Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2392
Hei jeg har nå tenk lage en plan for hvordan jeg skal lære å programmere i løpet av sommeren, men jeg trenger tips og erfaringer.

jeg har ofte prøvd å begyne, men etter hvert ha jeg bare gitt litt opp. så i år har jeg satt meg mål å lære meg Python i løpet av sommeren.

noen som har forslag eller erfaringer om hvordan jeg burde gå fram for å nå mitt mål?
Finn tutorials på nett, og/eller kjøp ei bok.
Her er ein fin guide etter min meining. Men hugs å ta små skritt, prøv å forstå istaden for å pugge.
Gjest
Trådstarter
ja det var en god guide snuskatten, men tror du det er realistisk å få lært python i løpet av en sommer?
noen andre som har erfaringer?
Sitat av xhacktly Vis innlegg
ja det var en god guide snuskatten, men tror du det er realistisk å få lært python i løpet av en sommer?
noen andre som har erfaringer?
Vis hele sitatet...
Tror godt du kan lære deg å skrive en del skript iløpet av en sommer.
Selv hadde jeg null kunnskap til python ifjor, satt en del i jula å leste tutorial's.
Nå kan jeg "the basic", sånn høvelig
Sist endret av DarkHaxer; 4. juni 2009 kl. 00:24.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg har lært folk Python på en dag, så det er helt realistisk å lære det på en sommer :-)
Sitat av Tias Vis innlegg
Jeg har lært folk Python på en dag, så det er helt realistisk å lære det på en sommer :-)
Vis hele sitatet...
Det må i så fall være veldig basic =)
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av obskøn Vis innlegg
Det må i så fall være veldig basic =)
Vis hele sitatet...
Naturligvis, men nok til at de kunne bruke språket til et prosjekt for en forskningsgruppe ved UiB. Dette var personer som kunne programmere fra før av, så overgangen var ikke så stor, men uansett - Python er et veldig, veldig enkelt språk. Grunnleggende programmering er kanskje litt værre å lære, men når man først har det er Python veldig enkelt å forstå.
Sitat av Tias Vis innlegg
Jeg har lært folk Python på en dag, så det er helt realistisk å lære det på en sommer :-)
Vis hele sitatet...
De personene hadde sikkert allerede en forutsetning for å kunne lære det såpass fort ?

Selv kan jeg PHP, og så lenge man forstår en type syntax og script/program oppbygging så kan man lett forstå meningen med andre script/programmer uten videre kunnskap om språket .

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en bok .
Om en bok ikke er et alternativ ville jeg satt meg et mål , eks et program du skal lage som du kan modifisere etterhvert som du blir bedre .

Eks:
Et program som skal kunne poste og hente informasjon fra en webside:
Simpel:
- Uten UI
- Noen få kommandoer, få scriptet til å printe ut hva du vil (poste/hente)
- Lage en brukerinput slik at brukeren kan poste tekst til siden
- Lage en funksjon som printer ut teksten som blir hentet fra siden

Mer avansert:
- Fortsatt uten UI
- Lage scriptet på nytt med OOP
- Formatere/dele opp teksten som blir hentet

Avansert:
- Med UI
- Bytt ut post og hentingen fra webside med databaser
- Legge til funksjon for redigering av tekst
- Rote rundt med scriptet å legge til det du føler for

Når jeg ser over hva jeg har skrevet ser jeg at scriptet har noe av den samme funksjonaliteten som en gjestebok .
One of the good guys
2rs1's Avatar
Sitat av xhacktly Vis innlegg
Hei jeg har nå tenk lage en plan for hvordan jeg skal lære å programmere i løpet av sommeren, men jeg trenger tips og erfaringer.

jeg har ofte prøvd å begyne, men etter hvert ha jeg bare gitt litt opp. så i år har jeg satt meg mål å lære meg Python i løpet av sommeren.

noen som har forslag eller erfaringer om hvordan jeg burde gå fram for å nå mitt mål?
Vis hele sitatet...
Python i løpet av en sommer burde ikke være noe problem. Her har du et kurs på UiO som kjøres om python. Går over ett semester, så burde ikke være noe problem å komme gjennom i løpet av en sommer. Dog er dette vinklet litt matematisk, men det meste kan du bare se bort ifra.

Der finner du fremdriftsplan for studiet (over et semester), lærebok i pdf (som jeg anbefaler deg og lagre, da den antakeligvis blir slettet snart), foiler fra forelesninger, anbefalte oppgaver, løsningsforslag, test deg selv osv.

Synes dette var en veldig fin og god start på å lære seg python.
http://www.diveintopython.org Veldig grei guide, bare følg den Finn på noen morsomme prosjekter.
Sist endret av flexd; 4. juni 2009 kl. 11:53.
Sitat av Tias Vis innlegg
Naturligvis, men nok til at de kunne bruke språket til et prosjekt for en forskningsgruppe ved UiB. Dette var personer som kunne programmere fra før av, så overgangen var ikke så stor, men uansett - Python er et veldig, veldig enkelt språk. Grunnleggende programmering er kanskje litt værre å lære, men når man først har det er Python veldig enkelt å forstå.
Vis hele sitatet...
Ja, når man kan et programmeringsspråk fra før, vil det automatisk bli lettere å lære seg et annet. Slik har i hvert fall jeg forstått det.
Denne er en bra innføring A byte of python
Det er bedere og starte med denne enn dive into python(den går utifra at enn har programmert noe før)

From Novice to Professional, Second Edition
Lagd av Magnus Lie Hetland

Jeg har noen poster der jeg tar litt om python.
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=132217
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=116493

jeg har ofte prøvd å begyne, men etter hvert ha jeg bare gitt litt opp. så i år har jeg satt meg mål å lære meg Python i løpet av sommeren.

noen som har forslag eller erfaringer om hvordan jeg burde gå fram for å nå mitt mål?
Vis hele sitatet...
Tid er bare og glemme,du må bare ha et sterkt ønske om og lære og programmere.
Hva skal du gjøre viss du har lært enn del i løpet av sommern?,gi opp.
Ha det gøy på det nivået man er,ha tålmodighet alle blir litt frustret i starten bare ikke gi opp når du ikke får noe til fungere.
Gjest
Trådstarter
Takk for gode svar alle sammen (spesielt fra snippsat)

Finnes det noen guider som starter på super easy og følger deg helt opp til ekspert?
Start med a byte of python,den tar for seg ting helt fra bånn

starter på super easy og følger deg helt opp til ekspert?
Vis hele sitatet...
Titteln på Magnus Lie Hetland book er vel noe i den stilen "From Novice to Professional, Second Edition".

Et par til.
http://en.wikibooks.org/wiki/Non-Pro...ial_for_Python
http://hetland.org/writing/instant-hacking.html
http://en.wikibooks.org/wiki/Python_Programming
http://en.wikibooks.org/wiki/Think_Python
Sist endret av snippsat; 5. juni 2009 kl. 21:50.
Uten å konkretisere: tør jeg foreslå video programmering tutorials ?
Veldig hands-on og eksemplifiserende. Har hatt veldig godt utbytte av det selv.

Google f.eks. "python programming tutorial video" og se om du finner noe som høres fristende ut.
Selv fikk jeg mye ut av denne siden, så den anbefales på det sterkeste;
http://pytut.infogami.com/
sidens wiki finner du på
http://effbot.org/pytut/

Altså start med å finn deg noen enkle prosjekt, finn guides som gjennomfører hele prosjektet trinn for trinn, selv om du har lest litt og ikke gjør stort mye selv får du sannsynligvis sinnsykt mye ut av å bare praktisk gjennomføre tutorials og slikt, for når du først har gjort 5-6 slike så kan du jo begynne å leke litt rundt selv da du vet litt av hvert.
Er det ikke litt dumt å anbefale han Python 2.x?
Python 3.x er jo fremtiden til Python.

Det er nok ikke like utbredt som det Pyhon 2.x er, men det kommer,
med tiden.

Kan selv anbefale Programming in Python 3: A Complete Introduction to the Python Language
Er det ikke litt dumt å anbefale han Python 2.x?
Vis hele sitatet...
Nei overhode ikke de fleste som driver en del med programmering i pyhon holder seg til 2.xx ennå.
Det er viktig når enn lærer dette og se på kode og kjøre den(mer viktig enn og lese bøker),og det meste der ute er 2.xx

Det betyr ikke at en dag at enn skal alle over til til 3.xx,men ingen har hastverk.
Det er ikke så mye problem og skrive over til 3.xx,viss koden ikke er for lang.
Stor sett og forandere print funksjon så er enn 95% i mål.

Mange av de store modulene som enn kan trenge krever forsatt 2.xx et par bare som eksp(wxpython,twisted)

Det går fint og ha 2.xx og 3.xx installert sammtidig.
Jeg har 2.5.4/2.6.2/3.1 innstallert.

I 3.xx følger det med en konverter som heter 2to3,med denne kan enn konvertere kode 2.xx til 3.xx.
Viss det er behov for det.
Sist endret av snippsat; 8. juni 2009 kl. 02:48.
Sitat av snippsat Vis innlegg
Nei overhode ikke de fleste som driver en del med programmering i pyhon holder seg til 2.xx ennå.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, da de allerede er vandt med 2.x.
Men jeg ser overhode ingen grunn til å ikke starte på Python 3.x for en som er ukjent med språket.

Du mener det stort sett kun er

Kode

Gammel: print "The answer is", 2*2 
Ny: print("The answer is", 2*2)
Som er nytt i Python 3.x?
Feil:
What's New In Python 3.0
Som er nytt i Python 3.x?
Feil:
Vis hele sitatet...
Ja jeg trenger ingen forklaring på hva som er nytt i python 3.xx
Jeg har fulgt med python og programmert i python i mange år.

Det jeg mener er at en bør ha både 2.x og 3.x innstalert.
Det er mye kode og bibliotek som kun virker i 2.x.
Hva skal man si viss noen har lyst til og prøve pygame,wxpython,twisted,ironpython,django eller flere av webrammeverkene til python.
Nei vent et på år til dem er klare for 3.x.

Skal man bare overse alt dennne info og prøve og finne kode som kjører i 3.x?
Som jeg skrev før en av de viktigeste faktorene er og se på kode forandere den og kjøre den,for og lære og bli en bedere programmerer.

Jeg har selvfølgelig ingen ting mot python 3.x,mener dette er den rette veien og gå.
Dette er er en veldig godt gjennomtenkt beslutning.

Men se dette perspektiv alt kode som finnes der ute er 2.x,dette er info man trenger når man er ny.
Sist endret av snippsat; 10. juni 2009 kl. 03:08.
Sitat av snippsat Vis innlegg
Ja jeg trenger ingen forklaring på hva som er nytt i python 3.xx
Vis hele sitatet...
Nei, kanskje ikke du. Men det kan være til hjelp for andre.



Sitat av snippsat Vis innlegg
pygame,wxpython,twisted,ironpython,django eller flere av webrammeverkene til python.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke at dette er så veldig aktuelt for en nybegynner.
Sist endret av Public_htmL++; 10. juni 2009 kl. 08:34.
1. Kjøp deg ei bok. (Velg "Beginning Python: From novice to professional" av Magnus Lie Hetland.)
2. Unødvendig... men instaler Linux med Awesome (Window Manageren) å øv deg litt på konfigurasjonsfilen (~/.awesomerc) dette var effektivt for meg..
3. Finn deg et eller annet du faktisk har lyst å programere, dette er ofte problemet for folk som gir lett opp når det gjelder programering. hvis programeringen i seg selv er vanskelig blir det enda mer vanskelig å programere noe du ikke bryr deg om engang.

Ikke flame meg for denne posten. Bare det jeg gjorde å det var effektivt
Det blir aldri sagt om trådstarter har programmeringserfaring eller ei.

Dersom trådstarter ikke har erfaring, vil et naturlig å begynne med å lære seg OOP og da kan jeg anbefale denne boken: Objects first with java
Denne boken tar for seg objektorientert programmering og går ut i fra at leseren ikke har noen form for forkunnskap. Eneste minuset med denne i forhold til tråden er at trådstarter vil lære python.

For viderekommende vil jeg anbefale The object of data abstraction and structures using java

For de som ønsker et boktips på C#: Professional C# 2005 with .NET 3.0

Nå har ikke jeg programmert så veldig mye i python, men det er vel slik at det ikke trengs å spesifisere typen på variabelen og at man kan tilegne en variabel hvilken som helst type / objekt? Det kan være greit å få med seg hvilke datatyper som fins og i tillegg hvordan man bruker disse.

Andre ting som kan være greit å ha en oversikt på er:
- abstrakthering
- arv
- løkker
- events
- unntak (exception)
- testing (regresjonstesting, positiv/negativ testing)
- programmeringsmønstre som singleton/observer/mvc etc.

Objects first boken tar for seg det grunnleggende, og The object of data abstraction boka tar for seg alt fra oop, unntak, ADT, programmeringsmønstre, sorteringsalgoritmer og så videre.

Dersom trådstarter har erfaring med programmering, se vekk fra denne posten. :-)

Når man har lært seg ett språk, så er det mye lettere å lære et annet. Jeg vil også si at Java/C#.net vil være en god plass å starte.
Sist endret av loppetrusa; 10. juni 2009 kl. 14:57.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Java er som atom sier ikke et dumt sted å begynne, og det å lære programmering med fokus på objektorientering tror jeg absolutt ikke er en dum idé i dag. I tillegg ligner Java veldig mye på alle språk som låner C-syntaksen, noe som kan være et pluss. Python er imidlertid antakeligvis noe lettere å lære, noe som kan være en fordel hvis man syns Java er tungt og vanskelig.
Jeg har bare ett enkelt spørsmål vis noen kunne hjulpet meg.
Jeg skal til nord om noen få dager, og skal formatere min laptop.
Jeg bare lurte på hvordan det ligger ann med Programmering i windows kontra linux?

Vil jeg ha like stort utbytte av å lære for eksempel python i windows, eller bør jeg kjøre rett på linux?
Håper på svar

Mvh Kitsune
Vil jeg ha like stort utbytte av å lære for eksempel python i windows, eller bør jeg kjøre rett på linux?
Håper på svar
Vis hele sitatet...
Pyhon virker bra både i både windows og linux.
Jeg bruker begge os mest i windows,og med de fleste linux distroer kommer python installert.

Java er også et bra språk og starte med,selv mener jeg at pyhon vil gi mere tilbake.
Man lærer gode rutiner i begge språk.
Philip Guo fra standford har noen synspunkt om dette why python

Nå har ikke jeg programmert så veldig mye i python, men det er vel slik at det ikke trengs å spesifisere typen på variabelen og at man kan tilegne en variabel hvilken som helst type / objekt? Det kan være greit å få med seg hvilke datatyper som fins og i tillegg hvordan man bruker disse.
Vis hele sitatet...
I de fleste tilfeller er dette sant,men noen ganger deklarere man variabler i pyhon og.
Men dette kommer naturilg og man trenger ikke bruke mange linjer på kun og deklarere variabler.

Et lite eksp fra python IDLE

Kode

>>> a = 5
>>> a
5
>>> type(a)
<type 'int'>

>>> print 'Trenger float variabel av a =  %f' % float(a)
Trenger float variabel av a =  5.000000
float(a)
5.0
b = float(a)
b
5.0
>>> type(b)
<type 'float'>

>>> c = str(a)
>>> type(c)
<type 'str'>
c
'5'

>>> f = 0.5
>>> type(f)
<type 'float'>
>>> str(f)
'0.5'
Sist endret av snippsat; 10. juni 2009 kl. 19:38.
Gjest
Trådstarter
Takk for gode svar, jeg gleder meg allerede til å begynne

Mange nevner at det er lurt å kjøpe seg en bok, (Velg "Beginning Python: From novice to professional" av Magnus Lie Hetland.)
Finnes det noen andre gode bøker ?
Finnes det noen bøker på norsk eller det helt bortkastet, siden det meste av programmeringen foregår på engelsk?
Sist endret av random40348; 11. juni 2009 kl. 00:16.
Sitat av xhacktly Vis innlegg
Takk for gode svar, jeg gleder meg allerede til å begynne

Mange nevner at det er lurt å kjøpe seg en bok, (Velg "Beginning Python: From novice to professional" av Magnus Lie Hetland.)
Finnes det noen andre gode bøker ?
Finnes det noen bøker på norsk eller det helt bortkastet, siden det meste av programmeringen foregår på engelsk?
Vis hele sitatet...
Det meste av stoffet er på engelsk vil jeg tro, men det er sikkert mulig å finne noe som er oversatt til norsk.

Når det kommer til språk innen programmering kan du skrive på norsk. Det vil si at du bruker norske navn på variabler, metoder og så videre. Dersom du ønsker å dele prosjektet ditt med andre, som kanskje ikke er norsk / forstår norsk er det upraktisk. Har irritert meg grønn mange ganger på diverse open source prosjekter som er skrevet og kommentert på f.eks spansk

Med andre ord: Bruk det skriftspråket som passer best til prosjektet :-)

For litt lektyre om python på norsk kan du sjekke ut denne artikkelen:
Innføring i programmeringsspråket Python

og denne presentasjonen:
Kort om Python
Sist endret av loppetrusa; 11. juni 2009 kl. 15:01.
En annen ting som kan være artig å sjekke ut dersom man ønsker å leke litt med python er PyS60 for Nokias symbian telefoner med S60. Det kan fort bli mye artigere da man har GPS, kamera, tekstmeldinger o.l. å leke med ;-) Som en intro til python på S60, vil jeg anbefale denne tutorial siden: PyS60 Tutorial by Jurgen Scheible