Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2248
Hadde tenkt meg å søke treårig bachelor i ingenørfag, kravene for å søke på bachelor i ingenørfag:

Generell studiekompetanse (GENS) og: (R1+R2) og FYS1 Søkere med bestått 2-årig teknisk fagskole (rammeplan av 1998/99 eller tidligere ordninger) eller 1-årig forkurs for ingeniør- og maritim høyskoleutdanning er kvalifisert uten hensyn til generell studiekompetanse eller spesielle opptakskrav. Søkere med nyere godkjent teknisk fagskole (etter Lov om fagskoleutdanning av 2003)må dokumentere kunnskaper tilsvarende (R1+R2) og FYS1.

Har bestått 2-årig teknisk fagskole, kommer til å bestå R1 og FYS1 til sommer, men trenger jeg fortsatt R2 for å kunne komme inn? eller gjelder det ikke meg side jeg har bestått 2-årig teknisk fagskole?
Hvis jeg trenger R2, kan jeg ta det som privatist i sommer på 3 uker?

Ja dette er spørsmål jeg egentlig skulle stille til rådgiveren, men siden hun er syk idag og fristen for søknad er 15.april spør jeg dere NFF freaks som siste håp om veiledning!
Høres ut som du kan søke, strengt talt litt sent kanskje men.
Du kan jo evt ringe skolen der du har tenkt å søke å spørre, de kan nok svare bedre enn noen her og like godt som en rådgiver på skolen din.
Sist endret av OnklD; 14. april 2011 kl. 18:43. Grunn: Feil.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Hvis du har bestått fagskole etter 2003 så må du kunne dokumentere kunnskaper tilsvarende R1, R2 og FYS1?
Sitat av chanislavi Vis innlegg
Hadde tenkt meg å søke treårig bachelor i ingenørfag, kravene for å søke på bachelor i ingenørfag:

Generell studiekompetanse (GENS) og: (R1+R2) og FYS1 Søkere med bestått 2-årig teknisk fagskole (rammeplan av 1998/99 eller tidligere ordninger) eller 1-årig forkurs for ingeniør- og maritim høyskoleutdanning er kvalifisert uten hensyn til generell studiekompetanse eller spesielle opptakskrav. Søkere med nyere godkjent teknisk fagskole (etter Lov om fagskoleutdanning av 2003)må dokumentere kunnskaper tilsvarende (R1+R2) og FYS1.

Har bestått 2-årig teknisk fagskole, kommer til å bestå R1 og FYS1 til sommer, men trenger jeg fortsatt R2 for å kunne komme inn? eller gjelder det ikke meg side jeg har bestått 2-årig teknisk fagskole?
Hvis jeg trenger R2, kan jeg ta det som privatist i sommer på 3 uker?

Ja dette er spørsmål jeg egentlig skulle stille til rådgiveren, men siden hun er syk idag og fristen for søknad er 15.april spør jeg dere NFF freaks som siste håp om veiledning!
Vis hele sitatet...
Nei. Du skal kunne komme inn uansett bare du har fullført Teknisk Fagskole.

http://www.lovdata.no/for/sf/kd/td-2...-0173-009.html
(3) Søkere som har bestått 2-årig teknisk fagskole etter rammeplan fastsatt av departementet 1998/1999 oppfyller kravene til generell studiekompetanse.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Grimdoc; 14. april 2011 kl. 18:56.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Men det står jo at det trengs R1+R2 og FYS1 i tillegg til Generell Studiekompetanse.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Men det står jo at det trengs R1+R2 og FYS1 i tillegg til Generell Studiekompetanse.
Vis hele sitatet...
Sorry, men jeg mener at alle disse en inkludert i løpet på Fagskoler.

Søkere med nyere godkjent godkjent teknisk fagskoleutdanning (etter Lov om fagskoleutdanning av 2003) må ta (R1+R2) og FYS1 i tillegg
Vis hele sitatet...
Jeg er litt usikker på om R2 er inkludert i det vanlige Fagskoleløpet.
Men Fys1 og R1 er ganske sikkert med. Har du derimot tatt matematikk som valgfag på skolen din, så er du nok rimelig trygg.
Sist endret av Grimdoc; 14. april 2011 kl. 19:04.
Takk! Skal ringe dem imorgen.
2-årig teknisk fagskole, altså; vg1 TIP (teknisk industriell produksjon) og vg2 PIT (produksjon industriell teknikk) dekker kravene?
Går på vg3 og valgte R1 mattematikk som valgfag.
Sist endret av chanislavi; 14. april 2011 kl. 19:07.
Sitat av chanislavi Vis innlegg
Takk! Skal ringe dem imorgen.
2-årig teknisk fagskole, altså; vg1 TIP (teknisk industriell produksjon) og vg2 PIT (produksjon industriell teknikk) dekker kravene?
Vis hele sitatet...
Hva mener du med "altså:"?
De to siste du lister opp er jo fra videregående, og ikke et fagskoleløp?

Jeg ble veldig usikker på det samordna opptak har skrevet på sine sider, da jeg har opplevd folk som kommer rett inn uten å ha tatt noe spesielt etter fagskole.
Jeg vil tro (som jeg sa) at fagene er inkludert i det løpet.
Uansett kan du bare ringe skolen. Fristen er jo i morgen, så du rekker jo både å ringe og søke.
Sist endret av Grimdoc; 14. april 2011 kl. 19:09.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Teknisk fagskole er to selvstendige år ETTER endt videregående, bare for å ha klargjort det.
Du kan eventuelt ta forkurs for Ingeniørfag.
helvete, da har jeg tatt feil.
konkret og enkelt:
Målet mitt er å bli ingenør går på vg3 og vil videre til neste steg, finner bare bachelor og mastergrader på mine søknadsvalg, er dette det neste steget?

Grimdoc, det du mener er 2 år med fagskole er en del av bachelor utdanningen jeg skal ha etter sommeren?
(hvis jeg kommer inn)

kan jo vurdere forkurs for ingeniørfag...
Sitat av chanislavi Vis innlegg
helvete, da har jeg tatt feil.
konkret og enkelt:
Målet mitt er å bli ingenør går på vg3 og vil videre til neste steg, finner bare bachelor og mastergrader på mine søknadsvalg, er dette det neste steget?

Grimdoc, det du mener er 2 år med fagskole er en del av bachelor utdanningen jeg skal ha etter sommeren?
(hvis jeg kommer inn)

kan jo vurdere forkurs for ingeniørfag...
Vis hele sitatet...
1. Hvordan man går fra vgs til høyskole har jeg ikke noe peil på.

2. Teknisk fagskole er en skole som de som har gått yrkesfaglig vgs kan gå på. Det forutsetter at du har fag-/svennebrev for å få ta utdanning på en teknisk fagskole.
Bachelor er en treårig utdanning, og tas ved en høyskole.
Har ikke fag-/svennebrev, men får generell studiekompetanse til våren. Uansett, takk for alle svar og tiden dere har brukt på å hjelpe meg!
Bare søk begge deler, forkurs og bachelor.
Hvis du ikke kommer inn på bachelor kommer du garanter inn på forkurs. Da må du ta et år extra, men etter min erfaring er skole langt gøyere enn å jobbe.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av chanislavi Vis innlegg
helvete, da har jeg tatt feil.
konkret og enkelt:
Målet mitt er å bli ingenør går på vg3 og vil videre til neste steg, finner bare bachelor og mastergrader på mine søknadsvalg, er dette det neste steget?
Vis hele sitatet...
Dette er hva du trenger: http://hist.no/ingforkurs/
Eller treterminordning om studiet ditt tilater det. Det er jo en fantastisk greie
Sitat av moret Vis innlegg
Eller treterminordning om studiet ditt tilater det. Det er jo en fantastisk greie
Vis hele sitatet...
Dette er vel bare for de som har yrkesfaglig eller fagskolebakgrunn?
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Dette er hva du trenger: http://hist.no/ingforkurs/
Vis hele sitatet...
Ok, da går jeg for dette hvis jeg ikke finner på en måte å ta opp R2 matten i løpet av sommeren.
Nå kan jeg endelig tenke på andre tanker; skål! russ 2011!
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Dette er vel bare for de som har yrkesfaglig eller fagskolebakgrunn?
Vis hele sitatet...
Hvem som helst med generell studiekompetanse kan søke dette..
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av chanislavi Vis innlegg
Ok, da går jeg for dette hvis jeg ikke finner på en måte å ta opp R2 matten i løpet av sommeren.
Nå kan jeg endelig tenke på andre tanker; skål! russ 2011!
Vis hele sitatet...
Får du generell studiekompetanse med vg1 TIP og vg2 PIT?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ja hvis du søker påbygg for generell studiekompetanse etter vg2.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av chanislavi Vis innlegg
Ja hvis du søker påbygg for generell studiekompetanse etter vg2.
Vis hele sitatet...
Da må det være enklere å bare søke forkurs med en gang?
hvis du ikke har hatt r1, r2 eller fys1 på videregående, så må du nok ta et år med forkurs for ingeniør. kan hende du kan ta "friår" og bare ta r1 r2 og fys1 hos privatist, men det er jeg ikke sikker på, ville anbefalt forkurs, mye mer relevant. regner med at det er mange på din alder der.
Det er fullt mulig å hoppe over forkurs om man mangler fordypning i matte og fysikk, men man må derimot være med på sommerkurs og ta tresemesterordningen (TRES), altså at du "henger etter" de vanlige studentene helt til tredje semester, siden du må ta ekstra matematikk og fysikk.

Siden man må gjøre mer, på omtrent samme tid, så er TRES-ordningen antatt å være litt mer hektisk.

Høgskolen i Gjøvik tilbyr i alle fall dette.
Tresemesterordningen er et opplegg for deg som har generell studiekompetanse og vil bli bachelor i ingeniørfag, men mangler fordypning i matematikk og fysikk (R2 og Fysikk1 evt 3 MX og 2 FY). Ordningen gjelder for alle som søker bachelor i ingeniørfag. Studenter som blir tatt inn på tresemesterordningen, blir samtidig tatt inn på ingeniørutdanningen. Samlet studietid utgjør tre år pluss to sommersemestre (sommeren før og sommeren etter 1. studieår). Fra og med 2. studieår er tresemesterstudentene àjour med øvrige studenter i alle fag.
Vis hele sitatet...
http://www.hig.no/content/download/3...le/TRES_11.pdf

Den tar for seg R1 også, om man ser på pdf-en jeg linket til.