Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4846
Jeg har en sikring som ryker med ujevne mellomrom, typisk når jeg er på ferie. Det har skjedd 3 ganger på det året jeg har bodd her og da flipper alle 3 bryterne på kursen ned. På kursen er kjøleskapet, ventilator over komfyr og en lampe under et kjøkkenskap. Jeg mistenker at det er noe galt med kjøleskapet mitt ettersom de andre 2 ikke bruker strøm når jeg er på ferie. Derfor vurderer jeg å bytte det ut, men om det er noe annet som kan være kilde til problemet så er det mye bortkastede penger.
Det er kanskje en jordfeil ?
Er det noe man kan teste for, eller ville sikringen slått ut hele tiden om det var en jordfeil?
Kan jeg sjekke selv etter jordfeil på kjøleskapet med et multimeter?
Om jeg får en elektriker til å sjekke etter jordfeil vil han da kunne påvise at noe er galt med kjøleskapet eller ventilatoren, eller er han avhengig av at den situasjonen som slår ut sikringen oppstår?
Ta ut kjøleskapskontakta, bruk et multimeter og mål motstanden mellom jord i kontakta og begge polene (en av polene om gangen. Viktig altså på den utdratte kontakta til kjøleskapet). Motstanden skal der være "uendelig".
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Har du jordfeilsautomater?
Elektriker vil mest sansynlig kunne fortelle deg hvilet apparat det er feil med. Gjør som aluminiumfluorid sier å mål kjøleskapet om du mistener at det er feil på det. Hvilken type automater har du i skapet?
exuz's Avatar
Trådstarter
Jeg målte med multimeteret på de innstillingene jeg har ringet inn i gult, men fikk ikke noe utslag på hverken kjøleskap eller ventilator. Jeg tolker det til at enten så er alt ok, eller så er multimeteret mitt også ødelagt. Det er mer enn 10år gammelt og den settingen som piper om jeg legger pinnene mot hverandre piper ikke jevnt. Så jeg holder en knapp på ødelagt multimeter.
https://imgur.com/a/Zj047OI

Jeg tror jeg har jordfeilbrytere. F4 er kursen som ryker.
https://imgur.com/a/j7DVaH6
Sist endret av exuz; 4. april 2019 kl. 23:27. Grunn: bildene ble ikke med
Mål spenningen mellom fasene og jord, du skal ha ca. 137 volt mellom fase og jord. Måler du 230v mellom fase og jord finnes det en jordfeil på trafokretsen, det kan være hos naboen, det kan være hos deg.
Måler du 230 mellom fase og jord kan du prøve å koble fra forskjellige apparat du mistenker, forsvinner jordfeilen(altså at du plutselig måler 137v mellom fase-jord) så vet du hvilket apparat som har feilen.
Du kan måle fase-jord på hvilken som helst stikkontakt/sikringsskap i huset, du trenger ikke å måle på den aktuelle kursen du har problemer med.
Sist endret av MrPapa; 4. april 2019 kl. 23:40.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MrPapa Vis innlegg
Mål spenningen mellom fasene og jord, du skal ha ca. 137 volt mellom fase og jord. Måler du 230v mellom fase og jord finnes det en jordfeil på trafokretsen, det kan være hos naboen, det kan være hos deg.
Vis hele sitatet...
Det kjem an på nettsystem som er i bruk i området. Det du skriv er kun gyldig for IT-nett.

I TN-S vil du alltid måle 230V mellom fase og jord, og 0V mellom N og jord. I TN-nett vil feilstraumer kunne verte store, ettersom du ikkje har jordimpedanse, og difor vil typisk vern trippe som følge av jordfeil. TN-nett kan heller ikkje vere i drift med ein jordfeil, slik IT-nett kan.
Sist endret av vidarlo; 4. april 2019 kl. 23:46.
Edit: så nettopp bildene dine, du har 400v inntak, du kan ikke ha jordfeil i den forstand, har du et TN-C-S anlegg. En "jordfeil" er i realiteten en direkte kortslutning.
Du kan se bort i fra det jeg har skrevet over.
exuz's Avatar
Trådstarter
ok. Jeg fikk ikke pinnene inn i stikkontakten, men med en c13 kabel fikk jeg målt 243v mellom leder og jord (med mulitmeteret på 600v). Og som ventet i følge siste to innlegg, ingen endring når jeg kobler ut kjøleskap og ventilator.
Sist endret av exuz; 4. april 2019 kl. 23:58.
Ser du har Chint jordfeilautomater. Det begynner å bli en del år siden (7-8 år anslagsvis), men jeg har vært borte i at disse jordfeilautomatene løser ut lenge før 30 mA lekkasjestrøm, vi målte flere til å løse ut under 15 mA lekkasjestrøm.

En elektriker (med sluttkontrollapparat) kan teste dette på noen få minutter.