Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 7391
Har lurt på i lengre tid nå, hvorfor lærer man ikke hvordan man fyller ut og endrer slike ting som selvangivelse på skolen? Er dette ment å være selvforklarende hvordan man gjør dette?

Første gang jeg skulle endre/levere selvangivelse ble jeg mildt sagt forvirret.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Det er flere praktiske ting man trenger i livet etter skolen man gjerne burde lært mer om. Men det er vist viktigere å tvangslære barna relgion og myter.
Sitat av Lima Vis innlegg
Det er flere praktiske ting man trenger i livet etter skolen man gjerne burde lært mer om. Men det er vist viktigere å tvangslære barna relgion og myter.
Vis hele sitatet...
Ikke minst språkdebatten på 1800-tallet.
Du leste altså ikke veiledningen som fulgte med og ligger ute på nettet?

Forøvrig enig, men noe kunnskap burde man da klare å skaffe seg på egen hånd også.
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Vi ble vist sånne ting i utv (utdannings valg) timene, etter at vi hadde sendt søknaden til videregående.
Sitat av svaart Vis innlegg
Har lurt på i lengre tid nå, hvorfor lærer man ikke hvordan man fyller ut og endrer slike ting som selvangivelse på skolen? Er dette ment å være selvforklarende hvordan man gjør dette?

Første gang jeg skulle endre/levere selvangivelse ble jeg mildt sagt forvirret.
Vis hele sitatet...
vel hva var problemet med å oppsøke skattekontoret og få hjelp med selvangivelsen ? redd for å møte dem ?
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
vel hva var problemet med å oppsøke skattekontoret og få hjelp med selvangivelsen ? redd for å møte dem ?
Vis hele sitatet...
Det forventes at du skal kunne ting du ikke kan. Du ser ikke problemet?
Sitat av Lima Vis innlegg
Det er flere praktiske ting man trenger i livet etter skolen man gjerne burde lært mer om. Men det er vist viktigere å tvangslære barna relgion og myter.
Vis hele sitatet...
Det skjer ikke preking på skolen lengre, dagens undervisning går ut på å opplyse. Det er en viktig del av utdannelsen vår, fordi jeg har mine tvil om at religion kommer til å forsvinne med det første.
Samfunnet vårt består ikke bare av ateister, faktisk er det ganske så annerledes. Og en del av det å forstå hvorfor folk tror det de tror er å inneha kunnskap om religionen deres. Vi lever i et pluralistisk samfunn, og det innebærer at man kan samhandle med andre som tror noe annet enn deg.
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Det forventes at du skal kunne ting du ikke kan. Du ser ikke problemet?
Vis hele sitatet...
nei .. ikke så lenge du kan få hjelp på skattekontoret.
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Det skjer ikke preking på skolen lengre, dagens undervisning går ut på å opplyse. Det er en viktig del av utdannelsen vår, fordi jeg har mine tvil om at religion kommer til å forsvinne med det første.
Samfunnet vårt består ikke bare av ateister, faktisk er det ganske så annerledes. Og en del av det å forstå hvorfor folk tror det de tror er å inneha kunnskap om religionen deres. Vi lever i et pluralistisk samfunn, og det innebærer at man kan samhandle med andre som tror noe annet enn deg.
Vis hele sitatet...
[OFF TOPIC]

Å inneha kunnskap om en religion betyr ikke at man forstår hvorfor noen er religiøse. De troende har som oftest individuelle grunner til å tro det de tror og det blir derfor litt for enkelt å påstå dette. Samtidig stusser jeg på at du bruker det at man skal samhandle med andre som et poeng her. Hvor vidt en person er religiøs eller ikke er for min (burde gjelde resten av befolkningen også) del rivende likegyldig da det i de aller fleste tilfeller ikke spiller noen rolle for selve samhandlingen.

[/OFF TOPIC]
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Dette har jeg også lurt på. De fleste mener "dere er voksne nokk nå til å gjøre dette på egenhånd", men det er jo umulig når man aldri har lært seg "advokatspråk".

Jeg synes godt man kunne satt av en time på dette. Noe som jeg også synes bør være helt grunnleggende i skolen er at man lærer hvordan Stortingsvalget / systemet fungerer. På skolen lære i alle fall jeg at man bare stemmer, så vinner den med mest stemmer, men det er mye, mye, mer enn det som skjer før det dannes en regjering.
Ikke riktig, i hele ungdomskolen har man nå ett fag kalt UV (utdanningsvalg, som nevnt over). Her lærer man mye praktisk angående jobblivet, hvordan man skriver CV, hvordan man skriver en selvangivelse og også om det å søke videregående skole. Mye annet praktisk også.

Dette har man en time hver uke fra åttende til tiende klasse.
Sist endret av RabbitPen; 18. juni 2013 kl. 18:19.
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Sitat av fatfro Vis innlegg
Ikke riktig, i hele ungdomskolen har man nå ett fag kalt UV (utdanningsvalg, som nevnt over). Her lærer man mye praktisk angående jobblivet, hvordan man skriver CV, hvordan man skriver en selvangivelse og også om det å søke videregående skole. Mye annet praktisk også.

Dette har man en time hver uke fra åttende til tiende klasse.
Vis hele sitatet...
Når kom dette inn? Jeg husker jeg skrev en CV en gang i engelsk. Når det gjelder jobblivet, så brukte vi en uke på å være på en jobb (selvvalgt) for så å fremføret dette, men lite relevant ettersom de alle fleste ikke viste hva de skulle bli, eller ikke hadde tilgang på den jobben. Hørte at det var mange som bare fikk enkle oppgaver som å rydde på lagger, hente post, etc som ikke hadde så mye med jobben å gjøre.

Selvangivelse er noe som jeg aldri har hørt en lærer snakke om. Fikk min første selvangivelse i fjor, skjønte ingenting. Usikker på om det er selvangivelsen som sier hvor mye du får tilbake på grunn av skatt, men da jeg fikk se det arket, så var det umulig å se hvilket beløp som jeg skulle få, eller kanskje gi.
Sist endret av Zarlach; 18. juni 2013 kl. 18:25.
Jaja på skolen er det viktig å lære om

1. Henrik Wergeland
2. Welhaven
3. Bach
4. Mozart
5. Antikken
6. Demokrati og grekerne
7. Romerne
8. Språkdebatten
9. Norrøne myter om guden Tor og and viking guder
10. Napoleonskrigen
11. At kongen i Norge er en bastard og er opprinnelig Dansk

Jeg ser ikke mye nyttig kunnskap her. Hva har dette med arbeidslivet å gjøre??? Vel det du lærer på skolen har rett og slett ingenting med arbeidslivet å gjøre. Å kunne alt om romerne gir deg ikke jobb. Å kunne skrive dikt som Henrik Wergeland hjelper deg heller ikke med å få en jobb på Mcdonalds. Den norske skolesystemet er veldig politisk. Alt det du lærer på skolen handler om politikk. Spesielt i Norsk og Historie timer er det veldig mye kjedelig politisk stoff som du ikke engang trenger å lære om. Men dette er pensum så du blir nødt til å lære det hvis du skal videre til høyskolen. For å bli en del av systemet må man følge systemet.

Et unntak er Olav Thon og de andre rikingene i Norge
http://e24.no/naeringsliv/thon-du-tr...ykkes/20379273
Det kalles kulturhistorie. Og jeg synes det er litt morsomt hvordan folk står å hyler og er redd for at invandrere skal ødelegge den norske kulturen - mens man samtidig ser på skolen at norsk kultur er noe folk ikke kunne brydd seg mindre om. Allmennkunnskap, historie og kultur er noe som er veldig viktig i samfunnet - derfor lærer man om det.

Alt i skolen handler ikke om å gjøre deg klar for jobb, men også om å danne deg som person. Gjennom å lære deg sosialisering, etikk og kultur. Spesielt på grunnskolen.
Sist endret av etse; 18. juni 2013 kl. 18:35.
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Jaja på skolen er det viktig å lære om

1. Henrik Wergeland
2. Welhaven
3. Bach
4. Mozart
5. Antikken
6. Demokrati og grekerne
7. Romerne
8. Språkdebatten
9. Norrøne myter om guden Tor og and viking guder
10. Napoleonskrigen
11. At kongen i Norge er en bastard og er opprinnelig Dansk

Jeg ser ikke mye nyttig kunnskap her. Hva har dette med arbeidslivet å gjøre??? Vel det du lærer på skolen har rett og slett ingenting med arbeidslivet å gjøre. Å kunne alt om romerne gir deg ikke jobb. Å kunne skrive dikt som Henrik Wergeland hjelper deg heller ikke med å få en jobb på Mcdonalds. Den norske skolesystemet er veldig politisk. Alt det du lærer på skolen handler om politikk. Spesielt i Norsk og Historie timer er det veldig mye kjedelig politisk stoff som du ikke engang trenger å lære om. Men dette er pensum så du blir nødt til å lære det hvis du skal videre til høyskolen. For å bli en del av systemet må man følge systemet.

Et unntak er Olav Thon og de andre rikingene i Norge
http://e24.no/naeringsliv/thon-du-tr...ykkes/20379273
Vis hele sitatet...
Med denne kunnskapen har du en grunnleggende informasjon på hvorfor ting er som det er. Du kan med denne kunnskapen bli lærer, eller omviser. Du kan også bli en forsker på disse områdene. Jeg vil tro det har ganske viktig å kunne litt om språkdebatten i tillegg til mye annet innenfor språkpolitikk dersom vil bli språkforsker eller lignende.
I tillegg fokuserer skolene mindre på det praktiske og mer på teori. Før i 1980 tallet fokuserte skolen på det praktiske og mindre på teori. Skolen i 1980 tallet var delt i gymnas og fagskolene. Skulle du bli Lege, Advoket og lignen gikk du på gymnaset. Skulle du bli kokk, helsesekretær, bilmekaniker, rørlegger og lignende gikk du på fagskolene. I fagskolene lærte du kun det som var nødvendig for utdanningen.

I dagens system er det veldig teori basert. Skal du for eksempel bli en Helsesekretær får du følgende fag.

1. Matte
2. Historie
3. Naturfag
4. Norsk
5. Gym
6. Engelsk
7. Helsefremmede arbeid
8. Kommunikasjon og samhandling
9. Yrkesutøvelse

Bare 3 av disse fagene er hovedfag i helse og sosial arbeid. Kan du se hvilke?
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Sitat av Gigolo Vis innlegg
I tillegg fokuserer skolene mindre på det praktiske og mer på teori. Før i 1980 tallet fokuserte skolen på det praktiske og mindre på teori. Skolen i 1980 tallet var delt i gymnas og fagskolene. Skulle du bli Lege, Advoket og lignen gikk du på gymnaset. Skulle du bli kokk, helsesekretær, bilmekaniker, rørlegger og lignende gikk du på fagskolene. I fagskolene lærte du kun det som var nødvendig for utdanningen.

I dagens system er det veldig teori basert. Skal du for eksempel bli en Helsesekretær får du følgende fag.

1. Matte
2. Historie
3. Naturfag
4. Norsk
5. Gym
6. Engelsk
7. Helsefremmede arbeid
8. Kommunikasjon og samhandling
9. Yrkesutøvelse

Bare 3 av disse fagene er hovedfag i helse og sosial arbeid. Kan du se hvilke?
Vis hele sitatet...
Naturfag, Norsk, Gym, Engelsk, Helsefremmede arbeid, kommunikasjon og samhandling og yrkesutøvelse er viktig
Sist endret av Zarlach; 18. juni 2013 kl. 18:42.
Sitat av Zarlach Vis innlegg
Med denne kunnskapen har du en grunnleggende informasjon på hvorfor ting er som det er. Du kan med denne kunnskapen bli lærer, eller omviser. Du kan også bli en forsker på disse områdene. Jeg vil tro det har ganske viktig å kunne litt om språkdebatten i tillegg til mye annet innenfor språkpolitikk dersom vil bli språkforsker eller lignende.
Vis hele sitatet...
Men har fortsatt ingenting med arbeidslivet å gjøre. Ubrukelig i det praktiske med mindre du skal utdanne deg i statsvitenskap, lærer og lignende.

Har ingenting med

1. Legeutdanning
2. Biologi utdanning
3. Farmasøyt utdanning
4. Økonomi
5. Oljeindustrien
6. Data industrien
7. Teknologi industrien

Faktisk ganske unyttig kunnskap i arbeidslivet. Synes det systemet vi har nå er ganske utdatert. De legger bare mer og mer teori og mindre av det praktiske. Å lage internett sider er viktig i dagens samfunn. Dette er noe som burde læres på ungdomskolen og videregående. Webdesign er ikke noe vanskelig å lære seg.
Tro det eller ei, men teoretisk kunnskap er mye viktigere i dag i forhold til før. Det er mye teori man burde kunne - og alt for mye almennekunskap som man lærer i barneskolen som voksne folk rett og slett ikke kan.

Alt handler ikke om å bare bygge seg spisskompetanse innenfor et felt, spesielt ikke når man er ung. Man trenger også breddekunskap innenfor mange felt om man skal kunne klare å forstå mye av tingene som skjer i samfunnet - og alt for mange forstår alt for lite og klarer derfor ikke gjøre seg opp reflekterte meninger innenfor mange felt. Spesielt historie og matematikk er fag jeg virkelig savner at folk hadde i hvertfall en litt mer basic forståelse i dag. Overraskende mange voksne som ikke en gang vet hvordan man regner ut renter.

I tillegg er det veldig få som vet hva de ønsker å bli før de kommer på videregående, og da må man ta utgangspunkt i at de ønsker å utdanne seg i alle mulige retninger. Systemet er selvfølgelig perfekt - men dette med å utdanne folk innenfor historie og kultur er absolutt ikke et av problemene.
Sitat av Zarlach Vis innlegg
Rart... jeg fant 7.
Naturfag, Norsk, Gym, Engelsk, Helsefremmede arbeid, kommunikasjon og samhandling og yrkesutøvelse.
Vis hele sitatet...
7. Helsefremmede arbeid
8. Kommunikasjon og samhandling
9. Yrkesutøvelse

Er hovedfagene i Helse og Sosial fag. I kommunikasjon og samhandling lærer du om hvordan du skal gi service og forholde deg til pasienten. I yrkesutøvelse skriver du brev og journaler. I helsefremmede arbeid lærer du deg om forskjellige sykdommer og medisiner.

Norsk, naturfag, gym og engelsk har ingenting med helse og sosial fag å gjøre. Disse er allmenn fag. Naturfag hører til biologi delen. Engelsk er internasjonalt, men du snakker ikke engelsk i Norge. Gym er bare vanlige timer der du spiller håndball, fotball eller jogge rundt i gymsalen. Norsk inneholder for mye politikk og har ingen med helse og sosial fag. Å snakke til syke mennesker om guden Tor som drepte troll er ikke helt interessant for syke pasienter. Eller at Vikingene plyndret et kvinne kloster og voldtok alle kvinnene i England på klosteret er ikke heller det du vil snakke om.
Sist endret av Gigolo; 18. juni 2013 kl. 18:47.
Gigolo: Selv en matematiker burde ha forståelse innenfor historie og politikk - vi lever sammen som samfunn, og dette er kunskap som danner deg som menneske - det hjelper deg å forstå hva som skjer både her i Norge og internasjonalt. Hjelper deg å gjøre reflekterte meninger om ting - og forhåpentligvis hjelper deg å forstå hva politikerene snakker om og kan ta en reflektert og godt valg når du skal stemme ved valgene.

Verden er ikke så enkel at bare trenger å ta hensyn til den ene lille tingen du jobber med eller har interesse for. Det er masse kunskap som er nødvendig og som befolkningen burde inneha om vi faktisk skal fungere nasjon. En verden hvor alle bare har ren spisskompetanse og ingen kunskap utover sitt fagfelt er i mine øyne litt skummelt. Befolkningen har da ingen mulighet til å stille spørsmål rundt det som skjer - fordi de ikke forstår det.
Sist endret av etse; 18. juni 2013 kl. 18:49.
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
"...men du snakker ikke engelsk i Norge."
For alle i Norge snakker jo norsk.... Hva hvis du vil jobbe i utlandet?

"Gym er bare vanlige timer der du spiller håndball, fotball eller jogge rundt i gymsalen."
Nei, det er bare en del av det. Den andre delen er teori om din helse.

Når det gjelder norsk, så lærer man å skrive i forskjellige sjangere.

Etter barneskolen/ungdomskolen, så kan man ikke lage skoler som er fokusert på bare ETT yrke, da vil det være ekstremt mange skoler.
Da foreslår jeg at vi kaster alle religiøse mennesker inn fengsel. Disse personene er veldig trangsynte og forstår ingenting av det norske samfunnet selv om de har tatt utdanning i norske skoler. Et eksempel er Anders Behring Breivik. Kriminalitet og prostitusjon oppstår fordi det er frihet i landet. Nav systemet burde legges ned fordi de er helt ubrukelige de også.

Generell kunnskap om å ikke være trangsynthet har vi allerede lært på barneskolen og ungdomskolen. Det som skjer i videregående er bare en repetisjon av det vi har lært på ungdomskolen. Det i ungdomskolen er derigjen en repetisjon av det som blir lært bort i barneskolen. Ungdommene lærer rett og slett det samme om og om igjen. Ikke rart de dropper av skolen. Jeg tror alle barn ville blitt gal i hodet etter 7 + 3 = 9 år med norsk, matte, historie, naturfag, engelsk og gym. Der har du jo grunnen til at folk har dårlige karakterer på skolen. Det er veldig kjedelig å repetere det samme greia hvert år. Tenk deg at du skulle se Star wars The phantom menace i 7 timer i 5 dager i uken i 1 år. Selvklart blir alle lei av det.
Sist endret av Gigolo; 18. juni 2013 kl. 19:00.
Sitat av Rocker-T42 Vis innlegg
Vi har webdesign som valgfag til neste år på ungdomsskolen.
Vis hele sitatet...
Men det er fortsatt mye som må forbedres. Men kan ikke forsette å leve med gammelt trangsynt politisk skolesystem i 2013 hvor barna kun lærer teori.
Sist endret av Gigolo; 18. juni 2013 kl. 19:01.
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Men det er fortsatt mye som må forbedres. Men kan ikke forsette å leve med gammelt trangsynt politisk skolesystem i 2013 hvor barna kun lærer teori.
Vis hele sitatet...
Informasjonsteknologi: Masse praktisk.
Media: Mye praktisk
Fysikk: Noe praktisk.
Kjemi: Mange forsøk, etter hva jeg har hørt.
Gym: Masse praktisk.
Kunst og håndtverk: Masse praktisk
Språk (engelsk, spansk, fransk osv.): mye praktisk.
Sist endret av Zarlach; 18. juni 2013 kl. 19:05.
Slikt burde vært grunnleggende å lære i skolen, ja.

Det samme gjelder også økonomi. Da tenker jeg såklart ikke på vår ærekjære matematikk vi lærer fra grunnskolen, men hvordan man håndterer økonomi og verdien av penger.
Sitat av Zarlach Vis innlegg
Informasjonsteknologi: Masse praktisk.
Media: Mye praktisk
Fysikk: Noe praktisk.
Kjemi: Mange forsøk, etter hva jeg har hørt.
Gym: Masse praktisk.
Kunst og håndtverk: Masse praktisk
Språk (engelsk, spansk, fransk osv.): mye praktisk.
Vis hele sitatet...
Du er kanskje utdannet lærer, rektor eller noe i den duren. Jeg forstår at du vil gjerne beskytte skolesystemet mot kritisering, men kanskje på tide å utvide horisonten litt??? Når vi prater med munnen er dette praktisk og når vi skriver er dette også praksis. Men det vi leser og skriver er jo ren teori fra læreboken, tavlen eller powerpoint.
Sist endret av Gigolo; 18. juni 2013 kl. 19:36.
Så det du mener, Gigolo.. Er at vi skal la barn velge yrke i tja, 10-11 års alderen og så starte sitt utdanningsløp derfra?(man har innen dette lært enkel aritmetikk og kan lese/skrive)

Det er jo klart at alle vet hva de vil gjøre resten av livet sitt, og kommer til å ha ett yrke livet ut. Ånei, sant det. Slik er det ikke. Mange vet ikke hva de vil gjøre med livet sitt før de er 15-20, kanskje til og med senere. Hvordan skal man hanskes med dette? Jo, man lærer litt om alt, så kan man finne ut hva man liker, og evt. komme over noe man aldri har sett før og bli interessert. Jeg kunne ikke fordra Ibsen eller Nordahl Grieg når jeg gikk på VGS, men nå som jeg går en teknologisk utdannelse så setter jeg pris på det. Ikke bare fordi jeg går en teknologisk utdannelse, men fordi det er greit å ha interesser utenfor arbeid.

Å benekte for at allmennkunnskap trengs vet jeg ikke helt hva jeg skal si om. Mennesker har godt av å gjøre mer enn å jobbe, spise og sove. Kunnskap om diverse emner til diskusjon, ren fornøyelse eller annet, og utvekslingen av dette mennesker i mellom kan vel sies å utgjøre mye av forskjellen på mennesker og øvrige dyr.

Du får det til å høres ut som at det er negativt å ha kunnskap og forståelse av hvorfor verden er som den er, bare fordi man ikke jobber med det til daglig. Men jeg kan garantere at uansett hva du jobber med eller gjør, vil du alltid inne oppgaver du ikke liker. At skolen vender en til å arbeide selv om man ikke liker det ser jeg på som utelukkende positivt.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Så det du mener, Gigolo.. Er at vi skal la barn velge yrke i tja, 10-11 års alderen og så starte sitt utdanningsløp derfra?(man har innen dette lært enkel aritmetikk og kan lese/skrive)

Det er jo klart at alle vet hva de vil gjøre resten av livet sitt, og kommer til å ha ett yrke livet ut. Ånei, sant det. Slik er det ikke. Mange vet ikke hva de vil gjøre med livet sitt før de er 15-20, kanskje til og med senere. Hvordan skal man hanskes med dette? Jo, man lærer litt om alt, så kan man finne ut hva man liker, og evt. komme over noe man aldri har sett før og bli interessert. Jeg kunne ikke fordra Ibsen eller Nordahl Grieg når jeg gikk på VGS, men nå som jeg går en teknologisk utdannelse så setter jeg pris på det. Ikke bare fordi jeg går en teknologisk utdannelse, men fordi det er greit å ha interesser utenfor arbeid.

Å benekte for at allmennkunnskap trengs vet jeg ikke helt hva jeg skal si om. Mennesker har godt av å gjøre mer enn å jobbe, spise og sove. Kunnskap om diverse emner til diskusjon, ren fornøyelse eller annet, og utvekslingen av dette mennesker i mellom kan vel sies å utgjøre mye av forskjellen på mennesker og øvrige dyr.

Du får det til å høres ut som at det er negativt å ha kunnskap og forståelse av hvorfor verden er som den er, bare fordi man ikke jobber med det til daglig. Men jeg kan garantere at uansett hva du jobber med eller gjør, vil du alltid inne oppgaver du ikke liker. At skolen vender en til å arbeide selv om man ikke liker det ser jeg på som utelukkende positivt.
Vis hele sitatet...
Generell kunnskap har du jo allerede lært på barneskolen og ungdomskolen. Jøss dere er sikkert vise mennesker hele gjengen. Tviler på at dere gjør det bra sosialt i samfunnet med det synet der. Ikke rart det finnes terrorister i Norge.
Sist endret av Gigolo; 18. juni 2013 kl. 19:38.
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Generell kunnskap har du jo allerede lært på barneskolen og ungdomskolen. Jøss dere er sikkert vise mennesker hele gjengen. Tviler på at dere gjør det bra sosialt i samfunnet med det synet der. Ikke rart det finnes terrorister i Norge.
Vis hele sitatet...
Åpenbart har du lært hva hersketeknikk er, og bruker det flittig. Regner med at du på ungdomsskolen også lærte at dette er det beste verktøyet i kassa å dra frem når man ikke helt klarer å svare. At de som mener allmennkunnskap er bra blir generalisert til terrorister var et gullkorn av sjelden størrelse.

Ja, mennesker med interesser i mye forskjellig har store problemer med å finne samtaleemner med nye mennesker, et velkjent problem. Det er ofte et problem å finne samtaleemner når man kan velge mellom klassisk musikk, trening, data, filosofi, rusmidler og div. andre temaer gjør det ikke lettere å snakke med tilfeldig mennesker. Au contraire, det gjør det særdeles vanskelig å finne samtaleemner og å tilpasse seg etter hvem man er med. Åpenbart.

For å faktisk svare TS: hvorfor vi ikke lærer det, vet jeg ikke. Det jeg er sikker på, er at du kan enten ringe skattemyndighetene eller spørre venner og bekjente, minst én av disse tre vil vite hva du skal gjøre, og hjelpe deg. Hvis ikke ville jeg skaffet nye venner og/eller bekjente.
Sist endret av Xasma; 18. juni 2013 kl. 19:53.
The Mad Doctor
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Generell kunnskap har du jo allerede lært på barneskolen og ungdomskolen. Jøss dere er sikkert vise mennesker hele gjengen. Tviler på at dere gjør det bra sosialt i samfunnet med det synet der. Ikke rart det finnes terrorister i Norge.
Vis hele sitatet...
Jeg syns det er å gå litt over streken å sammenligne hans meninger med terrorisme. Jeg er enig med deg at det er litt for mye teori til tider, men det å kalle Xasma en usosial terrorist lærer fordi han har andre meninger om hvordan skolesystemet burde drives er ganske blåst.
Etter min mening så er det ting du har foreslått som kan være bra å ha med i opplæringen, men bare praktisk hadde heller ikke gått.
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Du er kanskje utdannet lærer, rektor eller noe i den duren. Jeg forstår at du vil gjerne beskytte skolesystemet mot kritisering, men kanskje på tide å utvide horisonten litt??? Når vi prater med munnen er dette praktisk og når vi skriver er dette også praksis. Men det vi leser og skriver er jo ren teori fra læreboken, tavlen eller powerpoint.
Vis hele sitatet...
Jeg er akkurat ferdig med videregående...

Jeg er enig med at skolesystemet har mye feil. Hvordan vil du innføre mer praktisk i skolen? Jeg, som har gått på studiespesialisering, hva skulle jeg gjort som er "praktisk" når jeg har matematikk R2, fysikk 2, norsk og historie?

Du kan sende fysikk folk på studietur til CERN, men der vil man også bare få teori. Du kan sende elever til museum for å lære om andre verdenskrig, men der vil man også bare få teori.. Du kan ikke sende historieelever til andre verdenskrig.
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Som fatfro sier, så skal man lære noen av disse praktiske tingene i utdanningsvalg. Antall elever som faktisk har UV en gang i uken er nok dessverre veldig lavt. Jeg har hatt omtrent tre timer UV gjennom to år på ungdomsskolen.
Jeg er uenig i at skolen er for teoribasert. Norge har enda et behov for å komme seg opp av gjørma og gi en enda mer teoribasert spesialisering.

Men vi har IB så problem solved.
Alle som mener at elevene lærer om dette i utdanningsvalgen tar feil! Jeg går selv i 10. Klasse og har uv. 2 ganger i uka, men vi har aldri gjort noe annet enn å bygge tårn med spegheti og marsmelows eller brettet papirfly! Hadde vært praktisk å lære hvordan man skriver f.eks en Cv!
Sist endret av nissefreak; 19. juni 2013 kl. 13:18.
Sitat av nissefreak Vis innlegg
Alle som mener at elevene lærer om dette i utdanningsvalgen tar feil! Jeg går selv i 10. Klasse og har uv. 2 ganger i uka, men vi har aldri gjort noe annet enn å bygge tårn med spegheti og marsmelows eller brettet papirfly! Hadde vært praktisk å lære hvordan man skriver f.eks en Cv!
Vis hele sitatet...
Skrie CV er da del av norskpensum?
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Skrie CV er da del av norskpensum?
Vis hele sitatet...
Det er mye som teknisk sett er en del av norskpensum som ikke får fokuset det fortjener. Rettskrivning er vel desidert høyest på den lista, men å skrive saktester, kommunisere idèer klart og tydelig, hvordan presentere informasjon på en begripelig måte (som er første kravet som må fylles for å få en ålreit CV) og generelt skrive forståelig er også ting som er på læreplanen, men blir glatt nedprioritert i praksis.
Sist endret av DumDiDum; 19. juni 2013 kl. 13:50.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Skrie CV er da del av norskpensum?
Vis hele sitatet...
Det er det sikkert, men vi har aldrig gjort det!
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Skrie CV er da del av norskpensum?
Vis hele sitatet...
Sitat av nissefreak Vis innlegg
Det er det sikkert, men vi har aldrig gjort det!
Vis hele sitatet...
Sikkert fordi lærerne er opptatt med å lære elevene å stave ord som "skrive" og "aldri"
Jeg vil starte "livets skole".

Her skal det læres å sjekke damer, søke jobber, hvordan man lager drinker, hvordan man blir flink i poker, hva man må huske å ta med seg på fylleturer til Magaluf og slikt. Høhø!

Litt matte skal jeg ha med. Må rekne hvor mange pils man trenger for å oppnå rus.

On topic: Er enig med at flere praktiske ting kan læres på skolen. Utrolig mye unyttig jeg har lært oppover årene, men jeg er sikker på at det har vært med og påvirket meg til det yrket jeg har valgt.
Sitat av moridin Vis innlegg
Sikkert fordi lærerne er opptatt med å lære elevene å stave ord som "skrive" og "aldri"
Vis hele sitatet...
... ikke så veldig opptatt tydeligvis.
Sitat av Warpiggy Vis innlegg
nei .. ikke så lenge du kan få hjelp på skattekontoret.
Vis hele sitatet...
Skatteetaten er et prakteksempel på hvor ineffektivt byråkrati kan være. Det er ikke bare-bare å få hjelp der, da flere saksbehandlere er likegyldig til din situasjon.

I fjor fikk jeg tilsendt selvangivelse for privat, og jeg skulle som tidligere ha for næringsdrivende. Fire uker før fristen purret jeg på dette, og ba om å få tilsendt korrekt selvangivelse (prefererer papir ovenfor utfylling på nett). Tre uker etter fristen gikk ut mottok jeg ny selvangivelse.

I år var problemet det samme, men da kunne de ikke sende meg for næringsdrivende da de ikke hadde sendt meg det i fjor, og saksbehandler la på røret.
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Generell kunnskap har du jo allerede lært på barneskolen og ungdomskolen. Jøss dere er sikkert vise mennesker hele gjengen. Tviler på at dere gjør det bra sosialt i samfunnet med det synet der. Ikke rart det finnes terrorister i Norge.
Vis hele sitatet...
Det var jo litt drastisk. Man kan være både intelligent og sosialt brukbar. Utrolig men sant.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Etter å ha levert næringsoppgave i år er jeg helt enig i at selvangivelsen, eller generelt alt relatert til skatt og regnskap er noe som er alt for lite dekt i det norske skolesystemet. Jeg tok praktisk matte i den tro at jeg om ikke utelukkende, så i alle fall hovedsaklig ville lære matte som folk flest har bruk for i hverdagen. Matte som kan hjelpe meg å føre regnskap og skatt, mer om lån og renter og slikt. Ikke hvordan jeg skal finne en funksjon ut i fra en graf.

Det burde være obligatorisk med innføring i det norske skattesystemet, men ikke på bekostning av fag som norsk, historie eller religion. Hvorvidt disse fagene er slik de bør være kan man diskutere, men å ha mindre av de ville vært galskap.
Lære å fylle ut? For 95 % holder det å sjekke at det som er rapportert inn er korrekt, legge inn kjøring til/fra jobb og evt fordele fradrag med ektefellen. Det ligger også forklaring om ALT du måtte lure på ute på nett.

Klarer man allikevel ikke fylle ut og sende inn selvangivelsen burde man umyndiggjøres.
Det er faktisk utrolig viktig å lære ting som historie og lignende for at vi ikke skal bli en gjeng med sauer! Det å lære hva som har skjedd igjennom tidene og hvordan ting har blitt som de har blitt (innbærer religion [selv hater jeg dette faget intenst, men ser viktigheten av det], naturfag og alle disse teoretiske fagene) er egentlig ganske fundamentalt for videre utvikling. Hvis du gir en motor til en person som ikke kan noe mekanikk, og ber personen finne hva som er galt med den, så er det nesten garantert at personen ikke klarer oppgaven. Men om du gir en person som kan motor den samme oppgaven så blir jo saken en helt annen, hvis du i tilegg har en som vet hvordan motorer har utviklet seg og selv har jobbet lenge med slike ting, så finner han den nok enda fortere. Dette er fordi han vet hvordan den har blitt til og hva som er forbedret av design o.l, han vet hvordan det "funker" bedre.

Det jeg skal fram til er hvis vi ikke lærer alle disse teoretiske fagene så kommer vi oss heller ikke videre i utvikling, for vi må lære av feil som andre har begått igjennom historien i tilegg til våre egne. Ting og hendelser som fører til døden er det for eksempel greit å vite om før man selv gjør feilen. Det sagt så syntes jeg den norske skolen er for treg til å modernisere seg og lære nye og viktige ting. Vi må lære om aktuelle ting, og etter det om hvordan det ble som det ble og hvordan det fungerer. Det bør absolutt være mer opplæring på formelle ting som er forventet alle kan. Det bør også være et bedre tilbud for de som ikke klarer å lære så bra teoretisk av en eller annen grunn. En mer praktisk tilnærming hjelper utrolig for slike personer, ikke alle klarer å koble alt så bra sammen når man bare leser og ser eksempler av det liksom. Jo mer ny viten vi kan koble med gammel jo bedre, det er det som får oss framover
Sist endret av iSatan; 19. juni 2013 kl. 18:42.
Sitat av moridin Vis innlegg
Sikkert fordi lærerne er opptatt med å lære elevene å stave ord som "skrive" og "aldri"
Vis hele sitatet...
Kan helt fint og skrive ord som "aldri" og "skrive." Er bare at jeg skrev det med en sony xperia x10 mini med et bittelite tastatur og en autokorrektur som er 100% ræva! Men lover deg at rettskrivningen til elevene på skolen min er passe bra, og skjønner derfor ikke hvorfor vi ikke har lært å skrive slike ting som en cv.