Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2457
Skattedirektoratet foreslår å gradere nordmenn i forskjellige kategorier.

Dette kan være et godt forslag helt til noen kommer og hacker seg inn i dette systemet, og stjeler alle dine biometriske data. Myndighetene kan ikke garantere at all denne informasjonen er fullstendig trygg og aldri i verden kommer til å bli misbrukt på noen som helst måte.

Det er et paradoks at etter terrorangrepene i Oslo og på Utøya den 22. juli 2011 var hele Norge enige om at vi skulle besvare terrorisme med mer åpenhet og demokrati. Samtidig vil staten innføre nye og stadig strengere kontroller og sikkerhetstiltak for å hindre mer terror. Det hadde vært langt mer effektivt å hindre tilgangen på skytevåpen og produkter som kan brukes til bomber, enn å drive en slik massiv overvåking av lovlydige borgere...
Idag trenger man kun personnummeret for å utgi seg for å være en person. Med dette systemet vil man trenge mer informasjon for å stjele en identitet. Så klart - sikkerheten for systemet må stå i høysetet, men dagens system for å identifisere personer er laget i etterkrigstiden. En oppdatering er på sin plass, det tar en vanlig person ca. 10 minutter med en datamaskin for å kunne finne tusenvis av personnummere, noe sikrere må brukes dersom vi i det hele tatt skal ha et system for hvem som er norske statsborgere.

Hvordan linker du dette til anti-terror? At noen har mine fingeravtrykk i en database for å kunne verifisere at jeg er meg er ikke anti-terror. Så lenge politiet ikke har fri tilgang til databasen, og må be om innsikt hver gang de skal bruke den, med en begrunnelse på hvorfor de skal ha tak i informasjon om person X, så ser jeg ikke problemet.
Jeg ser for meg følgende. I begynnelsen er det "frivillig". Men, etterhvert som B-borgherne oppdager at de ikke får lån i banken, pass og arbeidstillatelse, så overleverer de biometri de også. Så finner man ut at fingeravtrykk ikke er sikkert nok og man går over til DNA. Fra nå av blir alle spedbarn DNA-registrert ved fødselen. Så får Politiet tilgang til dataene, og hey presto! Hver gang en forbrytelse blir begått, så trenger politiet bare å ta en prøve fra åstedet og så gå hjem til gjerningsmannen og hente ham. Ingen etterforskning nødvendig og alle kan sove trygt om natten. Hurra.

Og til de som her vil kalle meg en paranoid konspirasjonsteoretiker - tør jeg minne om at DNA-registeret utvides hele tiden? Da det ble opprettet var det kun for drapsmenn og slike. Så ble det grovt tyveri og mindre narkotikaforbrytelser. Nå vil de utvide ordningen til å gjelde alle kriminelle forhold. Slike ting sklir hele veien. Vi får se om noen år.
Er enig, personvernet uthules hele tiden. Det er svært alvorlig og noe flere bør være opptatt av.
Heldigvis er det jo et parti som har tatt standpunkt.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg ser for meg følgende. I begynnelsen er det "frivillig". Men, etterhvert som B-borgherne oppdager at de ikke får lån i banken, pass og arbeidstillatelse, så overleverer de biometri de også. Så finner man ut at fingeravtrykk ikke er sikkert nok og man går over til DNA. Fra nå av blir alle spedbarn DNA-registrert ved fødselen. Så får Politiet tilgang til dataene, og hey presto! Hver gang en forbrytelse blir begått, så trenger politiet bare å ta en prøve fra åstedet og så gå hjem til gjerningsmannen og hente ham. Ingen etterforskning nødvendig og alle kan sove trygt om natten. Hurra.

Og til de som her vil kalle meg en paranoid konspirasjonsteoretiker - tør jeg minne om at DNA-registeret utvides hele tiden? Da det ble opprettet var det kun for drapsmenn og slike. Så ble det grovt tyveri og mindre narkotikaforbrytelser. Nå vil de utvide ordningen til å gjelde alle kriminelle forhold. Slike ting sklir hele veien. Vi får se om noen år.
Vis hele sitatet...
Frivillig dna registrering? Hvorfor og hvem vil kunne gidde dette?
Og hvorfor i alle dager skulle bankene nekte å gi ut lån til de som ikke er dna registrert?
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Frivillig dna registrering? Hvorfor og hvem vil kunne gidde dette?
Og hvorfor i alle dager skulle bankene nekte å gi ut lån til de som ikke er dna registrert?
Vis hele sitatet...
A-, B-og C-borgere? Det er det de vil innføre, der klasse A krever biometri. Det er en kjennsgjerning at i mange land må du være statsborger for å få eie et hus. Hvis banken skal gi huslån i Norge er det ikke så urimelig å kreve klasse A, non? I England måtte jo homofile la seg sjekke for HIV for å få huslån på 90-tallet, det var langt sprøere enn dette.

Nå, fingeravtrykk er ikke en veldig sikker form for biometri. DNA, derimot. Så, hvis klasse A krever biometri og man oppdager at fingeravtrykk ikke er bra nok, så vil man gå over til DNA - det er ikke særlig kontroversielt sammenlignet med det å kreve biometri i utgangspunktet. Legg sammen den logiske konsekvensen av disse, og du får et samfunn der du har A- og B-borgere, der klasse A er DNA-registrert og har flere rettigheter og bedre kår enn B-borgere. Muligheten til å eie hus, ikke lovbestemt, men økonomisk bestemt er en høyst rimelig ting å forvente seg. Hvorfor skulle bankene gidde å låne ut penger til folk som ikke vil la seg DNA-registrere som alle andre? Det er jo mye sikrere for dem!
Hadde det ikke bare vært enklere med en strekkode i panna? Da slipper bankene, butikkene og vinmonopolet å gå til innkjøp av dyre maskiner for å kunne identifisere deg. Jeg ser for meg at scannerene som de allerede har i kassa enkelt kan oppdateres til å også støtte ID-strekkode. Jeg syntes det er kjempefint at staten ønsker å holde mer kontroll over oss, erhm, jeg mener sikre oss mot terror.
Sist endret av caperno; 7. februar 2013 kl. 15:44.
Velkommen etter, biometriske pass har jo lenge vært diskutert. Dette her åpner for muligheten til å slippe å registrere biometrisk data, men fortsatt kunne være norsk statsborger med de mest grunnleggende rettighetene det medfører.

Alternativet er at alle som er norske statsborgere skal registreres biometrisk og at det ikke finnes noen gradering som gjør at man slipper. Dette forslaget gjør at jeg bare trenger registrere meg om jeg vil ha pass, noe staten her til lands ikke har muligheten til å bestemme alene siden pass tross alt må være godkjent av andre stater for å ha noen betydning.
Sist endret av Mith; 7. februar 2013 kl. 15:52.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg ser for meg følgende. I begynnelsen er det "frivillig". Men, etterhvert som B-borgherne oppdager at de ikke får lån i banken, pass og arbeidstillatelse, så overleverer de biometri de også. Så finner man ut at fingeravtrykk ikke er sikkert nok og man går over til DNA. Fra nå av blir alle spedbarn DNA-registrert ved fødselen. Så får Politiet tilgang til dataene, og hey presto! Hver gang en forbrytelse blir begått, så trenger politiet bare å ta en prøve fra åstedet og så gå hjem til gjerningsmannen og hente ham. Ingen etterforskning nødvendig og alle kan sove trygt om natten. Hurra.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønte at "Hurra" var ment sarkastisk, men gjør det noe? Hvis man gjør noe ulovlig burde man bli tatt. Hvorvidt ting som er ulovlig burde være ulovlig er en annen sak.
Tja, identifikasjon er vanskelig. I Norge har vi hatt et system som få har forsøkt å misbruke, imens nå er det blitt vanligere å forsøke. For en eller annen øst-europeer er det rett og slett latterlig mye penger man kan svindle ut av det norske systemet om man lykkes.

Når det gjelder gradering så skjønner jeg folk har litt ekle ryggmargsreflekser.. og det er forsåvidt bra. I dette tilfellet så synes jeg faktisk det virket rimelig. Man kan selvfølgelig gi gruppene andre navn så det ikke høres like ille ut, men konseptet synes jeg er greit nok.

C-borgere, folk som er her som gjestearbeidere i et halvt å.. studenter på utveksling etc er det virkelig ingen vits å bruke mye tid på å identitetsteste. Gi dem et midlertidig dokument og et personnummer, og ferdig med det.

Når det gjelder at staten tar fingeravtrykk eller annen informasjon om kroppen vår, så er jeg rimelig kritisk.. men det er til gjengjeld veldig praktisk, og har man vært i USA (eller mellomlandet, forbanna jævlene) har fingeravtrykket ditt kommet på avveie uansett. Det høres ikke urimelig ut med å ville teste fingeravtrykk før man gir ut pass.

Jeg er fanatisk imot datalagringsdirektivet, og hater overvåking og kontroll.. men staten må faktisk vite hvem vi er også.
Jeg er fanatisk imot datalagringsdirektivet, og hater overvåking og kontroll.. men staten må faktisk vite hvem vi er også.
Vis hele sitatet...
Århundrets største motsigelse?
Sitat av ompapa Vis innlegg
Århundrets største motsigelse?
Vis hele sitatet...

Nåja, Svært stor forskjell på å vite hvem man er og hvor man er.

Det er klart en evt. dna registrering av innbyggerne vil gi grobunn til konspirasjonsteorier om at man blir chippet i samme slengen, men med DLD på dørstokken er jo ikke forskjellene store:P

Forøvrig vet jeg ikke om jeg er positiv til tiltaket her, men mener utsagnet ditt var urimelig.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Nåja, Svært stor forskjell på å vite hvem man er og hvor man er.

Det er klart en evt. dna registrering av innbyggerne vil gi grobunn til konspirasjonsteorier om at man blir chippet i samme slengen, men med DLD på dørstokken er jo ikke forskjellene store:P

Forøvrig vet jeg ikke om jeg er positiv til tiltaket her, men mener utsagnet ditt var urimelig.
Vis hele sitatet...
Utsagnet mitt er urimelig? På hvilken måte da?
At dumdidum først proklamerer at han er for personvern og hater overvåkning også snur på flisa og sier "men staten må faktisk vite hvem vi er også".

Ser du ikke at det er en selvmotsigelse?

Ingen trenger biometri for å vite hvem vi er vi får vårt fødselsnummer og vårt pass når vi er små. Mer trenger ikke storebror vite.

Og jeg har da ikke snakket om å implementere chipper eller noe slikt. Jeg snakket om personvern. Du drar inn det andre.
Sist endret av ompapa; 7. februar 2013 kl. 17:18.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Utsagnet mitt er urimelig? På hvilken måte da?
At dumdidum først proklamerer at han er for personvern og hater overvåkning også snur på flisa og sier "men staten må faktisk vite hvem vi er også".

Ser du ikke at det er en selvmotsigelse?

Ingen trenger biometri for å vite hvem vi er vi får vårt fødselsnummer og vårt pass når vi er små. Mer trenger ikke storebror vite.

Og jeg har da ikke snakket om å implementere chipper eller noe slikt. Jeg snakket om personvern. Du drar inn det andre.
Vis hele sitatet...
Snu på din egen flis - et nummer identifiserer deg slik at staten vet hvem du er. Det brukes fordi det er praktisk, det samme gjelder biometri. DLD overvåker, biometri identifiserer, ingen interessekonflikt. Forskjellen er at hvis jeg får tak i ditt person nr. og lager falsk identifikasjon med dette, som ser ekte ut, så kan ejg fint flytte til et annet sted i Norge der ingen kjenner oss og opprette diverse ting i ditt navn. Man 11 siffer unna å miste sin identitet om noen skulle ønske det nok. Biometri vil gjøre slikt vanskeligere, men sier ikke noe om hva du gjør, hvem du prater med eller hvor du er.
Problemet er jo ikke biometri isolert sett. Du må se dette i et større bilde.
Det som er kjernen her er jo at personvernet gradvis uthules for så i til sist forsvinne helt.
Svindel kan vi aldri utelukke. Ei heller med biometri. Fortsatt vil det svindles, stjeles og begås kriminelle handlinger.
Så jeg kjøper ikke dine argumenter xasma.
Sitat av vonSkien Vis innlegg
Jeg skjønte at "Hurra" var ment sarkastisk, men gjør det noe? Hvis man gjør noe ulovlig burde man bli tatt. Hvorvidt ting som er ulovlig burde være ulovlig er en annen sak.
Vis hele sitatet...
Du må tenke litt lengre. Ting vil nok ikke alltid være som de er her til lands, politisk og økonomisk, mye kan spille inn. Og i trange eller pressa tider kan feil styre misbruke oppsamlet data om oss. Muligheten for at det kan bli hacket av andre (stater, onde genier and soforth and on) er jo også der. Jeg vil ikke legge til rette for at det skal kunne skje.
Sitat av Fishface Vis innlegg
Det hadde vært langt mer effektivt å hindre tilgangen på skytevåpen
Vis hele sitatet...
Man kan bare hindre tilgangen på skytevåpen til lovlydige folk. Kriminelle kan når som helst kjøpe våpen ganske rimelig på det svarte markedet.

ihht til http://www.dagbladet.no/2009/01/17/n...nriks/4406150/
kan hvem som helst plukke opp en fin liten glock 9mm til 4k på gata.

hvis man vil ha security på arrangementer type utøya så er det bevæpnet som gjelder. alternativet er å ignorere det faktum at våpen er lett tilgjengelig og vil fortsette å være det.

hvis det skal innføres en våpenfri politikk, så skal kongefamilien lange over sine først. hint: de har vært tungt bevæpnet siden krigen.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg ser for meg følgende. I begynnelsen er det "frivillig". Men, etterhvert som B-borgherne oppdager at de ikke får lån i banken, pass og arbeidstillatelse, så overleverer de biometri de også. Så finner man ut at fingeravtrykk ikke er sikkert nok og man går over til DNA. Fra nå av blir alle spedbarn DNA-registrert ved fødselen. Så får Politiet tilgang til dataene, og hey presto! Hver gang en forbrytelse blir begått, så trenger politiet bare å ta en prøve fra åstedet og så gå hjem til gjerningsmannen og hente ham. Ingen etterforskning nødvendig og alle kan sove trygt om natten. Hurra.
Vis hele sitatet...
Er det bare jeg som ikke ser problemet med at for eks politiet har tilgang til dine biometri data?
Sitat av Shudo Vis innlegg
Er det bare jeg som ikke ser problemet med at for eks politiet har tilgang til dine biometri data?
Vis hele sitatet...
Nei, det er dessverre ikke det. Noen av problemene er:
* Politiet er ikke perfekte og gjør feil som alle andre.
* Ingen kan garantere at data ikke kommer på avveie.
* Du som individ har ingen mulighet til å ettergå kvaliteten på innsamlede data eller rette feil.
* Misforståelser skjer.
* Lovene vi har i dag er greie nok. Vi kan imidlertid ikke garantere at de alltid vil være rettferdige og gode i fremtiden.
* Hva som er bruksformålet endres - kanskje ser du ikke noe problem i å la politiet få tilgang til DNA'et ditt, men hva med forsikringsselskapet? Hvis databasen førs er der og en fremtidig regjering lar seg påvirke av lobbyister kan uopprettelig skade skje veldig fort.
* Dersom det er umulig å begå lovbrudd er det heller ikke mulig å opponere mot urettferdige lover. Da kan et diktatur oppstå uimotsagt uten at noen egentlig ønsket det.
* Et slikt opplegg snur opp-ned på idéen om at du er uskyldig inntil det motsatte er bevist - alle behandles som skyldige, også sorteres de uskyldige fra.
* Godtar man en slik registrering, så er det veldig mye annet det er naturlig å godta. GPS-tracking av smarttelefonen, f.eks - for du har vel ikke tenkt å gjøre noe galt, har du vel?

Alt i alt synes jeg politiet har for mye makt som de har, jeg vil ikke gi dem mer.
Sitat av Shudo Vis innlegg
Er det bare jeg som ikke ser problemet med at for eks politiet har tilgang til dine biometri data?
Vis hele sitatet...
Nei, du er ikke alene, men du skjønner at vi blir en politistat uten frihet til folket og lignende om slike ting skulle gjennomføres.

Jeg tror at freakforum generelt er veldig imot slike ting som diskuteres her i tråden fordi en grei prosentandel av brukerene her inne ikke akkurat er på lovens riktige side store deler av tiden. Mine 29 cents.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Nei, det er dessverre ikke det. Noen av problemene er:
* Politiet er ikke perfekte og gjør feil som alle andre.
Vis hele sitatet...
De kan da fint gjøre feil idag også. Mener du at dem kommer til å gjøre mer feil om dette slår igjennom?

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
* Ingen kan garantere at data ikke kommer på avveie.
Vis hele sitatet...
Ingen kan garantere at mitt eller ditt rulleblad kommer på avveie idag heller
.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
* Du som individ har ingen mulighet til å ettergå kvaliteten på innsamlede data eller rette feil.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du dette?

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
* Misforståelser skjer.
Vis hele sitatet...
Akkurat som missforståelser kan skje idag og.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
* Lovene vi har i dag er greie nok. Vi kan imidlertid ikke garantere at de alltid vil være rettferdige og gode i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Ser ikke hvordan dette bidrar til diskusjonen.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
* Et slikt opplegg snur opp-ned på idéen om at du er uskyldig inntil det motsatte er bevist - alle behandles som skyldige, også sorteres de uskyldige fra.
Vis hele sitatet...
Nei, det blir bare enklere å finne ut hvem som er skyldig, og hvem som ikke er.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
* Godtar man en slik registrering, så er det veldig mye annet det er naturlig å godta. GPS-tracking av smarttelefonen, f.eks - for du har vel ikke tenkt å gjøre noe galt, har du vel?
Vis hele sitatet...
Politiet kan spore smarttelefoner idag om dem ønsker det, men det skjer meget sjeldent.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Alt i alt synes jeg politiet har for mye makt som de har, jeg vil ikke gi dem mer.
Vis hele sitatet...
Din mening. Jeg mener ikke det.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
...
Vis hele sitatet...
Ja, ting kan komme på avvei i dag. Det er ille. Jeg håper du innser at det vil bli veldig mye verre om ting kommer på avveie hvis det er lagret ennå mer der? Hva pokker skal du egentlig gjøre når biometrien din havner hos mafiane, skifte fingeravtrykk?

Synes du at det bør finnes en absolutt grense for hvor langt myndighetene kan gå når de leter etter kriminelle, eller mener du at hensikten alltid helliger middelet. Hvis du mener det bør finnes en grense, hvor mener du den bør gå, sånn omtrentlig?

For, hvis du ikke har noe imot DNA-registrering og synes GPS-tracking er greit, så kan du umulig ha særlig stor respekt for privatlivet. Er alle inngrep greie, fordi det er politiet som står bak? Jeg synes det er håpløst naivt av deg å tro at myndighetene er så mye bedre enn undersåttene at det er greit å gi dem et enda skjevere maktforhold enn de har i dag.

For mitt vedkommende er slike lover med på få meg til å føle meg ufri. I dag sier jeg det jeg mener, nokså rett fra levra. Dersom det står en politimann ved siden av meg, så tenker jeg meg om to og tre ganger før jeg åpner kjeften. Ikke fordi jeg tror fyren er ute etter meg eller fordi jeg har gjort noe galt, men fordi en misforstått spøk eller avvikende politisk holdning kan få mye større konsekvenser hvis det er politiet som misforstår og ikke en vanlig fyr - en sivilist blir i verste fall småsur og vil ikke snakke mer med meg.
Nå, hvis du fjerner privatlivet, så innfører du den følelsen overalt. Da vil jeg *aldri* snakke rett fra levra, men i steden alltid reformulere meg og bruke diplomatisk politikerspråk. Noen emner vil jeg ikke diskutere i det hele tatt. Nå kan du mene at jeg er sær, men det der er en nokså utbredt greie i overvåkede samfunn. Selvsensuren stiger i takt med overvåkningen, og selv harmløse ting holdes tilbake og man tenker "better safe than sorry" og holder kjeft.
Hvis en stor del av befolkningen følte det slik, ville du si at det var et problem?
Angående siste del av innlegget til myxo er vi der allerede, i allefall over nett. Anonym er man ingen plass, og ytringsfriheten har en liten stabel begrensninger alt.

Men biometrisk registrering ser jeg ikke helt problemet i, med unntak av mafiabiten, og at as Norge for en gangs skyld må finne en sikker lagringsmetode, samt få nedfelt i grunnloven at registrene ikke kan brukes til noe annet enn hva de er tiltenkt.

Dld er da mange hakk verre.