Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2204
Hei, jeg blir leid inn av et AS for å utføre oppdrag en gang i blant.
Eier av AS mener jeg skal betale MVA når jeg fakturerer han. Hva er riktig?
(Jeg jobber ikke som selvstendig næringsdrivende, jeg har 100% stilling ved siden av freelance jobben)
Sist endret av Bale1808; 23. oktober 2018 kl. 18:58. Grunn: mer info
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om du ikkje er MVA-pliktig skal du hverken fakturere eller betale MVA. Når du spør er du ikkje MVA-registrert.
Hvis de betaler deg for en tjeneste skal vel ikke du betale MVA. Blir litt som om en butikk skulle betale deg MVA for å handle der.
Trådstarter
4 0
Jeg fakturerer dem via Frilansfinans
Slil jeg har forstått det skal du da fakturere med 0,- i mva, men du må oppgi det.
Sitat av Bale1808 Vis innlegg
Hei, jeg blir leid inn av et AS for å utføre oppdrag en gang i blant.
Eier av AS mener jeg skal betale MVA når jeg fakturerer han. Hva er riktig?
(Jeg jobber ikke som selvstendig næringsdrivende, jeg har 100% stilling ved siden av freelance jobben)
Vis hele sitatet...
Du skal ikke betale mva før du har solgt mva-pliktige varer eller tjenester for 50.000 i løpet av 12 måneder, har du det må du registrere enkeltmannsforetaket ditt i mva-registeret og betale mva.

Og du sier du ikke er selvstendig næringsdrivende. Fakturerer du er du selvstendig næringsdrivende. Hvis du er frilanser, som du sier, skal du ikke fakturere, men få utbetalt lønn på samme måte som en arbeidstaker. Oppdragsgiveren din må forskuddstrekke skatt og betale arbeidsgiveravgift til staten.

Sitat av BAN Vis innlegg
Hvis de betaler deg for en tjeneste skal vel ikke du betale MVA. Blir litt som om en butikk skulle betale deg MVA for å handle der.
Vis hele sitatet...
De fleste tjenester er mva-pliktige på lik linje med varer.
Sist endret av trilobites; 23. oktober 2018 kl. 21:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Solgte ett program for 2000kr i fjor på enkeltmannsforetak jeg opprettet for moroskyld. Fant ut hvordan man lagde en faktura, shippet av gårde den, fikk penger. Tenkte jo ikke lenger enn nesen min etter dette, og kom på nå at det skulle nok vært rapportert i en A-melding eller noe? Det var alt jeg tjente på foretaket i fjor så antok jeg ikke trengte gjøre noe, men nå er jeg bekymret for at dette kan bli en smell. Har dette noen innvirkning på om jeg får igjen på skatten / må betale? Er helt blank på dette og Skatteetaten tar ikke telefon.
Så lenge det ikke er en næringsvirksomhet du bedriver jevnlig så er grensa 5000.- i året. Man skal kunne male huset til bestefar uten å måtte melde det inn. Ta det helt med ro.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
2000,- som ei enkelthending kan du ignorere. For det første er det så liten sum at det i praksis ikkje kan fangast opp.

For det andre er MVA-grensa på 50k. Har du omsetning på under 50k i einkvar tolvmånadersperiode skal du ikkje betale MVA.

Det du skal betale er skatt. For såpass lite beløp er nok risikoen ved å ikkje gjere det relativt liten. Det du skulle levert var skattemelding for næringsdrivande.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
2000,- som ei enkelthending kan du ignorere. For det første er det så liten sum at det i praksis ikkje kan fangast opp.

For det andre er MVA-grensa på 50k. Har du omsetning på under 50k i einkvar tolvmånadersperiode skal du ikkje betale MVA.

Det du skal betale er skatt. For såpass lite beløp er nok risikoen ved å ikkje gjere det relativt liten. Det du skulle levert var skattemelding for næringsdrivande.
Vis hele sitatet...
Ser man det. Takk for svar! har fortsatt ikke fått vite hvor mye jeg får igjen på skatten, eller hvor stor smell det blir. Regner med det skjer senere grunnet enkeltmannsforetaket. Kan ikke huske å ha levert skattemelding, men håper ikke det blir noen konsekvenser av det. Har ikke fått brev hverken digitalt eller fysisk med "tvangsmulkt" eller noe som helst annet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sinkpad Vis innlegg
Kan ikke huske å ha levert skattemelding, men håper ikke det blir noen konsekvenser av det.
Vis hele sitatet...
I så fall er problemet at du ikkje har kontroll over pliktene dine som næringsdrivande.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
I så fall er problemet at du ikkje har kontroll over pliktene dine som næringsdrivande.
Vis hele sitatet...
Ja selvfølgelig, det er jo roten til dette. Glemmer nødig dette i fremtiden. Spørsmålet er jo heller om det var konsekvenser, noe jeg har fått svar på Sånn ble det med hasteopprettelse av firma så jeg kunne få fakturert oppdraget. Jeg regnet med det skulle være svart grunnet størrelsen på oppdraget og at det ikke var for en bedrift i utgangspunktet, men fikk ikke penger før jeg fikk fakturert.
Sist endret av sinkpad; 12. juli 2019 kl. 15:53.
Pokemon addict
HuskaIkke's Avatar
Fra Altinn sine sider:
"Forskjellen mellom frilansere og selvstendig næringsdrivende ligger i hvilke rettigheter og plikter du har. Som frilanser behøver du ikke organisasjonsnummer. Du har heller ikke ansvar for å føre regnskap, og vil ikke bli merverdiavgiftspliktig. "

Utifra dette så er du ikke momspliktig, men må bare føre det opp på selvangivelsen som alminnelig inntekt.

Kilde:
https://www.altinn.no/starte-og-driv...art/frilanser/
Sist endret av HuskaIkke; 13. juli 2019 kl. 12:04.