Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3383
Hva mener dere er den værste plassen og bo i Norge?
Det kommer jo helt an på hva du legger i å være «verst»? Det ordet er jo så veldig subjektivt i seg selv.
For meg er det helt klart Finnmark og de nordligste delene av landet generelt.
Men det er kun fordi jeg har et anstrengt forhold til kulde og snø så det ville vært traumatisk å være søring blant nordlendinger og ikke gå ut døra 3/4 av året, for andre kan det helt klart være verdens fineste sted.
Haugesund er ganske rævva.
Bømlo generellt, Moster spesiellt.
Notodden.
Værdal.
Førde i Sogn.
Dale (Mellom Bergen og Voss)
Jeg er fra landet. Og ville heller hatt en runde til i fengsel en og bo i Oslo. Blir vell mye smak og behag. Det noen hater liker andre.
ER jo som sagt veldig subjektivt. Riktig nok ble Drangedal i sin tid kåret til det verste stedet å bo som ung eller noe i den duren, uten at jeg har holdt til der selv eller noen annen måte kan svare på det utover at de drangedølingene (er det riktig?) jeg har møtt har vært særs alrighte folk.

Jeg gikk på folkehøgskole i det samme fylket, i seljord for å være presis og da forsto jeg, med tanke på at jeg selv kommer fra en litt bygdete by at jeg nok heller ville ha havna i fengsel enn å bo på bygda. Fy faen for noe dritt sier jeg bare, men smak og behag. da skjønte jeg at jeg var ganske urban like vel, og åra etter folkehøgskole har vel på sett og hvis ytterlig forsterka det inntrykket, all den tid jeg har blitt enda mer urban med åra.
Må definitivt være Kristiansand og sørlandet generelt for min sin del. Jeg kan ikke fordra sørlendinger - Glansbilder utenpå og råtne innvendig.
Karmøy kommer høyt opp på min liste. Snakker av egne erfaringer etter å ha tilbrakt litt tid der. Mye knark, kriminalitet, høy selvmordsrate, forblåst. Men dette er min mening.

Trives på bygda jeg, drar til byen Oslo med ujevne mellomrom.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Må definitivt være Kristiansand og sørlandet generelt for min sin del. Jeg kan ikke fordra sørlendinger - Glansbilder utenpå og råtne innvendig.
Vis hele sitatet...
Hehe, hva er det som har gjort at du legger opp denne meningen? Hadde vært morro å høre en litt dypere forklaring
Det er her passende å trekke frem et avsnitt fra Bergens Tidende i 1988. Butikknavnene har kanskje endret seg, men prinsippet er det samme:
Sist endret av Blåskimmelost; 1. august 2019 kl. 22:02.
Førde er vel kåret til norges styggeste "by"om eg hugser rett. Er selv derifra og må vel si meg enig, hehe. Men er nok ikkje den verste" byen" å vokse opp i.
Oslo.
Hilsen fra Bergen.
Sitat av DORpave Vis innlegg
Oslo.
Hilsen fra Bergen.
Vis hele sitatet...
Bergen. Hilsen Oslo
Nå kan så klart ikke jeg svare for hva vedkommende mener om Kristiansand, men tilfeldig nok har jeg bodd der selv og jeg heller liker ikke den stereotype sørlending. Nå er jo ratioen der som ellers i verden skulle jeg anta, men her er mine 2 cents.

Selv er jeg østfolding så er vant til godt humør og tilsynelatende enkel tankegang som toneangivende for hvordan østfoldingen oppfattes, men jeg oppfatter sørlendingen (Vest-agder in particular) jovialitet som mye mer falsk og slitsom og mer symptomatisk for gladkristene back home. Når du konfronterer en hvilken som helst sørlending med at religion fortsatt har et balletak på alt av samfunnsstruktur der nede vil de fleste si at det jo tross alt ikke er sååå kristent her nede. Mye mulig, men det faktum at de har langt flere bedehus enn ellers i landet motbeviser jo det litt by default. det er mulig at jeg på de 5 åra misforsto noe grunnleggende ved sørlandsk kultur men jeg synes de har på generelt grunnlag en litt for udirrekte fremtoning for min smak, + at jeg ikke kan utstå den dialekta der og i hvert fall ikke på jenter.

Nå hørtes det ut som om jeg hata Kristiansand ettertrykkelig, men det gjør jeg ikke. Likevel er jeg glad for at jeg flytta og når jeg gikk ut på byen igjen back home merka jeg hvor mye mer genuint hyggelige folk var i Fredrikstad. Then again, det kan være jeg som tar feil her og jeg vil selvfølgelig ikke dømme noen fra sørlandet på individnivå, men på generelt grunnlag ble jeg lei på tross av at det finnes mange flotte mennesker der også, akkurat som ellers i verden! Det koker nok ned til hva man er vant til fra før av.

Edit: den bygdete byen jeg snakka om i min første post var ikke Fredrikstad. Contrary to popular belief har Fredrikstad blitt riktig så smooth etter hvert. Måtte bare få fredrikstadpatriotismen min inn her også siden begge foreldra mine er der fra og det var der jeg tilbrakte barndommen min, ergo byen i mitt hjerte, si
Sist endret av equimanthorn; 1. august 2019 kl. 23:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg liker godt premisset at Norges verste sted å bo må være en by eller et tettsted. Venter spent på byversjonen av "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu".

Sitat av InnoPerp Vis innlegg
Haugesund er ganske rævva.
Bømlo generellt, Moster spesiellt.
Notodden.
Værdal.
Førde i Sogn.
Dale (Mellom Bergen og Voss)
Vis hele sitatet...
Dette svaret fascinerer meg. Du har en ganske bra geografisk spredning på hatstedene dine, og jeg lurer på hvordan lista ble til. Ser for meg at du har flyttet på kryss og tvers og bare Notodden suger ass, får prøve lykken på Moster. Like jævlig her jo, kanskje Værdal har det jeg leter etter? Ikke det nei, da får det bli Førde! Faen, Førde er mye styggere i virkeligheten enn på bilder. Nei, nå tar jeg grep og flytter til Dale, da skal det bli sving på sakene!

Håper du fant drømmestedet til slutt
Sitat av InnoPerp Vis innlegg
Haugesund er ganske rævva.
Bømlo generellt, Moster spesiellt.
Vis hele sitatet...
Haugesund unngås. Bømlo er greit, om man har hytte der.
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
ER jo som sagt veldig subjektivt. Riktig nok ble Drangedal i sin tid kåret til det verste stedet å bo som ung eller noe i den duren, uten at jeg har holdt til der selv eller noen annen måte kan svare på det utover at de drangedølingene (er det riktig?) jeg har møtt har vært særs alrighte folk.
Vis hele sitatet...
Siste jeg husker fra drangedølinger var at de kom med maxi-taxi ens ærend til Porsgrunn for å bli kasta ut av dørvakta + at de hadde en greie for å jokke løs på fremmede menn..