Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1824
Anonym bruker
"Avhengig Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Har googlet rundt litt uten å finne svaret på akkurat det som jeg lurer på. Fra Lånekassens sider vet jeg dette:

Lånekassen forventer at du består 60 studiepoeng eller tilsvarende per år når du mottar støtte til høyere og annen utdanning på heltid.
Vis hele sitatet...
Det har seg sånn at jeg har snublet og omrokkerte litt på studieplanen min. Kort fortalt så har jeg mottatt studiestøtte i ett semester der jeg ikke tok noen nye fag. Dvs. at fra Lånekassens sitt synspunkt så er jeg 30 studiepoeng forsinket. Nå har jeg alt under kontroll igjen, men vil gjerne ha omgjøringen (stipendet) på disse 30 studiepoengene, og har enda noen år igjen før jeg er ferdig å studere. Det jeg lurer på, kan jeg ta 40 studiepoeng til våren, 40 studiepoeng til høsten og 40 studiepoeng neste vår igjen, for å nulle ut avviket mellom studiepoengene mine hos Lånekassen og sørge for at jeg drar full nytte av stipendordningen? Altså, at jeg tar mer enn 60 studiepoeng hvert år, mottar i den samme tiden fullt lån hos Lånekassen, og at jeg mottar stipendet fra Lånekassen ved omgjøringen.

Har vanskelig å forklare dette, så er sikkert litt uklart. Så jeg prøver å forklare igjen.

Fra Lånekassen sitt synspunkt, er jeg 30 studiepoeng forsinket. Jeg er fulltidsstudent nå og mottar fullt lån hos Lånekassen. Jeg vurderer å ta 80 studiepoeng de neste året og 70 året etter, sånn at det lånet jeg mottok samtidig som disse 30 studiepoengene i avvik ble registrert hos lånekassen, blir omgjort til stipend.

Hvordan blir dette? Sånn jeg tolker det, så er 60 studiepoeng maks for hva som blir registrert hos lånekassen og har noen som helst innvirkning på om du får fullt stipend eller ikke. Dvs, at om jeg tar ekstra fag samtidig som jeg er fulltidsstudent så vil ikke det ha noe å si hos Lånekassen.

Håper du skjønner, bare spør hvis det fremdeles var uklart.
Ring lånekassen å spør. Eller send en mail.
Kort svar, ja det kan du gjøre.
Tror du har 3 år på å "ta igjen" de fagene. Så planen din er god!
Sålenge ts er student så vil han jo ikke starte nedbetalingen. Så selv om studieløpet skulle ta mer enn 3 år og ts bruker si 4 år på fylle opp det han nå mangler så vil vel alt være ok? Tar dette fra hukommelsen men slik var det tidligere.
Ganske sikkert på at du har 3 år fra siste året du studerer, fordi det er det eldste semestrene med lån man omgjør til stipend først når man får fag godkjent. Så du skal ha god tid, var selv 60 poeng bak, er nå 30
Om jeg husker rett så blir det slik: Henger bak med 10 stp høst 2015. Må da ta 10stp ekstra innen høst 2018. Så det blir slik som Sargasm sier, at du har tre år på å fylle opp manglende studiepoeng.