Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 7882
Har nynorsk eksamen i neste uke og lurer på om det fins noen oversettelsesprogram som ikke krever internett? Tar ellers imot all form for øve tips og "triks"😈
Du kan bruke nyno. Det fungerer sånn høvelig, men pass deg for tags de legger igjen. Mange år siden jeg så på det, men i sin tid etterlot det seg tags om ting som ikke ble oversatt, så om man ikke er pertentlig med å fjerne disse blir du tatt for juks.
Relativt stor sjanse for å bli tatt. Jeg sitter eksamensvakt på norskeksamen i år og da er det 15 elever i klasserommet og alltid to lærere i rommet. Vi har ikke lov til å jobbe med noe annet når vi sitter vakt, og vi er temmelig obs på nyno og andre oversettelsesprogram. Å bli tatt i juks er en lite hyggelig opplevelse...
Et godt tips: Ikke juks. Det kommer uansett til å komme tilbake for bite deg hardt i ræva, en eller annen gang.
Nynorskordboka fungerer uten internett..
Apertium simpleton funker perfekt, kan oversette hele tekster og er offline. Skal selv opp i nynorsk eksamen og lekte litt med tanken å jukse selv, men ble advart mot det av flere personer. Husk eksamensvaktene følger godt med!
Trådstarter
22 7
Jeg kommer ikke til å legge hele nynorskeksamen på juks, trenger bare litt hjelp med noen av ordene �� Skal øve som en motherfucker men trenger litt drahjelp for å komme opp på 4ern ��
Gjør research når du får forberedelsesheftet. Sett deg godt inn i temaet. Vær da nøye med kildene dine. Ikke kom drassende med en random blog...
Les oppgaven NØYE (Dette er så jævlig viktig!)
Skriv disposisjon (Dette er det ALT for mange som dropper...)
Sjekk disposisjonen opp mot oppgaven. Viktig å svare på oppgaven!

Lær deg følgende:
Substantivbøying
Verbbøying
Adjekttivbøying

Bruk ordnett. Sjekk hvilken ordklasse ordet tilhører. Søk opp verb i infinitiv.
Bruk bokmål for det det er verdt. Se hvilken tid verbet bøyes i bokmål og pass på å få riktig også på nynorsk.
Prin ut og gå over papirutgaven.
Bruk fagboka i norsk og vær jævlig nøye på å følge ulike krav til den sjangeren du skriver.
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I mitt fylke kan vi bruke denne ordboka på eksamen. Den er jævlig kjekk, du kan få opp bøyinger for alt av substantiv, verb og adjektiv!
Usikker på om dette er ungdomsskole, eller videregående eksamen det er snakk om. Men på videregående skolen her jeg jobber er vi veldig obs på programmer som oversetter tekst. Men alle hjelpemidler som ordbøker og andre regelbøker er lov å bruke. Hør med læreren eller ledelsen på skolen hvilke nettsider som er tilgjengelig. Som nevnt over, så fungerer ordboken til UIB under eksamen på VGS i HFK vertfall. Andre ordbøker som er lov å benytte er feks Ordnett Pluss.