Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1308
Filmen "Gjengangere" viser en fengselshistorie der unge innsatte blir utsatt for vold og truet til å arbeide for de sterkeste fangene. Er dette en reell historie som gjenspeiler virkeligheten i norske fengsler, eller er det bare fiction?
Det skjer vel fra tid til annen også i norske fengsel, jamfør mediesakene om slike straffesaker, men det er vel langt ifra samme risikonivå som man opplever i mange andre land sine fengsel..
Det blir verre og verre ettersom andelen utlendinger øker og mengden penger til rehabiliteringstiltak minker. Og det er ingen bedring i sikte. Trist, men sant.
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Filmen "Gjengangere" viser en fengselshistorie der unge innsatte blir utsatt for vold og truet til å arbeide for de sterkeste fangene. Er dette en reell historie som gjenspeiler virkeligheten i norske fengsler, eller er det bare fiction?
Vis hele sitatet...
Det foregår ihvertfall en del press for å få unge "nyttige idioter" til å fungere som kurerer på tvers av avdelinger/arbeidsteder i fengsel med høyere sikkerhetsnivå.
I situasjoner hvor innsatte får subutex e.l. er faren for dette størst etter hva jeg har erfart, men jeg har aldri sett eller hørt om situasjoner tilsvarende det du beskriver - selv om det sikkert skjer fra tid til annen i enkelttilfeller.

Den volden jeg observerte inntraff som regel i situasjoner som oppstod pga. akutte raserianfall som ble utløst av bagateller etter en tids isfront mellom de involverte partene .
Ved et av mine fengselsopphold oppstod det denne type situasjoner ca. 1 gang i uken.
Næh, mye slossing og stoff. Folk med gjengtilknytning som forsøker å rekruttere unge karer osv. Men utover det så er absolutt ikke norske fengsler noe ville vesten. Ikke noe alvorlig dramatisk gangbanging som du ser på film. Finnes skikkelige folk der inne også, som gjerne tar et grep om noen blir alt for dårlig behandla Men hvordan fremtiden vil se ut, som kallisti påpeker, det blir en helt annen sak!