Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 9571
Høres bra ut, duely noted

Når det gjelder tungt vs. mildt røyka: Smaken er som baken, mange begynner med milde whiskyer med smak av lyng og honning, mens det kan virke som at nær like mange oppdager maltwhiskyens suverenitet gjennom smak av sjø, tang og torvrøyk. Mente bare å anbefale de som eventuelt skulle syns en speysider er "ok" men ikke noe mer, å ta seg en dram med en skikkelig Islay e.l.

Det finnes flere gode whiskybarer i Oslo (et par i Bergen også tror jeg), på minst et par av dem kan man kjøpe 2cl og i minst ett tilfelle 1cl også. Da blir det ikke så dyrt å smake seg fram, selv blandt de litt mer ekslusive (og dyre) whiskyene. I Oslo kommer jeg på stående fot på Eik Bar & Vin, Dr. Jeckyll's, Internasjonalen og Underbar. RePUBlic på Lillestrøm. Jeg går dog ikke mye på byen, og har ikke frekventert noen av disse barene. Henviser til denne tråden på NMWL's forum.
Sist endret av xtapolapocetl; 26. august 2007 kl. 23:57. Grunn: la til en pub jeg kom på
Sitat av vidarlo


Beg to differ. Et par dråper vatn kan forvandle en whisky rimelig totalt, og ofte til en langt bedre drikk. T.d laphroaig quarter cask er heilt anna med vatn enn uten...
Vis hele sitatet...

Det er klart att vann endrer smaken... det er jo det som er meninga og ikke gjøre.

Skal du ha en annen smak bør du kanskje kjøpe noe annet...


Jeg og fleste jeg kjenner. til og med bartendere merker røyk smak på highlandpark.
Att den er mild samenligna med anre er en helt annen sak.

Tullamore og Jameson F.eks... overhodet ingen røyksmak.

Personlig mener jeg att ønsker du røyk.. Ten en røyk...


Men klart blander du ut for og endre smaken blir det jo helt anderledes... Som du selv sier vann endrer veldig mye.

Jeg liker helst og drikke whiskey slik den er laget. Skulle jeg finne en whiskey "dårlig" ublandet velger jeg en annen nestegang.

T
Sitat av Trang
Det er klart att vann endrer smaken... det er jo det som er meninga og ikke gjøre.

Skal du ha en annen smak bør du kanskje kjøpe noe annet...
Vis hele sitatet...
Jeg er redd du er litt på jordet her. Et par-tre dråper vann åpner mange maltwhiskyer, det forandrer ikke smaken slik du fremstiller det.

Sitat av Trang
Irsk whiskey heter også "whiskey"

Whisky er Scotch singel malt.
Ellers i verden sier man Whiskey.
Vis hele sitatet...
Nei. Skotsk whisky kan være single malt, vatted/pure malt, blended, og i det siste også single grain. Det eneste kravet til whisky iflg. skotske regler er at det er laget av korn, gjær og vann og fremstilt på riktig måte, lagret på trefat i minst tre år, og ikke tilsatt annet enn evt. vann og E150. Det finnes også noen EU-regler jeg ikke er så god på.

Og mange andre land kaller whiskyen sin whisky uten e. Bl.a. Wales, Canada, Sverige, India, Japan.. Det er sikkert mange fler.
Sist endret av xtapolapocetl; 28. august 2007 kl. 01:43.
Har du ikke hørt om jack'n coke?
Cola og whiskey. bra combo.

Morro å drikke seg full på