Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 11239
i kristiansand har de nå innført et nytt system, bussmetro. Det betyr at alle busser og mange ( de mest sentrale) bussstoppene er knyttet opp mot vegvesenet via gprs. Ikke spesielt dyrt da man har en avtale med telenor. Etter hvert blir det "trådløse" kort, altså slipper man å stappe dem i en maskin når man går inn på bussen. Alle busser har en datamaskin om bord, og jeg regner med at systemet de har nå (kortets utløpsdato ligger lagret på kortet) blir byttet ut, og da er det nok meningen at datamaskinen overtar og sjekker opp mot en database via gprs.
Men, Vennesla bussen er ikke med i noen metro oppleg, så er det mulig å fylle på buss kortene jeg snakker om ?
når jeg kjøpte kortet mitt så tokk han fyren og smetta inn datoen når jeg kjøpte den og utløps datoen,så brente han kortet! så utløps datoen ligger på kortet og når du går på bussen så sjekker den datoen, har datoen gått ut så funkern ikke! så skal vel gå ann å skifte utløpsdatoen... om man kjenner feks en som jobber på narvesen(der jeg kjøpte den) så kan han kopiere programet og gi den til deg så slipper man å stresse så jævlig
Hadde hvert utrolig digg å kopiere busskort, though det koster bare 190kr å reise ubegrenset i hele vestfold..
litt off topic men, hva med telefon kort ? <----- til telefonkiosk
Men altså jeg har prøvd og lese de kortene med en smartkort leser. Og det går ikke. Siden det ikke sitter en cpu i busskortene..

Noen andre som har prøvd ?

Edit: Derimot telefonkort skal funke.
PASTA POWER!!!!
magstr's Avatar
Det man kan gjøre hvis man bor i Stavanger er å ødelegge busskortet ved å la det ligge en stund i vann.
Så er det bare å gå ned på busstasjonen og be om midlertidig "busskort".
Det midlertidige busskortet er et papirlapp som er laminert med plast. Bruk så en kvin og skjær ut papirlappen, legg den i scanneren og rediger den i PS, så redigerer du gyldighetsdatoen til en ønsket dato og bytter ut lappen med den gamle, hver måned...

god natt!
Najs

Men har søkt litt rundt på nettet etter software til feks. Telefonkort men fant ingen ting, noen som har en url se kan sende meg ??
Det må være noe mer til det enn "datostempling".. Her om dagen hoppet jeg av på jobb og tok samme bussen hjem ca. 3 min etterpå, da blinket det "2 gang" på displayet. Noe loggføring er det, da skal dere ikke se bort fra at det er noe sikkerhet rundt busskortene
tror ikke akkurat det er noe avansert sikkerhet her i harstad.
her kommer det bare opp det er godkjent eller noe slikt så vis du tar en kort med penger på så er det jo bare og få lagt inn mer penger på det. vist det er en måte og få lagt det over privat
et par kompiser av prøvde å bruke samma kort. men da begynte d bare å pipe

flaks at sjføren ikke skjønte så mye
det er vel pga. det er tids greie eks. når du har brukt kortet kan du ikke bruke det før 5 min etter på tror jeg
nei man kan ikke bruke slike gratis kort 2 gange på samme buss !
men hvis du kopierer et ungdomskort, kan du bruke de samtidig på andre busser?? litt kjip hvis det ikke går og du har selgt noen kort til venner. Plutselig begynner det å pipe for ingenting..
Ministry of Love
sptz's Avatar
wizard jeg foreslår at du lester hele tråen svaret er både ja og nei. For detaljer les tråen..
▼ ... over en uke senere ... ▼
kot brennere er lovlige å selge, lovlige å bruke, men ikke til ulovlige ting. du kan jo lage egne nøkkelkort f.eks.
Korta i rogaland kan kopieres, ved å bruke en skikkelig kort brenner/leser kan du lese kodene, men for å kunne bruke dem må du ha roen på dekryptering for den informasjonen som har med datoer på når kortet skal funke er kryptert.
Opprinnelig postet av ninja5000
I Stavanger (bl.a.) har vi busskort som er av samme type som parabolkort (heter det smartkort?).

Er det noen som har peiling på om man kan kopiere slike kort?

La oss si jeg har et ungdomskort (reis så mye du vil i 30 dager for 250,-) og kan tenke meg å ta en "backup" eller 10 av dette...

Har sett dem selger kortlesere på Clas Ohlson. Er dette kun lesere, eller kan man skrive med dem også?

Noen som har noe info?
Vis hele sitatet...
Du kan få kjøpt begge deler både skrivere og lesere men jeg tror de funker bare på simkort.. asltså sånn man feks. har i mobiler.. Tror ikke at busskorta har simkort inne i seg.. Ble forklart en gang hva slags elektronik som var inni men jeg husker ikke nå..
▼ ... flere år senere ... ▼
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.10695
sjekk ut denne de sier du kan kopiere kort med den og den koster bare 260 kr 110% sikker side 0kr frakt gogo noen test den og post her

vil bare kegge til at der jeg jobber bruker vi rfid brikker til og komme inn og vi har en sånn reader / writer der skal sjekke om jeg kan låne den men må finne på en grunn =)
Sitat av TMarki Vis innlegg
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.10695
sjekk ut denne de sier du kan kopiere kort med den og den koster bare 260 kr 110% sikker side 0kr frakt gogo noen test den og post her

vil bare kegge til at der jeg jobber bruker vi rfid brikker til og komme inn og vi har en sånn reader / writer der skal sjekke om jeg kan låne den men må finne på en grunn =)
Vis hele sitatet...
Jeg har denne. Var ikke før for et par dager siden jeg faktisk orket å prøve å få den i gang. Medfølgende var en brent CD-plate med et halvferdig Delphi-prosjekt, hvor så klart alt var merket med japanske merkelapper. I tillegg var det ikke en eneste form for serienummer utenpå, med mindre det skjuler seg blant tegnene frampå. Innvendig var det en RS232 og en AVR-brikke, sammen med en SÆRS irriterende høyttaler som jeg STERKT anbefaler eventuelle kjøpere å lodde av A.S.A.P. om man ikke vil på galehuset etter moderat bruk av leseren.

Til slutt klarte jeg via diverse diskusjonstråder å få fatt på formatet og skrevet et python-script som kan hente ut all data. Den ligger postet på dealextreme-forumet og nås fra linken i quote. (Sender gjerne en utvidet variant om noen andre sliter med samme greia). Busskortene har jeg ikke klart å lese av enda, men hvis jeg klarer å tyde hva "ER4!"-responsen egentlig betyr så kan det hende det går i boks. I alle fall så klarer leserene på bussen å lese av det medfølgende kortet, selv om dette så klart ikke blir godkjent. Så vidt jeg har skjønt så er dataene markert som "ikke-lesbare" med mindre man autentiserer seg med rett passord. Med 16^n (elns, usikker på autentiseringsmetodene da denne leseren er litt vanskelig å skjønne noe av) kombinasjoner så tør jeg ikke prøve meg fram før jeg vet om kortet har noen form for intern sperre etter for mange ugyldige forsøk.

Edit: Huff da, denne tråden var jo supergammel. Uansett, holder på å forske på dette selv nå, så om denne stenges kommer det kanskje en ny etterhvert.
Sist endret av Dyret; 18. november 2009 kl. 02:11.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Dyret Vis innlegg
Jeg har denne. Var ikke før for et par dager siden jeg faktisk orket å prøve å få den i gang. Medfølgende var en brent CD-plate med et halvferdig Delphi-prosjekt, hvor så klart alt var merket med japanske merkelapper. I tillegg var det ikke en eneste form for serienummer utenpå, med mindre det skjuler seg blant tegnene frampå. Innvendig var det en RS232 og en AVR-brikke, sammen med en SÆRS irriterende høyttaler som jeg STERKT anbefaler eventuelle kjøpere å lodde av A.S.A.P. om man ikke vil på galehuset etter moderat bruk av leseren.

Til slutt klarte jeg via diverse diskusjonstråder å få fatt på formatet og skrevet et python-script som kan hente ut all data. Den ligger postet på dealextreme-forumet og nås fra linken i quote. (Sender gjerne en utvidet variant om noen andre sliter med samme greia). Busskortene har jeg ikke klart å lese av enda, men hvis jeg klarer å tyde hva "ER4!"-responsen egentlig betyr så kan det hende det går i boks. I alle fall så klarer leserene på bussen å lese av det medfølgende kortet, selv om dette så klart ikke blir godkjent. Så vidt jeg har skjønt så er dataene markert som "ikke-lesbare" med mindre man autentiserer seg med rett passord. Med 16^n (elns, usikker på autentiseringsmetodene da denne leseren er litt vanskelig å skjønne noe av) kombinasjoner så tør jeg ikke prøve meg fram før jeg vet om kortet har noen form for intern sperre etter for mange ugyldige forsøk.

Edit: Huff da, denne tråden var jo supergammel. Uansett, holder på å forske på dette selv nå, så om denne stenges kommer det kanskje en ny etterhvert.
Vis hele sitatet...
Har du funnet ut noe mer, vurderer å bestille den leseren/skriveren.
Sitat av marko Vis innlegg
Har du funnet ut noe mer, vurderer å bestille den leseren/skriveren.
Vis hele sitatet...
Er et litt spesielt format på Mifare-kortene, og man kan visstnok "autentisere" mot kortet før man prøver å lese det, men auth-rutinen gir ingen tilbakemelding om kortet var i nærheten en gang... og det er 16^32 kombinasjoner. Selve kortet som fulgte med fungerte fint, og jeg får skrevet inn og hentet ut data uten noe stress. Det eneste jeg har å utsette på det er at du må "polle" på kortlesing og da kommer det en helt forferdelig lyd hver gang du forsøker å lese.
Kunne du sendt meg en liten eller lagd ved et bilde hvordan det ser ut i programmet? f.eks. hvis du leser av data fra et busskort. hva får du eventuelt opp, er det noen data som sier hvor lenge det er til kortet går ut eller noe slikt?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av LakaBrent Vis innlegg
f0x : Et busskort er verken skolebevis eller bankkort.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ha busskort på skolekortet mitt hvis jeg vil. Jeg har hatt det før.
Hvordan får man denne til å lese f.eks. chip'en på et kort? er det noe jeg overser her? Uansett, en kortskriver som kan skrive magnetstriper og chip + evt skrift på plastkort koster jo flesk, men hvis busskortene dere bruker fungerer på noe den samme måten burde jo det fungere. Btw, her bruker vi laminerte papirkort
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Den du linker til er for RFID kort og ikke smartkort eller magnet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei, er jeg bor har vi slike busskort som leser av bare med at man holder korte mot kortleseren. kan ha busskorte i pengboken og det blir lest av.

Så det jeg lurer på er hvordan kortleser / brenner jeg trenger?

Jeg har tilgang på sånn årskort, slik de ansatte får. Så tenkte og kopiere det. Da det her koster 7680 kr for periodekort, hvis man fyller på før en og en mnd. slipper unna med ca 6k hvis man fyller på 2 x 6 mnd.

Så der er alt for dyrt, så derfor tenke jeg og prøve og få til noe slik at man får gratis buss.

Men det som er nødvendig er at jeg kan skrive over på det busskorte jeg har fra før. Og det må vel gå fint, da de på bussen kan skrive over korte når man fyller på for nye mnd.