Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2244
Heisann! Jeg har i det siste slitt mye psykisk og med en del rus i bildet, grunnen var at jeg fikk resept på seroquel og det tok meg lang tid å forstå at det var nettopp den som gjorde meg suicidal. Poenget mitt er vel i bunn og grunn at jeg ikke har betalt to utestående husleier, jeg bor i kommunal leilighet og leia er på 5772kr uten strøm. Hvordan går jeg frem med dette? Jeg vil ikke bli kastet ut, kommer til å betale den i desember såklart. Min eneste inntektskilde er AAP.
Siden du bor i kommunal leilighet, er det første du skal gjøre å ta kontakt med nav eller ditt lokale boligkontor. De har vært borti dette før, og vil kunne gi deg råd. Det varierer litt fra kommune til kommune hvor ivrige de er med utkastelse, men du er uansett nødt til å ta kontakt så fort som mulig.

Merk også at de fleste kommuner vil sende purringer med gebyrer. Normalt er det å anbefale at man prioriterer det eldste kravet fremfor neste leie, men her må du nesten sjekke hvordan praksis er i din kommune.
Kanskje foreslå en nedbetalingsplan over f.eks 10 måneder som blir ca 1200 ekstra å betale hver måned ?
Her er det nødvendig å ta en telefon til NAV. Og få et skriv fra legen som underbygger at en utkastelse vil med høy sannsynlighet føre til forverrede helseproblemer. NAV v. Sosialtjenesten har løsninger for dette, med sosiallån, og eit. sletting av hele leia. Det er helt realistisk om du tar noen enkle men hurtige grep. Historien din har de hørt før, så det er null stress å bare kjøre ærlig løp på den. Ikke legg rusproblemer til grunn, ikke nevn de engang, de kan finne på mye tull da om de absolutt vil ha deg avgårde - ikke godta utkastelse uten videre, er meget strenge regler for å bare kaste folk på dør sånn helt egentlig. Men dette krever kontakt snarest da før de faktisk dukker opp på døra.

Lykke til!
NAV sosialhjelp
Søke bostøtte om du fyller kriteriene.
Du må ikke tro det hjelper å betale for desember. Det er den eldste som får deg kastet ut og er den du må betale først og fortsette i den rekkefølgen. Snakk med boligkontoret, forklar saken og si du jobber med en løsning.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av Pellementmaker Vis innlegg
Her er det nødvendig å ta en telefon til NAV. Og få et skriv fra legen som underbygger at en utkastelse vil med høy sannsynlighet føre til forverrede helseproblemer. NAV v. Sosialtjenesten har løsninger for dette, med sosiallån, og eit. sletting av hele leia. Det er helt realistisk om du tar noen enkle men hurtige grep. Historien din har de hørt før, så det er null stress å bare kjøre ærlig løp på den. Ikke legg rusproblemer til grunn, ikke nevn de engang, de kan finne på mye tull da om de absolutt vil ha deg avgårde - ikke godta utkastelse uten videre, er meget strenge regler for å bare kaste folk på dør sånn helt egentlig. Men dette krever kontakt snarest da før de faktisk dukker opp på døra.

Lykke til!
Vis hele sitatet...

Jeg skal på møte med NAV i dag, håper ting ordner seg.
Jeg har både møtt opp på NAV sine kontorer og fikk til beskjed at de ikke kunne hjelpe meg der og da. Og til opplysning, ja jeg sliter psykisk i kombinasjon med rus såklart, men skal i behandling over nyttår.
NAV er vel ikke beryktet for å hjelpe med gjeld. Fokuser på hva du kan få fremover.

https://www.husbanken.no/bostotte/
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
NAV er vel ikke beryktet for å hjelpe med gjeld. Fokuser på hva du kan få fremover.

https://www.husbanken.no/bostotte/
Vis hele sitatet...
hva behager? føler det blir nokså urelevant når du kommer med forslag om bostøtte, noe som jeg allerede har fra før av. og hva kan jeg i så fall FÅ?
Ta kontakt med NAV, var i nesten samme situasjon som deg. Etter en tur på lukka avdeling og en prat med NAV så ordnet det seg for meg.
Sitat av Imawesome Vis innlegg
hva behager? føler det blir nokså urelevant når du kommer med forslag om bostøtte, noe som jeg allerede har fra før av. og hva kan jeg i så fall FÅ?
Vis hele sitatet...
Du kan ikke betale husleie og mener bostøtte er irelevant, noe du har fra før. Da vet du vel hva du kan få da?
Bostøtte er uansett en søknadsprosess, det herren her har behov for er en rask løsning på et akutt problem. Sosialtjenesten hos NAV kan helt klart hjelpe, og om ikke annet kan en rådgiver på NAV gi veiledning, og er man heldig har denne etaten ganske så mange tangenter å spille på med litt godvilje og rett rådgiver. Er man saklig og to the point med de går nok dette helt fint - bare være rask på avtrekkeren, men ser ut som det ikke er noe problem.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bomboklat Vis innlegg
Kanskje ikke være så jævlig spydig når folk prøver å hjelpe deg er et lurt sted å begynne.
Vis hele sitatet...
Oppfattes jeg som spydig så får det så være, selv om dette ikke er intensjonen. Bare skjønner ikke hva en link til bostøtte har med saken å gjøre? Og hva skal det hjelpe meg in the long run?