Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  107 28052
Ølglad nordlænning
Noe nytt i saken? Håper jæveln som har svindla deg blir tatt, og får som fortjent!
Sitat av Hadii Vis innlegg
Hei. Politiet har tilgang til å gjøre det 100% sikker. Men du må bare få dem til å lette på rævva.
Gå til lensmannskontoret i området ditt på mandag, også sier du at du vil anmelde en sak.
Du burde ta å kopiere ut samtale loggen deres.

At du virkelig er så lettlurt at du ga penger før du fikk stereoanlegget!
Vis hele sitatet...
hvilke selger er det som sender et stereoanlegg til 15 000 kr uten og ta betaling først?
hvis jeg skulle ha solgt noe så hadde jeg såklart tatt betaling først og derreter sendt ''varen''
slik er systemet på ebay vertfall, betaler først og så sender de varen etterpå.
det eneste sikre mot svindel er og si at for og spare frakt kostnader så kjører du og henter stereo anlegget og betaler dermed på stedet når du er face to face med selgern!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Updates? Ble svindleren noen gang tatt?
Lurer frytkelig på det samme! Hvordan endte saken??
Sitat av cagivos Vis innlegg
fant headers infoen nå:

Return-Path:<bredehoel1@hotmail.com>
Received-SPF: pass (mta1096.mail.ukl.yahoo.com: domain of designates 65.55.34.204 as permitted sender)

X-Originating-IP: [65.55.34.204]
Authentication-Results: mta1096.mail.ukl.yahoo.com from=hotmail.com; domainkeys=neutral (no sig); from=hotmail.com; dkim=neutral (no sig)
Received: from 127.0.0.1 (EHLO col0-omc4-s2.col0.hotmail.com) (65.55.34.204) by mta1096.mail.ukl.yahoo.com with SMTP; Fri, 11 Mar 2011 23:23:21 +0000
Received: from COL103-W1 ([65.55.34.201]) by col0-omc4-s2.col0.hotmail.com with Microsoft SMTPSVC(6.0.3790.4675); Fri, 11 Mar 2011 15:23:20 -0800
Message-ID: <COL103-W110CEF91E53E841E4962D84CB0@phx.gbl>
Return-Path:
Content-Type: multipart/alternative; boundary="_238b937d-7d18-4dcc-9f35-79d0e8b6a094_"
X-Originating-IP: [80.202.215.95]
From: Martin Hoel B <bredehoel1@hotmail.com>

Hater_mordin:
Ja sant det. Var så utrolig dum. å dealen var billig. Han brukte at han hadde flere kjøpere som ville ha stereon og lot seg ikke prute osv.
Vannvittig kjip lærepenge.
Leter helt til jeg finner han
Vis hele sitatet...

Hvor lenge er det siden dette skjedde? Jeg trur jeg skulle klart å spore han ned, har måttet gjort det før(Var en som tømte kontoen min i bank i butikk) Før når det gikk å ta ut penger uten bankkortet med dnb eller postbanken..

Ingen av firmaene eller politiet hjelper til, må gjøre alt selv eller leie inn profosjonelle, men de profosjonelle tar mer betalt enn det du har blitt svindlet for..

Send meg en pm om du fortsatt er på jakt etter han samt med all info du har funnet ut.. Trenger ikke headere osv. Trenger kun rene ip adresser/hoster o.l til å starte med.. Så kan jeg heller få resten om jeg ber om det..

Har du funnet ut hvilken by han bor i ?

Send meg en pm du!
Happy Buddha
Sitat av anno Vis innlegg
Hvor lenge er det siden dette skjedde? Jeg trur jeg skulle klart å spore han ned, har måttet gjort det før(Var en som tømte kontoen min i bank i butikk) Før når det gikk å ta ut penger uten bankkortet med dnb eller postbanken..

Ingen av firmaene eller politiet hjelper til, må gjøre alt selv eller leie inn profosjonelle, men de profosjonelle tar mer betalt enn det du har blitt svindlet for..

Send meg en pm om du fortsatt er på jakt etter han samt med all info du har funnet ut.. Trenger ikke headere osv. Trenger kun rene ip adresser/hoster o.l til å starte med.. Så kan jeg heller få resten om jeg ber om det..

Har du funnet ut hvilken by han bor i ?

Send meg en pm du!
Vis hele sitatet...
Leser du ikke tråden? IP-adresser til privatpersoner er niks og nada dersom du ikke har tilgang på diverse ISPer sine logger; noe jeg tviler på at du har. Fortell oss gjerne mer omhvordan du klarte å ta han som tømte kontoen din også.
Denne tråden er snart et år gammel folkens..
Sitat av cagivos Vis innlegg
Hei folkens.

Historien bak:
Er i ett lite dilemma,
Jeg har kjøpt og betalt ett stereoanlegg på finn.no.
Ble grundig lurt da personen som solgte brukte falsk identitet og overbeviste meg å betale på forskudd via noe som heter PaySafe, Det er slike kort man kan kjøpe på narvesen og gi en kode til selger.
Jeg ble veldig overbevist over at dette var trygt.
15.000 ble overført til selger, og etter det har jeg ikke mottat pakke.
Derimot har jeg sendt han masse mailer, anmeldt forholde til alle:
Politi, forbrukerinspektørene, paysafe, hotmail osv.
Disse har ikke gitt meg noe hjelp.
Prøvde å få politiet til å bruke bilder fra narvesen der pengene ble hentet ut.
Men dette har de ikke gjort.

Dette trenger jeg hjelp til:
Har holdt epost samtaler med mannen samt sms.
Tlfnr ble sperret av den ekte personen som eide personnr telefon var registrert i.
Har altså kun eposter å gå etter.
Er det ikke mulig å få hentet Ip ut fra eposten og spore den?
Kan det være mulig å kontakte noen gjennom ip på noe vis?
dersom noen kan hjelpe meg kan dere svare på tråden eller sende meg en melding her på forumet.
Har spart på alle epostene, men får ikke opp noe ip adresse

Det er en dusør på 2500kr til han som finner rette personen til meg.
Vis hele sitatet...
Dette er en tapt sak. Politiet i Norge er ikke interessert i online svindelsaker hvor det mistede beløp er mindre enn 100K NOK. Og de andre organisasjonene du nevnte her har ikke noe incentiv for å hjelpe deg. Du er bare dessverre en av mange som kontakter dem om slike forhold.

Jeg skjønner frustrasjonen din, men dette må du dessverre ta lærdom av, og bli mer skeptisk i fremtiden. Bruk Finn's innebyggde escrow, payex, ved neste anledning.

Jeg har selv vært i telefonisk kontakt med økokrim for å forsøke å få fortgang i en svindelsak som gjaldt et familiemedlem og dennes medlemskap på en datingnettside som bare viste seg å være svindel. Jeg tok kontakt med Økokrim, Norid, ISP'n, frobrukerombudet m.fl. Men mantraet som går igjen er bare at forbrukerene må passe på selv, med mindre det er veldig store summer som er tapt, så bryr hverken Økokrim eller andre organisasjoner seg det spøtt. Jeg tok til og med kontakt med VISA og MASTERCARD + andre paymentprosessorer som gjorde transaksjoner til dette selskapet mulig, men det var bare mastercard som gadd å svare meg, fra de andre kom det ikke noe svar.

Man kan si det sånn at de fleste snur det blinde øyet til inntill de blir tvunget til å gjøre noe etter en rettslig ordre, dette gjelder også selskaper man skulle tro var langt mer seriøse, som f.eks. VISA og MASTERCARD. Men de er bare interessert i å tjene penger, så enkelt er det. Om en svindler private personer for en million kroner, og en betalingsprosessor tar 3% kommisjon, så sitter betalingsprosessoren igjen med 30000 kr. Tar en avis kontakt med betalingsprosessoren for å sjekke opp i saken, vil du bare få en talsmann som sier at: "Vi tar alle saker vedrørende svindel svært seriøst, også denne saken".

Dersom en avis som VG hadde satt stort press på en systematisk svindler, så kan det hende at økokrim, og andre organ hadde fått rævva i gir, men så lenge klagene bare kommer fra privatpersoner, så bryr de seg ikke en centimer.

For å få gjort noe med denne saken, så må du trolig legge inn langt flere ressurser enn de pengene du har tapt, så det beste ville bare være å ta dette som en lærepenge og komme seg videre.

Jeg ville bli svært overrasket om politiet gadd å løfte noe særlig på fingerene for 15000. Det er kanskje mye penger for deg, men for politiet er det et piss i havet, og de vil henlegge det basert på bevisets stilling, eller henvise til "ressursmangel", men likevel har du fult av politifolk hver eneste dag, på de forskjellige politikontorer som bruker sin dødtid på facebook, sms'er til kjæresten o.l., og dersom du ringer inn og forteller om skyting i nabolaget, så kan du regne med at det kommer 4-5 politibiler med en gang (selverfart), + at de prioriterer de saker som vises best igjen på oppklaringsstatistikkene, slik at de kan få forsvart de bevilgninger som de mottar.

Så man kan mene hva man vil, rase hvor mye man vil, og prøve å løse sånne saker som dette, men når man ser at til og med i saker hvor politiet får servert bevismateriale på et sølvfat, så gjør de ikke noe med det.

Denne svindleren som lurte deg har sikkert lurt langt flere også, men han opererer nok med forskjellige identiteter, og dersom han fortsetter med sin svindelvirksomhet, er det jo en fare for at han vil bli tatt en eller annen dag, og da blir det jo ganske surt for han.

Mens du kan se på dette som en lærdom, at du ikke må være en potetnordmann med blå øyner, busserull og naive forestillinger om verden. De som kan lures, blir lurt, så i fremtiden sørg for at du ikke ligger i 'bli lurt'-kategorien.

PS: Ja, jeg skulle ønsket at realitetene var annerledes, at alle bare var snille og hyggelige osv, men sånn fungerer det ikke, så bruk escrow, det er verdt de ekstra pengene.

Edit: Så saken var 1 år gammel nå ja, men svaret mitt bærer fortsatt validitet imo.
Sist endret av Bitcoin-man; 26. juni 2012 kl. 04:16. Grunn: oppdaget at tråden var gammel