Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 821
Jeg skal flytte til en annen leilighet i samme blokk. I følge Nextgentel sine sider ser det ut som at de skal ha 299+699kr for å få dette gjort(siden jeg ikke har fasttelefon). Dette er jo ganske drøyt synes jeg siden det sikkert bare er snakk om å koble om 2 ledninger i en koblingsboks.

Derfor tenkte jeg at jeg kunne fikse det selv. Men da trenger jeg en sak som jeg trur heter parfinner. Den består av en tonegenerator som jeg putte i kontakten min og en detektor som jeg bruker til å finne rett par i koblingsboksen. Jeg tenkte det burde vær mulig å finne dette billig på nett, men har så langt bare funne dyre fluker. Noen som har noen tips?
Ta kontakt med den lokale VGS eller en lokal elektrikker, så vil nok de ha
Fortell meg hvordan du har tenkt å bryte deg inn i sentralen for å koble linjen opp på NextGenTels dslam? Og hvordan har du tenkt å konfigurere porten du bruker? Og ikke minst, hvordan skal du sikre deg at du får beholde porten du bruker, da den vil stå som ledig hos NextGenTel og sannsynligvis bli tildelt noen andre når de legger inn en bestilling.
Sist endret av danielsk; 6. august 2009 kl. 00:42.
i utgangspunktet har du ikke lovlig tilgang til koblingsbokser i telenor sitt nett (dvs det landsdekkende tele nettet)
du må være sertifisert for å gjøre slikt arbeid.
Om dette stemmer i din blokk er en annen sak.

Vist blokken har egen boks som ikke tilhører telenor kan du se i oversikten hvilken leilighet som har hvilket par som går til gamle og nye leilighet og bytte om.
MEN det er sannsynligvis telenor sin.

Det er ikke drøyt. du betaler 699 for å få en montør fra feks relacom ut å gjøre jobben.
Så skal nextgen tel ha sitt i administrasjons gebyr for den administrative jobben....
Sitat av Psych|Com Vis innlegg
Vist blokken har egen boks som ikke tilhører telenor kan du se i oversikten hvilken leilighet som har hvilket par som går til gamle og nye leilighet og bytte om.
Vis hele sitatet...
I de koblingsboksene jeg har vært inne i tidligere har det vært dårlig/ingen merking av trådpar. Derfor tenkte jeg at det ville vær null problem å koble om uten at noen merket det og derfor jeg trenger parfinner.

At det ikke er lov er jeg fullt klar over. Er overhode ikke aktuelt å begynne å rote i sentralene til NGT/Telenor. Dette er bare aktuelt hvis det er så enkelt som jeg har beskrevet.

Prisen er sikkert grei den hvis det er nødvendig, men hvis jeg kan spare 1000kr så gjør jeg det.
Ettersom det du beskriver, så har du tilgang til koblingsboksen i blokka. Det burde være så enkelt som å finne trådparet som går fra den leiligheten du skal flytte til i koblingsboksen, og koble dette på den eksterne linjeføringen du bruker nå. Og koble trådparet fra din nåværende leilighet over på en ledig linjeføring.

På den andre siden, ville ikke de dataene NGT har registert på deg stemme overens med abonnementet. Installasjonsadresse vil jo ikke være i den leiligheten som du opprinnelig hadde, noe som kan skape trøbbel dersom det skulle være en feil på linjen og den blir sendt ut til feilretting hos et telemontørselskap. Det som kan skje er da at montøren får ikke kontakt mot utstyr fra sentral / utsiden av blokken, og tar så kontakt for å gjennomføre feilsøk hjemme hos deg. Han vil da møte opp på feil dør, og ting vil da begynne å skjære seg :-) Dette kan ende med at du blir fakturert hele sulamitten og ikke får linjen opp i den leiligheten du bor i / skal flytte til.

Dette er dersom de oppdager at omkoblingen er gjort på egenhånd, noe som ikke vil være så veldig vanskelig å skjønne.
Det du tenker på er dette

Det er egentlig en smal sak om du har "tilgang" til skapet.
Så lenge du ikke melder flytting til NGT, vil du fremdeles beholde det paret du har i skapet.
Så da gjør du som du tenker, setter tonesenderen i kontakten i den gamle leiligheten, går i skapet å finner ut hvilket par du står på. Husk det, gå så i den nye leiligheten å gjør det samme.
Da setter du inn på det paret fra den nye leiligheten der det gamle stod.
Vips, du har bredbåndet ditt i en annen leilighet men samme paret(samt linje og port) i skapet, og ingen merker forskjell.

Det er absolutt INGEN merking for hvilke kabler som går til hvilken leilighet.
Det har jeg vertfall tilgode å se, det gjelder både gamle og nye bygg!
Det er som regel bare merking i større kontorbygg.

Men dette gjelder BARE viss du ikke melder flytting av bredbåndet ditt til NGT.
Noe som sikkert er like greit om du har litt peiling.

Edit:
atom tar litt feil, for om det skulle bli feil på linjen, har han samme linjeføringen som før. Han har bare byttet om på hvor linjen går internt i bygget, noe som ikke har noenting å si.
Jeg er telemontør, og om det står at kunden bor i nr 5 i 4 etg, så driter jeg i om han bor 5 etg.

NGT har ikke linjeføring etter siste skapet (endefordeler) altså skapet i blokken
Sist endret av ZyPreXa; 6. august 2009 kl. 19:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.