Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 22294
Hei!
Jeg kom i uhell og greide å få en hvit sprayboks til å søle over verandaen.
Hvilke midler burde jeg bruke for å fjerne fra plastmøbler og tregulv?
Om det har tørket, er muligens graffitifjerner noe som kan virke, men det vil antagelig lage skjolder på plastmøblene.
På tregulvet er sjansen stor for at det har trekt seg inn i treverket, og da blir det veldig vanskelig å få det helt vekk, forsøk med grafittifjerner der også, men er du riktig uheldig, vil du bare gni det utover, så mulig malingsfjerner er et bedre alternativ.
Om du er så heldig at det ikke har tørket, kan du forsøke med whitespirit eller vann, avhengig av type maling, men tror det skal stå på boksen hva du kan gjøre rent verktøy eller tynne ut med.
Sist endret av Veggen; 28. mai 2019 kl. 20:42.
Tynner og aceton er meget potente løsemidler, ville kanskje prøvd et å fukte en klut i en av delene og prøvd et lite område, helst som ikke synes. Omså du må være litt «uheldig» igjen. Om det virker må du muligens beise altanen på nytt da både tynner og aceton vil bite på impregneringen også. Stålbørste evt ull kanskje funker til en viss grad..
Om ingenting over fungerer, fungerer alltid bremserens.
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Tynner og aceton er meget potente løsemidler, ville kanskje prøvd et å fukte en klut i en av delene og prøvd et lite område, helst som ikke synes. Omså du må være litt «uheldig» igjen. Om det virker må du muligens beise altanen på nytt da både tynner og aceton vil bite på impregneringen også. Stålbørste evt ull kanskje funker til en viss grad..
Vis hele sitatet...
Aceton kan muligens fungere, men det tror jeg vil skade plasten i form av å etterlate en veldig matt overflate som skitt lett vil feste på. Så dersom TS forsøker med aceton på plastmøblene, bør h*n helt klart gjøre som du foreslår, og teste på et lite område som ikke synes.
Tynner tror jeg ikke vil fungere dersom malingen har herdet/tørket, men hvis TS har Tynner stående, skader det sikkert ikke å prøve.
Sist endret av Veggen; 28. mai 2019 kl. 22:30.
Takk for alle svar!