Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 5223
hei, er så møkka lei arbs tlf min, å har lyst på ny. noen som vet hva som kan ødelegge en tlf uten at de finner ut hva jeg har gjort? tenkte feks ...neodymagnet eller lignende??
Vann tar lett knekken på en telefon. Sørg for at den er tørr når du leverer til service. Fuktindukator vil slå ut, men skyld på at du har vært ute i regnvær eller kondens innenfor jakka.

Fungerer selvsagt dårlig hvis du har en vanntett modell.
Fungerer helt greit også på vanntette, feks senk telefon i vann mens sim tray er ute. Det sagt så er du en rimelig kjip person om du gjør dette. Du påfører arbeidsgiver kostnader han strengt ikke fortjener bare fordi du selv ønsker ny mobil. Kan du ikke heller kjøpe deg din egen mobil fremfor å svindle til deg en fra jobben? Eller bare leve med den du har nå? Er jo ingen menneskerett å alltid ha siste modell om du ikke kjøper dem selv.
Eller eventuelt spør sjefen om ny telefon ... ?
Sitat av random67489 Vis innlegg
Fungerer helt greit også på vanntette, feks senk telefon i vann mens sim tray er ute. Det sagt så er du en rimelig kjip person om du gjør dette. Du påfører arbeidsgiver kostnader han strengt ikke fortjener bare fordi du selv ønsker ny mobil. Kan du ikke heller kjøpe deg din egen mobil fremfor å svindle til deg en fra jobben? Eller bare leve med den du har nå? Er jo ingen menneskerett å alltid ha siste modell om du ikke kjøper dem selv.
Vis hele sitatet...


Støtter den her. Hadde en av mine ansatte gjort dette, hadde det vanket en kraftig skriftlig advarsel, ikke ny telefon.
Skriftlig advarsel? Hvorfor ikke bare sparken direkt?
Sitat av random67489 Vis innlegg
Skriftlig advarsel? Hvorfor ikke bare sparken direkt?
Vis hele sitatet...
For all del, hadde det gått, så ja. Men, det skal ganske mye til før man kan sparke noen. Vi er rimelig godt beskyttet av div lover.
Sitat av ronniba Vis innlegg
For all del, hadde det gått, så ja. Men, det skal ganske mye til før man kan sparke noen. Vi er rimelig godt beskyttet av div lover.
Vis hele sitatet...
Uten at jeg er ekspert på aml, vil jeg anta at å gjøre dette kvalifiserer til direkte avskjed.
Her er et forslag med en twist:
Hva med å utmerke deg positivt på jobb en stund, slik at sjefen merker at "stompenheimer er en god kis", for så å ta det opp med vedkommende at du er misfornøyd med arbeidstelefonen din?
Kom gjerne med et eksempel på én eller to ting du er misfornøyd med, slik at det ikke virker som at du direkte klager over den til sjefen (Det er minus i sjefens bok som regel).
Dersom sjefen din verdsetter deg som ansatt, vil de ofte strekke seg lengre for at du skal trives på jobb. Dersom du bare fisker etter en bedre mobil fordi du må, vil nok sjefen din bite seg merke i dette og det vil potensielt gjøre det enda vanskeligere neste gang du trenger en tjeneste eller lignende. Og tenk om du får ny arbeidstelefon, så får du bare en erstatning av den samme?
Husk også at det vil ofte bli ansett som "grådig" eller lignende å si at du ønsker ny arbeidstelefon, og spør etter en Samsung Galaxy Note 9 eller en iPhone X. De fleste kunne i dette tilfellet sikkert klart seg med en Galaxy S8+ eller iPhone 8, for eksempel.

Et fint eksempel er min far, som har jobbet på samme arbeidsplass i 20 år. De siste årene har de fått mobiltelefoner til arbeidsformål av leder/IT/whatever, og det har vært en grei ordning. Her i sommer måtte min far komme tidlig tilbake fra ferie grunnet at en kollega var utfor en ulykke og var arbeidsufør i noen måneder. Etter noen dager med "ekstraarbeid", tok han det opp med sin sjef at hans telefon ikke fungerte så godt (Galaxy S7, slitt som fy, med ymse skavanker, som dårlig talekvalitet osv). Sjefen sa at han skulle fikse det, og dagen etterpå fikk han en Galaxy S8+ som han er strålende fornøyd med.

Dette var egentlig ikke ment som en moralpreken, men jeg merker at jeg blir litt irritert når en ansatt med vilje ødelegger arbeidsplassens eiendom for å få bedre leketøy, og jeg synes egentlig det er litt barnslig for å være ærlig med deg.
Sist endret av Deadlock Radium; 22. august 2018 kl. 02:50.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Her er et forslag med en twist:
Hva med å utmerke deg positivt på jobb en stund, slik at sjefen merker at "stompenheimer er en god kis", for så å ta det opp med vedkommende at du er misfornøyd med arbeidstelefonen din?
Kom gjerne med et eksempel på én eller to ting du er misfornøyd med, slik at det ikke virker som at du direkte klager over den til sjefen (Det er minus i sjefens bok som regel).
Dersom sjefen din verdsetter deg som ansatt, vil de ofte strekke seg lengre for at du skal trives på jobb. Dersom du bare fisker etter en bedre mobil fordi du må, vil nok sjefen din bite seg merke i dette og det vil potensielt gjøre det enda vanskeligere neste gang du trenger en tjeneste eller lignende. Og tenk om du får ny arbeidstelefon, så får du bare en erstatning av den samme?
Husk også at det vil ofte bli ansett som "grådig" eller lignende å si at du ønsker ny arbeidstelefon, og spør etter en Samsung Galaxy Note 9 eller en iPhone X. De fleste kunne i dette tilfellet sikkert klart seg med en Galaxy S8+ eller iPhone 8, for eksempel.

Et fint eksempel er min far, som har jobbet på samme arbeidsplass i 20 år. De siste årene har de fått mobiltelefoner til arbeidsformål av leder/IT/whatever, og det har vært en grei ordning. Her i sommer måtte min far komme tidlig tilbake fra ferie grunnet at en kollega var utfor en ulykke og var arbeidsufør i noen måneder. Etter noen dager med "ekstraarbeid", tok han det opp med sin sjef at hans telefon ikke fungerte så godt (Galaxy S7, slitt som fy, med ymse skavanker, som dårlig talekvalitet osv). Sjefen sa at han skulle fikse det, og dagen etterpå fikk han en Galaxy S8+ som han er strålende fornøyd med.

Dette var egentlig ikke ment som en moralpreken, men jeg merker at jeg blir litt irritert når en ansatt med vilje ødelegger arbeidsplassens eiendom for å få bedre leketøy, og jeg synes egentlig det er litt barnslig for å være ærlig med deg.
Vis hele sitatet...
Helt enig.
Hadde jeg vært sjef og en ansatt hadde ødelagt mobilen med vilje hadde jeg garantert bedt de erstatte det de hadde ødelagt.
Forklar for sjefen hvorfor telefonen du har nå hindrer deg i arbeidet og gjør deg mindre produktiv.
Sitat av ronniba Vis innlegg
For all del, hadde det gått, så ja. Men, det skal ganske mye til før man kan sparke noen. Vi er rimelig godt beskyttet av div lover.
Vis hele sitatet...
Slik jeg ser det er ødeleggelse av arbeidsgivers utstyr med fult overlegg kun motivert av ønsket av en nyere mobil jevngodt med tyveri, underslag eller brudd på lojalitetsprinsippet.

Ville ikke hatt en slik uærlig person i arbeid. En vet jo aldri hva vedkomne finner på neste gang og hvor kostbart det blir.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Slik jeg ser det er ødeleggelse av arbeidsgivers utstyr med fult overlegg kun motivert av ønsket av en nyere mobil jevngodt med tyveri, underslag eller brudd på lojalitetsprinsippet.

Ville ikke hatt en slik uærlig person i arbeid. En vet jo aldri hva vedkomne finner på neste gang og hvor kostbart det blir.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig, men det er helt utrolig vanskelig å få noen sparket. Det har litt med å kunne bevise det hvis det skulle gå så langt som f.eks megling/rettsak. Men, jeg hadde ringt advokat med en gang for å finne ut om jeg kunne sparket vedkommende.
Selv om arbeidsgiver ikke kan bevise at utstyret er ødelagt med vilje, kan det være skadelig for arbeidsforholdet på andre måter dersom det fremstår mistenkelig. Min erfaring er at folk ofte er enklere å gjennomskue enn de selv tror.

Selv om man ikke kan sparkes, skal man ikke undervurdere skaden av å gi et inntrykk av å være uærlig/upålitelig. Det ødelegger ofte muligheter man har hva gjelder forfremmelser, lønnsforhøyelser, få mer interessante arbeidsoppgaver etc.
okeeey, da har dere klart å gi meg dårlig samvittighet , så jeg dropper dette prosjekte. takker for alle innspill.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Avisoler ladeledningen, og koble rett inn på 230v uten adaptere. Gjør det ute og bruk skjøteledning, så du ikke står i nærheten av telefonen når du setter på strøm.
Folk mister jo telefonen i do rett som det er. Si det var et uhell?
1 sekund i mikrobølgeovn. Helst med batteriet ute av mobilen. Hvis du ikke kan ta ut batteriet, ha et par håndslokkere klar i tilfelle batteriet tar fyr. Da slipper du at leverandør prøver seg på vannskade som følge av vann på klistremerker ment for å fange opp fuktighet inne i telefonen.
Hei stompenheimer .... så du trenger ny arbeidstelefon? No problem, gi meg din gamle og du skal få NOKIA 1101

Har Apple7plus jobbtelefon er vel 2 år gammel, men får vel først ny om den svikter ..... selvom noen har greid å få seg nyeste iPhone oxo.

mikrobølge .... det sparker nok bra .... kanskje ta ut SIM-kortet så ikke det er ødelagt også.
og lade med litt for høyt spenning 10-30V istedenfor 5V gjør sikkert susen det også.
teste ut hvor mange fall telefonen tåler ....