Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4825
Jeg går på TIP vg1 og det er riktignok lenge til jeg skal søke på vg2, men det er greit å planlegge fremover likevel, tenker jeg. Jeg kjenner folk som har gått på TIP og andre linjer etterpå, som nå sitter uten jobb eller noenting. Det er nedgangstider og vanskelig å få seg jobb, og jeg vil ikke ende opp uten noen ting etter flere års skolegang.

De videregående skolene i området mitt tilbyr følgende linjer på vg2 etter TIP:

Industriteknologi
Transport og logistikk
Kjøretøy
Maritime fag
Kjemiprosess
Automatisering
IKT-servicefag

Jeg kunne tenke meg å jobbe offshore, men dette er selvfølelig et arbeid som det er vanskelig å komme seg inn i, derfor vet jeg ikke om det er den lureste ideén å satse fullt ut på dette. De linjene som virker mest interessante for meg er Kjemiprosess og Automatisering, utrifra den lille infoen jeg har om hva de forskjellige linjene dreier seg om og hvilke muligheter de gir.
Min subjektive vurdering er at industriteknologi eller automatisering er det "tryggeste" valget.
Etter lærlingetiden kan du ta fagskole eller høyskole dersom du tror leder- eller ingeniørrollen er spennende.
Jeg gikk selv automasjon, det er et ganske bredt fagfelt. Når jeg gikk ut av VG3 var det forskjellige bedrifter som prøvde å rekruttere folk til å bli elektrikere, heismontører og kuldeteknikere i tillegg til automatikere. Vet det også er relevant for kranrepratører osv så ville sagt det er ganske trygt mtp å få en jobb.

En ting å tenke på er hva du er mest interessert i å jobbe med, mange firmaer som ansetter automatikere vil kanskje ha en som kan elektro/styreteknikk men som vil mest jobbe med mye mekanisk til daglig. Selv syntes jeg det er kjekkest med styreteknikk/prosess og heller lite mekanisk, da blir bedriftene å jobbe i fort begrenset.
h01
Trådstarter
4 0
Takker for svar.
h01
Trådstarter
4 0
Sitat av SJefen Vis innlegg
Jeg gikk selv automasjon, det er et ganske bredt fagfelt. Når jeg gikk ut av VG3 var det forskjellige bedrifter som prøvde å rekruttere folk til å bli elektrikere, heismontører og kuldeteknikere i tillegg til automatikere. Vet det også er relevant for kranrepratører osv så ville sagt det er ganske trygt mtp å få en jobb.

En ting å tenke på er hva du er mest interessert i å jobbe med, mange firmaer som ansetter automatikere vil kanskje ha en som kan elektro/styreteknikk men som vil mest jobbe med mye mekanisk til daglig. Selv syntes jeg det er kjekkest med styreteknikk/prosess og heller lite mekanisk, da blir bedriftene å jobbe i fort begrenset.
Vis hele sitatet...
Har noen andre spørsmål til deg ang. automasjonslinjen:

1. Vet du hva automatiseringsfaget (vg3) dreier seg om, åpner dette opp flere arbeidsmuligheter?

2. Er det mulig å ta automatiseringsfaget samtidig som påbygg, dvs. gå på både dagsskole og kveldsskole. Jeg er 21 år nå og kunne tenke meg å bli ferdig med vgs. så fort som mulig. Jeg vil ha muligheten til å gå på ingeniørstudier som en plan B hvis jeg ikke får lærlingplass (eller arbeid), eller eventuelt studere senere hvis jeg får lysten på det.
Sitat av h01 Vis innlegg
Har noen andre spørsmål til deg ang. automasjonslinjen:

1. Vet du hva automatiseringsfaget (vg3) dreier seg om, åpner dette opp flere arbeidsmuligheter?

2. Er det mulig å ta automatiseringsfaget samtidig som påbygg, dvs. gå på både dagsskole og kveldsskole. Jeg er 21 år nå og kunne tenke meg å bli ferdig med vgs. så fort som mulig. Jeg vil ha muligheten til å gå på ingeniørstudier som en plan B hvis jeg ikke får lærlingplass (eller arbeid), eller eventuelt studere senere hvis jeg får lysten på det.
Vis hele sitatet...
1. Vanlig linje for Automatisering er både VG2 og VG3, hvertfall det som var vanlig der jeg gikk. Det går mest ut på praktisk arbeid innen elenergi, automasjon og mekaniske fag. I automasjon så lærte vi endel om programmering av PLS til å styre små modeller av f.eks en personheis.

Vår klasse fikk mulighet til å ta en eksamen som ga mulighet til å gå ut i lære som elektriker. I min klasse var det et mindretall som fikk læreplass som automatiker, de fikk heller som elektriker og kuldemontør grunnet det er ganske få fabrikker/firma som ansetter automatikere her(sørlandet). Ang læreplass så undersøk i nærområdet, er du villig til å flytte litt på deg skal det ikke være noe problem.

2. Jeg vet ikke hvordan det er å ta fagene du trenger for studiekompetanse, vanligvis er jo dette et helt eget år som påbygg eller forkurs. Men hvis du fullfører fagbrevet og vil studere videre er elektro y-veien en godt alternativ, jeg er selv akkurat ferdig med bachelor på en Y-veien linje.
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Som automatiker var det veldig vanskelig å få læreplass iår. I min klasse fikk kun 4 av 15, og de som fikk hadde 5 i snitt og 0-1dager fravær. På den andre skolen i fylket fikk 5 av 15
Du kan ta alle fagene som privatist mens du går automasjon, eller bruke 1 ekstra år på påbygg etterpå.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av BrilleSheik Vis innlegg
Du kan ta alle fagene som privatist mens du går automasjon, eller bruke 1 ekstra år på påbygg etterpå.
Vis hele sitatet...
Om ein planlegg å verte ingeniør er det litt viktig å hugse på at du må ha realfaga frå VGS. Du kan ta det som privatist, eller du kan ta forkurs for ingeniørfag. Vanleg påbygg er stortsett ikkje nok.

Det sagt så vil eg anbefale den vegen. Gjekk sjølv elektro GK, VK1 elektronikk, forkurs, og bachelor i automasjon. Greit å ha litt praktiske evner i tillegg til fagkunnskapen. Jobber til dagleg med skipsautomasjon i Siemens.
h01
Trådstarter
4 0
Sitat av SJefen Vis innlegg
1. Vanlig linje for Automatisering er både VG2 og VG3, hvertfall det som var vanlig der jeg gikk. Det går mest ut på praktisk arbeid innen elenergi, automasjon og mekaniske fag. I automasjon så lærte vi endel om programmering av PLS til å styre små modeller av f.eks en personheis.

Vår klasse fikk mulighet til å ta en eksamen som ga mulighet til å gå ut i lære som elektriker. I min klasse var det et mindretall som fikk læreplass som automatiker, de fikk heller som elektriker og kuldemontør grunnet det er ganske få fabrikker/firma som ansetter automatikere her(sørlandet). Ang læreplass så undersøk i nærområdet, er du villig til å flytte litt på deg skal det ikke være noe problem.

2. Jeg vet ikke hvordan det er å ta fagene du trenger for studiekompetanse, vanligvis er jo dette et helt eget år som påbygg eller forkurs. Men hvis du fullfører fagbrevet og vil studere videre er elektro y-veien en godt alternativ, jeg er selv akkurat ferdig med bachelor på en Y-veien linje.
Vis hele sitatet...
https://www.vilbli.no/?Program=V.TP&...-_V.ELAUT2---- Her ser det ut som om du kan ta påbygg etter vg2 automasjon, derfor lurte jeg på om du kan ta både vg3 automasjon og påbygg (for generell studiekompetanse) på én gang (siden det finnes kveldsskoler for påbygg). Er ivrig etter å bli ferdig og synes arbeidsmengden nå på vgs. er veldig liten, kunne tenkt meg mer. Men får vel heller spørre en rådgiver om dette hvis jeg velger å gå denne linjen.

Sitat av BrilleSheik Vis innlegg
Som automatiker var det veldig vanskelig å få læreplass iår. I min klasse fikk kun 4 av 15, og de som fikk hadde 5 i snitt og 0-1dager fravær. På den andre skolen i fylket fikk 5 av 15
Du kan ta alle fagene som privatist mens du går automasjon, eller bruke 1 ekstra år på påbygg etterpå.
Vis hele sitatet...
Virker ganske håpløst overalt egentlig, med mindre det forbedrer seg de neste 2 årene... Er 21 år i tillegg så blir vel ekstra vanskelig å få seg læreplass. Får bare velge en av de linjene med mest sannsynlighet for å få jobb, og være beredt på å studere i stedet hvis det ikke blir noe. Må nok være innstilt på å flytte og, hvis det er mulig å få lærlingplass et annet sted i landet.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Om ein planlegg å verte ingeniør er det litt viktig å hugse på at du må ha realfaga frå VGS. Du kan ta det som privatist, eller du kan ta forkurs for ingeniørfag. Vanleg påbygg er stortsett ikkje nok.

Det sagt så vil eg anbefale den vegen. Gjekk sjølv elektro GK, VK1 elektronikk, forkurs, og bachelor i automasjon. Greit å ha litt praktiske evner i tillegg til fagkunnskapen. Jobber til dagleg med skipsautomasjon i Siemens.
Vis hele sitatet...
Er det matte R1+R2 og Fysikk 1 man trenger av realfagene? Tar vel disse som privatist mens jeg går på vgs regner jeg med. Man kan vel ta matte R1 etter matte 1T-Y (vet ikke om det er noe forskjell på 1T-Y og 1T)?
▼ ... noen uker senere ... ▼
En jeg kjenner gikk teknisk fagskole i Tønsberg. Dette var for å komme seg ut blant olje folka. sjekk ut det.
her er en link som kan veilede deg:

http://studievalg.no/studier/fagskol...-nautisk-linje
Sist endret av baconfreak; 16. oktober 2016 kl. 22:04. Grunn: puttet inn link
Tar du kjøretøy så får du mer muligheter en du tror. Kan jobbe svart og vedlikeholde biler selv. Du sparer mye penger og kan tjene mye penger samtidig. Bilmekaniker fagbrev gir deg også muligheter til å jobbe offshore når markedet tar seg opp igjen. Er også ganske stabilt arbeidsmarked.