Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 5238
I det siste har jeg tenkt over hva som er definisjonen på "normal" sosialt. Jeg ser på meg selv som unik, men ut i fra utsagn så har jeg funnet ut at jeg er veldig "normal". Altså, jeg er normal til det punktet at det er rart. Jeg har ingen spesifiserte mål, eller noe lignende. Altså, jeg gjør ingenting for å stå ut fra andre. Men, hvordan endte det opp sånn? Har alltid vært på søken etter det å være mest mulig avslappet, hvorfor? Er faktisk ikke helt sikker, men det har vært målet mitt de siste årene. Jeg har ingen grunn til at dette var målet, men jeg ville tydeligvis være det. Men nå har jeg lyst til å bli unik, men akkurat hva er unik? Ut i fra mitt synspunkt er alle unike, men andre er mer unike enn andre. Men er de egentlig det? Er det ikke bare det at de unike kjennetegnene ved de fremstår sterkere enn normalt? Men hvordan kan noen fremstå som unik hvis de ikke vet hvilke kvaliteter som kjennetegner dem? Eller at de kvalitetene er så svake at de ikke er synlig. Nå vil jeg peke ut at å ha en klesstil som skiller seg ut fra andre er unikt på en måte, men ikke den måten jeg søker. Å være unik, uten å være unik, hvordan gjør man det? Er ikke det ett ideelt mål? Ved å være unik, uten å være unik, så vil du alltid ha noe som kjennetegner deg. Men, ingen vet hva det er, hvordan du gjør det, eller hva som er unikt. Så du er maksimalt normal samtidig som du har den mystiske auraen om at noe er spesielt ved deg. Hva synes dere?
Hvorfor må normalt sosial og unik være to forskjellige ting? Det å være unormalt sosialt er ikke noe annet enn å fremlegge sine sider på en utilfredstillende måte slik jeg ser det.

Men er forståelig at du går igjennom en identitetskrise, ettersom de fleste, med mer enn et par gram mellom ørene, er dømt til det på ett eller annet tidspunkt. Du leter etter det som gjør deg til det individet du er; og du sitter med svaret allerede. Hva liker du? Hvorfor liker du det? Tørr du å trosse frykten din for at andre ikke liker det samme som deg?(uten å dvele)

Et instinktivt(ikke rasjonalisert!) ja på det siste spørsmålet er et tydelig tegn på at du er unik, samtidig som du klarer å fremlegge deg på en "oppfattet normal" måte.

Ordet unik er her selvfølgelig brukt utenfor den forstanden hvor "alle er unike".
Sist endret av Katalysator; 14. mai 2015 kl. 01:46.
Jeg mener, at er man innvendig tilfreds med hvem en er, og ikke skader andre med dette. Så er det vel bare å gi blaffen i hva andre mener.
Trådstarter
10 0
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Hvorfor må normalt sosial og unik være to forskjellige ting? Det å være unormalt sosialt er ikke noe annet enn å fremlegge sine sider på en utilfredstillende måte slik jeg ser det.

Men er forståelig at du går igjennom en identitetskrise, ettersom de fleste, med mer enn et par gram mellom ørene, er dømt til det på ett eller annet tidspunkt. Du leter etter det som gjør deg til det individet du er; og du sitter med svaret allerede. Hva liker du? Hvorfor liker du det? Tørr du å trosse frykten din for at andre ikke liker det samme som deg?(uten å dvele)

Et instinktivt(ikke rasjonalisert!) ja på det siste spørsmålet er et tydelig tegn på at du er unik, samtidig som du klarer å fremlegge deg på en "oppfattet normal" måte.

Ordet unik er her selvfølgelig brukt utenfor den forstanden hvor "alle er unike".
Vis hele sitatet...
Tror du misforstod, mente ikke at normal og unik var to forskjellige ting. De er faktisk veldig like, ettersom at alle er normale personer med unike kvaliteter som fremheves til en viss styrke.
Posten handlet ikke om å gå igjennom en identitetskrise, men heller om å finne den gylde linjen mellom unik og normal. På den måten kan du oppfattes som normal, uten å overbelaste motparten med dine unike sider. Jeg mener iallefall at det er noe som heter å være altfor "normal" og også altfor "unik".

Å kunne trosse frykten til at andre ikke liker hva du liker er flott, men det kan også gi konsekvenser senere hvis du ikke passer på hvem du sier hva til. (Har aldri opplevd at dette har skjedd, men tenker det kan være tilfellet i særskilte emner)

Så, jeg gleder meg til å høre meningene til alle på freak
Alle fingeravtrykk er noenlunde normale,men hvert fingeravtrykk er unikt.Get it?
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Unike mennesker streber ikke etter å være som andre mennesker.
Man gleder seg på andre sine vegne av genuin interesse, fordi folk er forskjellige.
Man må akseptere at man er en av 10, en av 100, en av 1000. Du er bare et lite vindpust av erkjennelse og ingen vil noensinne legge merke til deg med mindre du gjør deg selv utskillbar. Som en tampong som har ligget for lenge, eller sokk som lukter surt. Du må innse din egen verdi og ikke la deg selv forråtne.

Unike mennesker ser verdien med å være tilfreds med det mennesket man er. Man må se kampen i seg selv og ingen andre. Man må strebe etter å forbedre seg selv for sin egen oppgradering og utfoldelse, for å forbedre en verden etter seg selv. Du må ha et sug etter å leve et fullverdig liv. Et liv som ikke innebærer å leve for noen andre enn seg selv. Det handler ikke om å være egoistisk, men altruistisk. Vis empati og medfølelse, men vis det først og fremst til deg selv. Ha selvrespekt. Ikke riv deg selv i filler. Tro på deg selv og alt det gode du har i deg, alt du kan bidra med og alt som gjør deg til et fantastisk fint menneske. Du er unik fordi du er en kombinasjon av alle dine uheldige opplevelser, alle menneskene i ditt liv og alt som har formet deg til den du er. Du er unik fordi du tar vare på det, fordi du vokser med deg selv og fordi du vet at du er den eneste som er akkurat sånn som deg og noen vil aldri kjenne deg så godt som du kjenner deg selv.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Unike mennesker streber ikke etter å være som andre mennesker.
Man gleder seg på andre sine vegne av genuin interesse, fordi folk er forskjellige.
Man må akseptere at man er en av 10, en av 100, en av 1000. Du er bare et lite vindpust av erkjennelse og ingen vil noensinne legge merke til deg med mindre du gjør deg selv utskillbar. Som en tampong som har ligget for lenge, eller sokk som lukter surt. Du må innse din egen verdi og ikke la deg selv forråtne.

Unike mennesker ser verdien med å være tilfreds med det mennesket man er. Man må se kampen i seg selv og ingen andre. Man må strebe etter å forbedre seg selv for sin egen oppgradering og utfoldelse, for å forbedre en verden etter seg selv. Du må ha et sug etter å leve et fullverdig liv. Et liv som ikke innebærer å leve for noen andre enn seg selv. Det handler ikke om å være egoistisk, men altruistisk. Vis empati og medfølelse, men vis det først og fremst til deg selv. Ha selvrespekt. Ikke riv deg selv i filler. Tro på deg selv og alt det gode du har i deg, alt du kan bidra med og alt som gjør deg til et fantastisk fint menneske. Du er unik fordi du er en kombinasjon av alle dine uheldige opplevelser, alle menneskene i ditt liv og alt som har formet deg til den du er. Du er unik fordi du tar vare på det, fordi du vokser med deg selv og fordi du vet at du er den eneste som er akkurat sånn som deg og noen vil aldri kjenne deg så godt som du kjenner deg selv.
Vis hele sitatet...
Nei dette var pompøst og moraliserende. Hvorfor skal unik være forutsatt medmenneskelighet og gode verdier? Det å tenke slik du beskriver er jo faktisk normalen; være snill mot hverandre, gi i nødhjelp og gråte 22.juli.
Å bli unik sett fra -alle andres øyne-, har mest mulig med å rendyrke deg selv å gjøre. Men nettopp det å rendyrke deg selv, kommer fra hvilke interesser du har i livet, og hvor godt forankret dine verdier er i deg. Dette kommer igjen fra hvilke miljø du er vokst opp i. Mitt syn på saken er at alle kan læres opp til alt, hvis man har det riktige laget til å lære opp. Man kan ha et lag på 100 spesialister til å lære opp 1 person til å bli en mester i noe, for eksempel i toppidrett, eller man kan ha 1 leder til å lære opp 100 personer til å bli gode i noen få ting, for eksempel i militæret eller skolen. Men her finnes det antageligvis alle slags nyanser i alle slags yrker og aktiviteter. Det henger vel også mest sammen med hva som lønner seg og ikke, hvor mye man forventer å få igjen for investeringen.

Hva vi har mest lyst til å gjøre avhenger av hva vi føler belønningen er. Dette har også med hva vi er lært opp til, men er også knyttet til våre menneskelige behov. Disse er vanskelige å overstyre, men det går an.

For noen er belønningen rent materielle behov eller penger, å vise andre mennesker at man kan prestere og mestre ved å skape og tilegne seg dette. For andre er det spirituelt, å innta rusmidler og på denne måten oppleve sterke sanselige inntrykk. For andre igjen kan det være å vise makt, å ha kontroll over andre mennesker. Det er mange måter å føle seg belønnet på, men det er dette som i aller største grad bestemmer hvor "unik" du blir, i andres øyne og dine egne.

Alle er helt unike. Det er kun hva vi er blitt fortalt av andre, og hvor sterkt vi tror på hva andre sier, som beskriver for oss selv hvor unike vi er i forhold til andre, og i våre egne øyne. Derfor er det -ekstremt viktig- å ha oversikt over hvem man tar råd fra i forhold til sine egne tanker om livet, og alt mulig! Har man store problemer, er det ofte smart å gå til en profesjonell for råd, og kanskje ikke nødvendigvis den som står en nærmest. De vil en ofte vel, men kan kun svare ut fra -sine- erfaringer. Man skal aldri høre på noen som forteller deg at du "ikke kan gjøre noe". Måten -du- gjør ting på er alltid helt unik, selv om du gjør noe alle andre har gjort før deg. Det er litt artig å tenke på.
Sist endret av Oro; 14. mai 2015 kl. 03:32.
Originalitet er en død kunst. Vi er alle kopier og gjenferd av tidligere eksistenser, med samtidsbetingede detaljer som tilføyer noe unikt til epoken vi lever som kopier i. Den resulterende genetisk, introspektivt- og omgivelseskonstruerte tankegangen gir deg grunnlag for å være så særegen som dem du sammenligner deg med. Normalen kan tilskrives den kollektive atferden og sosiale utøvingen til et gitt antall mennesker i et lukket område, noe som endres mellom ulike geologiske plasseringer. Hvis du føler behov for å skille deg selv ut som unik, finn en livskrets som er ulik den du har omfattet deg med så langt og gi deg selv noe nytt å veie jeg-et ditt opp mot.
Sitat av Tawon Vis innlegg
Originalitet er en død kunst. Vi er alle kopier og gjenferd av tidligere eksistenser, med samtidsbetingede detaljer som tilføyer noe unikt til epoken vi lever som kopier i.
Vis hele sitatet...
Ja, vi er alle "homo sapiens", mens "detaljer" som kultur og teknologi utvikles over tid.

Sitat av Tawon Vis innlegg
Den resulterende genetisk, introspektivt- og omgivelseskonstruerte tankegangen gir deg grunnlag for å være så særegen som dem du sammenligner deg med.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du si det? Dersom jeg er kledd i tanga og bor med ulver, mens du og og hele kameratgjengen fortsatt går på skolen, er ikke jeg da mer særegen enn hva noen av dere er? Uansett hvem av oss observatøren er?

Sitat av Tawon Vis innlegg
Normalen kan tilskrives den kollektive atferden og sosiale utøvingen til et gitt antall mennesker i et lukket område, noe som endres mellom ulike geologiske plasseringer. Hvis du føler behov for å skille deg selv ut som unik, finn en livskrets som er ulik den du har omfattet deg med så langt og gi deg selv noe nytt å veie jeg-et ditt opp mot.
Vis hele sitatet...
Ja, også ved å forflytning geografisk forandrer "detaljene" seg, som tydeligvis omtaler aller variabler ikke knyttet til arts-tilhørighet. Det er ikke likt i Finmark og Dubai, og et utvalg av populasjonen vil være annerledes.


Det du snakker om er det å være unik på det veldig overfladisk plan, definert av ens standpunkt iforhold til normalen i en kulturell og normativ kontekst. Det høres ut som motkultur i mine øyne, og hippier er noe jeg stort sett ser på som umåtelig lite unikt. .Trådstarter etterlyser tross alt denne formen for unik man ikke kan sette fingeren på, de typene som skiller seg ut på et dypere plan. Tror ikke han snakker om asylsøkere og andre konkrete motpoler til "oss".
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Nei dette var pompøst og moraliserende. Hvorfor skal unik være forutsatt medmenneskelighet og gode verdier? Det å tenke slik du beskriver er jo faktisk normalen; være snill mot hverandre, gi i nødhjelp og gråte 22.juli.
Vis hele sitatet...
Javel. Så er jeg kanskje litt pompøs, men jeg er faen ikke moraliserende.
Kanskje jeg formulerte meg litt kronglete. Jeg prøver ikke å pushe på noen at sånn er det og sånn er det ikke. Det handler ikke om å være snill med hverandre og gi nødhjelp, jeg skjønner ikke hvor du fikk det fra. Jeg sier at man trenger ikke kjøre en egotripp for å dyrke seg selv, man kan samtidig ha altruistiske aspekter, for in the end så handler ikke livet om deg selv, men å levne igjen noe bra til den verden som kommer etter deg.

Jeg er et unikt lite snøflak, og jeg er det mennesket jeg er fordi jeg tørr å være meg selv. Jeg lar ikke andre mennesker tråkke meg ned eller fortelle meg hva som er rett og galt. Det gjelder å finne hva som er unikt med seg selv å dyrke seg selv og sine lidenskaper så godt man kan. Gjør det motsatte av normen og svøm i mot sildstrømmen. Om noe er gjort før, drit i å gjør det, eller gjør det 1000 ganger bedre og mer innovativt. Gi faen i alle andre sine negative innstillinger og alle andre sine narsissistiske holdninger. Tro på deg selv og et liv før døden.
Sist endret av kn^tte; 14. mai 2015 kl. 06:29.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Javel. Så er jeg kanskje litt pompøs, men jeg er faen ikke moraliserende.
Kanskje jeg formulerte meg litt kronglete. Jeg prøver ikke å pushe på noen at sånn er det og sånn er det ikke. Det handler ikke om å være snill med hverandre og gi nødhjelp, jeg skjønner ikke hvor du fikk det fra.
Vis hele sitatet...
Her fikk jeg det fra:

Sitat av kn^tte Vis innlegg
Unike mennesker ser verdien med å være tilfreds med det mennesket man er. Man må se kampen i seg selv og ingen andre. Man må strebe etter å forbedre seg selv for sin egen oppgradering og utfoldelse, for å forbedre en verden etter seg selv. Du må ha et sug etter å leve et fullverdig liv. Et liv som ikke innebærer å leve for noen andre enn seg selv. Det handler ikke om å være egoistisk, men altruistisk. Vis empati og medfølelse, men vis det først og fremst til deg selv. Ha selvrespekt. Ikke riv deg selv i filler. Tro på deg selv og alt det gode du har i deg, alt du kan bidra med og alt som gjør deg til et fantastisk fint menneske. Du er unik fordi du er en kombinasjon av alle dine uheldige opplevelser, alle menneskene i ditt liv og alt som har formet deg til den du er. Du er unik fordi du tar vare på det, fordi du vokser med deg selv og fordi du vet at du er den eneste som er akkurat sånn som deg og noen vil aldri kjenne deg så godt som du kjenner deg selv.
Vis hele sitatet...
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Jeg sier at man trenger ikke kjøre en egotripp for å dyrke seg selv, man kan samtidig ha altruistiske aspekter, for in the end så handler ikke livet om deg selv, men å levne igjen noe bra til den verden som kommer etter deg.

Jeg er et unikt lite snøflak, og jeg er det mennesket jeg er fordi jeg tørr å være meg selv. Jeg lar ikke andre mennesker tråkke meg ned eller fortelle meg hva som er rett og galt. Det gjelder å finne hva som er unikt med seg selv å dyrke seg selv og sine lidenskaper så godt man kan. Gjør det motsatte av normen og svøm i mot sildstrømmen. Om noe er gjort før, drit i å gjør det, eller gjør det 1000 ganger bedre og mer innovativt. Gi faen i alle andre sine negative innstillinger og alle andre sine narsissistiske holdninger. Tro på deg selv og et liv før døden.
Vis hele sitatet...
Dette synes jeg igjen går mer på selvstendighet og individualisme, og jeg er enig i at dette er forutsetninger for å være unik. Men er det nok i seg selv? Er f.eks det å være narkoman eller hippie nok til å defineres som unik?

Slik jeg ser det må man for å være unik også inneha egenskaper og/eller erfaringer som er unike, noe som svært ofte vil føre til unike prestasjoner. Det kriminelle gatebarnet som ender opp med å starte et suksessfirma er et eksempel på et sannsynligvis veldig unikt individ.

Alenemoren som måtte kjempe mot kreft i årevis uten å svikte barnet sitt er et annet. Som du var inne på, våre vanskelige erfaringer former oss.
Sist endret av Tøffetom; 14. mai 2015 kl. 13:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Om vi snakkar personlegheit er det å vere unik eit produkt av ein livsstil du ikkje kan velge deg ut av. Eg vil seie at ordet begrunna seg sjølve: dersom du kunne kjøpt noko unikt, ville det med ein gong blitt meir normalt og dermed er det unike oppløyst.
Sist endret av peleg; 14. mai 2015 kl. 14:20.
Trådstarter
10 0
Sitat av peleg Vis innlegg
Om vi snakkar personlegheit er det å vere unik eit produkt av ein livsstil du ikkje kan velge deg ut av. Eg vil seie at ordet begrunna seg sjølve: dersom du kunne kjøpt noko unikt, ville det med ein gong blitt meir normalt og dermed er det unike oppløyst.
Vis hele sitatet...
Sant! Det går ikke ant å kjøpe seg til å være unik. Det går heller ikke ant til å oppføre seg som noen man ikke er, for da er man heller ikke unik. Hvis man kler seg rart for å være unik, så er man rar. Så, hvordan får man "unike trekk" fremhevet på en kunstig måte? Såklart må prosessen skje naturlig! Men for at prosessen skal skje naturlig må forandringer i personligheten din bli forårsaket av ???. Er det virkelig mulig å igangsette en kunstig måte å få en mer unik væremåte?

Alle må forresten slutte å tenke på om personen har ett godt selvbilde fra før av. Personen vi skal se for oss har ingen problemer med selvbilde, men syntes prosjektet var interessant!
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Hvordan kan du si det? Dersom jeg er kledd i tanga og bor med ulver, mens du og og hele kameratgjengen fortsatt går på skolen, er ikke jeg da mer særegen enn hva noen av dere er? Uansett hvem av oss observatøren er?
Vis hele sitatet...
Jeg tror du mener at ved å ha en f'ækt personlighet så er du alltid unik i forhold til det gemene hop. Dersom du sammenligner tangakledde deg med skolegjengerne så fremstår du som mer særegen. Dette er poenget mitt. Hvis noen sammenligner dere så er det du som står ut fra mengden. Sammenlignes du med noen andre helsprø individer så er du plutselig ikke så særegen lenger, ikke i den kretsen du vurderes ut i fra.


Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det du snakker om er det å være unik på det veldig overfladisk plan, definert av ens standpunkt iforhold til normalen i en kulturell og normativ kontekst. Det høres ut som motkultur i mine øyne, og hippier er noe jeg stort sett ser på som umåtelig lite unikt.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvordan du ser på dette som motkultur. Overfladisk, ja vel. Tenker meg uansett at denne måten å forflytte seg på er den enkleste måten for dem som føler seg trett av å være en av massen til å skille seg mer ut blant de andre i radiusen.