Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3526
Jeg var i går i en bilulykke. Det gikk bra, bortsett fra smerter i hode og nakke. Hadde passasjer som også fikk noe smerter.
Det som skjedde var at jeg kom inn i en rundkjøring midt i rushen. Plutselig bråbremset bien foran, og jeg rakk ikke å reagere før bilen min kjørte i den foran. Dette var under rushen, og farta var max 30km/t.

Jeg la merke til sjåføren foran og så at hun var opptatt med andre ting, la seg feil ut og hun hadde en telefon i hånda. Min bil fikk store skader og måtte hentes av falken.

Da vi skulle skrive skademellding nektet hun på at hun hadde hatt telefon i hånda og sa hun måtte stoppe for bilen foran henne som bremset pga en fotgjenger.

Senere på kvelden fikk jeg melding om jeg var med på at det var fin feil at ulykken skjedde. Jeg skrev at jeg ikke var det, men at jeg skulle nok holdt større avttand til henne når hun kjørte så uforsvarlig. Likevel så jeg at hun satt med telefonen.

Hun skrev da tilbake at hun hadde datt opp telefonen etter kræsjet og tatt bilder. Jeg stusser enda på hvorfor hun da plutselig hadde telefonen så lett tilgjengeleig som hun sier hun hadde, og at det lå i en sekk. I tillegg spratt hun ut rett etter påkjøringa.

Det var det siste jeg tenkte på, å ta frem telefonen. Var helt i sjokk, og tenkte ikke ta bilder før i hadde kommet oss ut av veibanen. Har heller ikke noen bevis på dette, utenom passasjeren min som så det samme som jeg. Men som da er partisk i en slik sak.

Jeg hadde selvfølgelig bare delskasko. Og venter nå på verkstedstakst. Irriterer meg veldig over de som bare kan bråbremse uprovosert og slippe unna med dette.

Vet det er mye min feil at jeg skulle hatt bedre avstand, samtidig skal det være flyt i trafikken, og sjåfører skal kunne lese trafikken i god avstand slik at slike hendelser ikke kan oppstå.

Er det vits å kjempe i en slik sak? Sjåføren bak er jo den som får skylden i de fleste tilfeller.
Du kjørte på bakfra = ditt ansvar.
Det er nok din skyld uavhengig av hvordan sjåføren foran oppførte seg. Du kjørte inn i henne, ikke omvendt.

Jeg tror ikke det er noen hensikt å prøve å kjøre en sak her. Selv om sjåføren foran også gjorde noe galt ved å se på telefon eller ikke følge med, så forandrer det ikke at det var du som kjørte inn i henne.

Som du selv sier, dersom du oppfattet uaktsom kjøring burde du holdt bedre avstand.

Det er en sur lærepenge.
Har selv kjørt inn i en bil bakfra fordi damemennesket som kjørte pumpet inn bremsen i det hun skulle kjøre ut på en vei. (Det var klar bane, men hun trodde det var stopp skilt der....)
I utgangspunktet tror jeg dette er så enkelt som at dette alltid vil bli din feil, med mindre du kan bevise at fører i bilen foran bråbremset av såkalte "ikke-trafikale årsaker", dvs. at hun feks. bråbremset på pur faenskap fordi hun følte du lå for nære henne eller lignende. Så er det jo dette med at hvis hun var uoppmerksom pga at hun fiklet med telefonen så var nok det årsaken til at hun stoppet mye bråere enn hun hadde trengt å gjøre, men det forandrer ikke det faktum at du uansett skal være i stand til å stoppe uten å treffe henne. Dette kunne jo skjedd uansett, om hun feks. hadde måttet bråbremse pga en katt eller en unge som brått sprang ut i veien foran henne.

Er enig i at man må forsøke å hjelpe til med å holde "flyt i trafikken", men det betyr ikke at man skal ligge parkert på støtfangeren til bilen foran i 30 km/t. 30km/t er fortsatt over 8 meter per sekund, skal ikke mye uoppmerksomhet til før det smeller om du ligger for nære.
Jaja, jeg får bite i det sure eplet denne gangen. Den rundkjøringa det er snakk om er veldig liten, Så klarte uheldigvis ikke unngå sammenstøtet. Merker jeg irriterer meg grenseløst over de som sitte med mobilen i trafikken. Håper karma biter de i ræva en dag. Min venstre front ble smadret og hennes høyre bak ble også skadet, men lang fra så mye som min..
+1 på ditt ønske om karma. Tasting i trafikken er så jævlig farlig.
Vel - bilister som ikke klarer å holde avstand irriterer meg i trafikken.

At rundkjøringen er liten er ikke akkurat så veldig formildende?
1001...1002...1003
Veldig enkelt: Hold avstand!!! Og tenk at alle andre er idioter. (Sitat fra min kjøreskole-lærer).
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Veldig enkelt: Hold avstand!!! Og tenk at alle andre er idioter. (Sitat fra min kjøreskole-lærer).
Vis hele sitatet...
Det var nøyaktig det samme min kjøre lærer så.

Som alle over du skulle hatt mer avstand.
Mange har tlf liggende mellom beina eller lett tilgjengelig når de kjører, kom du bakfra er det umulig for deg å si noe om hun brukte tlf under kjøring eller ikke, og det hadde isåfall uansett bare blitt ord mot ord. Hun står sterkere som måtte bremse pga fotgjenger og nettopp pga situasjoner som det SKAL man ha god avstand til bilen foran seg. Skjønner ikke helt åssen du kan tenke du har noen "sak" her (da skulle det isåfall vært uavhengige vitner som sa det ikke var noen fotgjenger og at hennes bil rygga på deg) men skjønner det er irriterende og at det fort kan bli hektisk og mye å være oppmerksom på i en rundkjøring midt i rushen, men det er ikke andres feil at du ikke var oppmerksom og forsvarlig nok... Godt ingen av dere fikk større personskader i det minste
Sist endret av celtseus; 3. april 2019 kl. 12:49.
Jeg synes folk som taster i trafikken burde tvinges til å svelge sin egen telefon. Men ja, du skal kunne stoppe uansett hvorfor og hvordan bilen foran stopper. Ingen sak.

Gå til legen med nakkesmertene med en gang, hvis du ikke har gjort det! Veldig viktig å få dokumentert det hvis det blir langvarig. God bedring og kjør forsiktig.
Det har heldigvis dukket opp vitner. To av de sa de så henne med telefonen rett etter krasjet, og en sa hun så henne med mobilen før det smalt. Ingen så noen fotgjenger. Så kanskje har jeg en sak likevel.. Hun holdt mobilen foran seg, så var ikke så vanskleig å se det akkurat. Kjørte heldigvis ikke så fort, men ja, jeg skulle nok holdt mere avstand. Vanskelig i morrarushet, men men...Kan heller ikke huske at hun brukte bliklys for den saks skyld.
Jeg har ikke for vane å ligge opp i ræva på de foran meg heller. Har stor respekt for trafikken, men har ofte opplevd de som sitter i mobilen og nesten forårsaket ulykker.
Beklager, men det at hun holdt på meg en mobiltelefon fritar deg ikke siden du kjørte på bakfra. Men det kan være formildene. I beste fall kan du kanskje få delt skyld, Med mindre vitnene vitner på at hun bråbremset eller noe slikt. Og selv da skal du ha tilstrekkelig avstand til å stoppe uten å kjøre inn i bilen foran. Sorry. Håper du har et bra forsikringsselskap.
Sitat av dggr Vis innlegg
Du kjørte på bakfra = ditt ansvar.
Vis hele sitatet...
dette er ikke alltid riktig, har selv meiet i en bil i 60km/t bakfra og så videre rett inn i et tre(prøvde og svinge unna), dette var han jeg kjøre in bakfra sin feil, men var pga vikeplikt, mangel på blinklys osv... men i de fleste tilfeller er det påskjører sitt eget ansvar.

Men man skal alltid holde en god avstand, dette er noe jeg skulle ønske politet holdt strengere.
Sist endret av First-Price; 4. april 2019 kl. 12:07.
Det er i hvertfall et vitne som har tatt kontakt og så alt som skjedde, mobilbruk og bråbrems. Så da håper jeg i hvertfall det blir delt ansvar om ikke annet. Er klar over avstanden. En annen ting er at jeg hadde akkurat hatt bilen på EU og byttet airbag i tillegg, men den slo seg da altså ikke ut. Bilen må nå kondemneres.
Jeg er glad for at det gikk såpass bra med deg og passasjeren din.

Det at føreren av bilen du kjørte på var uoppmerksom eller ikke var aktsom fritar deg ikke for ansvaret med å holde tilstrekkelig avstand. Noe du ikke har gjort, siden du ikke klarte å stoppe. At en bil fremfor deg i rushtrafikk må bråbremse bør ikke komme som en overraskelse, og du bør være i stand til å stoppe.

De tingene du nå tar opp kan jeg ikke se at skal være så veldig formildende for din del. Dersom det er som du sier, at bilen du kjørte i bråbremset fordi bilen fremfor der igjen stoppet for en fotgjenger, så har det svært lite å si for din del dersom denne fotgjengeren ikke eksisterte. I tillegg hjelper det nok svært lite å argumentere for at føreren satt med telefonen sin og var uoppmerksom. Åpenbart virker det som om fører var oppmerksom nok til å stoppe nå bilen fremfor seg bremset - selv om det var en bråbrems. Du derimot klarte jo ikke det.

Det som evnt kunne vært formildende som har vært nevnt tidligere er dersom bilen du kjører inn i "fremprovoserer" kollisjonen. For eks ved å provosere frem kort avstand og så bråbremse.
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av StellaWild Vis innlegg
En annen ting er at jeg hadde akkurat hatt bilen på EU og byttet airbag i tillegg, men den slo seg da altså ikke ut.
Vis hele sitatet...
Airbag skal ikke slå ut hvis du kolliderer i lav hastighet. I dette tilfellet så kjørte du i mindre enn 30 km/t, og da er det absolutt siste du trenger å få en airbag i 300 kilometer i timen rett i fleisen.
Sist endret av Moff; 4. april 2019 kl. 19:15.
Jeg er kalt over mitt ansvar. Poenget var at det ikke var noen biler foran henne, heller ingen fotgjenger. Tar virkelig lærdom av dette om jeg tør sette meg i en bil igjen..

Er vel bra airbagen ikke slo ut. Noen som vet hvor stor hastigheten må være før den slår ut?
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Jeg er kalt over mitt ansvar. Poenget var at det ikke var noen biler foran henne, heller ingen fotgjenger. Tar virkelig lærdom av dette om jeg tør sette meg i en bil igjen..

Er vel bra airbagen ikke slo ut. Noen som vet hvor stor hastigheten må være før den slår ut?
Vis hele sitatet...
Airbaggen slår ikke ut på en/over spesifikk hastighet, men fungerer slik at hvis hastigheten blir dramatisk redusert så utløses den. Normalt blir putene utløst ved kollisjoner som tilsvarer momentant hastighetsreduksjon på ca 25 km/t.

Kilde: https://illvit.no/transport/biler/hv...kollisjonspute
Sist endret av bottknott; 9. april 2019 kl. 00:42. Grunn: Tillegg av kilde
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Noen som vet hvor stor hastigheten må være før den slår ut?
Vis hele sitatet...
Det varierer mellom ulike biler, i tillegg så er det forskjell fra ulykke til ulykke. For eksempel så skal ikke airbag i rattet slå ut hvis du blir påkjørt fra siden eller bakfra, den skal kun gå av hvis din bil kolliderer foran. De fleste moderne biler har også side-airbager som skal beskytte mot påkjørsel fra siden. Nøyaktig hvor mange grader som skal til før bilen vurderer det som en sidekollisjon versus en frontkollisjon vil også variere.

Hastighet er også en vanskelig å si noe konkret om, fordi bilen din gjør en vurdering ut i fra kreftene som er involvert, ikke hvor fort du kjører. Hvis du for eksempel tupper inni bakenden på en bil når du kjører i 110 km/t, så trenger ikke det være så ille hvis bilen du er borti kjører i 109 km/t. Størrelsen på kjøretøyet du kolliderer med er også viktig; det oppleves mye verre om du kolliderer i en buss kontra en moped. På helt generelt grunnlag, hvis du kolliderer i en stillestående bil av lik størrelse og vekt som din egen, så skal airbag aktiveres et sted mellom 16 og 45 km/t, i følge NHTSA.

Noen moderne biler har enda mer avanserte systemer som kan deaktivere airbag hvis ingen sitter i setet, eller bilen oppfatter at det er et barn som sitter der. Noen biler kan også deaktivere airbag hvis den oppfatter at passasjeren sitter for langt frem i bilen. Det er derfor det er viktig at barn under 13 år og særlig barn i barnesete ikke plasseres foran. Voksne skal også sitte så langt bak i setet som mulig; hvis man lener seg fremover mens man kjører, så kan man få hodeskader hvis airbag slår ut. (PS: Du skal selvsagt ikke flytte setet lengre bak i bilen, nå snakker vi om sjåfører som sitter i setet og lener seg frem over rattet.)

Airbag er brutale greier. De er ikke designet for å ufarliggjøre bilulykker, men i stor fart så er de likevel vesentlig bedre enn å kun bli stoppet av setebeltet.