Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  142 17233
Akkurat som det er ulovlig å smugle en trailer full av brennevin inn til Norge nå vil det nok være ulovlig å smugle en trailer full av cannabis hit og, selv om bruk blir legalisert. For øvrig er produksjonskostnadene ved cannabis forsvinnende små. For uten utstyr, som blir en engangs-greie, så er det kvadratmeter, strøm og plantenæring man betaler for. Man kunne nok solgt cannabis til 150 kroner grammet, og omtrent 80% av det kunne gått rett i statskassa..

Er helt enig i at det er tull og bruke mye tid på eget-bruk saker når det kommer til cannabis, noe forsåvidt politiet og er.
Vis hele sitatet...
Gratulerer, du er for legalisering.
Sist endret av ulldott; 9. januar 2012 kl. 02:33.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Helt ærlig tror jeg vi snakker mer 20-30 år. Portugal avkriminaliserte jo for 10 år siden med gode resultater, dessverre er media svikere på dette området og holder seg til saker hvor en eller annen fyr klikka i hasjrus. Personlig tror jeg Norge blir et av de siste landene til å legalisere det..
Vis hele sitatet...
Nå kan jeg ingenting om ulovlige rusmidler, og har heller aldri prøvd det. Men media skriver jo om nyheter og ulovlige ting, så derfor skriver de ofte om hasj når der henger sammen med kriminelle saker.

Det er dette som er festlig. Norge får kritikk for å være så liberalt, samtidig som vi har nulltoleranse for hasj.

Jeg tror egentlig innerst inne at hasj aldri kommer til å bli lovlig i Norge. Det diskuteres vel fortsatt om de skal åpne sprøyte-rom med heroin i Bergen? Eller så er det kanskje allerede godtatt.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Altså, når man først er involvert i miljøene, så er det jo på mange måter for sent. Vi kan ikke endre menneskers etablerte livssituasjon over natten gjennom politiske bestemmelser. Det vi derimot kan oppnå er å snu på trender, og dermed unngå at flere generasjoner går i de samme sporene.
Vis hele sitatet...
Helt klart, og der har man jo sånn halvhjerta vært på vei en stund med å senke straffen på cannabis alvorlig. Men at en full-legalisering vil gjøre ting annerledes folk folk som kommer etter oss, det kan jeg ha troa på.
Det virker bare som at folk tror at dette med nedgang i kriminalitet, ressurser, penger, flere oppklarte nark. saker og alt annet som måtte høres så positivt er en automatikk i. I mine øyner blir det kortet overspilt rimelig greit/evt. de som snakker om det ikke helt henger med i svingene på hvor omfattende og tidkrevende det vil være og høste de eventuelle godene som måtte komme med en legalisering.
Sitat av hideout Vis innlegg
Du tror ikke summen av all omsetning rundt ulovlig tobakk og alkohol i Norge er enorm? Uhm.. Og vi demmer opp for det vi taper til de kriminelle med høye avgifter. Men det er kriminelle miljø(som tidligere nevnt f.eks hells angels) som tjener penger på det, så det går da til å finansiere mer kriminalitet. Ja da tenker jeg vi ser strake motsetninga når det kommer til cannabis.
Vis hele sitatet...
Om den en er enorm er jo relativt, og jeg vil si den er ubetydlig i forhold til pengene vi tjener på avgiftene. Hvor mange kjenner du som pleier drikker alkohol som ikke har norske avgifter? Med mindre du bor i sarpsborg eller trøndelag tror jeg det er ytterst få. Her i Oslo er det værtfall veldig uvanlig, i forhold til hvor vanlig det er å drikke alkohol generelt.

Om Cannabis ble like mye ulovlig omsettet som alkohol ville jeg sett på det som en seier.
Sitat av hideout Vis innlegg
Om du ser på hasjbeslagene som blir gjort på grensene til norge, så snakker vi som regel 200 kilo til et tonn. Tror du det går gjennom -mangen- ledd før det når Norge? Et sitat fra aftenposten etter en av de siste narkoaksjonene i oslo; "Marokkanere styrer nær sagt alle ledd i importkjeden av hasj fra Marokko til Norge. Også den antatte hovedmannen i Norge er av marokkansk opprinnelse."

De tar seg av produksjon,transport og i mangen tilfeller har de sine egne her i landet som tar seg av distribusjon. De framstiller et produkt i et land hvor kostnadene er helt -mikroskopiske- iforhold til hva de vil være i Norge. Innrekna i prisen på cannabis i Norge vil det være norske lønninger,avgifter,utstyr,transport,bygninger,informasjon,ru s-rådgivning and what not. Og det her skal gi enorme med summer tilbake til samfunnet. Helt utrolig at du da tror at Norge med den prisingen vi har på ting vil konkurere med et produksjonsland hvor produsering+transport allerede er oppe og går.
Vis hele sitatet...
Ser ut som at du har rett angående smuglinga her. Men jeg er ikke enig i at Norge ikke kan lage et billig alternativ. Tenk hvor mye er effektiv groinga, høstinga og alt er i en norsk fabrikk fremfor en skjult kjeller/gård/whatever i Afghanistan. Selvom det ikke er mange ledd, koster da ferden fra Afghanistan til Norge en god del penger uansett?

For å være ærlig har jeg ingen anelse hva kostnadene for å produsere cannabis vil bli, men om vi ikke greier å lage et produkt hvor grammern koster under 120 må det være noe alvorlig galt med Norge.
Det å dyrke planten er ikke det som vil spille noe stor rolle for utsalgsprisen i Norge. Det er alle utgiftene knyttet til det som du må rekne inn i prisen før det vil gi profitt. Orker ikke å ramse de opp igjen, men det er alvorlig mye penger som skal ut av statskassen for å gjennomføre en legalisering.

Du ville nok ikke vist det om drinken du kjøper deg ute i Oslo var smuglet inn til Norge eller ei ;-) Poenget mitt er bare det at når du ikke kan konkurrere på pris så vil et illegalt marked oppstå. Om jeg tolker deg rett så synes du Norge demmer opp for denne type kriminalitet greit for vi har så høye avgifter på det produktet som blir solgt lovlig, at det jevner seg ut. Selv om det er tunge kriminelle miljø som bruker inntekter til å avle mer kriminalitet, i Norge. Da ser jeg virkelig ikke hvorfor Norge skulle snu helt om å prise cannabis så mye lavere for å få bukt med kriminalitet, når de åpenlyst ikke tar det tiltaket på alkohol og tobakk.

Gratulerer, du er for legalisering.[/quote]

Takker, men jeg har ikke noe imot at den dagen jeg får kids vokser de opp i et land hvor cannabis er klasifisert som narkotika og er ulovlig.

Er så utrolig små problemer i hverdagen til en som holder seg til kun privat bruk av cannabis. Så om jeg skulle startet å ha meninger om narkotikapolitikken til Norge, så hadde det nok vært på helt andre områder enn å gjøre cannabis lovlig desverre =)
Sitat av hideout Vis innlegg
Det å dyrke planten er ikke det som vil spille noe stor rolle for utsalgsprisen i Norge. Det er alle utgiftene knyttet til det som du må rekne inn i prisen før det vil gi profitt. Orker ikke å ramse de opp igjen, men det er alvorlig mye penger som skal ut av statskassen for å gjennomføre en legalisering.

Du ville nok ikke vist det om drinken du kjøper deg ute i Oslo var smuglet inn til Norge eller ei ;-) Poenget mitt er bare det at når du ikke kan konkurrere på pris så vil et illegalt marked oppstå. Om jeg tolker deg rett så synes du Norge demmer opp for denne type kriminalitet greit for vi har så høye avgifter på det produktet som blir solgt lovlig, at det jevner seg ut. Selv om det er tunge kriminelle miljø som bruker inntekter til å avle mer kriminalitet, i Norge. Da ser jeg virkelig ikke hvorfor Norge skulle snu helt om å prise cannabis så mye lavere for å få bukt med kriminalitet, når de åpenlyst ikke tar det tiltaket på alkohol og tobakk.
Vis hele sitatet...
Så du mener at Norge ikke ville greid å kunne solgt hasj til 120 kroner(med en del avgifter) og at det illegale markedet ville vært større enn det lovlige? C'mon, det vet du er bullshit.
Produksjonskostander per gram på Cannabis er såpass lavt at det er god margin for å gjøre profitt selv om du skal prøve å utkonkurrere det illegale markedet. Litt mer om det i dette skrivet:
http://www.rand.org/pubs/working_pap...RAND_WR764.pdf
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Regulering av markedet fører til:
  • Aldersgrenser - begrenser tilgjengelighet.
  • Kvalitetssikring - reduserer helseplager.
  • Å fjerne grunnlaget for kriminelle virksomheter.
  • Å frigjøre enorme politiressurser - og dermed få mer kontroll på reell kriminalitet.
  • Å øke skatteinntektene.
  • Å oppløse koblingen mellom røyking og hardere narkotika/kriminalitet, som resulterer i at langt færre unge havner på skråplanet.
  • Å få mer gjennomslag med forebyggende arbeid generelt, da rusbrukerne vil føle seg respektert som mennesker, og ikke jaget som simple forbrytere.
  • etc etc.
Vis hele sitatet...
Du, min venn burde inn i politikken
Sitat av ulldott Vis innlegg
Akkurat som det er ulovlig å smugle en trailer full av brennevin inn til Norge nå vil det nok være ulovlig å smugle en trailer full av cannabis hit og, selv om bruk blir legalisert. For øvrig er produksjonskostnadene ved cannabis forsvinnende små. For uten utstyr, som blir en engangs-greie, så er det kvadratmeter, strøm og plantenæring man betaler for. Man kunne nok solgt cannabis til 150 kroner grammet, og omtrent 80% av det kunne gått rett i statskassa..
Vis hele sitatet...
Det var da jævlig dyrt..
Hvis det blir legalisert tipper jeg prisene vil være rundt 80 kroner grammet, hvis vi er heldige. En pris vi kan leve med.
Uhm, prøvd å sagt det 3-4 ganger men det synker tydeligvis ikke helt inn. Store deler av argumentasjonen for legalisering er å få profitten av cannabis inn til staten, og ikke til de kriminelle. Det skal tydeligvis være med å øke budsjettet til politiet, det skal gi ekstra kroner i kassa for de som driver med rusrådgivning. Det skal være en alvorlig informasjonskampanje om farene ved stoffet.Tv-reklamer, brosjyrer, whatever. Det vil skape x antall flere jobber som skal lønnest. Det skal utbyggest full logistikk for transport og salg av produktet over hele Norge. Det skal innhentest kompetanse siden produktet skal være så trygt og ha en helsemessig fordel iforhold til det som blir tilbudt per dags dato. Det her er selvsagt faktorer som skal innreknest i en utsalgspris hvor mottoet er profitt. Er her de største kostnadene vil være, ikke det å dyrke den faktiske planten...

Jeg nekter å tro at Norge vil kunne tilby et produkt som er konkurransedyktig på pris hvertfall. Men som sagt tidligere, det er ikke akkurat livsavgjørende i en slik diskusjon.

Siden det tydeligvis er stor interesse for temaet så er det her sikkert en interessant artikkel om temaet:
https://docs.google.com/viewer?a=v&q...OnLscf3kbQvdHA

Trokke artikkeln er helt up-to-date og den er sikkert nok full av personlige meninger, men grei lesning.
Sitat av deZ Vis innlegg
Du, min venn burde inn i politikken
Vis hele sitatet...
Nei, det burde han ikke.
Kanskje av den enkle grunn at mannen/damen kan snakke for seg.
Men å sette opp en liste med anntydninger er ikke en politiker verdt..
De har vi for mange av allerede
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Nei, det burde han ikke.
Kanskje av den enkle grunn at mannen/damen kan snakke for seg.
Men å sette opp en liste med anntydninger er ikke en politiker verdt..
De har vi for mange av allerede
Vis hele sitatet...
Det er ikke antydninger, det er fakta. Dessuten er det alt for lite politikere som stemmer for legalisering.
Sitat av deZ Vis innlegg
Det er ikke antydninger, det er fakta. Dessuten er det alt for lite politikere som stemmer for legalisering.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan et listepunkt over fordeler ved legalisering av cannabis bestå kun av faktainformasjon når det ikke er gjennomført en full-legalisering i noen land? =P
Antydninger er vel eksakt hva det er, gode sådan
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Sitat av reklame Vis innlegg
Finnes det egentlig cannabisforkjempere som er for legalisering og ikke er brukere?
Vis hele sitatet...
Det medfører korrektet. Vi er i et mindretall, men det betyr ikke at vi ikke finnes.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Regulering av markedet fører til:
  • Aldersgrenser - begrenser tilgjengelighet.
  • Kvalitetssikring - reduserer helseplager.
  • Å fjerne grunnlaget for kriminelle virksomheter.
  • Å frigjøre enorme politiressurser - og dermed få mer kontroll på reell kriminalitet.
  • Å øke skatteinntektene.
  • Å oppløse koblingen mellom røyking og hardere narkotika/kriminalitet, som resulterer i at langt færre unge havner på skråplanet.
  • Å få mer gjennomslag med forebyggende arbeid generelt, da rusbrukerne vil føle seg respektert som mennesker, og ikke jaget som simple forbrytere.
  • etc etc.
Vis hele sitatet...
Og viktigst av alt: retten til å bestemme over egen kropp og bevissthet.
Sitat av Flatulence Vis innlegg
Og viktigst av alt: retten til å bestemme over egen kropp og bevissthet.
Vis hele sitatet...


Vi kan ikke gå rett fra dagens politikk til full legalisering. Funker ikke sånn. Det vi må gjøre aller først er å avkriminalisere bruk av cannabis. Et steg om gangen folkens. Kjøp/salg får forbli ulovlig en stund.

Det som plager meg aller mest er at ungdom og voksne får rulleblad, bøt og muligens fengsel kun for besittelse og bruk. Noe ekstremt i min mening.

Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Så du mener ettersom vi har røyket cannabis i flere tusen år burde vi fortsette med det.
og da sier jeg, ettersom vi i flere hundre år har lobotomert mentalt syke, burde vi også fortsette med det.
og hey, jeg kan fortsette. Siden vikingtiden hadde en så stor innvirkning på kulturen våres, burde vi fortsette å plyndre og voldta.
Sounds legit



Bare fordi jeg har en mening bør du ikke kalle meg kunskapsløs.
Angrip argumenetet istedenfor personen bak
Vis hele sitatet...
Kult at du sammenligner lobotomi av mennesker med cannabis røyking.
Sitat av Heffalompen Vis innlegg
Det medfører korrektet. Vi er i et mindretall, men det betyr ikke at vi ikke finnes.
Vis hele sitatet...
Dessuten har jo USA f.eks. LEAP (Law Enforcement Against Prohibition) som er en haug med tidligere politibetjenter, sheriffer etc. som ønsker full legalisering av alle stoffer.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Nå kan jeg ingenting om ulovlige rusmidler, og har heller aldri prøvd det. Men media skriver jo om nyheter og ulovlige ting, så derfor skriver de ofte om hasj når der henger sammen med kriminelle saker.

Det er dette som er festlig. Norge får kritikk for å være så liberalt, samtidig som vi har nulltoleranse for hasj.

Jeg tror egentlig innerst inne at hasj aldri kommer til å bli lovlig i Norge. Det diskuteres vel fortsatt om de skal åpne sprøyte-rom med heroin i Bergen? Eller så er det kanskje allerede godtatt.
Vis hele sitatet...
Hasj er et dårlig begrep brukt av tabloidaviser. Bruk cannabis når du snakker om oppheving av forbudet (legalisering impliserer at staten kan si hva som er lov).

Hvem kritiserer Norge for å være liberalt?

Ja, sosialistene elsker å tråkke på de svakeste i samfunnet: de fattige, psykisk syke rus-avhengige. De nøler ikke med å tvinge de til å injisere stoffer blandet med såpe fra skitne nåler når det er praktisk talt gratis å gi dem et rent stoff i rene sprøyter. Men nei, hvis de ikke bøyer seg til samfunnets konformitet er de ikke verdt noe. Da kan de råtne i sin egen sykdom. Når det er praktisk talt gratis å drastisk øke livskvaliteten til 10 000 norske borgere er det jo noe alvorlig galt når vi ikke gjør det. Om det er fordommer eller en bakvendt ideologi har jeg ikke helt bestemt meg for ennå.

Sitat av capo Vis innlegg


Vi kan ikke gå rett fra dagens politikk til full legalisering. Funker ikke sånn. Det vi må gjøre aller først er å avkriminalisere bruk av cannabis. Et steg om gangen folkens. Kjøp/salg får forbli ulovlig en stund.

Det som plager meg aller mest er at ungdom og voksne får rulleblad, bøt og muligens fengsel kun for besittelse og bruk. Noe ekstremt i min mening.
Vis hele sitatet...
Staten kan ikke legalisere noe som helst, så der er jeg enig med deg. Men de kan oppheve forbudet sånn at vi kan dyrke, selge og bruke cannabis. Du argumenterer ikke, så det er vanskelig å se hvor i tankerekken din du har tatt feil, men konklusjonen er feil.

Hva med de som selger? Eller smugler? Disse er jo bare fattige personer som trenger penger. Det er som å la en sultene mann være sikkerhetsvakt på et bakeri, selvsagt tar han seg noen rundstykker. De som blir dømt for det har problemer i utgangspunktet og blir uskyldige offer i en krig mot individuell frihet.

Det er en økonomisk teori som heter tilbud og etterspørsel. Så lenge et produkt finnes og noen er villig til å betale for det vil det bli solgt, uavhengig av legaliteten. En gjensidig fordelaktig transaksjon kan ikke forbys ved lov. Dette er også grunnen til at et forbud mot prostitusjon aldri vil bli noe mer enn et symbolsk forbud som rammer tilfeldig uheldige. I det minste rammer ikke det forbudet de fattigste i samfunnet.
Hei emptychange!

Forsøker bare å påpeke at vi må "myke" opp lovgivningen, litt etter litt og steg etter steg.

1. Avkriminalisere bruk og besittelse av cannabis
2. Tillate medisinsk bruk av cannabis til de som har behov for det
3. Tillate dyrking til eget bruk. 4-5 planter som i Spania, Tjekkia og nå Sveits for eksempel.

Dette er steg som vi ser skjer globalt, disse tingene er bare en "prelude" til en full ut legalisering. Rom ble ikke bygd på en dag. Tålmod mine venner!
Sist endret av capo; 10. januar 2012 kl. 22:03.
Sitat av capo Vis innlegg
Hei emptychange!

Forsøker bare å påpeke at vi må "myke" opp lovgivningen, litt etter litt og steg etter steg.

1. Avkriminalisere bruk og besittelse av cannabis
2. Tillate medisinsk bruk av cannabis til de som har behov for det
3. Tillate dyrking til eget bruk. 4-5 planter som i Spania, Tjekkia og nå Sveits for eksempel.

Dette er steg som vi ser skjer globalt, disse tingene er bare en "prelude" til en full ut legalisering. Rom ble ikke bygd på en dag. Tålmod mine venner!
Vis hele sitatet...
Alkoholforbudet ble oppløst på en dag. Det er ingen grunn til å la deler av denne undertrykkende loven leve videre en dag lengre enn nødvendig.

Og nei, cannabis kan ikke bli legalisert. Men forbudet kan bli opphevet.
Husk på at krigen mot "narkotika" har doktrinert og hjernevasket store og små i 50 år.. Blir noe vanskelig å oppheve cannabis forbudet over natten slik du ønsker (jeg ønsker det samme selv forøvrig) - men hvor realistisk er det gitt scenariet vi er oppi ?

Du tar fram alkohol forbudet som ble opphevet. Det forbudet varte ikke så lenge, sammenlignet med narkotika ihvertfall. En slutt på forbudet hadde også bred støtte blant folk og politikere. Dermed var det mulig å ende galskapen på en dag. Kan det samme sies om cannabis?

Ang staten og legalisering, hva er din begrunnelse for at det ikke kan bli legalisert?


mvh
Sist endret av capo; 10. januar 2012 kl. 22:34.
Sitat av capo Vis innlegg
Husk på at krigen mot "narkotika" har doktrinert og hjernevasket store og små i 50 år.. Blir noe vanskelig å oppheve cannabis forbudet over natten slik du ønsker (jeg ønsker det samme selv forøvrig) - men hvor realistisk er det gitt scenariet vi er oppi ?

Du tar fram alkohol forbudet som ble opphevet. Det forbudet varte ikke så lenge, sammenlignet med narkotika ihvertfall. En slutt på forbudet hadde også bred støtte blant folk og politikere. Dermed var det mulig å ende galskapen på en dag. Kan det samme sies om cannabis?

Ang staten og legalisering, hva er din begrunnelse for at det ikke kan bli legalisert?


mvh
Vis hele sitatet...
Staten har ingen presedens for å bestemme hva som ER lov. Staten kan forby uønsket adferd, men de kan ikke bestemme hvilken adferd som er lov. Derfor kan de oppheve forbudet mot cannabis, men de kan ikke legalisere cannabis.
Til mentalmelt:

Jeg har desverre ikke så mye tid til å skrive fullstendige svar tilbake som jeg skulle ønske, men kan gripe fatt i det jeg er mest uenig i i det siste svaret ditt til meg på side 4:
Er usikker på hvordan jeg quoter flere ganger så jeg skriver bare opp:


1) Du skriver: "At argumentene er kokt ned til en forenklet listeform er ikke grunnlag for å hevde at de er billige."

I dette tilfellet er det så absolutt det. Å forkorte et lengre argument er i seg selv ikke problematisk, men å utelate vesentlige ord som "enkelte" eller "flere", i den viktige setningen din om at regulering av cannabis fjerner grunnlaget for kriminelle virksomheter er for generell og dermed villedende. Setningen din sier bare at kriminaliteten vil gå ned, ikke hvor mye den vil gå ned, slik at en eventuell tilskuer av debatten kunne gjort seg opp en mening om argumentet ditt var viktig nok satt opp mot et eventuelt motargument. Jeg er selvfølgelig klar over at du aldri har sagt at alle kriminelle virksomheter vil forsvinne, men inntil du kan presentere noen tall på hvilket kraftig slag mot Norges undergrunn en legalisering av Cannabis vil utgjøre, så er det hensiktsmessig å være ydmyk ovenfor det faktum at vi rett og slett ikke vet svaret på dette. Du mislykkes på begge disse punktene, og dermed holder ikke argumentet mål. Les gjerne "I retorikkens hage" av Øyvind Andersen for mer informasjon om hva jeg mener med dette.

Du må gjerne fortsette å kalle det stråmannargumentasjon, men hvis du faktisk ikke kan se at argumentasjonen din på dette området har et par viktige mangler, så er det lite sannsynlig at videre debatt fører frem til noe mer konkret. Å kalle et argumentangrep for stråmannargumentasjon er en indirekte hersketeknikk, forresten, hvilket er et automatisk retorisk tap.

2) "Du behøver ikke å belære meg om gråsoner. Det er imidlertid riktig observert, jeg mener kritikken din som går på at legalisering ikke løser alle problemene, er ugyldig."

Belære er et negativt ladet ord. Du får det til å høres ut som om jeg prøver å lære deg noe, noe jeg ikke har interesse av. Det eneste jeg har interesse av er å argumentere for hvorfor jeg mener dine argumenter kommer til kort. Å informere er ikke det samme som å belære. Du skal få slippe å bli min elev. Når det er sagt, så er det spesielt at du skriver om gråsoner, når du selv unngår å nevne dem. Gråsoner er en viktig del av legaliseringsdebatten.
Du skriver for eksempel videre: "Det er ingen tvil om at vi trenger mer forskning å basere oss på. Det tror jeg vi alle kan være enige om. Det er imidlertid ingenting i veien for å basere oss på den informasjonen vi har i mellomtiden, samt å anvende sunn fornuft og gode resonnementer." Jeg er helt enig i at vi i mellomtiden bør anvende sunn fornuft, og gode resonnementer. Hittil har du dog ikke presentert et fnugg av dokumentérbar fakta, noe som er nødvendig for at resonnementet ditt (tenker spesielt på dette med kriminelle virksomheter og politiets ressurser her) faktisk skal kunne anses som et resonnement. Den argumentative forskjellen mellom oss to i denne "debatten" er at det er du som har hevdet noe. Jeg stiller spørsmål til det du hevder. Derfor må du kunne vise til konkret belegg for dine påstander, noe du hittil ikke har gjort. Jeg ønsker å være ydmyk overfor at jeg ikke har svaret på om en legalisering er et klokt valg for det norske samfunn eller ikke på bakgrunn av at jeg ikke har kjennskap til om vi har god nok informasjon som kan oppveie fordeler og ulemper på begge sider av gjerdet. Du har tydeligvis en klar mening på hva du ville stemt om det hadde vært folkeavstemning i morgen, spørsmålet er bare hvor stor del av meningene dine som er tuftet på dokumentérbare fakta.

3) Du skriver: "Å anvende stikkord og lister en en absolutt nødvendighet om man skal korte ned argumentasjon, og koke essensen ned til grunnprinsippene. Vedkommende etterlyste eksempler på positive sider ved en eventuelle legalisering, og det fikk han."

Dette er jeg helt enig i. Men som jeg har forklart over, så er det ikke nedkokingen din i listeform som er problematisk i seg selv - det er selve essensen, graden av svartmaling.

Du skriver videre: "Det er ikke gitt at man får servert en fullt utdypende tekst fordi man slenger opp et spørsmål på et debattforum. Jeg synes kritikken din på dette punktet er unødvendig og lite konstruktiv."
Å kritisere mangelfulle setninger er noe av det viktigste i en debatt hvis vi ønsker å få frem et så nyansert bilde av saken som mulig. Da sikter jeg igjen konkret til setningen din om kriminelle virksomheter, som forklart i detalj over. Hvis enda ikke er enig i dette, så er det din fulle rett, og vi kan konkludere med den famøse setningen "Let's agree to disagree."
Sitat av Titi Suru Vis innlegg
1) Du skriver: "At argumentene er kokt ned til en forenklet listeform er ikke grunnlag for å hevde at de er billige."

I dette tilfellet er det så absolutt det. Å forkorte et lengre argument er i seg selv ikke problematisk, men å utelate vesentlige ord som "enkelte" eller "flere", i den viktige setningen din om at regulering av cannabis fjerner grunnlaget for kriminelle virksomheter er for generell og dermed villedende.
Vis hele sitatet...
Jeg ser tolkningen din, men den er jo absurd. Hvis du trodde jeg mente at undergrunnen ville forsvinne som følge av legalisering, så har du virkelig lagt vrangviljen til.

Sitat av Titi Suru Vis innlegg
Setningen din sier bare at kriminaliteten vil gå ned, ikke hvor mye den vil gå ned, slik at en eventuell tilskuer av debatten kunne gjort seg opp en mening om argumentet ditt var viktig nok satt opp mot et eventuelt motargument.
Vis hele sitatet...
Det er da en ærlig sak. Jeg skrev en kjapp liste, og ramset opp fordelene jeg så ved legalisering. Å kritisere meg for det er som å kritisere en bok på bakgrunn av innholdsfortegnelsen.

Sitat av Titi Suru Vis innlegg
Jeg er selvfølgelig klar over at du aldri har sagt at alle kriminelle virksomheter vil forsvinne, men inntil du kan presentere noen tall på hvilket kraftig slag mot Norges undergrunn en legalisering av Cannabis vil utgjøre, så er det hensiktsmessig å være ydmyk ovenfor det faktum at vi rett og slett ikke vet svaret på dette.
Vis hele sitatet...
Det er lett å se på måten du ordlegger deg på her, at du har gått i fellen av å tillegge meg påstander jeg aldri har presentert. Du har tatt utgangspunkt i at jeg mener legalisering av cannabis vil være et kraftig slag for baugen for Norges undergrunn i sin helhet. Dette har jeg aldri påstått. Når jeg snakker om kriminelle virksomheter som vil ta skade av legalisering, så ligger det jo mellom linjene at jeg snakker om virksomheter som baserer sin eksistens på distribusjon av cannabis. Jeg er åpen for å se at setningen Å fjerne grunnlaget for kriminelle virksomheter kan tolkes mer generelt isolert sett, men for å gjøre det i dette tilfellet er jeg redd du må et behov for å kverulere, som overgår lysten til å kommunisere.

Sitat av Titi Suru Vis innlegg
Du mislykkes på begge disse punktene, og dermed holder ikke argumentet mål. Les gjerne "I retorikkens hage" av Øyvind Andersen for mer informasjon om hva jeg mener med dette.
Vis hele sitatet...
Jeg kunne ha vært mer ydmyk når jeg skrev Regulering av markedet fører til: (...) og lagt til at dette er noe jeg mener. Jeg tenkte ikke på at noen kunne finne på å henge seg så voldsomt opp i dette, i og med at listen var et svar på et spørsmål som lød slik: På hvilket grunnlag ville du se det som positivt både for deg selv og nasjonen som helhet at det ble legalisert?

Takk for boktipset. Morsom idé å anbefale meg en bok i retorikk etter at jeg har påpekt det jeg mener er fallgruver i argumentasjonen din. Det er en god bok, og den står faktisk her i hylla mi.


Sitat av Titi Suru Vis innlegg
Du må gjerne fortsette å kalle det stråmannargumentasjon, men hvis du faktisk ikke kan se at argumentasjonen din på dette området har et par viktige mangler, så er det lite sannsynlig at videre debatt fører frem til noe mer konkret.
Vis hele sitatet...
Det er per definisjon stråmannargumentasjon, all den tid du tillegger meg meninger jeg ikke har, og kritiserer argumentasjonen min utifra et ugyldig premiss.

Sitat av Titi Suru Vis innlegg
Å kalle et argumentangrep for stråmannargumentasjon er en indirekte hersketeknikk, forresten, hvilket er et automatisk retorisk tap.
Vis hele sitatet...
Det er ikke en hersketeknikk så lenge det er hold i påstanden. Hadde jeg sagt det kun for å herse med deg, så hadde det vært uredelig og ugyldig argumentasjon. Det jeg gjorde var å peke ut hvor argumentasjonen din ikke holdt. Det er en ærlig og grei sak.

Sitat av Titi Suru Vis innlegg
2) "Du behøver ikke å belære meg om gråsoner. Det er imidlertid riktig observert, jeg mener kritikken din som går på at legalisering ikke løser alle problemene, er ugyldig."

Belære er et negativt ladet ord. Du får det til å høres ut som om jeg prøver å lære deg noe, noe jeg ikke har interesse av. Det eneste jeg har interesse av er å argumentere for hvorfor jeg mener dine argumenter kommer til kort. Å informere er ikke det samme som å belære. Du skal få slippe å bli min elev.

Når det er sagt, så er det spesielt at du skriver om gråsoner, når du selv unngår å nevne dem. Gråsoner er en viktig del av legaliseringsdebatten.
Vis hele sitatet...
Det virker for meg som om du straks du hadde lest listesvaret mitt, fikk blod på tann, inntok en forutinntatt holdning til meningene mine, og satt meg i bås på ytterste, naive fløy. Når du så begynner å fortelle meg selvfølgeligheter om at verden ikke er svart/hvit, så oppfatter jeg det som en unødvendig belæring fra din side.

Sitat av Titi Suru Vis innlegg
Du skriver for eksempel videre: "Det er ingen tvil om at vi trenger mer forskning å basere oss på. Det tror jeg vi alle kan være enige om. Det er imidlertid ingenting i veien for å basere oss på den informasjonen vi har i mellomtiden, samt å anvende sunn fornuft og gode resonnementer." Jeg er helt enig i at vi i mellomtiden bør anvende sunn fornuft, og gode resonnementer. Hittil har du dog ikke presentert et fnugg av dokumentérbar fakta, noe som er nødvendig for at resonnementet ditt (tenker spesielt på dette med kriminelle virksomheter og politiets ressurser her) faktisk skal kunne anses som et resonnement. Den argumentative forskjellen mellom oss to i denne "debatten" er at det er du som har hevdet noe. Jeg stiller spørsmål til det du hevder. Derfor må du kunne vise til konkret belegg for dine påstander, noe du hittil ikke har gjort.
Vis hele sitatet...
Sirius foretar hvert 5 år undersøkelser for å kartlegge bruk av narkotika blant befolkningen. Den siste ble gjennomført i 2009, og konkluderte med at 14.6% i aldersgruppen 15 til 64 år hadde prøvd cannabis minst én gang. 3.8% hadde brukt det i løpet av det siste året, og 1.6% hadde brukt det i løpet av den siste måneden. (For visse aldersgrupper er naturligvis prosentandelen langt høyere.) Om vi kun opererer med det laveste tallet her, og tar utgangspunkt i at vi er 5 millioner mennesker, så ser vi på 80.000 nordmenn som til stadighet bryter loven, og som hver gang de gjør det pumper kapital inn i organisert kriminalitet. At dette bidrar til å styrke posisjonen til kriminelle organisasjoner regner jeg med at du ikke trenger en kilde på.

Det er ingen som vet hvor stort cannabismarkedet i Norge er, eller hvor mye penger det omsettes for. Det er anslått at nordmenn bruker ca to milliarder kroner årlig på hasj alene, men mørketallene er som sagt store. Uansett er det betydelige summer som renner ut av systemet, og som ender opp med å finansiere videre kriminalitet.

I 2005 etterforsket politiet godt over 40.000 narkotikasaker, hvorav 90% endte med straffereaksjoner for siktede. Narkotikasakene er den saksgruppen med høyest oppklaringsprosent, da det nesten utelukkende er politiet selv som anmelder dem. Det skal imidlertid nevnes at de utgjør kun 10-15% av de totale anmeldte sakene. Ca halvparten av alle straffedømte i Norge er allikevel kun straffet for befatning med narkotika.

Hvis vi ser på statistikken over beslag for første halvdel av samme år, så ser vi at cannabis utgjør litt under halvparten av det totale antallet narkotikabeslag, og for andre år er det som regel mellom en tredel og en halvpart. Hvis vi tar utgangspunkt i at prosentandelen av cannabis i totalt antall beslag er ca lik prosentandelen av cannabissaker i totalt antall narkotikasaker, så kan vi anslå at ca 15.000 saker var basert på befatning med cannabis dette året, hvorav 13.500 endte med sanksjoner for siktede.

Den mest åpenbare gevinsten jeg ser ved legalisering er at en stor andel av befolkningen ikke lenger vil være rutinerte lovbrytere, og dermed ikke utsette seg for straffereaksjoner. Bare dette i seg selv representerer en betydelig reduksjon av kriminell aktivitet. De økonomiske konsekvensene det vi få for organiserte bakmenn er for en bonus å regne.

Analyser viser at ungdom som har røkt hasj ti ganger eller mer før de fyller 20 har fire ganger høyere sannsynlighet for å bli straffet for et lovbrudd, og syv ganger høyere sannsynlighet for å bli straffet for et narkotikarelatert lovbrudd. Ser man bort i fra narkotikasakene og fokuserer på andre typer lovbrudd derimot, stiller de likt som annen ungdom. Ungdom som røyker hasj er altså ikke kriminelle i utgangspunktet. De er lovbrytere primært på grunn av narkotikalovgivningen, og det er dermed rimelig å anta at man ved å legalisere vil se en sterkt redusert kriminalstatistikk. Dette vil frigjøre ressurser hos både politiet og påtalemyndighetene.


Sitat av Titi Suru Vis innlegg
Jeg ønsker å være ydmyk overfor at jeg ikke har svaret på om en legalisering er et klokt valg for det norske samfunn eller ikke på bakgrunn av at jeg ikke har kjennskap til om vi har god nok informasjon som kan oppveie fordeler og ulemper på begge sider av gjerdet. Du har tydeligvis en klar mening på hva du ville stemt om det hadde vært folkeavstemning i morgen, spørsmålet er bare hvor stor del av meningene dine som er tuftet på dokumentérbare fakta.
Vis hele sitatet...
Ja, det er jo en interessant diskusjon.

Sitat av Titi Suru Vis innlegg
3) Du skriver: "Å anvende stikkord og lister en en absolutt nødvendighet om man skal korte ned argumentasjon, og koke essensen ned til grunnprinsippene. Vedkommende etterlyste eksempler på positive sider ved en eventuelle legalisering, og det fikk han."

Dette er jeg helt enig i. Men som jeg har forklart over, så er det ikke nedkokingen din i listeform som er problematisk i seg selv - det er selve essensen, graden av svartmaling.
Vis hele sitatet...
Problemet her er vel strengt tatt ditt behov for å kverulere videre på noe du i utgangspunktet har misforstått. Jeg forstår at du mener det er min mangelfulle ordbruk det står på her, og det får du jo bare mene. Personlig har jeg dog vanskelig for å se hvordan det er til å misforstå, så lenge man faktisk ønsker å kommunisere.


Sitat av Titi Suru Vis innlegg
Du skriver videre: "Det er ikke gitt at man får servert en fullt utdypende tekst fordi man slenger opp et spørsmål på et debattforum. Jeg synes kritikken din på dette punktet er unødvendig og lite konstruktiv."
Å kritisere mangelfulle setninger er noe av det viktigste i en debatt hvis vi ønsker å få frem et så nyansert bilde av saken som mulig. Da sikter jeg igjen konkret til setningen din om kriminelle virksomheter, som forklart i detalj over. Hvis enda ikke er enig i dette, så er det din fulle rett, og vi kan konkludere med den famøse setningen "Let's agree to disagree."
Vis hele sitatet...
Joda, jeg er enig i det. Hvis du faktisk ikke forsto at jeg ikke mente å påstå at legalisering av cannabis vil knuse hele undergrunnsmiljøet, så måtte du jo konfrontere meg på det. Jeg stiller meg bare litt uforstående til hvorfor du valgte å tolke det i den retningen. Det virket for meg som en helt unyttig ting å skulle snakke om.
Sist endret av mentalmelt; 11. januar 2012 kl. 08:54.
Sitat av Flatulence Vis innlegg
Og viktigst av alt: retten til å bestemme over egen kropp og bevissthet.
Vis hele sitatet...
Dette er i mine øyne det minst viktige argumentet i denne diskusjonen. Ikke fordi jeg synes det bare er tull. Jeg er absolutt ingen tilhenger av at myndighetene skal micro-manage befolkningen, men fordi det er et argument som totalt mangler slagkraft. Ingen motstandere av legalisering vil si seg enige i dette, og det gir ingen målbare fordeler.

Økonmiske og sosiale fordeler ved legalisering er det man må fokusere på for å overbevise dem som klamrer seg til dagens politikk.
Sist endret av felix_poker; 11. januar 2012 kl. 11:13.
Sosietær maniker
Er det bare jeg som synes debatten om debatten er gørr kjedelig? Skulle være opplagt nå at vi har mye å ta igjen. Jaffal,

"Myte #4: Hasj ble først populært under hippietiden på 1960-tallet

Hasj og marihuana kommer fra cannabisplanten, og kalles formelt cannabis. Ifølge Store Norske Leksikon ble cannabis omtalt som rusmiddel allerede 2700 år før Kristus – i en kinesisk urtebok. I antikkens Hellas skrev Homer og Herodot om bruk av cannabis som gave, og bruk i gravferdsseremonier. Islams suffister tok det ibruk rundt år 1000, og snart var det utbredt i hele det muslimske kulturområdet. Senere tok britene avgift på omsetningen i sine kolonier. På 1800-tallet blomstret bruken opp blant forfattere i Paris, og rundt 1900 i gryende jazzmiljøer i New Orleans. Fram til midten av forrige århundre, var cannabis lovlig de fleste steder i verden. Noen mener at amerikanske myndigheter innførte harde straffer fordi stoffet ble brukt av politiske opprørere – deriblant de såkalte hippiene. Krigen mot narkotika ga cannabis mye blest, men det var slett ikke noe nytt rusmiddel. Likevel ga nok blesten økt bruk i Norge. En undersøkelse gjort av Visendi for Dagsavisen i 2003, viste at 3 av 10 nordmenn har brukt hasj. Flere i femtiårene enn i tenårene svarte bekreftende." - Ti myter om narkotika av Kari Bu.

"På oppdrag fra Dagsavisen utførte Visendi en undersøkelse i 2003 der de anslo at over én million nordmenn har forsøkt cannabis. Statens institutt for rusmiddelforskning bekreftet at dette stemmer overens med deres tall.[51]" - Wikipedia (Visendi spurte 1260.)
@mentalmelt:

1) "Jeg ser tolkningen din, men den er jo absurd. Hvis du trodde jeg mente at undergrunnen ville forsvinne som følge av legalisering, så har du virkelig lagt vrangviljen til."

Jeg trodde da overhode ikke at du mente undergrunnen ville forsvinne som følge av legalisering. Det trodde jeg hele veien at du skjønte at jeg skjønte. Det jeg har kommentert når det gjelder den setningen din er at man kan ikke bare si at "hendelse A vil føre til hendelse B", når hendelse B er såpass kompleks at man må uttrykke nyansene (som forøvrig kunne ha vært gjort ved å tilføye et par enkle ord i samme setning) for å unngå at argumentet blir noe villedende. Mener du virkelig at setningen slik du skrev den ikke var det spor villedende?

At du mener jeg kverulerer får stå for din regning. Å ta tak i sak og helt sentral ordlegging kalles ofte av mange for kverulering fordi det ikke passer dem. Det er også et negativt ladet ord, som ikke sjeldent brukes for å påpeke at det motstanderen henger seg opp i er uviktig, og kun for å si imot. Hvis jeg hadde hatt interesse av å stadig kverulere, så hadde jeg heller slått opp med dama og funnet meg en skikkelig drittkjerring jeg kunne kverulert så mye jeg ville med, og gledet meg til hver gang hun hadde mensen. Min interesse i denne debatten har hele tiden vært å argumentere for at enkelte av argumentene dine ikke er gode nok.

2) "Det er da en ærlig sak. Jeg skrev en kjapp liste, og ramset opp fordelene jeg så ved legalisering. Å kritisere meg for det er som å kritisere en bok på bakgrunn av innholdsfortegnelsen. "

Nå har jeg da aldri heller kritisert deg, men snarere argumentene dine. Det er heller ikke innholdsfortegnelsen jeg har kritisert, det er formuleringen av innholdsfortegnelsen.

3) Jeg har aldri tatt utgangspunkt i at du mener at legalisering av cannabis vil føre til et kraftig slag for Norsk undergrunn. Hvis du leser den setningen om igjen så ser du at det er et virkemiddel som ikke på noen måte indikerer at dette er din mening.

Forresten, finn én setning i det jeg har skrevet som per definisjon er stråmannargumentasjon, og gi meg en kilde på kriteriet som passer til setningen min for at definisjonen skal være oppfylt. Hvis du ikke gidder, helt greit, men inntil du gjør det så er ikke den påstanden noe annet enn tull og tøys. Jeg har da aldri tillagt deg meninger du ikke har.

4) "Det virker for meg som om du straks du hadde lest listesvaret mitt, fikk blod på tann, inntok en forutinntatt holdning til meningene mine, og satt meg i bås på ytterste, naive fløy. Når du så begynner å fortelle meg selvfølgeligheter om at verden ikke er svart/hvit, så oppfatter jeg det som en unødvendig belæring fra din side. "

Synd at det virker sånn for deg. Det kan ikke jeg gjøre så fryktelig mye med. Men jeg kan i hvertfall si at det ikke stemmer med virkeligheten. Hvis min kommentar om svart hvitt ble oppfattet av deg som belæring, så er jo det også leit. Jeg trodde det ville være naturlig for andre å se det som et viktig tillegg til de forutgående setningene, uavhengig av hvor selvsagt det var. Hvis vi skulle eliminert selvsagte fraser fra verdens debatter ville det ikke vært så fryktelig mange ord igjen. Dette er en del av en prosess for å komme fremover i ordutvekslingen (og ja, jeg regner med du vet det også, sier det ikke for å belære).

5) Når det gjelder tallene dine og kildebruken, så var det god lesning. Det likte jeg. Spesielt dette med at helt vanlige mennesker som kun har kriminell status på grunn av narkotikalovgivningen mener jeg er et viktig argument for legalisering.

Men selv om tallene ikke lyver, så har jeg en naturlig skepsis til hva en legalisering faktisk vil bety for for eksempel politiets ressursbruk. En cannabis sak som "etterforskes" høres veldig tidkrevende ut fra politiets side, men hvor mange timer brukes det egentlig på å etterforske den gjennomsnittlige cannabisforbrytelse? Det er kanskje vanskelig å finne ut av, og jeg er uansett helt enig her i at antall arbeidstimer politiet bruker på cannabis i løpet av et år er vesentlig i forhold til ressursene.

Jeg tror også at det du skrev først om cannabis og sosial status vil bedre seg på sikt med en legalisering, og jeg tror som mange andre at mange av problemene knyttet til Cannabis ville blitt redusert hvis stoffet ble allment akseptert som rusmiddel.

Så vi er enige om mye, men jeg mener det må være visse uformelle krav til tydeliggjøring av argumenter, selv på et forum.

Når det gjelder de to siste punktene dine i siste svar om kverulering og at du tror jeg faktisk ikke skjønte at du ikke selv mente at legalisering ville føre til at hele det kriminelle nettverket i Norge ville forsvinne eller skades, så se punkt 1 og 3 igjen.
Sist endret av Titi Suru; 11. januar 2012 kl. 12:37. Grunn: Skrev punkt 5) som nr 4) opprinnelig.
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
At ungdom idag får for seg at legalisering er en positiv ting skremmer meg
Vis hele sitatet...
Du snakker som en gammel mann.

Hvor mange drikker seg alt for fulle for å så gå hjem banke kona eller ungene?

Hvor mange røyker seg så steine at de går hjem å banker kona eller ungene?

OHH SNAPP gammern!
Sitat av Bacterius Vis innlegg
Du snakker som en gammel mann.

Hvor mange drikker seg alt for fulle for å så gå hjem banke kona eller ungene?

Hvor mange røyker seg så steine at de går hjem å banker kona eller ungene?

OHH SNAPP gammern!
Vis hele sitatet...

I dette tilfellet er det utøveren av vold som er problemet, ikke rusmiddelet selv.
Man kan også tvangsmedisinere denne mannen med pillecocktailer verdig en rabiat mentalpasient, men det betyr ikke nødvendigvis at det er bra for vedkommende bare fordi han ikke er i stand til å banke opp kona si.

Cannabis har også sine ulemper og kan skape store problemer selv i den mest koselige kjernefamilie dersom det blir misbrukt.
Måtehold er stikkordet for å kunne nyte rusmidler på en ansvarlig måte.
Sitat av Titi Suru Vis innlegg
@mentalmelt:

1) "Jeg ser tolkningen din, men den er jo absurd. Hvis du trodde jeg mente at undergrunnen ville forsvinne som følge av legalisering, så har du virkelig lagt vrangviljen til."

Jeg trodde da overhode ikke at du mente undergrunnen ville forsvinne som følge av legalisering. Det trodde jeg hele veien at du skjønte at jeg skjønte. Det jeg har kommentert når det gjelder den setningen din er at man kan ikke bare si at "hendelse A vil føre til hendelse B", når hendelse B er såpass kompleks at man må uttrykke nyansene (som forøvrig kunne ha vært gjort ved å tilføye et par enkle ord i samme setning) for å unngå at argumentet blir noe villedende. Mener du virkelig at setningen slik du skrev den ikke var det spor villedende?
Vis hele sitatet...
Jeg mener at koblingen er helt åpenbar og ikke det spor villedende, all den tid man ikke jobber for å misforstå. Men hvis du som du sier ikke trodde jeg mente dette, så kan du kanskje presisere hva du oppfattet som uklart? I hvilken retning mener du at formuleringen var villedende?

Sitat av Titi Suru Vis innlegg
At du mener jeg kverulerer får stå for din regning. Å ta tak i sak og helt sentral ordlegging kalles ofte av mange for kverulering fordi det ikke passer dem. Det er også et negativt ladet ord, som ikke sjeldent brukes for å påpeke at det motstanderen henger seg opp i er uviktig, og kun for å si imot. Hvis jeg hadde hatt interesse av å stadig kverulere, så hadde jeg heller slått opp med dama og funnet meg en skikkelig drittkjerring jeg kunne kverulert så mye jeg ville med, og gledet meg til hver gang hun hadde mensen. Min interesse i denne debatten har hele tiden vært å argumentere for at enkelte av argumentene dine ikke er gode nok.


2) "Det er da en ærlig sak. Jeg skrev en kjapp liste, og ramset opp fordelene jeg så ved legalisering. Å kritisere meg for det er som å kritisere en bok på bakgrunn av innholdsfortegnelsen. "

Nå har jeg da aldri heller kritisert deg, men snarere argumentene dine. Det er heller ikke innholdsfortegnelsen jeg har kritisert, det er formuleringen av innholdsfortegnelsen.
Vis hele sitatet...
Dum formulering fra min side. Jeg tar det ikke som personlig kritikk. Det er helt greit. Du er ikke fornøyd med listen jeg skrev. Melding mottatt.


Sitat av Titi Suru Vis innlegg
3) Jeg har aldri tatt utgangspunkt i at du mener at legalisering av cannabis vil føre til et kraftig slag for Norsk undergrunn. Hvis du leser den setningen om igjen så ser du at det er et virkemiddel som ikke på noen måte indikerer at dette er din mening.
Vis hele sitatet...
Ærlig talt. Det er jo bare å gå tilbake og se hva du skrev. Tekstbaserte debatter er enkle å ha med å gjøre på den måten.
men inntil du kan presentere noen tall på hvilket kraftig slag mot Norges undergrunn en legalisering av Cannabis vil utgjøre, så er det hensiktsmessig å være ydmyk (...)
Vis hele sitatet...
Her tar du utgangspunkt i at jeg skylder en slik forklaring, basert på min argumentasjon og manglende ydmykhet. Hvis du skal forsøke å nekte for dette, så er du neppe rette person til å kritisere mine formuleringer.

Sitat av Titi Suru Vis innlegg
Forresten, finn én setning i det jeg har skrevet som per definisjon er stråmannargumentasjon, og gi meg en kilde på kriteriet som passer til setningen min for at definisjonen skal være oppfylt. Hvis du ikke gidder, helt greit, men inntil du gjør det så er ikke den påstanden noe annet enn tull og tøys. Jeg har da aldri tillagt deg meninger du ikke har.
Vis hele sitatet...
Du skriver blant annet:
Legalisering fjerner jo kun grunnlaget for dem som selger hasj. Salg av tyngre stoffer vil likefullt bestå. Man til og med spekulere i om salg av tyngre stoffer vil øke fordi kriminelle vil miste noe av sin inntektskilde med cannabis, og dermed må ut og pushe ekstra på for å få folk til å kjøpe sine nye/andre varer, som selvfølgelig er amf, kola og annet. Det vil alltid eksistere kriminalitet -
Vis hele sitatet...
I tillegg til allerede nevnte eksempler, så skaper du her igjen inntrykk av at jeg har argumentert for at legalisering vil slå beina under kriminalitet generelt. Du gjør et poeng ut av å kritisere en påstand som ikke foreligger. At du til stadighet velger å argumentere imot dette, oppfatter jeg som at du konstruerer en stråmann.

Sitat av wikipedia
I retorikk og logikk er stråmann eller stråmannsargumenter en tankefeil som består i å lage seg en stråmann av motstander ved å tillegge denne meninger som det er lett å tilbakevise, dernest tilbakevise dem, og endelig skape inntrykk av å ha tilbakevist noe motstanderen faktisk står for.
Vis hele sitatet...
Sitat av Titi Suru Vis innlegg
4) "Det virker for meg som om du straks du hadde lest listesvaret mitt, fikk blod på tann, inntok en forutinntatt holdning til meningene mine, og satt meg i bås på ytterste, naive fløy. Når du så begynner å fortelle meg selvfølgeligheter om at verden ikke er svart/hvit, så oppfatter jeg det som en unødvendig belæring fra din side. "

Synd at det virker sånn for deg. Det kan ikke jeg gjøre så fryktelig mye med. Men jeg kan i hvertfall si at det ikke stemmer med virkeligheten. Hvis min kommentar om svart hvitt ble oppfattet av deg som belæring, så er jo det også leit. Jeg trodde det ville være naturlig for andre å se det som et viktig tillegg til de forutgående setningene, uavhengig av hvor selvsagt det var. Hvis vi skulle eliminert selvsagte fraser fra verdens debatter ville det ikke vært så fryktelig mange ord igjen. Dette er en del av en prosess for å komme fremover i ordutvekslingen (og ja, jeg regner med du vet det også, sier det ikke for å belære).
Vis hele sitatet...
Jeg oppfattet det slik i sammenheng med den øvrige argumentasjonen din. Det er for øvrig ikke så viktig, ihvertfall ikke for meg. Det er verken leit eller synd i mine øyne.

Sitat av Titi Suru Vis innlegg
5) Når det gjelder tallene dine og kildebruken, så var det god lesning. Det likte jeg. Spesielt dette med at helt vanlige mennesker som kun har kriminell status på grunn av narkotikalovgivningen mener jeg er et viktig argument for legalisering.

Men selv om tallene ikke lyver, så har jeg en naturlig skepsis til hva en legalisering faktisk vil bety for for eksempel politiets ressursbruk. En cannabis sak som "etterforskes" høres veldig tidkrevende ut fra politiets side, men hvor mange timer brukes det egentlig på å etterforske den gjennomsnittlige cannabisforbrytelse? Det er kanskje vanskelig å finne ut av, og jeg er uansett helt enig her i at antall arbeidstimer politiet bruker på cannabis i løpet av et år er vesentlig i forhold til ressursene.
Vis hele sitatet...
Det er riktig som du sier, at det er vanskelige tall å oppdrive. Men så lenge vi er enige om at tiden som brukes på dette er vesentlig, så holder vel det foreløpig.

Sitat av Titi Suru Vis innlegg
Jeg tror også at det du skrev først om cannabis og sosial status vil bedre seg på sikt med en legalisering, og jeg tror som mange andre at mange av problemene knyttet til Cannabis ville blitt redusert hvis stoffet ble allment akseptert som rusmiddel.

Så vi er enige om mye, men jeg mener det må være visse uformelle krav til tydeliggjøring av argumenter, selv på et forum.

Når det gjelder de to siste punktene dine i siste svar om kverulering og at du tror jeg faktisk ikke skjønte at du ikke selv mente at legalisering ville føre til at hele det kriminelle nettverket i Norge ville forsvinne eller skades, så se punkt 1 og 3 igjen.
Vis hele sitatet...
Du hevder at du skjønte det, men argumentasjonen din indikerer noe annet. Du har til gode å presisere nøyaktig hva som var uklart, og gjøre rede for hvilken retning du mener at det var nærliggende å tolke setningen i.

Sitat av clarionify Vis innlegg
Er til dels enig, men kunne godt likt å høre dine synspunkter rundt tobakk.
For det er svært mange unge som begynner å røyke tobakk. Helt ned i 11-12 årsalderen. Det er aldersgrense på tobakk men de får det uansett, samme med alkohol. Og du vil ha illegalt salg på dette uansett.

Så i mitt lille hode så er argument 1, 2 og 3 irrelevant, da de oppstår som et fortsatt problem.
Vis hele sitatet...
Beklager. Så ikke innlegget ditt før nå.

Å sidestille et monopolisert utsalg av cannabis med den overveldende tilgangen vi har på tobakk, blir alt for enkelt.

For det første selges tobakk over alt, i alle kiosker og butikker. Aldersgrensen på disse produktene er langt vanskeligere å håndheve, da selgerne består av tusenvis av forskjellige individer uten noen sammenkjørt holdningspraksis på hvem som bør få røyke og ikke.

I tillegg er ruseffekten fra tobakk så godt som fraværende, og det er dermed sosialt akseptabelt å nyte produktene når som helst, og så mye man måtte ønske. Motforestillingene mot å kjøpe sigaretter til mindreårige er derfor langt mindre enn motforestillingene en har mot å tilby unge cannabis.

Det samme gjelder for alkohol, selv om ruseffekten her ikke er fraværende. Alkohol er integrert som et kulturelt fenomen, og vi nyter gjerne alkohol til et godt måltid så vel som på fest. Cannabis har ikke denne statusen.

I tillegg må det nevnes at aldersgrenser på tobakk og alkohol faktisk har effekt, selv om de i stor grad brytes. Vi kan ikke gardere oss mot at noen bryter grensene, men det er ikke et godt argument for å opprettholde et system uten grenser overhodet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Å oppbevare eller å bruke cannabis i Spania er fult lov.
Det er ulovlig å selge/kjøpe.
Det kan gå begge veier, noen vil ha et sterkere rus mens andre greier seg med det de får. Så mange vil nok prøve sterkere narkotika ettersom de vil ha følelsen sterkere fram.
Vis hele sitatet...
Hva legger du\dere i sterkere rus?
Sist endret av sneipen; 31. januar 2012 kl. 21:43.
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Kan du være så snill og fortelle meg hvorfor dette er noe..positivt?
flere potensielle "harde" rusmissbrukere og håndtre med.
Vis hele sitatet...
Som jeg ser det, er veien inn til hardere stoffer pga. miljøet du må innom for å skaffe deg ei bønne. Hvis de hadde legalisert hasj, hadde du ikke nødvendigvis kommet inn i dette miljøet og woop! Mindre narkomane i Oslo's gater.
Sitat av Rukkis Vis innlegg
Å oppbevare eller å bruke cannabis i Spania er fult lov.
Det er ulovlig å selge/kjøpe.
Vis hele sitatet...
I privat eiendom ja Og du kan dyrke ca. 2 planter.

Hvis du blir ransaket på gata og du har grønt på deg, bot.
Sist endret av kongs1; 2. februar 2012 kl. 01:45.
Uten å hive meg med på de endeløse debattene mener jeg at som individ ønsker full rett over min egen kropp, og full rett til å tilfredstille den på alle måter jeg kan finne ønskelig så lenge det ikke direkte skader andre mennesker. Når man tenker på det er det ganske absurd at det er forbudt og putte hva man vil i kroppen. Helt absurd at de offentlige skal ha sette restriksjoner for hva jeg gjør med min egen kropp på privat eiendom.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Uten å hive meg med på de endeløse debattene mener jeg at som individ ønsker full rett over min egen kropp, og full rett til å tilfredstille den på alle måter jeg kan finne ønskelig så lenge det ikke direkte skader andre mennesker. Når man tenker på det er det ganske absurd at det er forbudt og putte hva man vil i kroppen. Helt absurd at de offentlige skal ha sette restriksjoner for hva jeg gjør med min egen kropp på privat eiendom.
Vis hele sitatet...
Hvis vi hadde hatt mulighet til å tegne en privat helseforsikring i Norge så hadde jeg vært helt enig med deg. Men så lenge vi alle har en felles "helseforsikring" i form av statlige helsetjenester, så vil det påvirke veldig mange at du "herjer" med kroppen din.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Uten å hive meg med på de endeløse debattene mener jeg at som individ ønsker full rett over min egen kropp, og full rett til å tilfredstille den på alle måter jeg kan finne ønskelig så lenge det ikke direkte skader andre mennesker. Når man tenker på det er det ganske absurd at det er forbudt og putte hva man vil i kroppen. Helt absurd at de offentlige skal ha sette restriksjoner for hva jeg gjør med min egen kropp på privat eiendom.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med deg, min kropp mitt valg...
Det er for meg kanskje det sterkeste argumentet for en total legalisering av alt, for min del.

Men:

Cannabis:
Dette er et rusmiddel som nesten "alle" bruker/har prøvd, et rusmiddel jeg mener at med fordel kunne vært legalisert/statlig regulert. Staten kunne lagt hefitige avgifter på dette og alikavel fått inn flere mill. ekstra i statskassen, penger som kunne blitt brukt til f.eks eldre omsorgen. Enerom til alle eldre på hjem osv. Der er vi sikkert ca. enig

Men la oss bevege oss over til heroin å andre rusmiddler :
Samme argument kan brukes, min kropp, mitt valg.
Hvordan skal dette gjennomføres? Skal staten selge heroin osv. over disk til alle myndige personer? Selv med en heftig avgift(slik at staten tjener grovt på dette) så blir det i mine øyne helt galt at staten skal tilby kvalitets heroin til folket. Det går bare ikke, folk ville jo blitt heroinister
i hopetall vist de kunne kjøpt det over disk.

Så altså måtte heroin handelen fortsatt vært "svart", og da har vi egentlig ikke oppnådd noe. Brukerne av heroin ville jo fortsatt spyttet penger inn i et hovedsakelig illegalt marked, å dermed vært med på å sponse annen kriminalitet som f.eks menneskesmugling.

Jeg ser heller ikke for meg at en grunder kunne opprettet nye import ruter for heroin til Norge uten at narkokarteller hade skviset de ut av bransjen, så det hadde blitt de samme kanalene som vi har idag. Så hva har vi egentlig tjent på å legalisere heroin?

Jeg kan være med på at heroin/whatever ble avkriminalisert, slik at tungt narkomane slapp å bli bøtelagt osv. for litt heroin, framfor rettslig forfølgelse. Men jeg har fått inntrykk av at politiet ofte ser gjennom fingrene på brukerdoser med heroin, fordi de vet at det egentlig ikke er noe vits i å bøtlegge heroinister.

Så i min bok blir "alt dop legalisert fordi det er min kropp" et argument som egentlig ikke kan brukes, det er bare ikke gjennomførbart. Enten må vi forsyne folk med heroin, eller opprettholde de kanaler vi har idag.. Og da blir det tap eller det samme som idag, som er et tap.

I tillegg kommer konsekvensene av misbruk, det vil alltid gå ut over samfunnet med de ordnignen vi har idag, gratis helsevesen osv. Så da har egentlig staten noe med hva du putter i deg.

Så blir litt som et kommunistisk samfunn, fint på papiret men ubrukelig i virkeligheten.

Eller?
Sitat av j0n Vis innlegg
Hvis vi hadde hatt mulighet til å tegne en privat helseforsikring i Norge så hadde jeg vært helt enig med deg. Men så lenge vi alle har en felles "helseforsikring" i form av statlige helsetjenester, så vil det påvirke veldig mange at du "herjer" med kroppen din.
Vis hele sitatet...
Alkohol dreper 338 personer i året, hvorfor aksepterer du det? Kampsport har høyere skadefrekvens enn alkohol, hvorfor aksepterer du det?

Argumentet ditt holder rett og slett ikke. Du har bare fordommer mot cannabis; det blir som røykeren som sier alkohol bør forbys og alkoholikeren som vil forby tobakk; de har rasjonalisert sitt misbruk og derfor virker det ikke ille, andres misbruk derimot kan de bedømme upartisk.

Skal vi forby alt som er farlig? Eller alt som er farlig til en viss grad?

Det andre problemet med argumentet ditt er at du antar at vi faktisk har et valg; a) forbud der det ikke er noe bruk av cannabis eller b) ragnarok der alle røyker cannabis. Ingen av disse er reelle valg. Selv under det strengeste forbud vil en stor andel av befolkningen fortsette å nyte cannabis, men da vil cannabisen være mer skadelig og av en lavere kvalitet. Valget vårt står mellom å gi brukerne et dårligere og farligere produkt, og å regulere markedet å gi brukerne et bedre og mindre farlig produkt.

Sitat av lockhead Vis innlegg
Jeg er helt enig med deg, min kropp mitt valg...
Det er for meg kanskje det sterkeste argumentet for en total legalisering av alt, for min del.

Men:

Cannabis:
Dette er et rusmiddel som nesten "alle" bruker/har prøvd, et rusmiddel jeg mener at med fordel kunne vært legalisert/statlig regulert. Staten kunne lagt hefitige avgifter på dette og alikavel fått inn flere mill. ekstra i statskassen, penger som kunne blitt brukt til f.eks eldre omsorgen. Enerom til alle eldre på hjem osv. Der er vi sikkert ca. enig

Men la oss bevege oss over til heroin å andre rusmiddler :
Samme argument kan brukes, min kropp, mitt valg.
Hvordan skal dette gjennomføres? Skal staten selge heroin osv. over disk til alle myndige personer? Selv med en heftig avgift(slik at staten tjener grovt på dette) så blir det i mine øyne helt galt at staten skal tilby kvalitets heroin til folket. Det går bare ikke, folk ville jo blitt heroinister
i hopetall vist de kunne kjøpt det over disk.

Så altså måtte heroin handelen fortsatt vært "svart", og da har vi egentlig ikke oppnådd noe. Brukerne av heroin ville jo fortsatt spyttet penger inn i et hovedsakelig illegalt marked, å dermed vært med på å sponse annen kriminalitet som f.eks menneskesmugling.

Jeg ser heller ikke for meg at en grunder kunne opprettet nye import ruter for heroin til Norge uten at narkokarteller hade skviset de ut av bransjen, så det hadde blitt de samme kanalene som vi har idag. Så hva har vi egentlig tjent på å legalisere heroin?

Jeg kan være med på at heroin/whatever ble avkriminalisert, slik at tungt narkomane slapp å bli bøtelagt osv. for litt heroin, framfor rettslig forfølgelse. Men jeg har fått inntrykk av at politiet ofte ser gjennom fingrene på brukerdoser med heroin, fordi de vet at det egentlig ikke er noe vits i å bøtlegge heroinister.

Så i min bok blir "alt dop legalisert fordi det er min kropp" et argument som egentlig ikke kan brukes, det er bare ikke gjennomførbart. Enten må vi forsyne folk med heroin, eller opprettholde de kanaler vi har idag.. Og da blir det tap eller det samme som idag, som er et tap.

I tillegg kommer konsekvensene av misbruk, det vil alltid gå ut over samfunnet med de ordnignen vi har idag, gratis helsevesen osv. Så da har egentlig staten noe med hva du putter i deg.

Så blir litt som et kommunistisk samfunn, fint på papiret men ubrukelig i virkeligheten.

Eller?
Vis hele sitatet...
Vi selger lim, men hele Norge sitter ikke å sniffer det, hvorfor det mon tro? Kan det tenkes at mennesker er tenkende individer som er istand til å holde seg selv ute av fare? At ethvert individ er i stand til å ta selvstendige valg. Nei, det ville jo vært like dumt som evolusjonsteorien til Darwin. Han mente jo at slike problemer løser seg selv; individene som ikke er i stand til å ta gode valg, blir til slutt erstattet av individer som kan det.

Heroin er ikke så farlig som du vil ha det til, og siden flertallet av folket har samme fordommer som deg vil jo få bruke det. Ville du brukt heroin hvis det var lovlig?

Misbruk skjer i dagens system også; forbud er ikke en løsning mot rusmisbruk. Dessuten er rusmisbruk et symptom på psykososiale problemer som må løses individuelt. Ingen får bedre psyke/sosialstatus av å bli bøtelagt og av å bli kastet i fengsel.

Med din logikk burde vi jo også forby depresjon, angst og lathet; det ville jo vært bra for samfunnet, og det ville hindret uheldige valg.

Forøvrig har ikke Norge gratis helsevesen; vi har skattefinansiert helsevesen. Det er ikke det samme som gratis; du og jeg betaler i dyre dommer for det.

Konsekvensene av misbruk forsvinner ikke fordi du forbyr dem. Du kan ikke forby psykososiale problemer.

Du prøver å løse problemet ved å forby symptomet.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Regulering av markedet fører til:
  • Aldersgrenser - begrenser tilgjengelighet.
  • Kvalitetssikring - reduserer helseplager.
  • Å fjerne grunnlaget for kriminelle virksomheter.
  • Å frigjøre enorme politiressurser - og dermed få mer kontroll på reell kriminalitet.
  • Å øke skatteinntektene.
  • Å oppløse koblingen mellom røyking og hardere narkotika/kriminalitet, som resulterer i at langt færre unge havner på skråplanet.
  • Å få mer gjennomslag med forebyggende arbeid generelt, da rusbrukerne vil føle seg respektert som mennesker, og ikke jaget som simple forbrytere.
  • etc etc.
Vis hele sitatet...
Arbeidsplasser?
Utrolig mange gode argumenter for legalisering, og noen få greie argumenter mot legalisering. -Men en ting som er sikkert er at hvis man veier argumentene opp mot hverandre vil selv den dummeste Ola Nordman forstå at noe burde gjøres.

OT: Jeg blir alltid kjempeglad når jeg finner ut at land/steder har planer om en mer rettferdig narkotikapolitikk, det er strålende at Spania har grodd baller å er klare for å legalisere! Forhåpentlig vis vil enda fler land åpne øynene for et mye bedre og rettferdig system!
Selv om jeg selv nyter cannabis i ny og ne er jeg imot legalisering.
Jeg synes det er direkte skremmende hvor fanatisk ureflektert pro-cannabis kjemperne kan være, her snakker vi enorme skylapper og hvis noen kritiserer dette gude-stoffet så er det bare å putte fingrene i ørene og rope propaganda!

Det skremmer meg at barn nede i 13-14 år sitter å leser side etter side med oppramsing av de samme gamle argumentene om igjen og om igjen på dette forumet. Dette er mennesker som skal gå gjennom en av livets viktigste faser, den som setter grunnlag for hele resten av livet. Ikke kom her og si at cannabis har en positiv effekt på f.eks skole.

I denne trådenhttp://freak.no/forum/showthread.php?t=207258 sier over 20% at de har fått permanente eller langvarige psykiske lidelser av cannabis, psykiske lidelser er ikke noe å ta lett på.

Selv om jeg selv røyker har jeg i det minste et reflektert syn på dette stoffet, jeg synes det er skummelt å se hvordan effekt det kan ha ved bruk over lang tid men mest av alt synes jeg det er skremmende å se hvor febrilsk folk forsvarer det opp og i mente.
Sist endret av Cheese; 9. februar 2012 kl. 07:23.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Ene og alene fordi spania trenger penger.
Og det å legalisere noe slikt, er flott for å få inn ekstra skatt.
Vis hele sitatet...
Joda, det er økonomisk gunstig, men Spania har etter fascismens fall vært en liberal stat (i forhold til sine katolske naboer, og resten av Europa), så det er ingen overraskelse at en legalisering(?) vil ta sted der, uavhengig av deres økonomiske situasjon.
SÅ du mener at noen bør straffe deg for ditt cannabisforbruk?
Enig at det eksisterer noen som hyler legaliser uten og ha tenkt hvorfor dem vil det utenom og forsvare sitt eget forbruk. Men er de ett flertall?
Det finnes flere andre gode grunner til og liberalisere eller i det minste MODERNISERE politikken på dette området.

13-14isser som vil legalisere pga dem vil røyke fritt? Viss de tror det tror jeg de blir skuffet viss dette blir realitet. Man kan faktisk innføre aldersgrenser viss politikken legger til rette for det. Noe den ikke gjør i dag.
Kanskje det ville bedret på statistikken i den tråden, kanskje ikke...

Kanskje noen ser flere fordeler med og liberalisere cannabis enn og fortsette med kriminalisering.
Heldigvis virker det som flere og flere gjør dette, her greier ikke makthavere og ha en saklig debatt om det en gang.
Så hvem sitte med skylapper kan diskuteres...
Sist endret av sneipen; 9. februar 2012 kl. 08:12.