Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2231
Hei!
Lurer på om noen har gode forslag på 3D tegnings programmer for en nybegynner til å bruke til å lage modeller/prototyper? Kanskje som det finnes guider til osv.

Gjerne del egne erfaringer og anbefalinger
Blender skal funke fint for både nybegynnere og erfarne. Er ikke veldig dreven på 3D programmer selv, men vet at det er av de populære gratisprogrammene. Du har også mulighet til å modellere utifra maler som passer behovene dine. Det finnes et stort spekter av nedlastbare maler, eller "templates". Guider og YouTube tutorials finnes det også nok av. Lykke til!
Sketchup er en klassiker, men begrenset og egner seg ikke for mer seriøse ting. Ellers er 3d lite nybegynnervennlig på grunn av at 3d i seg selv er utrolig komplisert når det kommer til ti ting som polygoner, materialer og rendering.

Det beste gratis programmet er Blender, utrolig mye tutorials og forumer for det.
Det er også noe som heter Sculptris som egner seg for myke overflater som karakterer.

Selv bruker jeg Maya, mens 3DS Max er bedre for ren modellering. Begge koster en del ettersom det er noe proffene bruker ofte heller enn vanlige hjemmebrukere.
Om du er vgs elev eller student kan du sannsynligvis få et 3 års lisens gratis til studiebruk.

Lykke til med modelleringen!
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Jeg har testet det meste av relevante 3D-programmer på markedet, og det ene programmet som skiller seg ut som spesielt velegnet for «de som bare vil sette i gang» er Cinema 4D. Det har et usedvanlig intuitivt brukergrensesnitt, og er go-to-programmet for motion graphics-artister. Faktisk er det så populært at Adobe har impementert førsteparts integrasjon med Adobe After Effects. Om du ser etter gode tutorials er Greyscale Gorilla nettstedet å ferdes.

Du vil antakelig høre at 3D Stuido Max og Maya er gode alternativer med ubegrensede muligheter, og det er helt sant. Dessverre har disse programmene en mye høyere kneik du må klatre over før du kan få tilsvarende mye ut av de. I tillegg er den kneiken neppe verdt det, da fordelene disse programmene byr på neppe er relevante for deg.

Nå kan det hende du tenker at du like gjerne kan slenge deg rett på 3D S. Max eller Maya fordi du like gjerne kan starte med de mest funksjonsrike programmene slik at du får et slangs faglig forsprang, men om du heller starter med Cinema 4D, så kan jeg love deg at du er på god vei over den kneiken når du eventuelt bestemmer deg for å progressere til noe så unødvendig komplisert som 3D S. Max, da de grunnleggende prinsippene er de samme.

Her er litt nyttig input som går på tvers av alle alternativene. Lær deg boks-modellering, teksturering og multi-pass-rendering. Om du lærer deg dette i ett av disse programmene, så er du bare en time med tutorials unna å kunne de samme tingene i de øvrige programmene.

For å si noe generelt om disse tre alternativene: 3D Studio Max er programmet for de som driver med spillutvikling og karakter-rigging. Maya er programmet for de som jobber med avansert 3D-film. Cinema 4D er programmet for de som driver med visualisering og motion graphics.

Du kan bruke alle disse programmene til alle disse tingene, med brukergrensesnittene er designet for ulike bruksområder.

Bare spør om du lurer på noe.
Har du tålmodighet så tror jeg ikke det betyr så mye hva du velger og begynne med, jeg ville sett litt på youtube for å danne deg ett lett inntrykk av hva som virker greiest. Eller bare prøve programmene og se hva du liker best.
Det som er fint med maya og 3dsm er at det er ekstremt mange tutorials osv, jeg vet ikke hvordan det er med cinema 4d. Det er vell mindre populært enn førstnevnte?
Selv har jeg holdt på mest med 3dsm, når jeg holdt på med det. Har ikke prøvd cinema 4d.
Er også ett program som heter hudini eller noe sånt som noen skryter av.
Sist endret av sneipen; 18. april 2015 kl. 12:50.
Spørsmålet er om du skal ha noe som ser fint ut på skjermen (til f.eks. reklame), eller om du skal finne mekaniske løsninger for prototyper.
Føler at de fleste gir tips til det første.

Til sistnevnte så vil jeg anbefale FreeCAD. Om du ønsker noe veldig enkelt så kan du prøve SketchUp, men jeg er usikker på om det er like fritt til slike ting.
Om penger ikke er noe hinder, så kan du bruke SolidWorks, Inventor eller Siemens NX, som alle er meget kraftige verktøy. Men kan du ett av dem, så går det greit å bytte (prinsippene er ganske like).
Trådstarter
4 0
Takker for mange bra inputs Går ikke på skole, så dette blir å drive litt med på hobby basis. Men er elektiker og har noen ideer til nye produkter. Føler meg litt i Grunder hjørnet for tiden. Om programmet koster litt gjør ikke det noe, så lenge det er forholdsvis greit å lære seg,og eventuellt kan gå videre til et med avansert 3d modellerings program etterhvert!
123D er jo ganske enkelt å lære seg, enkelt å eksportere til 3D printer og.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Om du ønsker noe veldig enkelt så kan du prøve SketchUp, men jeg er usikker på om det er like fritt til slike ting.
Vis hele sitatet...
SkethUp gir en del frihet. Man kan gjøre enkel boksmodellering, og Google har virkelig gjort en god jobb i å gjøre det hele svært intuitivt. Programmet gir også tilgang til veldig mange teksturer og stock-modeller som passer til enkel visualisering.

Falt meg ikke inn at trådstarter kunne være ute etter noe i denne gata da tråden er postet under «grafisk design», men dette er et godt innspill.