Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 4499
Hei!

Lurte på om noen her vet hvordan jeg kan lage profiler som f.eks dette https://www.byggmakker.no/garderobe/...-furu-150x150/

Hvordan lage en mal slikt at jeg kan lage flere nøyaktig like ? og Hva utstyr trengs?

Takk
Sist endret av theunknown12; 18. november 2019 kl. 00:52.
Ved å bruke en Fres og noen Fresebor vil du enkelt kunne lage en slik.
du kan f.eks bruke en tynn MDF-plate for å lage mal.
Vær obs på at treverk er sterkest på tvers av fiberene. Som du ser på knekten du linker til er det 2 trestykker som er satt sammen i vinkel for å bevare styrken i knekten.
Hvor mange skal du lage og hva er budsjettet ditt?

Skulle jeg gjort dette selv hadde jeg tegnet opp mønsteret på en mdf-plate og brukt båndsag eller stikksag til å grovskjære malen. Deretter hadde jeg raspet/filet/pusset malen jevn og fin for hånd. Spindelpusser hadde vært optimalt for å få 90 grader kant.

Neste skritt ville ha vært å sage opp en haug av de to trestykkene du skal bruke. Bordsag eller kappsag hvis trestykkene allerede hadde riktig høyde og bredde. Disse hadde jeg limt sammen til L-stykker, for å forsterke dem hadde jeg forboret og satt 2 skruer gjennom for å forsterke skjøten. Hadde sørget for god klaring til kanten slik at jeg ikke freste i skruen senere.

Så hadde jeg lagt malen oppå L-stykkene og tegnet på mønsteret, for så å grovsage det med noen millimeters klaring. Helst med båndsag eller kontursag, stikksag til nød og virkelig aller helst ikke med en løvsag eller rundsag.

Poenget med forsagingen er at fresen fungerer best når den ikke må fjerne så mye treverk.

Deretter fester du malen og bruker fresestålet som er nummer 5 i øverste rekke i den boksen Automatiker linker til. Kulelageret skal følge malen og freser dermed hylleknekten din i samme form som malen. Finn så et passende fresestål til å frese ønsket kant til slutt. All fresingen blir lettere om fresen står i et fresebord, det kan være litt knotete å balansere fresen oppå et smalt emne.
Takker så mye Automatiker og Utenforboksen! Dette blir gøy Uvisst hvor mange det blir å lage, men en 30-40stk ? Budsjett er ikke så farlig, dette er bare for meg selv og mine hyller bare fordi jeg vil lage det selv og trenger en ny hobby.

Fant en Parkside Fres som er endel billigere enn Bosch, men den duger vel?!
Du kan også se på en Håndoverfres. Dette er mindre freser som er enklere å håndtere på små ting.

Ellers så vil jeg anbefale deg å søke "wood routing" på youtube. En masse videoer som gir deg gode tips til et godt resultat.
30-40stk ? Kjøp deg en brukt cnc trefres.

Trykk inn data, trykk på start, gå bort hvert 5min og bytt emne

Får de til fornuftige priser, han som kjøpte min for 25000 i fjor solgte sin for 5000kr. Men den han hadde var en liten bordmodell og kunne frese saker på 50x50x30cm