Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 7501
Ja, den vil kunne boote wxp vha bootcamp, og den vil ha alt likt av maskinvare (minne, hastighet++) men det som er viktig å få med seg da, er at det ikke er en virtuell maskin i det hele tatt, da har du rett og slett installert windows på en egen partisjon, og den vil være like utsatt for problemer som en helt vanlig windowsmaskin. Vil du kjøre windows litt sikrere, f.ex. for å teste websider eller kjøre litt lettere programmer, så er det tryggere med vpc e.l.

Vet ikke helt hvordan det er med parallels og sånt, antar det ihvertfall går ganske mye kjappere enn vpc på ppc, siden maskinen slipper å emulere en helt annen type prosessor osv, men i vpc går det ihvertfall rimelig treigt.
Sitat av atomet
Ja, den vil kunne boote wxp vha bootcamp, og den vil ha alt likt av maskinvare (minne, hastighet++) men det som er viktig å få med seg da, er at det ikke er en virtuell maskin i det hele tatt, da har du rett og slett installert windows på en egen partisjon, og den vil være like utsatt for problemer som en helt vanlig windowsmaskin. Vil du kjøre windows litt sikrere, f.ex. for å teste websider eller kjøre litt lettere programmer, så er det tryggere med vpc e.l.

Vet ikke helt hvordan det er med parallels og sånt, antar det ihvertfall går ganske mye kjappere enn vpc på ppc, siden maskinen slipper å emulere en helt annen type prosessor osv, men i vpc går det ihvertfall rimelig treigt.
Vis hele sitatet...

Takker for svar!

Menneh, jeg kommer mest sannsynelig ikke til å koble Windows'n min (på mac'n) til internett i det hele tatt, det nærmeste den skal komme utenomverden er LAN spælling...
Alt av nedlastning skal jeg gjøre på "macintosh siden" av maskina...
Sitat av krompraft
Bare for å nevne det er en mac den eneste datamaskinen som kan kjøre både Mac OS X og Windows.
Vis hele sitatet...
Men jeg kjører jo OS X flott på mini-itx-boksen min!
Må være noe galt et sted.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Han tror sikkert Mac ikke er en PC.
HAr et lite spørsmål, om man skal bruke pcen til å se litt film og surfe på internett for det meste.

Er en mac god til sånt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anders2205
HAr et lite spørsmål, om man skal bruke pcen til å se litt film og surfe på internett for det meste.

Er en mac god til sånt?
Vis hele sitatet...
_ALLE_ pcer er gode til slikt.
Bruker MAC på skolen, (Medier og Kommunikasjon)
Faen for et herk, liker det ikke i det hele tatt.

Go windows!

Greit at det er lett og lære seg, ser pene ut og alt det der. men kjøper du MAC trur jeg du vil angre ett noen mnd, når nytt operativ system ikker noe "fun" lengre..

Kan godt slakte meg om dere vil det, men det er min mening - og du er enig med meg om en måneds tid, tør jeg vedde på.
Sitat av Goophy
Men jeg kjører jo OS X flott på mini-itx-boksen min!
Må være noe galt et sted.
Vis hele sitatet...
Jeg går utifra hva man helt lovlig kan gjøre, og bryr meg fint lite om hva man kan få til utenom hva som faktisk er lov. Regner med du driter i det, men slik er det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av krompraft
Jeg går utifra hva man helt lovlig kan gjøre, og bryr meg fint lite om hva man kan få til utenom hva som faktisk er lov. Regner med du driter i det, men slik er det.
Vis hele sitatet...
Tipper det er fullt ut lovlig i norge eg. At apple prøver å forhindre det er ikkje det samme som at det er forbudt. Og det er garantert meir lovleg enn piratkopiert vista..
La oss si du går i butikken og kjøper en MAC OS X-lisens. Du installerer MAC OS X på din pc med for eksempel OSX86. I følge denne artikkelen på ITavisen.no er det ulovlig å kjøre OS X på en PC, altså en maskin som ikke er laget av Apple i denne sammenhengen. Dette er mine spillekort og derfor uttalte jeg at det er den eneste maskinen du kan kjøre både MAC OS X og Windows på. Steve Jobs har også tidligere uttalt nettopp dette.
Sist endret av krompraft; 15. september 2007 kl. 00:34.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av krompraft
La oss si du går i butikken og kjøper en MAC OS X-lisens. Du installerer MAC OS X på din pc med for eksempel OSX86. I følge denne artikkelen på ITavisen.no er det ulovlig å kjøre OS X på en PC, altså en maskin som ikke er laget av Apple i denne sammenhengen. Dette er mine spillekort og derfor uttalte jeg at det er den eneste maskinen du kan kjøre både MAC OS X og Windows på. Steve Jobs har også tidligere uttalt nettopp dette.
Vis hele sitatet...
No er det enkelte rettar som ikkje kan fråvikast ved kontrakt. I tillegg er den juridiske statusen til såkalla Click-Wraplisenser i beste fall tvilsom.

Du kan t.d ikkje skrive ei kontrakt som gir meg rett til å drepe deg. Eg vil bli straffa, om enn mildare i eit slikt tilfelle. Slik står det også med ein del forbrukerretter.

Så som sagt: kva apple måtte hevde er stortsett irrelevant. Så langt er det ingen som har prøvd verken clickwrap-lisenser eller macosx på vanlig x86 i norge, så sikkert er det jo ikkje, men eg ville ikkje frykta ei straff.

Det er faktisk i apple si interesse å unngå rettsak, ettersom et tap ville føre til fritt fram på dette markedet, mens en uklar status gjer at dei kan fortsette å spre FUD om saka.
Du har helt rett. Man kan ikke bli straffa for å innstallere OS X på en maskin i Norge. Men det er ikke poenget. Jeg har selv en mac som jeg har OS X på, og skal snart innstallere Windows på den. På macen kan jeg sømløst innstallere Windows og fritt velge om jeg vil boote i OS X eller Windows. Sitter du på en pc og vil få til det samme er jeg redd du vil møte på problemer. Altså, på en mac har du enkel tilgang til begge OS på en enkel måte, men ikke på en PC. (Jeg bruker ordet "PC" om en maskin som ikke er produsert av Apple i denne sammenhengen)
Sist endret av krompraft; 15. september 2007 kl. 00:45.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av krompraft
Du har helt rett. Man kan ikke bli straffa for å innstallere OS X på en maskin i Norge. Men det er ikke poenget. Jeg har selv en mac som jeg har OS X på, og skal snart innstallere Windows på den. På macen kan jeg sømløst innstallere Windows og fritt velge hvorvidt jeg vil boote i OS X eller Windows. Sitter du på en pc og vil få til det samme er jeg redd du vil møte på problemer. Altså, på en mac har du enkel tilgang til begge OS på en enkel måte, men ikke på en PC. (Jeg bruker ordet "PC" om en maskin som ikke er produsert av Apple i denne sammenhengen)
Vis hele sitatet...
Artig korleis argumentasjonen din snur. Et par poster over hevda du vitterlig at det var ulovlig, og at ei handling er ulovlig impliserer for min del mulighet for straff. Kanskje berre eg som har rar tankegang...

Du har heilt rett i at det nok er lettare å installere wintendo på en mac-pc, enn det er å installere macosx på wintel-plattform, men det er fullt mulig å gjennomføre det siste, slik som goophy hevder. Det er i hovedsak interessant om du vil ha en anna formfaktor på maskinvara enn det apple tilbyr, slik som en mini-itx-boks.
Jeg hevder fortsatt at det er ulovlig, men på lik linje med at alle fjortisser laster ned musikk og mye mer ulovlig blir man ikke straffet for dette. Jeg sa meg bare enig i at du ikke blir straffa i Norge om du innstallerer OS X på en PC.

La oss si oss ferdig med denne debatten og konkludere med at du kan innstallere OS X både på en Mac og en PC og det samme gjelder Windows.
Jeg står nå fortsatt på mitt at det ikke er lovlig å innstallere OSX på din PC.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av krompraft
Jeg står nå fortsatt på mitt at det ikke er lovlig å innstallere OSX på din PC.
Vis hele sitatet...
Dersom apple virkelig har så sterkt juridisk grunnlag som dei hevder å ha, for å nekte folk dette, så trur eg vi ville sett sakene (og anmeldelsane) for lenge sidan. Det faktum at ingen er dømde for dette endå, nokon plass i verda så vidt eg har fått med meg, tyder på at apple er rimelig klar over at dei står på sviktande grunn, og at dei tener meir på å fortsette med FUD enn å risikere å tape ei rettsak.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Jeg er medlem i en eksklusiv forening for overmennesker. Jeg ble medlem i sommer. Jeg har brukt både windows og linux mye. Windows gikk til fordel for Linux for noen år siden. Har enda ikke angret på det. Men jeg kommer heller ikke til å angre på at jeg meldte meg inn i den før nevnte foreningen. Mac er fantastisk! Siden jeg kan bruke terminalen kan jeg gjøre tilnærmet akkurat det samme på macen som på linux boxen. Det eneste jeg savner fra linux er et ordentlig pakke system. Men sånn er nå verden som ikke er basert på open source.

Macbooken er det det smarteste valget av hardware jeg har gjort noen gang. Bunnsolid og pcbrukerene langs kanten av forelesningssalen(der strøm kontaktene er) ser missunlig på batterilevetiden. Det gir meg også friheten til å sitte sammen med de pene jentene midt i forelesningsalen, med det er igrunnen litt irrelevant. Alle tilfeldige forbipasserende suker henrykt når jeg bruker expose eller desktopmanger når de går forbi. (gjelder hovedsaklig matnat).

Det er morsomt å høre på opphissede diskusjoner om hvordan man best installerer å bruker java på en windowsmaskin. På mac bare funker det.

Keynote ser tusenmillionerganger bedre ut en ekle powerpoint. Selvsagt følger det også med fjernkontroll til din bærbare mac. Dermed blir det plutselig veldig komisk å se windowsbrukere som holder en pressantasjon samtidig som de sloss med musa eller tastaturet. Jeg kan gå lett og ledig med fjernkontrollen i hånden og gi folket det proffe inntrykket jeg ønsker.

Mac for winners, Windows for lusers.

Jeg ser at ikke undermennesker nødvendigvis ikke er enig i den konklusjonen. Men så er det heller sjelden tapere er enig med vinnere
Jeg er i samme gledesrus over mitt mackjøp som du er, spetznaz. Kjøpte en Macbook Pro nå nylig og kan ikke si meg annet enn fornøyd med det kjøpet. Jeg vet folk elsker å sammenligne hardware og rope ut at mac er dyrere, men det stemmer nesten ikke lenger. I tillegg sitter jeg med en stykk griselekker laptop laget av aluminium med masse fiffige løsninger du ikke finner på en hvilken som helst bærbar til 7-8 lilla lapper. Vi har jo magsafe, den geniale teknologien som unngår at du drar med deg maskinen når du snubler i ledningen, innebygget kamera, som har veldig god bildekvalitet, verdens beste trackpad på en bærbar maskin og den er også stor og fin. Scrolling med to fingre kan ikke kalles annet enn genialt, og det er så mye, mye mer. Jeg er også stor fan av Keynote og elsker hvor elegant og profesjonelt det blir når du styrer hele presentasjonen med den lille fjernkontrollen.
Sitat av Goophy
Men jeg kjører jo OS X flott på mini-itx-boksen min!
Må være noe galt et sted.
Vis hele sitatet...
Hvor mange dødelige mennesker tror du klarer å installere Mac OS X på en allminnelig PC? Hva vi klarer har ingen ting å si. Hva som er lovlig eller ikke er dessuten også totalt irrelevant. For folk flest er Mac den eneste maskinen som er i stand til å kjøre Mac OS X og Windows. Dvs. den eneste platformen hvor det er lett og garantert å få det til.
Sitat av Restyle
Bruker MAC på skolen, (Medier og Kommunikasjon)
Faen for et herk, liker det ikke i det hele tatt.

Go windows!

Greit at det er lett og lære seg, ser pene ut og alt det der. men kjøper du MAC trur jeg du vil angre ett noen mnd, når nytt operativ system ikker noe "fun" lengre..

Kan godt slakte meg om dere vil det, men det er min mening - og du er enig med meg om en måneds tid, tør jeg vedde på.
Vis hele sitatet...
Hvor mye vedder du?
Sitat av Sture Dingo
Hvor mye vedder du?
Vis hele sitatet...
Mener du hvor mye jeg vedder på at han kommer til å angre på å kjøpe MAC?

Altså, det er min personlige mening.. Jobber på MAC hverdag, og er drittlei det. De er forsovidt "nesten" alle andre i klassen også, med untak av noen få.

Kan jo ikke si noe konkret om hva han skal mene, men jeg tipper at han skulle ønske han kjøpte windows om en måned eller to's tid.
Sitat av ztaale
jeg vil ha sverige og ny dvd spiller, og så vil jeg at folk søker, det er en hel del tråder om AKKURAT det du tenker på her på bruket så om du ser litt opp nå, kanskje litt til høyre, alt avhengi av hvilket template du bruker på nFF så skal det stå søk der.
Vis hele sitatet...
jag vill ha sverige?
jeg er litt interresert i mac nå etter å ha brukt pc i alle år.
Det eneste jeg stusser litt over ved mac er at menysystemet og brukervennligheten ikke er helt på topp i forhold til pc??
ellers så ser det veldi attraktivt ut.
Vell, både menysystemet brukervennligheten er det vell ikke sånnsett så veldig mye å klage på.

Blir som Nokia vs. Sony Eriksson.

Begge er forskjellige, det man liker best, passer deg best - liker du selvfølgelig best.

Jeg bruker Mac sammen med to andre klasser hver dag. De ferreste av oss liker det ikke i forhold til pc. men somsagt, er ikke noe galt med det "teoretisk".

Mange som liker mac og brukergrensesnittet også.

Folk får nesten ha sin egen mening =)

Btw, det med at mac aldri kræsjer, det kan folk droppe.. I hvertfall klikker den mer en pcn min hjemme.
Det er vel heller motsatt pastor-T... men det er klart det er en smakssak.

Restyle: Ja, jeg skjønner at du syns det er irriterende at du ikke kan spille CS i timen. For de av oss som derimot faktisk JOBBER, så er osx GULL, siden vi slipper å bruke like mye tid på å bare få maskinen til å funke. Jeg merker f.ex. at produktiviteten min har gått opp DRASTISK etter at jeg bytta til mac.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Menysystemet og brukervennligheten er helt klart mye bedre i OS X enn i Windows. Konfigurasjon skjer alltid på samme sted (Systemvalg, kan sammenlignes med et kontrollpanel på steroider), det er mye enklere å gjøre avanserte ting som å sette opp en web / ftp / samba / ssh-server, kryptere hjemmeområdet, innstalere og avinnstalere programmer og så videre. Ut ifra et usabilitystandpunkt så er OS X MYE mer brukervennlig enn Windows.