Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3153
Hvorfor er det så mange ex-stoners som en vakker dag vender ryggen mot sin tidligere bestevenn - cannabis - og utelukkende gosser seg på alkohol og cola? Tåler dem ikke hasj lenger?
Mange? Tror nok det her handler om omgangskretsen din.
Det er heller motsatt i mitt tilfelle, gikk fra narkis til stoner
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Sannsynligvis fordi cannabis ikke lenger gir dem noe behagelig rus. Er ikke uvanlig at folk som røyker daglig over flere år plutselig utvikler angst, og ikke tåler å røyke lenger. Men hva er det som derimot "hjelper" på angsten? Alkohol! Og er man først glad i alkohol, blir man fort glad i sentralstimulerende også. Sier ikke at dette gjelder alle du tenker på, men denne regla gjelder svært mange, inkludert meg selv (har dog alltid foretrukket speed fremfor kola) og mange jeg kjenner.
Sitat av solbærsaft93 Vis innlegg
Hvorfor er det så mange ex-stoners som en vakker dag vender ryggen mot sin tidligere bestevenn - cannabis - og utelukkende gosser seg på alkohol og cola? Tåler dem ikke hasj lenger?
Vis hele sitatet...
Fordi coke er mye mer praktisk for voksne folk som har ansvar, men som alikvell ønsker å ruse seg. Tenk på følgende:
  • Du kan konsumere coke hvor som helst. Imotsetning til weed.
  • Det er betraktelig mye lettere å skjule for folk rundt deg at du er påvirket av stoffet.
  • Mye lettere å konsumere. Alt du behøver er en nøkkel, en bag og en dass.
  • Rusen er mye kortere. Ikke alle har tid til å være "blazed the fuck out" i 4-5 timer.
  • Weed kan gi deg angst. Kokain fungerer helt motsatt. (botsett fra dødsangsten du får dagen derpå såklart)
  • Kokain gir status idag. Det er mye mindre stigma rundt det. Ref. petter northug, Nora Haukland etc.
  • Kokain er dyrt. Dermed er det også automatisk eksklusivt. Cannabis blir assosiert med fattigfolk / studenter / arbeiderklassen

Til tross for at coke er betraktelig mye dårligere for helsen en cannabis, og i min mening en jævlig mye dårligere rus, så er det som regel årsakene over som bidrar til at folk som pleide å ta seg en fjoning nå bare tar coke hele tiden.
Sist endret av Juicekongen; 1 uke siden kl. 20:52.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
-snip-
Vis hele sitatet...
Godt summert og jævlig godt poeng mtp. at om cannabis hadde vært lovlig, så hadde vi hatt færre harde brukere.
Sist endret av vurezo; 1 uke siden kl. 21:14.
Cannabis er vanskelig å erstatte hvis man er kommet til det punktet at man ikke kan røyke lengre på grunn av at man får angst. Jeg har hatt perioder med angst på cannabis, men så har jeg bare fortsatt å røykt, og så har det eventuelt forsvunnet etter å ha røkt noen ganger med angst.

Men det er egentlig ingenting man kan erstatte cannabis med. Cannabis kan røykes daglig uten store problemer, og enda bedre hvis man vaper. Andre rusmidler, hvis det brukes daglig, gir store problemer med unntak av kanskje kratom.
Sist endret av Hans Høyhet; 1 uke siden kl. 21:26.
Enig at det er mange.

Har lurt på det samme sjæl. Jeg mener du har rett TS. Rundt 22-25 år, den aldersgruppen, der er det mange som gikk over

Jeg var en del av de desverre, gikk gradvis med 1-2 ganger i året først også gikk jeg på en jævlig 3-4 måneder med heavy bruk når jeg ble litt eldre

Er tilbake på bare cannabis nå. Lite alkohol, sjelden gang psykadelika, khat, amanita muscaria etc

Skal på pissings igjen etterhvert så planlegger å kutte alt snarest mulig
Trådstarter
13 1
Sitat av WouwseP Vis innlegg
Enig at det er mange.

Har lurt på det samme sjæl. Jeg mener du har rett TS. Rundt 22-25 år, den aldersgruppen, der er det mange som gikk over

Jeg var en del av de desverre, gikk gradvis med 1-2 ganger i året først også gikk jeg på en jævlig 3-4 måneder med heavy bruk når jeg ble litt eldre

Er tilbake på bare cannabis nå. Lite alkohol, sjelden gang psykadelika, khat, amanita muscaria etc

Skal på pissings igjen etterhvert så planlegger å kutte alt snarest mulig
Vis hele sitatet...
Etter min oppfatning slutter aldrede stoners med cannabis når de omsider får angst eller panikkanfall av hver bidige J dem tar.

Var det sånn for deg også? I så fall, gikk angsten ved røykings bort etter en tidsperiode uten hasj?
Nei, får ikke angst av cannabis/hasj, aldri fått det og tror aldri jeg kommer til å få det heller
Sitat av solbærsaft93 Vis innlegg
Etter min oppfatning slutter aldrede stoners med cannabis når de omsider får angst eller panikkanfall av hver bidige J dem tar.

Var det sånn for deg også? I så fall, gikk angsten ved røykings bort etter en tidsperiode uten hasj?
Vis hele sitatet...
Jeg er vel på spektret du snakker om her, starta med bønne - rota meg bort i kola og slutter nå med Cola.

Røyka i flere år før kola, under og etter - får aldri angst av og røyke om jeg feks er hjemme, eller ett sted som er egnet, er jeg på super folksomt sted får jeg noiern, men ikke av bønna alene , bønna er årsak men det er ikke uten begrunnelse, går jeg bort i 3 min er det i rute, så ikke noe problem.

Men jeg starta med cola mest i russetiden, litt før og litt etter, starta alltid med når vi skulle ut og det eskalerte vær gang, til slutt blir man komfortabel med og ta det aleine, da er det kjørt - jeg er i allefall økonomisk ruinert i ett par år, men er i en heldig situasjon så om jeg greier og skjerpe meg nå, er jeg nok ute av hullet om 2 år og kan starte med blanke ark.
Jeg innbiller meg, til de grader det er vanlig, at det er fordi det ene er mer avhengighetsdannende enn det andre og fordi kokain har blitt veldig utbredt, så flere blir eksponert for det og bruker det til å oppnå det de engang brukte cannabis til. Det føles kanskje mer praktisk å kombinere kokain og alkohol for noen enn med cannabis, i forhold til effekten men og når man er på byen
Personlig mening, en STOR ÅRSAK er Omgangskrets og miljø, jeg hadde aldri prøvd cola om mine bestevenner begynte med det, jeg var ikke interessert eller nyskjerrig før de rundt meg begynte, personlig har jeg klart å slutte med cola etter mange år, faen det er skadelig for hodet og hjertet, på linje med heroin i skadeomfang, sykt at det er så normalt. Har aldri personlig sluttet å tåle hasj, angst og noia kommer gjerne fordi politiet jakter deg ned og du kanskje sitteri i en narkobule.
Trådstarter
13 1
Sitat av Supperman Vis innlegg
Personlig mening, en STOR ÅRSAK er Omgangskrets og miljø, jeg hadde aldri prøvd cola om mine bestevenner begynte med det, jeg var ikke interessert eller nyskjerrig før de rundt meg begynte, personlig har jeg klart å slutte med cola etter mange år, faen det er skadelig for hodet og hjertet, på linje med heroin i skadeomfang, sykt at det er så normalt. Har aldri personlig sluttet å tåle hasj, angst og noia kommer gjerne fordi politiet jakter deg ned og du kanskje sitteri i en narkobule.
Vis hele sitatet...
«Også kommer Bønna her og forteller meg at det kryr av sivvilsnut uttafor!»
Jævlig stress å kombinere weed med normalt A4 liv
Sitat av TrygdeHegnar Vis innlegg
Jævlig stress å kombinere weed med normalt A4 liv
Vis hele sitatet...
Ikke for folk flest.
Sitat av TrygdeHegnar Vis innlegg
Jævlig stress å kombinere weed med normalt A4 liv
Vis hele sitatet...
Går helt fint. Bare vent til kl 9 om kvelden til alle dagens gjøremål er unnagjort.

Men du er en av de som ikke klarer å holde seg til å kun røyke på kvelden?
Kjenner flere som dette, kjeder seg? Man har plutselig veldig mye tid, og det å sitte rett opp og ned er plutselig veldig kjedelig når man ikke røyker. Plutselig vil de trene eller være mer sosiale? Lurt på samme selv. Men tror det helt klart handler om det at man plutselig ikke er "fornøyd lenger" ved å bare sitte opp og ned. Hasjen er skummel fordi man mister behovet for å faktisk gjøre noe for å føle seg bra, til en viss grad. Rastløshet, plutselig er dagen mye lenger, idk mann. Men ja mange tyr til fest og brus..
Fuck Mr. Plod!
Har opplevd det samme. Folk som begynner med linjer også ser de ned på deg som bare røyker. "Du blir så slapp av det der, cola funker mye bedre"

De blir sånne arrogante rasshull som tror de har alt.

De kommer ofte krypende tilbake til bønna når de ligger enda lavere.
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Sitat av Nøddy Vis innlegg
Har opplevd det samme. Folk som begynner med linjer også ser de ned på deg som bare røyker. "Du blir så slapp av det der, cola funker mye bedre"

De blir sånne arrogante rasshull som tror de har alt.

De kommer ofte krypende tilbake til bønna når de ligger enda lavere.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om den gjengen du sikter til er spesielt representativ. Overlegenhet overfor folk som ruser seg på noe annet enn det en selv foretrekker kan du finne uavhengig av hvilke rusmidler det ser snakk om. Stonere er langt ifra noe unntak her.

Men at folk som røyker tett blir kjedelige å henge med om man ikke fyrer selv, vil nok mange si seg enig i. Særlig om det er i lystig lag..
Jeg tro det går litt på energi, at man bikker 25 nærmere 30 og energinivået ikke er det samme lenger. Kjedelig å føle seg trøtt på byen og egentlig vil være hjem å slappe av...