Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 5938
Stemmer det at enhver form for kniv med en fjær eller bøyelig metalldel regnes som en ulovlig springkniv av den norske rett?

Er feks denne kniven som selges på XXL i norge ulovlig?

Sjekket rundt på nettet og den er helt tydelig av typen som har en fjær som holder bladet på plass når den er lukket, og når man åpner den manuelt til ~80% spretter den den siste biten selv.
Jeg er ikke ekspert, jeg bare synser.
Jeg tror at poenget med forbudet er at det ikke skal være sååå lett å åpne kniven for så å stikke ned noen. Man må gjøre en jobb før kniven er klar til bruk.
Er vel det at ingen springkniv har noen normal nytteverdi. Man har ikke springkniver på kjøkkenet for å spare plass, f.eks. Heller noe folk synes er "kult" å ha med seg osv.
En springkniv (også kalt sprettkniv) er en kniv som har fjærbelastet blad i lukket tilstand, som åpner seg helt ved å klemme inn en knapp som frigjør fjærkraften.

Den du linker til er ikke en sprett-/springkniv. De fleste lommekniver "spretter" den aller siste biten.
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Spør fordi sist jeg bestilte en slik kniv (som spretter siste biten, ikke full spring) fra nettet kom den ikke fram. Sa det til selger og han sendte en til, den kom heller ikke fram. Da får jeg vel bare prøve igjen (ikke fra samme sted).
Sist endret av fustercluck; 22. november 2015 kl. 13:19.
Jeg sjekket lovverket nøye da jeg lurte på dette for noen år siden. Iflg. ordboka er en springkniv en fjærbelastet kniv med knapp. Sånn sett er man innenfor.

Men retten har det med å tolke ting på sine måter. F.eks. vil en tveegget dolk/dykkerkniv e.l. være fullt lovlig for en knivsamler eller en annen streit person, men en torpedo med voldelig historie vil kunne dømmes for å ha en stilett, som iflg. ordboken er en kort stikkdolk, gjerne med tre sider (altså ikke en kniv i den forstand).

Vil tro en spesielt nidkjær dommer vil kunne anse en fjærassistert kniv som springkniv. Vi bor jo i Gnore.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Spør fordi sist jeg bestilte en slik kniv (som spretter siste biten, ikke full spring) fra nettet kom den ikke fram. Sa det til selger og han sendte en til, den kom heller ikke fram. Da får jeg vel bare prøve igjen (ikke fra samme sted).
Vis hele sitatet...
Hvis jeg forstår deg rett, at fjæra er med på å få ut knivbladet, så er nok denne forbudt. Og hvis politiet finner denne hjemme hos deg, kan du bli anmeldt for brudd på våpenloven.
Ok, fjærassisterte kniver er lovlig i Norge, men det er kun lovlig å ha kniv generelt hjemme hos seg selv, det er nok veldig sjeldent at onkel blå tar fra deg kniven mens du er hjemme. Derimot så står du med forhuden i glidelåsen blir du tatt offentlig med kniv, da er det bare større straff for å gå med springkniv i forhold til vanlig kniv, er ikke lovlig noen av delene, med mindre du har den med til aktverdig formål for eksempel til jobb.

Så lovlig er den ja, men du kan ikke gå med den offentlig. Jeg har bestilt fjærassistert kniv på nett og fått det gjennom tollen, så skal være fullt mulig, selv om loven er litt upresis akkurat på det feltet.
Sist endret av Ekvivokk; 22. november 2015 kl. 15:35.
Uhm.. Nesten alle fjærassisterte kniver ligner på vanlige foldekniver, så tror ikke tollen har så stor fokus på det. Dessuten er det snakk om kniver som i utgangspunktet åpnes med én hånd, de beste av dem like fort som en springkniv.

Hadde jeg blitt bustet med en slik (på lovlig sted), hadde jeg nok tatt saken til retten.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Ok, fjærassisterte kniver er lovlig i Norge, men det er kun lovlig å ha kniv generelt hjemme hos seg selv, det er nok veldig sjeldent at onkel blå tar fra deg kniven mens du er hjemme. Derimot så står du med forhuden i glidelåsen blir du tatt offentlig med kniv, da er det bare større straff for å gå med springkniv i forhold til vanlig kniv, er ikke lovlig noen av delene, med mindre du har den med til aktverdig formål for eksempel til jobb.

Så lovlig er den ja, men du kan ikke gå med den offentlig. Jeg har bestilt fjærassistert kniv på nett og fått det gjennom tollen, så skal være fullt mulig, selv om loven er litt upresis akkurat på det feltet.
Vis hele sitatet...
Våpenloven:

Annen del. Erverv av våpen, våpendeler og ammunisjon

Kapittel 2. Forbudte våpen og ammunisjon

Sitat av §9:
Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.
Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret.
Det er forbudt å erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve, eie og inneha armbrøst når vedkommende oppfyller kravene nevnt i § 10. Dette ledd gjelder ikke armbrøst ervervet før 1. januar 1993.
Politimesteren kan dispensere fra forbudet i første ledd dersom særlige grunner foreligger.
Vis hele sitatet...
Står ikke dette ganske svart på hvitt?
Sist endret av aluminiumfluorid; 22. november 2015 kl. 15:47.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Våpenloven:

Annen del. Erverv av våpen, våpendeler og ammunisjon

Kapittel 2. Forbudte våpen og ammunisjon


Står ikke dette ganske svart på hvitt?
Vis hele sitatet...
Men hva defineres som en springkniv?
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Våpenloven:

Annen del. Erverv av våpen, våpendeler og ammunisjon

Kapittel 2. Forbudte våpen og ammunisjon


Står ikke dette ganske svart på hvitt?
Vis hele sitatet...
Det er vel selve definisjonen han er i tvil om.
Ikke så rart i grunn, for det er mye som kan vris på i forhold til våpenloven.
Har sett knokjern (slosshansker) som går under "beltespenne", stilett kniver passere som "brevåpner", kali sticks (karatepinner) til angivelig bruk i blomsterbedd osv, osv.

Til referanse; ingenting på denne siden har blitt stoppa i tollen for flere jeg veit om som har bestilt ymse greier.
http://www.security-wizard.net
Sist endret av Neptunia; 22. november 2015 kl. 16:54.
Ordboka sier: "spring|kniv m1 kniv med blad som spretter ut når en trykker på en knapp"
Sist endret av zeuber; 23. november 2015 kl. 21:15. Grunn: bold
Dette har vært diskutert før, og da fant jeg blant annet denne:
Fra en dom i Inntrøndelag tingrett i 2012 defineres springkniv som: kniver hvor bladet er skjult inne i grepet, hvorpå knivbladet spretter ut i stor hastighet, enten sideveis hengslet som en foldekniv eller direkte ut av enden på grepet, ved å trykke eller skyve på en knapp

Hva som står i ordboka er mindre relevant, selv om retten i blandt kan støtte seg på denne i sin tolkning av lovteksten.

Jeg har ikke funnet ut om det er gjort justeringer av tolkningen i andre dommer, men hvis vi antar at denne definisjonen fortsatt gjelder er det noen detaljer man kan merke seg:
Forbudet gjelder kniver hvor bladet kommer ut i "stor fart" når man trykker på en knapp. Dette tilsier at forbudet gjelder kniver som åpnes helt automatisk, mens kniver med en fjær som gjør den enklere å åpne kan være lovlige. Må man benytte begge hender for å låse bladet kan den også være lovlig.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Fikk aldri kniven.
Bestilte også en annen dings fra Kina samme dag som jeg bestilte kniven, den kom fram. Sporingsinformasjonen sier kniven ankom Norge ca samtidig som den andre dingsen. Ringte posten og damen i andre enden sjekket "Tollregisteret" (eller hva hun kalte det, der skulle det hvertfall stå oppført om ulovlig gjenstander adressert til meg var beslaglagt såvidt jeg forstod), men det var ingenting i mitt navn. Synes det er litt rart.

Noen som har opplevd lignende?
Noen andre måter å kjøpe en liten, billig foldekniv på?
Sist endret av fustercluck; 13. januar 2016 kl. 10:11.
in1ear-outURmother
24 6
Mangler du en hånd, arm eller flere fingre, vil jeg tro du har en meget god grunn til å eie en springkniv.

En annen god unnskyldning kan være at du bruker den til fiske. Det er vanskelig å kappe et snøre uten å måte slippe (og dermed risikere å miste) stanga om du ikke har en kniv du kan åpne med én hånd.
Sist endret av Iscariot; 13. januar 2016 kl. 15:33.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Iscariot Vis innlegg
Mangler du en hånd, arm eller flere fingre, vil jeg tro du har en meget god grunn til å eie en springkniv.

En annen god unnskyldning kan være at du bruker den til fiske. Det er vanskelig å kappe et snøre uten å måte slippe (og dermed risikere å miste) stanga om du ikke har en kniv du kan åpne med én hånd.
Vis hele sitatet...
På kva måte vil ikkje ein slirekniv vere eit fullgodt alternativ i begge tilfeller?
in1ear-outURmother
24 6
En slirekniv ville gjort samme nytten den.

Det jeg foreslo var alternativer forklaringer på hvordan en springkniv kan ha "aktverdig formål" slik loven krever.