i cellen
1 For gass ut av celle
1 for gass ut av tank.
Lokket er for å fylle på mer vann.

Ut av tanken får du dermed gass. Denne gassen er da HHO, men det er noe fordampet vann/elektrolytt i dette.
For å få dette bort bruker du gjerne en scrubber/dryer/bubbler. Du har f.eks. en flaske som jeg har bilde av lenger oppe i tråden. Gassen går inn i flaska i bunn. Der deles gassen opp i små bobler. Når det er mange små bobler, blir overflaten på alle boblene store. Derfor går den fordampede elektrolytten ut i vannet som er i flaska. Ut fra flaska har du en slange der du får ren HHO

Skal du ha for eksempel en torch/"sveiseapparat" så må du ha en flashback arrestor. Den forhindrer at en flamme skal kunne tenne på all gassen og sprenge bubbleren i fillebiter. Denne består gjerne av et stykke metallrør med bronseull. Kjøp denne på f.eks. hhoglabs.com eller ebay.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Ah, takker. Trur det ble noe klarere nå.
Så, slangen ut fra bobbleren kommer med gass. Denne må jeg oppbevare, helst under noe trykk.
Om cella, og resten av systemet tåler det, hvor høyt trykk kan cella klare å bygge opp?
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Ah, takker. Trur det ble noe klarere nå.
Så, slangen ut fra bobbleren kommer med gass. Denne må jeg oppbevare, helst under noe trykk.
Om cella, og resten av systemet tåler det, hvor høyt trykk kan cella klare å bygge opp?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du har behov for å oppbevare gassen fordi den forsvinner like fort den blir slippet ut. Du kan jo fylle opp balonger og lignende og da vil gassen vare lengre.
Det kommer helt an på cella hvor stort trykk den tåler. Til meg var det slangekoblingene til tanken som begynte å leke når jeg hadde for høyt trykk. Glamte å åpne en kuleventil...

du, jeg skal forresten lage et bilde med beskrivelse. Laster det opp til hjemmesida og sier ifra her i tråden når det er klart
Sist endret av kvarburg; 13. mai 2011 kl. 22:42.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Må jo kunne oppbevare gassen, ellers må jeg jo produsere konstant. Snakker ikke om store mengder over tid.
Ett bilde hadde vert topp!
http://iloapp.kvarburg.com/data/_gallery//public/7/1305319680_resized.jpg?width=464&height=464

Her har jeg da ikke montert flashback arrestor, torch eller andre fancy ting.
Torch vil selvfølgelig være det siste objektet i oppsettet, der gassen går ut. Flashbacken vil være rett før torchen.

Du kan også montere på pumpe for å få mere strømning gjennom cella for å få bedre kjøling om du vil det...

Mulig bildet ble litt lite, men da går du til linken under og går til albumet som heter "diverse" og trykker på fullskjerm.http://www.knallgass.kvarburg.com/
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Nå skjønner jeg mye mer, takk!
Så det er det samme hvor fort vanne beveger seg inn i cella?
Elektolytten bør vel skiftes iblant?
Vannet i bobbleren bør vel og skiftes iblant, for å vere "rent"?
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Nå skjønner jeg mye mer, takk!
Så det er det samme hvor fort vanne beveger seg inn i cella?
Elektolytten bør vel skiftes iblant?
Vannet i bobbleren bør vel og skiftes iblant, for å vere "rent"?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke farten på vannet vil gjøre noe stort utslag dersom det ikke står iro og blir varmet opp. Så lenge du har en tank og 2 utganger av cella vil du ha strømning gjennom pga. gassen som stiger opp.

Elektrolytten kan du bytte dersom du merker at det blir grums, skum, farge og lignende på vannet. Ikke bruk for mye elektrolytt. Ta litt og litt om gangen til du har funnet en passende mengde. Skal du ha en bra HHO celle som kosten noen hundrelapper (eller tusenlapper) anbefaler jeg deg å bruke destillert vann som du kan kjøpe som batterivann på bensinstasjoner. Dette er for å ikke få grums og drit i cella

Vannet i bubbleren vil bli påvirket av elektrolytten og vil gradvis bli mer basisk/sur. Derfor kan du bytte en gang innimellom
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Dette er veldig interesant!
Frister å lage en celle med ett skikkelig opplegg nå!
Men vet ikke helt hva jeg skal med gassen da..
Ser mange bruker hele plater med ett hull i, andre bruker perforerte plater.. Hva er best?
Er sikkert bedre jo fler plater det er? Trenger vel mer strøm da?
Strømmen tillkobles bare to plater eller?
Litt usikker når det gjelder hvilke plater du skal bruke. Jeg vet bare at hvis du skal ha en "dry cell" som den jeg har så burde du ikke ha for mange hull. Da skal det visstnok være sløsing med strøm. 1 Hull er derfor nok i hver plate.
En open bath cell er en celle det platene ligger fritt i et vannbad. Jeg anbefaler IKKE dette. Dry cell er det beste

Cella mi er slik:
- n n n n + n n n n -
Dvs. at jeg har 11 plater der 3 er koblet til strøm. 2 av dem er negative og den midterste er positiv. Hvis jeg vil kan jeg bytte om på ledningene slik at det blir + n n n n - n n n n +

Elektroner går fra - og inn i + platen. for å komme seg dit, må de gjennom de nøytrale platene. Der dannes det mer gass. Du burde ha nøytrale plater for å få en mer effektiv celle.

Jo flere plater, jo mer volt (tror jeg :P) du burde holde deg mellom 2-3 volt per plate, men dette trenger du ikke tenke på ennå.

Ikke bruk nøytrale plater om du skal ha en open bath celle. Der vil strømmen gå rundt den nøytrale platen og ikke gjennom den.
edit: Gassen trenger du ikke gjøre stort med før du har fått deg en skikkelig celle. Prøv deg litt med HHO først, se hvordan det går og kanskje tenn på noen bobler. Har du stor nok produksjon kan du fylle balonger, lage torch eller andre ting,
,.
Sist endret av kvarburg; 13. mai 2011 kl. 23:28.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
I see!

Takk for gode svar!!
Kommer sikkert fler spørsmål.
ikke noe problem, bare spør

Håper du kan legge opp noen bilder når du har fått laget deg ei celle (hvis du skal)