Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 723
Hei,

Det har seg slik at jeg skal selge en netbook, hvor win7 starter fulgte med. Jeg har hatt ubuntu på den. MEN, jeg har ikke noe installasjonsmedie. Er det mulig og installere en piratkopi, for så å bare legge inn den originale nøkkelen? Eller finnes det et alternativ som faktisk er helt lovlig hvor jeg kan laste ned fra microsoft?

Har litt lyst å selge den med lovlig OS..
Er OEM lisens på laptops somregel, så du kan ikke bruke nøkkelen på en random piratversion fra bukta desverre :/
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Laste ned en ISO er lovlig, men cracking av greia er ulovlig.

Dvs. Finn en ISO på nettet, brenn til en USB-brikke. Installer på maskina, tast inn din nøkkel, DONE AND FUN.
Det er fullt mulig å laste ned et pirat-OS for så å bruke orginal nøkkel uten å få problemer i ettertid med mindre det har vært ondsinnet programvare lagt inn i ISO-filen.

Sitat av bragilicious Vis innlegg
Er OEM lisens på laptops somregel, så du kan ikke bruke nøkkelen på en random piratversion fra bukta desverre :/
Vis hele sitatet...
Så lenge man laster ned akkurat samme versjon av OS-et man fikk med maskinen og ikke har skiftet hovedkort skal det ikke være noe problem. (shoot me if I'm wrong)
Sist endret av Dimergon; 9. april 2012 kl. 21:31.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
NB: Akkurat samme ISO er påkrevd.

Men uansett, hvis det ikke funker er WinLoader ett godt alternativ, og ingen merker forskjell.
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Hmm, får prøve meg på det da Hvis ikke er det ikke verre enn å kjøre på med pirat, det er sant. Men også litt kjipt at det skal være slik.
The Nerdrager
Trenger egentlig ikke samme ISO, man trenger kun samme hovedkort. Som den nøkkelen er registrert til.
Du trenger derimot samme versjon av windows (starter, basic, professional, etc.) for at nøkkelen skal fungere.
Men så lenge du har samme hardware i maskinen, med samme nøkkel, så skal det fungere i praksis. Dersom det ikke fungerer, så får du bare ringe inn til Microsoft, så ordner de nok opp for deg. Har gjort det samme før, da en nøkkel ikke var gyldig lenger.
Jeg tipper du må ta kontakt med leverandøren av maskinen, så kan de sende deg en erstatnings CD.