Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4385
Er glad i å lese bøker jeg kan lære litt av.
Styrer glatt unna romaner og noveller, men kan finne biografier, motivasjonsbøker og faktabøker spennende innenfor mange forskjellige temaer.

Hvilke bøker har du lest i det siste som du finner inspirerende?

Mine siste to bøker var Steve Jobs og Elon Musk: Tesla, SpaceX, and the Quest for a Fantastic Future begge er riktignok i biografikategorien, men synes det var spennende bøker. Moro å lese hvor mye jobb og detaljer som ligger bak prosjektene de jobbet med.
Det er en stund siden jeg leste den, men "Masters of Doom" var ekstremt bra, og det er akkurat den type bok du ser etter. Den forteller den sanne historien om John Carmack og John Romero, som skapte bl.a. Doom og Quake sammen. En pageturner, akkurat som "Steve Jobs". (Musk-biografien har jeg ikke lest ennå.)
Zero to One av Peter Thiel. Ikke helt samme sjangeren kanskje, men jeg synes den var veldig inspirerende.
Dette skal visst være en fantastisk motivasjonsbok:
The War of Art

What Will You Get Out of It

This book will help you identify the major bottlenecks preventing you from achieving your dreams. It will then help you overcome these obstacles, while helping you become more aware of the nature of the “enemy” for future battles.
It’s primarily a motivational and philosophical book, but also contains some techniques to help you put everything together. However, it is not a step-by-step “how-to” kind of book. It’s more about understanding the psychology of creation, and how you can support it.
Vis hele sitatet...
Book Review: “The War of Art” by Steven Pressfield
▼ ... noen uker senere ... ▼
Legger de til på "to read" listen.

For andre som liker denne type bøker kom jeg nylig over appen "Blinkist".

Gir et sammendrag av inspirerende bøker i form av lydbok og tekst. Koster noe per mnd, men når du melder deg inn får du 3 dager gratis (dvs sørg for at du har tid til å prøve appen når du melder deg inn).

Spesielt når man kjører opp audio på 1.5x speed får man pløyd igjennom en god del "bøker". De man liker ekstra godt kan man se nærmere på, de andre har man da spart tid.
http://www.amazon.com/Antifragile-Th.../dp/0812979680

Antifragile is a standalone book in Nassim Nicholas Taleb’s landmark Incerto series, an investigation of opacity, luck, uncertainty, probability, human error, risk, and decision-making in a world we don’t understand. The other books in the series are Fooled by Randomness, The Black Swan, and The Bed of Procrustes.

Nassim Nicholas Taleb, the bestselling author of The Black Swan and one of the foremost thinkers of our time, reveals how to thrive in an uncertain world.

Just as human bones get stronger when subjected to stress and tension, and rumors or riots intensify when someone tries to repress them, many things in life benefit from stress, disorder, volatility, and turmoil. What Taleb has identified and calls “antifragile” is that category of things that not only gain from chaos but need it in order to survive and flourish.
Erik Bertrand Larssen har Helvetesuka og Bli Best - begge deler er vanvittig gode og inspirerende bøker. Kan være verdt å sjekke ut!
Må nevne "The autobiography of Benjamin Franklin" av Benjamin Franklin(duh).

Ellers likte jeg boka til Dag Otto Lauritzen, "Viljestyrke". "alkymisten" av paolo cohelo er også inspirerende, dog på en annen måte. Tror de fleste enten finner den inspirerende eller cheesy.