Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1041
Har selv brukt Windows og OS X og er litt nyskjerrig på å teste ut nye operativsystem. Det jeg da lurer på er hva man kan gjøre med Windows som man ikke kan med Ubuntu eller Linux, og hva kan man gjøre med Ubuntu og Linux som man ikke kan med Windows? Finnes det noe enkel måte å forklare hvordan Linux og Ubuntu fungerer? Hva foretrekker du?

Forklar så godt som mulig, er helt blank!
Sist endret av tgod; 6. april 2012 kl. 21:37.
Part time ninja
locked65's Avatar
Først og fremst, ubuntu er en linux distro.

Det er vel ikke noen ting man ikke kan gjøre på windows som på linux og omvendt, det er bare forskjellige måter å gjøre dem på.

Jeg foretrekker linux framfor windows, først og fremst på grunn av at det er gratis og så fordi det er masse opensource programmer. Samt at jeg har muligheten for å sette opp maskinen akkurat som jeg ønsker. Da tenker jeg på desktop utseende, task bar, filmanager osv.

edit: hvorfor ikke sette opp en virtuell maskin å teste noen linux distroer og se selv ?
Sist endret av locked65; 6. april 2012 kl. 21:43.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Personlig foretrekker jeg en miks, siden noen Windows programmer ikke fungerer på Linux, noen fungerer ikke på OSX, etc.

Windows: Gaming og generell bruk.
Ubuntu: Server/Hjemmeserver og ett OS jeg lærer folk som trenger noe lett.
OSX: dedikert redigerings maskin, kutter ned ca. En halvtime med eksportering på full hd 2timers filmer etter personlig erfaring.

Alt spørs på bruk og behov, hvis du har sjansen til å lære deg Linux/Ubuntu, gjør det.
Sist endret av Freddy_fred5; 6. april 2012 kl. 21:45.
tgod's Avatar
Trådstarter
Sitat av locked65 Vis innlegg
Først og fremst, ubuntu er en linux distro.

Det er vel ikke noen ting man ikke kan gjøre på windows som på linux og omvendt, det er bare forskjellige måter å gjøre dem på.

Jeg foretrekker linux framfor windows, først og fremst på grunn av at det er gratis og så fordi det er masse opensource programmer. Samt at jeg har muligheten for å sette opp maskinen akkurat som jeg ønsker. Da tenker jeg på desktop utseende, task bar, filmanager osv.

edit: hvorfor ikke sette opp en virtuell maskin å teste noen linux distroer og se selv ?
Vis hele sitatet...
Og med det mener du..?
De er vel ikke like?
Sitat av tgod Vis innlegg
Og med det mener du..?
De er vel ikke like?
Vis hele sitatet...
Linux er betegnelsen på alle operativsystemer som baserer seg på Linux/GNU. Ubuntu er en av disse og derfor det man kaller en linux-distro. De mest kjente er, utenom Ubuntu: Debian, Arch, Red Hat, Gentoo, Fedora osv...

Kjært barn har mange navn.
Sist endret av Halalgeir; 6. april 2012 kl. 22:29.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Ehem, Arch LINUX If i may, er det ikke det Arch Linux heter/betegner seg selv?

Und wir haben eine GRAMMARNAZI!
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Linux er betegnelsen på alle operativsystemer som baserer seg på Linux/GNU. Ubuntu er en av disse og derfor det man kaller en linux-distro. De mest kjente er, utenom Ubuntu: Debian, Arch, Red Hat, Gentoo, Fedora osv...
Vis hele sitatet...
nei. Linux er et operativsystem, i.e. noe som snakker med maskinvaren for deg. en Linux distro er et fullt arbeidsmiljø med alt fra kompilator til vindusbehandler til nettleser.





@OP
hovedårsaken til å bruke en Linux distro er fordi det er tradisjonelt av og for hackers. dette innebærer at det er fullt mulig å endre nær sagt hva som helst til å reflektere dine behov.

det kan være lurt å unngå enkelte distros, som for eksempel Ubuntu, da en del distros er myntet på "Windows converts". dette betyr at de forsøker legge opp miljøet til å være mer likt Windows enn nødvendig. de bruker veldig komplekse grafiske system. dette fører til at de er sårbare. endrer du en liten ting, kan alt gå i stå.

det er da å foretrekke distros som du bygger fra bunnen og opp, som for eksempel Slackware. disse oppfordrer til hackertradisjonen med tilpasning og leking med systemet ditt. særlig vil jeg anbefale Gentoo (som også fås med andre operativsystem, som for eksempel FreeBSD), da dette miljøet oppfordrer i særlig høy grad til lek, samtidig som det automatiserer arbeidsoppgavene for deg, slik at du ikke trenger bruke tid på å bruke GNU Autotools (det vanligste byggesystemet for programvare i UNIX-verdenen) for hånd, eller endre konfigurasjonsfiler for hånd ved oppdatering, også videre.

p.s.
i en del distros, blant annet Gentoo, får du med kildekoden til all programvare (så fremst du benytter fri programvare eller Open Source-programvare), så du kan endre absolutt alt helt ned på det nivået, om du så måtte ønske.
Ubuntu er en variant av det folk kaller Linux. Linux er ikke et OS, det er kun en kjerne som kan brukes i en lang rekke OS. Linux finner man for eksempel i routere og på spillmaskiner.

En distro er en praktisk anvendelse av Linux (eller en annen kjerne), hvor en entusiast, et team eller et selskap plukker ut software og setter det sammen slik at det blir et OS. Det finnes så mange distroer fordi alle har sine særegne preferanser; noen vil ha ting så fancy som mulig mens andre prioriterer ytelse eller kompabilitet. Det er også dem som vil ha et helt strippet system for så å forme alt fra "bunnen av" på egenhånd.

Nå, forskjellen mellom linux og windows kan enten være massiv (gentoo/arch vs. windows) eller mindre (ubuntu vs. windows) når det kommer til anvendelse. I gentoo er det mange som velger å bruke kryptiske tastatursnarveier og terminaler til det meste. Tar man seg tid til å venne seg til det så jobber man uhyggelig raskt. I en distro som ubuntu faller det mer naturlig å bruke et tradisjonelt skrivebord som Gnome eller KDE, og det kan være vanskelig å skille mellom OSene basert på theme og menyer. Likevel får man en rekke fordeler (terminalen) og ulemper (noe programvare) som et *nix-basert OS gir deg.

Jeg er lat. Jeg bruker en gammel ubuntu-versjon som jeg over tid har tilpasset til å bli "mitt eget". Det går mye i GUI som i windows, men visse ting er mye mer praktisk å gjøre i terminalen. Det er alltid vanskelig å komme på gode eksempler, men hver gang jeg støter på en oppgave som krever mye repetisjon så setter jeg heller av 2-3 minutter på å finne en terminal-løsning som mekker alt automagisk mens jeg lager en ny kopp kaffe.

Det beste med linux er at alt er modulært. Misfornøyd med noe? Bytt det ut med noe du liker bedre. Installere masse programvare etter at du har formattert? Lim inn en linje tekst i terminalen og PCen laster ned og installerer alt selv. Alt virker gjerne nytt og skremmende i starten, men muligheten til å få alt slik du vil ha det er utrolig befriende.

</kronikk>
Sitat av tripflag Vis innlegg
Ubuntu er en variant av det folk kaller Linux. Linux er ikke et OS, det er kun en kjerne som kan brukes i en lang rekke OS. Linux finner man for eksempel i routere og på spillmaskiner.
Vis hele sitatet...
kjernen ér operativsystemet. dette med at GNU/Linux er operativsystemet er helt hinsides, og et resultat av sværtekampanjen til GNU-tiltaket, som er sjalu på alt oppstyret rund Linux. GNU vil ha mer respekt, og velger dermed å kalle det GNU/Linux. dette fører så klart til at GNU gjør nettopp det de anklager Linux for å gjøre - stjele oppmerksomheten. égentlig burde det jo hete Mozilla/BSD/Xorg/GNU/Apache/Linux/lololol. eller, nei. operativsystemet er Linux. les hvilken som helst bok om operativsystemer (anbefaler Tanenbaums verk).
alexanderb, selv om jeg er enig i at GNU slettes ikke er så nevneverdig som de selv mener (det er jo alternativer som anoncoreutils, hæhæ) så er det helheten som danner OSet IMO. Selv føler jeg at det blir mer korrekt å kalle distroer for OS, da skall og brukerprogramvare er det en mindre teknisk herdet bruker ser. På en annen side kan man nesten kalle hele familien med POSIX-systemer for et OS også, da de følger samme standarder for... vel, det meste.

Det kjipe med ord som operating system er at det kan tolkes på flere måter, og betydningen varierer avhengig av hvem man snakker med. De fleste mener at ubuntu og android er forskjellige OS, noe som teknisk sett ikke nødvendigvis stemmer avhengig av hvordan man ser på det. Når mannen i gata snakker om OS så mener han brukergrensesnittet, så derfor velger jeg å si det på den måten.
Sist endret av tripflag; 6. april 2012 kl. 23:16.
Sitat av tripflag Vis innlegg
det [er] helheten som danner OSet IMO. Selv føler jeg at det blir mer korrekt å kalle distroer for OS, da skall og brukerprogramvare er det en mindre teknisk herdet bruker ser.
Vis hele sitatet...
det du føler samsvarer ikke med det som er korrekt i operativsystemteori. det som snakker med maskinvaren er operativsystemet.

Sitat av tripflag Vis innlegg
Når mannen i gata snakker om OS så mener han brukergrensesnittet, så derfor velger jeg å si det på den måten.
Vis hele sitatet...
desto større grunn til å påpeke det som er korrekt.
Sitat av alexanderb Vis innlegg
det du føler samsvarer ikke med det som er korrekt i operativsystemteori. det som snakker med maskinvaren er operativsystemet.
desto større grunn til å påpeke det som er korrekt.
Vis hele sitatet...
Men disse semantiske diskusjonene er sjelden interessant for en som jo i utgangspunktet trodde "linux" og "Ubuntu" var to helt ulike ting.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Men disse semantiske diskusjonene er sjelden interessant for en som jo i utgangspunktet trodde "linux" og "Ubuntu" var to helt ulike ting.
Vis hele sitatet...
igjen - desto mindre de vet, desto viktigere er det å informere.