Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 6723
Hei alle freaks!!!

Har sett litt rundt på nett angående omregning av vann-temp. til KWH.

Vi har nemlig ei luft/vann varmepumpe stående i hagen. Denne varmer vann, som brukes til oppvarming av huset

Denne varmepumpa har en vanngjennomstrømning på 50L/min, altså 3000 liter i timen.
På maksimal utgangeffekt øker varmepumpa temperaturen på vannet med 18*C

Hvordan regner jeg om hvor mye energi (KWH) som er nødvendig for å varme dette vannet like mye med elektrisk direkte-varming?



Varmepumpa trekker nemlig 8,5KW. Og min far er svært skeptisk til om denne varmepumpa leverer en effekt-faktor på 4 slik som det står merker på pumpa.


Så det stor spørsmålet koker ned til:
Vi vet varmepumpa trekker 8,5KW.
Hvor mye effekt får vi ut?

Jeg har prøvd å regne på det, men kommer alltid frem til at ut effekten nærmer seg 60KW, og det har jeg lite tro på! Da hadde vell vannet kokt umiddelbart? xD

Takker for hjelp fra alle kloke hoder!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
For å varme 3000 liter vatn 18°C treng du 4.1855J/gK*3e6g*18K=226MJ=62kWh. Vatn har høg varmekapasitet, så det skal mykje til for å koke 3000 liter vatn...
vann har en varmekapasitet på rundt 4184J/kelvin/kg.

Altså trenger du 4184 Wattsekund per grad per liter.
en wattime er 3600 wattsekund altså har vi 1,16 wattime/liter/celcius
På en time har vi da 3000 liter * 18 grader*1,16=62640 Watt, som igjen gir 62,6 KW.
Om pumpa trekker 8,5 kw har vi en effektfaktor på 62,6/8,5=7,36.

Med andre ord har din far ingenting å klage på.
At dere trenger all den effekten er jo en annen sak, tilsvarer ca 31(!) vifteovner.

And ninjaed..
Sist endret av aleksstaner; 7. april 2014 kl. 18:52. Grunn: Ninjaed
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av slashdot Vis innlegg
For å varme 3000 liter vatn 18°C treng du 4.1855J/gK*3e6g*18K=226MJ=62kWh. Vatn har høg varmekapasitet, så det skal mykje til for å koke 3000 liter vatn...
Vis hele sitatet...
Jo, men poenget med ei varmepumpe er jo at man benytter utetemperaturen for å varme vannet. Så strømforbruket vil bli mindre enn 62kWh.

Edit: nvm, fikk ikke med meg "[...] like mye med elektrisk direkte-varming?"
Sist endret av BomberMan; 7. april 2014 kl. 19:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hehe, takker!

Fint å vite at ikke jeg var helt på jordet når jeg prøvde meg på ligningene alene :P

Tusen takk for hjelpen! Nå ble far min veldig fornøyd!