Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 5330
Jeg har prøvd å lese på nettsidene til UDI, men ble ikke mye klokere. Håper noen her kan hjelpe meg.

Person på Phd-program i Norge. Fra USA. Hvis vi gifter oss; hvordan fungerer det med visum, opphold, etc? Hva skjer automatisk ved giftermål og hva må søkes om? Må vi levere ekstra søknader e.l. i forkant av ekteskapsinngåelsen? I så fall; hvilke?

All praktisk info om dette settes stor pris på!
jeg anbefaler deg å ringe til UDI for å ta en avsjekk, jeg er ikke sikker på om det kreves visum for å komme inn i norge fra USA, men jeg tror ikke det gjør det, hvis visum ikke er nødvendig kan du gifte deg med dette individet mens individet er her som turist, de kan da bli her i tre måneder. - og det er dette UDI anbefaler deg å gjøre.

etter dere har giftet dere må dette individet søke om oppholdstilatlse, dersom denne leveres før tre måneder har gått kan individet forbli i landet intill svaret kommer. - men det er ikke fra du leverer den elektronisk, det er fra du leverer den fysisk, du leverer først noe elektronisk og så blir du kalt inn til å levere resten fysisk.

du må levere dokumenter som bekrefter at individet du skal ingå ekteskap med er ikke er gift, fødselsattest og kopi av passet, dere må også fylle ut de andre dokumentene som kreves for å gifte seg.

dokumentene må være på enten norsk eller engelsk, en eventuell oversettelse må være utført i henhold til regler og ha de riktige stemplene, du kan søke opp oversettere her:
https://www.translatorportalen.com/

håper dette hjelper deg videre.
USA kan faktisk være tricky da det er utenfor EØS.
Anbefaler en samtel med UDI, da får du korrekt fremgangsmåte for det landet partner er fra.

Må bare si at det er bare å smøre seg med tålmodighet for slike ting som dette kan ta tid og prøve og ta snarveier kan føre til at ting faktisk tar lenger tid.

Husker ikke hvordan det var for vennina mi som gifta seg med en amerikaner, men all erfaring så tar det cirka ett år fra giftermålet er gjennomført til oppholds tillatelsen er i orden.

Hvis personen ikke har lovlig opphold i landet så må personene forlate landet til giftermålet er godkjent(tror jeg).

hvis personenhar lovlig opphold slipper man det, men all papirer som står listet i lenken over må leveres for at giftermålet skal bli gyldig.
Å gifte seg i Norge vil vel fort kreve noe dokumentasjon på at personen ikke er gift fra før i USA vil jeg tro. USAs ambasade i Norge bør kanskje vite noe om det ?

For opphold permanent i Norge må det søkes om familiegjennforening. Da er det krav om at den i Norge har inntekt på min ca 260 000.
Sist endret av dggr; 27. mai 2019 kl. 14:48.
Ikke glem at du kan så og si utelukker deg selv ifra å jobbe i stillinger med sikkerhetsklarering (selv lavere nivåer under SH) da reglene siste årene har gått ifra å være illusoriske til å bli ekstremt strenge (vi får så vidt ansatt en kar med britisk kone, og britene har Norge sikkerhetssamarbeid med).
Man kan ikke søke mens hun er i Norge på turistvisum. Hun må søke fra USA hos en Norsk ambassade om forlovelsesvisum (6mnd), og vente i USA mens søknaden behandles. Deretter må dere gifte dere innen 6 mnd etter hun er kommet hit. Tar votter, vinter og vår. Pluss Staten skal ha godt betalt for søknadene.
Sist endret av Buksvoger12; 27. mai 2019 kl. 17:35.