Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  114 13829
Satt og hørte på radioprogrammet Hværsaagod Takkskalduha i dag, hvor det var en fyr--Johnny ett eller annet--innom for å informere om en coffee shop han skulle starte i Oslo, etter nederlandsk modell, en gang mellom oktober og november. Dette er altså snakk om en kafé hvor det selges cannabis. Han snakka om at han har tenk til å betale moms på cannabisen han selger, og mente at han ihvertfall kunne holde dette gående ett år, siden myndighetene ikke kan be om spesifisert rengskap før det.

Noen andre som har hørt noe om dette/har noe mer info?
hehehe, hvordan i alle dager skal han få fritak fra det regelverket som gjelder i resten av landet ? Høres ut som en skikkelig god fantasi, men ikke reelt i Norge desverre..
Ja høres tullete ut. Hvilken som helst sivil purk kan da komme inn, kjøpe det han trenger av bevis og ta fyren.
mr_eff's Avatar
Trådstarter
Så har det seg jo slik at ca 98% av det thoresen sier er oppspinn. EOD.
Vis hele sitatet...
Det var ikke Thoresen som sa dette. Johnny Linnerud heter han visst. Og i et tidligere intervju i det samme programmet har han snakket om en annen coffee shop han har drevet, i en liten bygd ett eller annet sted i Norge. Husker ikke hvor.
Altså, det er forferdelig vanskelig å drive med ulovlige aktiviteter som å selge hasj i en kafé i Oslo. Kanskje han klarer å åpne kaféen og drive den noen dager, men rykter sprer seg og politiet har spanere i de fleste miljøer der slikt er populært, og dessuten går han nok inn en tid for den vesle bedriften sin også.

Det ville vært koselig, men foreløpig tror jeg du kan legge drømmen din på is.
Sist endret av Gest; 21. august 2007 kl. 18:31.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Han har gjort det før, og jeg tviler ikke på at han kommer til å gjøre det igjen. Jeg er imponert over pågangsmåtet og initiativet til Linnerud, men desverre skriver han veldig dårlig og det er tydelig at han har lite utdannelse, noe som gjør han lite egnet som frontperson for denne saken i mine øyne. For all del, han får gjort veldig mye, men ser noe ut som en junkie for å være helt ærlig, og det er på ingen måte heldig.
mr_eff's Avatar
Trådstarter
Jeg er imponert over pågangsmåtet og initiativet til Linnerud
Vis hele sitatet...
Jeg også. Dette er ikke egentlig min drøm, men jeg støtter initiativet, og om stedet bare er åpent en dag, har jeg tenkt å være der den dagen. Så derfor lurte jeg på om noen hadde noe mer info, som når og hvor åpningen kommer til å finne sted.
mr_eff: Dersom du vil være der på åpningsdagen bør du kanskje ikke be folk om å poste info om når og hvor på et forum som vi vet at politiet er innom daglig, for ellers vil han ikke få tid til å åpne før han blir arrestert for besittelse og salg. Men jeg sa ikke jeg ikke støttet initiativet, en jeg sier meg enig med Tias, mannen er ikke den rette til å fronte noe slikt.
Sist endret av Gest; 21. august 2007 kl. 18:54. Grunn: Skriveleif
mr_eff's Avatar
Trådstarter
Nå er vel ikke dette noen stor hemmelighet, siden han annonserte det på Kanal 24, og inviterte dem til åpningsdagen.

Edit: men hvis dere er paranoide kan dere jo sende en PM.
Sitat av mr_eff
Dette er ikke egentlig min drøm, men jeg støtter initiativet
Vis hele sitatet...
Hvorfor støtter du han? Det er jo ulovelig det han driver med! Dette blir for dumt..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av crEpi
Hvorfor støtter du han? Det er jo ulovelig det han driver med! Dette blir for dumt..
Vis hele sitatet...
Fin holdning. Fordi noko er ulovleg så skal en vere motstander av det.

Så da var det altså rett å vere nazist under det tredje riket. For det var jo forbode å ikkje vere det.

Det er og må vere lov å meine at ting som er forbodne i dag bør legaliserast. Uansett kva det gjeld.
Men jeg kan umulig forstå hvordan dette kan bli lønnsomt? Han må kjøpe cannabis ulovlig, noe som koster. Og hvis det blir for dyrt, går vel heller folk å kjøper av den lokale langeren sin.

Jeg vil påstå det er "tryggere" å nyte cannabis i sitt eget hjem, enn å sitte på en coffeeshop der hvem som helst kan gå inn.

Edit: jau han kan jo kjøpe inn store partier av gangen, å få bedre pris, men alikavel.
Sist endret av Viivii; 21. august 2007 kl. 19:38.
herregud, han er leder for dyrkeforeninga. Tror du ikke han har tilgang eller?
Han kan sikkert ordne seg gratis røykings å selge for de dagene den forblir åpen.
Sitat av vidarlo
Fin holdning. Fordi noko er ulovleg så skal en vere motstander av det.

Så da var det altså rett å vere nazist under det tredje riket. For det var jo forbode å ikkje vere det.

Det er og må vere lov å meine at ting som er forbodne i dag bør legaliserast. Uansett kva det gjeld.
Vis hele sitatet...
Hvorfor i all verden trekker du frem nazi-Tyskland? Hva har det med noe som helst å gjøre? Norge er ikke et diktatur.

Problemet her VIDARLO er ikke at personen mener at loven bør forandres. Det er selvfølgelig helt greit å mene.

Men det er noe helt annet å gå ut og åpent støtte kriminell virksomhet.

Det burde ikke være nødvendig å forklare til deg som er både samfunnsorientert og fornuftig.
Sitat av crEpi
Hvorfor støtter du han? Det er jo ulovelig det han driver med! Dette blir for dumt..
Vis hele sitatet...
Selv om noe er ulovlig betyr ikke det at det er moralsk feil.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaunda
Problemet her VIDARLO er ikke at personen mener at loven bør forandres. Det er selvfølgelig helt greit å mene.

Men det er noe helt annet å gå ut og åpent støtte kriminell virksomhet.
Vis hele sitatet...
Problemet er at vedkommande er ueinig i den legale linja. Ein kjent protestmetode er sivil ulydigheit, nemleg og med vitande og vilje begå eit lovbrot, gjerne for rullande kamera. Det er ein aksjonsmåte som ofte er effektiv, nettopp fordi media liker martyrer...
Må si meg fulstendig enig med vidarlo her..

Nazismen er et ekstremt eksempel, men det går allikevel ann å trekke en parallell. Hva som er lovlig eller ulovlig har ingen ting å gjøre med hvilke valg du bør ta, eller hvilke moralske retningslinjer du bør følge...

Hvis Johnny Linnerud har baller til å fronte denne saken på en så åpenlys og tilsynelatende dumdristig måte så støtter jeg det fullt ut.. Ikke fordi det er ulovlig, eller fordi jeg tror det kommer til å få gjennomslag, lang ifra Men fordi jeg mener at det bygger opp under en god sak.

Bare det at folk blir mer oppmerksomme på at det er en relativt stor gruppe mennesker her i landet som bruker cannabis og som ikke er kriminelle på noen annen måte, gjør at dette, hva nå enn planen hans er, bør gjennomføres...

Synes generelt det er kult med folk som åpenlyst går ut i media og forteller om sine virksomheter, rett og slett fordi de synes at det de driver med burde være legalt. Sånn som de espdb.no-gutta for eksempel... Bra folk...
Sist endret av mentalmelt; 21. august 2007 kl. 20:44.
herregud, han er leder for dyrkeforeninga. Tror du ikke han har tilgang eller?
Han kan sikkert ordne seg gratis røykings å selge for de dagene den forblir åpen.
Vis hele sitatet...
Litt googling, og må bøye meg i støvet. Du har rett.
Sitat av vidarlo
Problemet er at vedkommande er ueinig i den legale linja. Ein kjent protestmetode er sivil ulydigheit, nemleg og med vitande og vilje begå eit lovbrot, gjerne for rullande kamera. Det er ein aksjonsmåte som ofte er effektiv, nettopp fordi media liker martyrer...
Vis hele sitatet...
Og nettopp her er bristen i din argumentasjon.

Nazi-Tyskland var et regime der avvikere, blant annet narkomane, uten lov og dom ble henrettet. De hadde ingen respekt for demokratiske verdier som er tuftet på menneskets egenverdi med juridiske, sosiale og politiske rettigheter.

I vårt samfunn har vi slike juridiske, sosiale og politiske rettigheter. Disse sikrer avvikere full mulighet til å endre systemet slik de ønsker. Sivil ulydighet saboterer et slikt system, og respekterer faktisk ikke de demokratiske verdiene mer enn Nazi-Tyskland gjorde. Derfor må bruk av sivil ulydighet være forbehold helt spesielle situasjoner der alle andre lovlige midler er uttømt.

At en liten særgruppe skal benytte sivil ulydighet for å presse gjennom sitt syn på bekostning av andre, vil aldri være noe annet enn kriminalitet.

For å sette dette på spissen, er det svært mange i Norge som er pedofile, og som synes at dette skal være lov. Med hvilken rett kan de bedrive sivil ulydighet med sine lovbrudd? Med hvilken rett skal de som vil bruke narkotika bedrive sine lovbrudd? Eller de som synes at promillegrense er noe tull?

Hvem skal sette grensene her? Skal alle egentlig gjøre det de helst har lyst til?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaunda
I vårt samfunn har vi slike juridiske, sosiale og politiske rettigheter. Disse sikrer avvikere full mulighet til å endre systemet slik de ønsker. Sivil ulydighet saboterer et slikt system, og respekterer faktisk ikke de demokratiske verdiene mer enn Nazi-Tyskland gjorde. Derfor må bruk av sivil ulydighet være forbehold helt spesielle situasjoner der alle andre lovlige midler er uttømt.

At en liten særgruppe skal benytte sivil ulydighet for å presse gjennom sitt syn på bekostning av andre, vil aldri være noe annet enn kriminalitet.

For å sette dette på spissen, er det svært mange i Norge som er pedofile, og som synes at dette skal være lov. Med hvilken rett kan de bedrive sivil ulydighet med sine lovbrudd? Med hvilken rett skal de som vil bruke narkotika bedrive sine lovbrudd? Eller de som synes at promillegrense er noe tull?

Hvem skal sette grensene her? Skal alle egentlig gjøre det de helst har lyst til?
Vis hele sitatet...
I vårt samfunn har vi ein del slike mekanismer. Men for at dei mekanismane skal fungere, må ein skape ein debatt rundt eit tema, og få det sett på dagsorden som det så vakkert heiter. Ein måte å gjere det på er sivil ulydigheit. Ein anna er lesarinnlegg. Ein tredje er demonstrasjoner.

Grovt sagt har alltid ting blitt pressa gjennom av ei lita gruppe. Denne grupppa prøver å sette si sak på dagsorden, gjennom ulike middel. All den tid den sivile ulydnaden i liten grad går ut over andre (som i det tilfellet der) så ser eg *ingen* problem med gjennomføringa av det.

Hadde derimot moyner gått til sivil ulydnad for å legalisere drap, hadde eg nok reagert på det, fordi det kunne gått utover uskuldige. Samme gjeld dei som er pedofile. Samme gjeld promillegrense. Det *går* utover andre. En coffeeshop går imidlertid ikkje meir utover andre enn det en pub - eller vinmonopolet - gjer. Derfor er det ei OK aksjonsform i det tilfellet der.

Og for all del, vi har demokrati. Fleirtalet avgjer om vi vil høyre på argumenta og tillate coffee shops, fordi vi meiner cannabis burde vere lovleg. Om vi avslår det? Javel, så straffer vi da den som gjennomførte handlinga.
Sitat av vidarlo
I vårt samfunn har vi ein del slike mekanismer. Men for at dei mekanismane skal fungere, må ein skape ein debatt rundt eit tema, og få det sett på dagsorden som det så vakkert heiter. Ein måte å gjere det på er sivil ulydigheit. Ein anna er lesarinnlegg. Ein tredje er demonstrasjoner.

Grovt sagt har alltid ting blitt pressa gjennom av ei lita gruppe. Denne grupppa prøver å sette si sak på dagsorden, gjennom ulike middel. All den tid den sivile ulydnaden i liten grad går ut over andre (som i det tilfellet der) så ser eg *ingen* problem med gjennomføringa av det.

Hadde derimot moyner gått til sivil ulydnad for å legalisere drap, hadde eg nok reagert på det, fordi det kunne gått utover uskuldige. Samme gjeld dei som er pedofile. Samme gjeld promillegrense. Det *går* utover andre. En coffeeshop går imidlertid ikkje meir utover andre enn det en pub - eller vinmonopolet - gjer. Derfor er det ei OK aksjonsform i det tilfellet der.

Og for all del, vi har demokrati. Fleirtalet avgjer om vi vil høyre på argumenta og tillate coffee shops, fordi vi meiner cannabis burde vere lovleg. Om vi avslår det? Javel, så straffer vi da den som gjennomførte handlinga.
Vis hele sitatet...
Med hvilken legitimitet kan du si at en slik coffeeshop ikke går ut over andre? Det går jo rett inn i debatten, og det er hevet over tvil at cannabis har svært alvorlige skadevirkninger. Det har også alkohol. Tror du ikke alle særinteressegrupper har en masse gode grunner til hvorfor det akkurat de gjør egentlig ikke skader andre?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaunda
Med hvilken legitimitet kan du si at en slik coffeeshop ikke går ut over andre? Det går jo rett inn i debatten, og det er hevet over tvil at cannabis har svært alvorlige skadevirkninger. Det har også alkohol. Tror du ikke alle særinteressegrupper har en masse gode grunner til hvorfor det akkurat de gjør egentlig ikke skader andre?
Vis hele sitatet...
Coffeeshops skader andre, på linje med at puber skader andre. Dog er puber lov, og staten driver i tillegg spritutsalg under navnet Vinmonopolet A/S. Det er heva over tvil at alkohol koster det norske samfunnet milliarder av kroner i året! Dog antar eg at dei som går på coffeeshops faktisk går der frivillig, og ikkje føler seg utsatt for et overgrep ved å gå der.

Pedofile begår ei krenkande handling mot andre, mot offeret sin vilje. Det er ein veldig klar skilnad i mine auge.
Sitat av hedningen
Ja høres tullete ut. Hvilken som helst sivil purk kan da komme inn, kjøpe det han trenger av bevis og ta fyren.
Vis hele sitatet...
Dette er vel ikke lov i norge? Det som så fint kalles for "entrapment" på engelsk.

Politiet har like lite lov som oss andre å oppfordre til kriminell virksomhet.

Ellers synes jeg dette er et bra tiltak. Bortsett fra at det han sa på radio gir politiet skjellig grunn til razzia. Så de der momsgreiene tror jeg er litt vel vanskeligere en han skal ha det til. Men nå kan d jo henne at han ikke faktisk har planer om dette. Men heller at han bare vil skape litt blest rundt emne.
Å sammenligne pedofili i praksis med bruk og salg av cannabis er helt på jordet. Du kan ikke sammenligne å utføre vold eller risikere andres liv med å selv bestemme hva du putter inn i din egen kropp. Det er snakk om noe så fundamentalt som sinnet vårt. Hva vi putter i oss er med på å forme vår subjektive virkelighet, og ingen kan med rett bestemme for deg hva din virkelighet skal bestå av.

Hvis du blir undertrykket av myndighetene dine og forfulgt fordi du praktiserer bruk av et annet rusmiddel enn det flertallet i samfunnet gjør, er det din moralske rett å bryte med lovverket.

Du kan ikke sitte og vente på at byråkratiet skal gi deg tillatelse til å utføre din menneskerett. Det er vel og bra å benytte de "riktige" kanalene i samfunnet, men samtidig er det viktig å ikke la seg kue. Det er utallige revolusjoner i historen som har vist oss dette. At av og til, i visse situasjoner, trenger vi demonstrasjoner og litt opptøyer for å bli hørt..

Skal man se på de farmakologiske egenskapene til cannabis, så er dette et langt mindre skadelig stoff enn alkohol. Det at noen mennesker har annlegg for å ta skade av et stoff, bør ikke hindre flertallet i å benytte seg av det. Dette gjelder for alkohol. Alkohol er et kraftig løsemiddel som i overdrevet bruk er svært skadelig.. Allikevel er det skattebelagt, og selges over alt i landet. Cannabis som er et lang mildere stoff, er ulovlig. Rett og slett som følge av en gigantisk porpaganda-maskin, som har utviklet seg til en rekke sterke fordommer hos stort sett uopplyste mennesker, som ikke engang har personlige erfaringer å refferere til..
Sitat av vidarlo
Coffeeshops skader andre, på linje med at puber skader andre. Dog er puber lov, og staten driver i tillegg spritutsalg under navnet Vinmonopolet A/S. Det er heva over tvil at alkohol koster det norske samfunnet milliarder av kroner i året! Dog antar eg at dei som går på coffeeshops faktisk går der frivillig, og ikkje føler seg utsatt for et overgrep ved å gå der.

Pedofile begår ei krenkande handling mot andre, mot offeret sin vilje. Det er ein veldig klar skilnad i mine auge.
Vis hele sitatet...

Det trenger ikke å være mot offeret sin vilje, eller bli følt som å være krenkende for å være pedofili. Like galt blir det uansett.

Ja, alkohol koster samfunnet milliarder av kroner i året. Det rammer ikke bare de som misbruker alkoholen, men også offere for kriminalitet som alkoholmisbruk bringer med seg, barn og familien til alkoholmisbrukeren og så videre. Slettes ikke noe som bare skader den som misbruker alkohol.

Coffeeshops vil øke andelen rusmisbrukere ytterligere, med enda større kostnader og skader. Dette er helt uavhengig av hva bruker enkeltbrukere av cannabis føler om saken.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mentalmelt
Du kan ikke sitte og vente på at byråkratiet skal gi deg tillatelse til å utføre din menneskerett.
Vis hele sitatet...
Sidan når var det ein menneskerett å ruse seg?
Kuanda: hvordan vil du forklare hvorfor Nederland har rekord-få heroinmisbrukere, da?
Sitat av vidarlo
Sidan når var det ein menneskerett å ruse seg?
Vis hele sitatet...
Siden apene klatret ned fra trærne og utviklet seg til mennesker..
Sist endret av mentalmelt; 21. august 2007 kl. 21:47.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaunda
Det trenger ikke å være mot offeret sin vilje, eller bli følt som å være krenkende for å være pedofili. Like galt blir det uansett.

Ja, alkohol koster samfunnet milliarder av kroner i året. Det rammer ikke bare de som misbruker alkoholen, men også offere for kriminalitet som alkoholmisbruk bringer med seg, barn og familien til alkoholmisbrukeren og så videre. Slettes ikke noe som bare skader den som misbruker alkohol.

Coffeeshops vil øke andelen rusmisbrukere ytterligere, med enda større kostnader og skader. Dette er helt uavhengig av hva bruker enkeltbrukere av cannabis føler om saken.
Vis hele sitatet...
Beg to differ. Statistikk frå nederland tyder på at talet cannabis-brukere er rimelig likt med norge, sjølv om det er legalt i nederland. Så det fører ikkje til at fleire bruker stoffet ifølge statistikken.

Det som derimot skjer er at cannabis ikkje blir inngangsportal til sterkare stoff, slik det til ein viss grad er i norge i dag. Samme personen som selger cannabis tilbyr gjerne langt sterkare og meir skadelige stoff. Da blir tilgjenge av dei større, og dermed problemet med dei større. Cannabisrøyking er svært lite problem i norge, med mikroskopisk antall dødsfall i året, i motsetning til alkohol.

Faktum her er jo at du argumenterer på tvers av erfaring og statistikk, som seier at det ikkje gjer veldig mykje med bruksmønsteret å legalisere det.

Merk at eg har ikkje sagt kva eg meiner; eg har berre sagt at sunn fornuft tilseier at cannabis burde vere lovleg. Det finst ingen gode argument imot det.

Edit: og for all del, sidan når har det vore forbode å vere pedofil? Det har berre vore forbode å utøve det... Det er uansett ikkje i nærheten av fair sammenligning. At du tviholder på den tyder på at du har få gode argument

Sitat av mentalmelt
Siden apene klatret ned fra trærne og utviklet seg til mennesker..
Vis hele sitatet...
Well, der er eg og du då ueinige ser det ut til. Eg meiner ikkje at det skal vere fritt fram for å bruke heroin, fordi det har såpass massive skadevirkninger. Begrensing trur eg er nødvendig, men kunstige skiller mellom ulike stoff basert på kultur blir bare idiotisk.

Men det er forsåvidt uviktig at vi er ueinige på det punktet...
Sist endret av vidarlo; 21. august 2007 kl. 21:52.
Sitat av Kaunda
Det trenger ikke å være mot offeret sin vilje, eller bli følt som å være krenkende for å være pedofili. Like galt blir det uansett.
Vis hele sitatet...

Helt feil! Det er helt klart formildene om offeret forklarer i en rettsak at det var gjensidig, eller kansje tilogmed tok initiativ.

Dette gjelder selvsagt ikke om offeret er under en hvis alder erller er psykisk/fysisk utviklingsehemmed.

Ps: Dette er min personlige mening. Jeg aner ikke hvorvidt dette er relevant for en straffeutmåling. Selv om jeg i prinsippet er imot pedofili er ikke alt svart/hvitt
Sitat av vidarlo
Well, der er eg og du då ueinige ser det ut til. Eg meiner ikkje at det skal vere fritt fram for å bruke heroin, fordi det har såpass massive skadevirkninger. Begrensing trur eg er nødvendig, men kunstige skiller mellom ulike stoff basert på kultur blir bare idiotisk.

Men det er forsåvidt uviktig at vi er ueinige på det punktet...
Vis hele sitatet...
Psykoaktive planter ble tatt i bruk lenge før menneskene oppsto for ca 250,000 år siden. Når jeg sier menneskerett, så mener jeg den rettigheten jeg, som menneske, har fra narutens side, til å dytte i meg hva faen jeg vil. Jeg forstår godt at vi må kontrollere stoffer som heroin for å ha et fungerende sanfunn. Men det faktum at heroin er ulovlig ville ikke hindret meg i å bruke det om det var det jeg hadde lyst til..

Men uansett, dette blir litt på siden av saken som du påkeker
Sist endret av mentalmelt; 21. august 2007 kl. 22:03.
Sitat av vidarlo
Beg to differ. Statistikk frå nederland tyder på at talet cannabis-brukere er rimelig likt med norge, sjølv om det er legalt i nederland. Så det fører ikkje til at fleire bruker stoffet ifølge statistikken.

Det som derimot skjer er at cannabis ikkje blir inngangsportal til sterkare stoff, slik det til ein viss grad er i norge i dag. Samme personen som selger cannabis tilbyr gjerne langt sterkare og meir skadelige stoff. Da blir tilgjenge av dei større, og dermed problemet med dei større. Cannabisrøyking er svært lite problem i norge, med mikroskopisk antall dødsfall i året, i motsetning til alkohol.

Faktum her er jo at du argumenterer på tvers av erfaring og statistikk, som seier at det ikkje gjer veldig mykje med bruksmønsteret å legalisere det.

Merk at eg har ikkje sagt kva eg meiner; eg har berre sagt at sunn fornuft tilseier at cannabis burde vere lovleg. Det finst ingen gode argument imot det.
Vis hele sitatet...
Argumentasjonene din går på tvers av alle kjente undersøkelser om hva som skjer når en øker tilgangen til rusmidler. Dersom tilgangen på rusmidler øker med økt antall distribusjonskanaler eller lavere pris, øker også mengdebruken og hyppigheten av bruken. Dette er også i tråd med vanlig sunn fornuft.

Cannabisrøyking er et lite problem i Norge, men et stort problem i Nederland. Myndighetene i Nederland innfører stadig flere restriksjoner mot coffeshopsene slik at det i dag er langt færre av dem enn for kort tid siden. I tillegg er det et kraftig press fra EU for å forby coffeshops totalt. Erfaringene som Nederland har gjort med store ungdomskull som aldri kan komme i arbeid på grunn av hasjbruken frister ingen andre land til etterfølgelse.
Sivil ulydighet har hatt et vern i vårt demokratiske samfunn, som har blitt noe svakere etter enkelte dommer i høyesterett de siste årene, men det er der fremdeles. Så lenge lovbruddet skjer i full åpenhet så skal straffen i utgangspunktet bli relativt mild. Altså så bør vedkommende som ønsker å starte en coffee shop i Oslo bli dømt, men forholdsvis mildt.
Kaunda: Kan du dokumentere dette her med kilder? Høres ut som at du har bodd under en stein de siste tiåra..
Sitat av Kaunda
Erfaringene som Nederland har gjort med store ungdomskull som aldri kan komme i arbeid på grunn av hasjbruken frister ingen andre land til etterfølgelse.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med dette? kan man ikke jobbe hvis man røyker hasj?
Sitat av Kaunda
Argumentasjonene din går på tvers av alle kjente undersøkelser om hva som skjer når en øker tilgangen til rusmidler. Dersom tilgangen på rusmidler øker med økt antall distribusjonskanaler eller lavere pris, øker også mengdebruken og hyppigheten av bruken. Dette er også i tråd med vanlig sunn fornuft.

Cannabisrøyking er et lite problem i Norge, men et stort problem i Nederland. Myndighetene i Nederland innfører stadig flere restriksjoner mot coffeshopsene slik at det i dag er langt færre av dem enn for kort tid siden. I tillegg er det et kraftig press fra EU for å forby coffeshops totalt. Erfaringene som Nederland har gjort med store ungdomskull som aldri kan komme i arbeid på grunn av hasjbruken frister ingen andre land til etterfølgelse.
Vis hele sitatet...
Alle kjente undersøkelser? Eksempel? Å legalisere betyr nødvendigvis ikke å øke tilgangen, men å forenkle tilgangen og å uskadeligjøre tilgangen, med tanke på at du slipper "å melde deg inn i" et "skummelt" miljø for å få tak i det aktuelle stoffet. Du fjerner også en del av spenningen som ligger bak det å gjøre noe som faktisk er ulovlig!

Og personlig har jeg i lang tid jobbet fast jobb, og gått på skole med snittkarakter på 4,5, ved siden av det å røyke cannabis daglig. Ingen av argumentene dine holder mål, og som Hverdagsninja sa, høres det ut som du bor under et stein, og sperrer deg inne i et anti-rus skall bare på trass.
Sitat av murloc
Hva mener du med dette? kan man ikke jobbe hvis man røyker hasj?
Vis hele sitatet...
Mange kan klare å arbeide og røyke hasj. Det er også kjent at hasjrøyking kan medføre et avdempet følelesesliv, og en generell mangel på interesse for omgivelsene. Andre kjente effekter er utløsning av depresjoner og angst, såvel som psykoser. Hvordan folk mestrer bruken av hasj, og effekten av den er høyst individuelt.

Det er nettopp med tanke på alle disse som faller helt utenfor normalt samfunnsliv vi ikke kan tillate at det innføres enda et legalt rusmiddel i Norge.

Nær sagt alle voksne mennesker har hatt venner som har falt helt ut etter at de begynte med hasj. De fullførte aldri utdannelsen, de fikk feil venner, de fikk aldri seriøse jobber, de betalte ikke regningene sine, de falt stadig lenger og lenger utenfor et normalt liv. Mange av dem er døde i dag.

Vi må være solidariske med disse menneskene.
Egosime fordi vi ønsker egne rusopplevelser er ikke annet enn ren egoisme.

Sitat av dexter
Kuanda: hvordan vil du forklare hvorfor Nederland har rekord-få heroinmisbrukere, da?
Vis hele sitatet...
Kjenner ikke til at Nederland har færre heroinmisbrukere enn andre land. Det må du dokumentere. At Norge har mange heroinmisbrukere forklares vanligvis med at det er kort tid siden narkotika ble vanlig i Norge (umodne brukere) , samt den norske rustradisjonen med flatfyll.
Sist endret av Kaunda; 21. august 2007 kl. 22:58.
Sitat av Kaunda
Mange kan klare å arbeide og røyke hasj. Det er også kjent at hasjrøyking kan medføre et avdempet følelesesliv, og en generell mangel på interesse for omgivelsene. Andre kjente effekter er utløsning av depresjoner og angst, såvel som psykoser. Hvordan folk mestrer bruken av hasj, og effekten av den er høyst individuelt.

Det er nettopp med tanke på alle disse som faller helt utenfor normalt samfunnsliv vi ikke kan tillate at det innføres enda et legalt rusmiddel i Norge.

Nær sagt alle voksne mennesker har hatt venner som har falt helt ut etter at de begynte med hasj. De fullførte aldri utdannelsen, de fikk feil venner, de fikk aldri seriøse jobber, de betalte ikke regningene sine, de falt stadig lenger og lenger utenfor et normalt liv. Mange av dem er døde i dag.

Vi må være solidariske med disse menneskene.
Egosime fordi vi ønsker egne rusopplevelser er ikke annet enn ren egoisme.
Vis hele sitatet...
Og du mener oppriktig at disse menneskene ikke hadde falt utenfor lovlig eller ulovlig? Eksemplene du kommer med har nemlig skjedd under tiden hvor det har vært ulovlig, og at de aldri fullførte utdannelsen, fikk feil venner, aldri fikk seriøse jobber og ikke betalte regningene sine ville jeg heller tro var pga de ble kriminelle, ikke pga hasj, men de ble kriminelle pga hasj, noe de kan slippe ved en legalisering.

Kaunda: At Nederland har rekord få heroin-misbrukere har ikke noe med Norge å gjøre!
Mange av dem er døde i dag? Den kommentaren der alene viser at du ikke vet hva du snakker om. Mange er døde generelt, det har ingenting med cannabis å gjøre.

Grunnen til at folk havner i dårlig selskap på grunn av cannabis er jo det faktum at det er ULOVLIG. Det at du må melde deg inn i et kriminelt miljø for å få tak i en plantebit er kjernen til de fleste problemene tilknyttet denne saken..
Sist endret av mentalmelt; 21. august 2007 kl. 22:54.
Sitat av smokémon
Alle kjente undersøkelser? Eksempel? Å legalisere betyr nødvendigvis ikke å øke tilgangen, men å forenkle tilgangen og å uskadeligjøre tilgangen, med tanke på at du slipper "å melde deg inn i" et "skummelt" miljø for å få tak i det aktuelle stoffet. Du fjerner også en del av spenningen som ligger bak det å gjøre noe som faktisk er ulovlig!

Og personlig har jeg i lang tid jobbet fast jobb, og gått på skole med snittkarakter på 4,5, ved siden av det å røyke cannabis daglig. Ingen av argumentene dine holder mål, og som Hverdagsninja sa, høres det ut som du bor under et stein, og sperrer deg inne i et anti-rus skall bare på trass.
Vis hele sitatet...
Du tilhører en liten subkultur som mangler kontakt og interesse med forskningsmiljøet.

Dette er det som du kan få tilgang til via Internettet:

http://www.diil.no/diil/lesestoff/fa...for_moro_skyld

http://www.dinside.no/reise/ferietem...art384242.html

Mener du at hasjnarkomane først bestemmer seg for "nå vil jeg begynne å bruke hasj", og så blir tvunget til å oppsøke "skumle miljøer"?

Er det din oppfatning at daglig hasjrøyking ikke påvirker mulighetene til å få gode karakterer på skole, og å skaffe seg og beholde en seriøs jobb?
Sist endret av Kaunda; 21. august 2007 kl. 23:05.
Sitat av Kaunda
Mange kan klare å arbeide og røyke hasj. Det er også kjent at hasjrøyking kan medføre et avdempet følelesesliv, og en generell mangel på interesse for omgivelsene. Andre kjente effekter er utløsning av depresjoner og angst, såvel som psykoser. Hvordan folk mestrer bruken av hasj, og effekten av den er høyst individuelt.

Det er nettopp med tanke på alle disse som faller helt utenfor normalt samfunnsliv vi ikke kan tillate at det innføres enda et legalt rusmiddel i Norge.

Nær sagt alle voksne mennesker har hatt venner som har falt helt ut etter at de begynte med hasj. De fullførte aldri utdannelsen, de fikk feil venner, de fikk aldri seriøse jobber, de betalte ikke regningene sine, de falt stadig lenger og lenger utenfor et normalt liv. Mange av dem er døde i dag.

Vi må være solidariske med disse menneskene.
Egosime fordi vi ønsker egne rusopplevelser er ikke annet enn ren egoisme.



Dette forklares vanligvis med at det er kort tid siden narkotika ble vanlig i Norge (umodne brukere) , samt den norske rustradisjonen med flatfyll.
Vis hele sitatet...

Her snakker du jo om de som har havnet på skråplanet etter å ha gått over på andre sterkere rusmidler. Det har blitt sagt før i tråden at avkriminalisering vil føre til at dette blir et mindre problem, og det er jeg helt enig i.

Men det at det _kan_ utløse psykoser osv. og at vi deror ikke kan tillate det er jo helt på blåbærtur, og jeg skjønner ikke sammenhengen til arbeidsmarkedet. Jeg synes vi skal forby bilkjøring. Da dette fører til uføretrygdede mennesker som vi skattebatalere betaler maten til. Bil er et helt forferdeligt rusmiddel da mange får adrenalinrush av og kjøre for fort, som fører til ulykker.

Og når du snakker om seriøse jobber, hva mener du da? Jeg ta ta meg jobb som ufaglært og tjene 2000 kroner dagen. Men dette er jo lagerarbeid på kveldstid. Så hvordan måler du seriøsiteten? lønn? arbeidsoppgaver? utdannelse?

Og du snakker om egoisme? Ja det er helt klart egoistisk å ruse seg. Men i samme tid er det like egoistisk å jobbe. Når du jobber tjener du penger. Og når du har fylt de grunnleggende behov som mat, hus o.l bruker man penger på seg selv. Jeg får tilogmed en god selvfølelse av å ha en jobb jeg trives i. Er jeg egoistisk?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Kaunda
Du tilhører en liten subkultur som mangler kontakt og interesse med forskningsmiljøet.

http://www.diil.no/diil/lesestoff/fa...for_moro_skyld

http://www.dinside.no/reise/ferietem...art384242.html
Vis hele sitatet...
Og når ble dinside.no et forskningsmiljø? Du siterer jo bare populærjournalstikk.
Det er du som må dra hodet ut av bakken å ta en titt rundt på ekte rapporter, ikke korte sammendrag av journalister.

Ta heller en titt på de aktuelle rapportene fra CEDRO (Senter for stoffundersøkelser i nederland) og norges versjon SIRIUS.
Sist endret av Dodecha; 21. august 2007 kl. 23:42. Grunn: Sirius linken var feil..
Sitat av Kaunda
Du tilhører en liten subkultur som mangler kontakt og interesse med forskningsmiljøet.

http://www.diil.no/diil/lesestoff/fa...for_moro_skyld

http://www.dinside.no/reise/ferietem...art384242.html
Vis hele sitatet...

Jeg sluttet for lengst å ta NOE som helst fra juvente for god fisk. Og i den artikkelen fra dinside står det jo at grunnen til at de legges ned er fordi de ligger for nerme ungdoms skoler. Og det har INGENTING med de poengene du kom med og gjøre.

Noen har kansje lite eller ingen kontakt med forskermiljø og gjøre. Men du lille venn må finne ut hva en forsker er.
Sist endret av murloc; 21. august 2007 kl. 23:16.
Sitat av Dodecha
Og når ble dinside.no et forskningsmiljø? Du siterer jo bare populærjournalstikk.
Det er du som må dra hodet ut av bakken å ta en titt rundt på ekte rapporter, ikke korte sammendrag av journalister.

Ta heller en titt på de aktuelle rapportene fra CEDRO (Senter for stoffundersøkelser i nederland) og norges versjon SIRIUS.
Vis hele sitatet...
Seriøse forskningrapporter er ikke tilgjengelige på Internett uten om betalingstjenster. Jeg kjenner ikke CEDRO, men de er ikke anerkjent i Norge.

Men siden du hevder å ha lest paperne i CEDRO, kan du kanskje ta deg bryet med å vise til hvilke du mener dokumenter ditt syn?

Sitat av murloc
Jeg sluttet for lengst å ta NOE som helst fra juvente for god fisk. Og i den artikkelen fra dinside står det jo at grunnen til at de legges ned er fordi de ligger for nerme ungdoms skoler. Og det har INGENTING med de poengene du kom med og gjøre.

Noen har kansje lite eller ingen kontakt med forskermiljø og gjøre. Men du lille ven må finne ut hva en forsker er.
Vis hele sitatet...
Kanskje du kunne være så seriøs at du ikke feilsiterer meg? Jeg har aldri sagt at Dinside er forskning.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Kaunda
Kanskje du kunne være så seriøs at du ikke feilsiterer meg? Jeg har aldri sagt at Dinside er forskning.
Vis hele sitatet...
Sitat av Kaunda
Du tilhører en liten subkultur som mangler kontakt og interesse med forskningsmiljøet.

http://www.diil.no/diil/lesestoff/fa...for_moro_skyld

http://www.dinside.no/reise/ferietem...art384242.html
Vis hele sitatet...
Quoted for truth! Jeg vil tørre å påstå at absolutt all logisk resonnement tilsier at du her mener at disse to kildene er et eksempel på troverdige utsagn fra "forskningsmiljøet".

Det er forresten ganske barnslig å trekke inn begreper som "hasjnarkomane" i en debatt som tilsynelatende dreier seg om hvorvidt cannabis burde legaliseres for den norske befolkningen. Når vi diskuterer alkohols skadeomfang i det norske samfunnet så bruker vi ikke utelukkende alkoholikere i statestikken, men også alle de andre millionene av alkoholbrukere som ikke lider av alkoholavhengighet. Jeg foreslår at vi også holder oss til vanlige forbrukere og ikke misbrukere eller narkomane når vi diskuterer cannabis og skadevirkninger.
Sist endret av Tias; 21. august 2007 kl. 23:30.
Sitat av Tias
Quoted for truth! Jeg vil tørre å påstå at absolutt all logisk resonnement tilsier at jeg er enig i at disse to kildene er et eksempel på troverdige utsagn fra "forskningsmiljøet".
Vis hele sitatet...
Jeg mener at dette ikke er forskning.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Kaunda
Seriøse forskningrapporter er ikke tilgjengelige på Internett uten om betalingstjenster. Jeg kjenner ikke CEDRO, men de er ikke anerkjent i Norge.

Men siden du hevder å ha lest paperne i CEDRO, kan du kanskje ta deg bryet med å vise til hvilke du mener dokumenter ditt syn?
Vis hele sitatet...
Jeg har tatt denne diskusjonen med med folk før, heldigvis her på forumet, og derfor henviser jeg deg hit istedet for å repetere meg selv.
Mine argumenter starter på post 229 og forstetter i post 245.
Sist endret av Dodecha; 12. august 2012 kl. 13:09.
Sitat av Kaunda
Seriøse forskningrapporter er ikke tilgjengelige på Internett uten om betalingstjenster. Jeg kjenner ikke CEDRO, men de er ikke anerkjent i Norge.

Men siden du hevder å ha lest paperne i CEDRO, kan du kanskje ta deg bryet med å vise til hvilke du mener dokumenter ditt syn?
Vis hele sitatet...
Og jeg siterer:
Sitat av Dodecha
Og når ble dinside.no et forskningsmiljø? Du siterer jo bare populærjournalstikk.
Det er du som må dra hodet ut av bakken å ta en titt rundt på ekte rapporter, ikke korte sammendrag av journalister.

Ta heller en titt på de aktuelle rapportene fra CEDRO (Senter for stoffundersøkelser i nederland) og norges versjon SIRIUS.
Vis hele sitatet...
Altså, de er ikke kjent i Norge, men mange forskningsrapporter også laget i norske forskermiljøer er basert på forskning gjort i Nederland, da gjerne av CEDRO. Bare fordi du ikke har hørt om dem betyr ikke det at de ikke eksisterer. Stoler du ikke på forskere fra andre land?
Sist endret av Gest; 21. august 2007 kl. 23:34.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Kaunda
Jeg mener at dette ikke er forskning.
Vis hele sitatet...
Nå er du bare vanskelig. Hva skal det å skrive om utsagnet mitt være godt for?