Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1720
Hei. Hvis man har vært så heldig å få " mistet førerkort for livstid" er det vits å søke om å få forkortet sperrefrist så man kan søke?

Noen der ute som har erfaringer?
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, jeg kontaktet politiet om dette med å søke om å forkorte sperrefristen for en tid siden.

I praksis er det slik at det skal veldig tungtveiende grunner til for å få forkortet. De anbefalte meg å søke dersom jeg mente jeg hadde slike grunner, siden det tross alt finnes en åpning i regelverket om det.
Men, de sa også hvor tungtveiende grunner som gjerne ble vurdert. Det var altså ikke nok å trenge førerkort til jobb, trenge det for å komme deg til / fra jobb, hente / levere unger osv. Heller ikke nok å bo grisgrendt.
Som eksempel nevnte de at dersom du f.eks bodde sammen med samboer og barn, og din samboer ble syk eller skadet på en slik måte at denne ikke kunne kjøre bil, da fikk du gjerne innvilget. Eller, hvis du bodde grisgrendt og fikk helseproblemer som gjorde at du var i behov for å komme deg til og fra behandling og lignende.

Men som de sa, det verste som skjer er å få nei så det er bare å søke dersom du mener du har "tungtveiende grunner".
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Send mails, brev og få med mest mulig dokumentasjon. Hold tilbake dokumentasjon du kan legge til på neste "søknad" når du får avslag, sånn at der er en endring. Ring dem daglig for å spørre om ting, spør etter personene som står oppført på saken, i tur og orden. Mas, mas, mas!

Forresten alle statlige etater kan du kontakte ved å skrive , f.eks

Og til dere som er i tvil, ja dette funker som f... Ingen orker maset til en rolig, høflig og litt dum person.
������ Så sannt så sannt.
Jeg har hatt sperrefrist siden jeg var 20. men nå snakker vi både kjøring under rus. Uten noe form for øvelseskjøring på vei. Har kjørt litt tungbil på parkeringsplass «bare»

Men etter biljakter (hvor jeg stort sett kun satt på) men ene av gangene tok en av chameratene og meide ned en politibil med en stakkar bak bilen. Nå er det 6 år siden siste rettsak og 7 år siden jeg har hatt noe med politiet og gjøre. Fått fast jobb, hatt det i nesten 8 år. Samme stedet...

Jeg får avslag gang på gang. Hadde tilogmed et skriv fra arb. Giver. Med firmalogoer, stempel og alt.

Får kun avslag. Men vet noen har hatt god suksess med at man har med seg et skriv fra arb giver.

Men historikk har alt å si
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
420master: etter 7 år begynner det å høres unødig strengt ut, mistet du føreretten på "livstid"? Da har man jo rett til å søke etter 5 år, men det er jo ingen garanti for å få tilbake førerretten selvsagt, sjøl om man har rett til å søke om det. Har du historikk med rus selv om du ikke har hatt med politiet å gjøre de siste årene? Vedlegger du legeattest i søknadene?
Ble litt nysgjerrig siden en jeg vet om fra bygda her (Fyren var en idiot i ungdommen) mistet kortet på livstid ,men han kjørte bil 5 år senere. Han mistet flere ganger,sist gang for å ha kjørt 170km/t mener jeg å huske (da han fikk livstid), men han var i tillegg en kjent for både drikking, amfetamin og voldsbruk. Usikker på om han noengang ble tatt for makka`n da, men det andre var han godt kjent for, og straffet for.
...Eller er det bare slik at de kan bestemme seg for å være vanskelige, bare fordi at du er deg? Alle fortjener jo en ny sjanse selv om ungdomstia kan ha vært litt rufsete..
Er samlivsbrudd i etterkant av dom? Mtp barna og omsorg?

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei, jeg kontaktet politiet om dette med å søke om å forkorte sperrefristen for en tid siden.

I praksis er det slik at det skal veldig tungtveiende grunner til for å få forkortet. De anbefalte meg å søke dersom jeg mente jeg hadde slike grunner, siden det tross alt finnes en åpning i regelverket om det.
Men, de sa også hvor tungtveiende grunner som gjerne ble vurdert. Det var altså ikke nok å trenge førerkort til jobb, trenge det for å komme deg til / fra jobb, hente / levere unger osv. Heller ikke nok å bo grisgrendt.
Som eksempel nevnte de at dersom du f.eks bodde sammen med samboer og barn, og din samboer ble syk eller skadet på en slik måte at denne ikke kunne kjøre bil, da fikk du gjerne innvilget. Eller, hvis du bodde grisgrendt og fikk helseproblemer som gjorde at du var i behov for å komme deg til og fra behandling og lignende.

Men som de sa, det verste som skjer er å få nei så det er bare å søke dersom du mener du har "tungtveiende grunner".
Vis hele sitatet...
Er samlivsbrudd " en tungtveiende årsak" ? Jeg tenker å gå for 50 prosent deling av omsorg. Men det er jo uhyre vanskelig å være " pappa " uten førerkort mtp allverdens fotball/håndball trening for 3 barn.
Sist endret av stompenheimer; 24. februar 2021 kl. 10:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Usikker, men prøv og søk. Legg ved all tenkelig dokumentasjon fra evt arbeidsgiver, lege, nav eller andre aktører. Du får jo bare nei, og noen er betalt for å sitte med slike søknader. Du taper ingen verdens ting på å prøve.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
420master: etter 7 år begynner det å høres unødig strengt ut, mistet du føreretten på "livstid"? Da har man jo rett til å søke etter 5 år, men det er jo ingen garanti for å få tilbake førerretten selvsagt, sjøl om man har rett til å søke om det. Har du historikk med rus selv om du ikke har hatt med politiet å gjøre de siste årene? Vedlegger du legeattest i søknadene?
Ble litt nysgjerrig siden en jeg vet om fra bygda her (Fyren var en idiot i ungdommen) mistet kortet på livstid ,men han kjørte bil 5 år senere. Han mistet flere ganger,sist gang for å ha kjørt 170km/t mener jeg å huske (da han fikk livstid), men han var i tillegg en kjent for både drikking, amfetamin og voldsbruk. Usikker på om han noengang ble tatt for makka`n da, men det andre var han godt kjent for, og straffet for.
...Eller er det bare slik at de kan bestemme seg for å være vanskelige, bare fordi at du er deg? Alle fortjener jo en ny sjanse selv om ungdomstia kan ha vært litt rufsete..
Vis hele sitatet...

Eneste begrunnelsen er min «historikk» både helse (diagnose) og rulleblad. men tenker at den verste er når han kameraten min knakk beina på han politimannen som sto bak bilen.

Tror det blir en samlet begrunnelse på rus, politijakt, og tidligere yrkeskriminell

Domsfelt for salg en gang, samt masse runder ut og inn av varetekt da de har prøvd i ettertid men de fleste av gangene har det vært mye razzia med ymse resultater. Og navn som dukker opp i mye andre saker.

Lege attest har jeg aldri hatt med, men jobber som håndverker gjort det nå i 7-8 år. Så hadde med skriv fra arb giver. Men det hjelper fint lite for min del. Skal prøve å søke en siste gang nå i 2022.