Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  142 17229
Den autonome regionen Baskerland i Spania har vedtatt at det er bedre å regulere, enn å forby Cannabis. Ting er ikke 100% klare enda, men det ser veldig lyst ut

Kilder: http://www.spanianytt.no/article.php...11214102316936
http://stopthedrugwar.org/chronicle/...alize_regulate
Sist endret av Ole2005; 7. januar 2012 kl. 03:25.
Ene og alene fordi spania trenger penger.
Og det å legalisere noe slikt, er flott for å få inn ekstra skatt.
Resten av verden følger etter; I dag cannabis, i morgen religion!
At ungdom idag får for seg at legalisering er en positiv ting skremmer meg
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
At ungdom idag får for seg at legalisering er en positiv ting skremmer meg
Vis hele sitatet...
Fordi? Bedre at vi får tak i cannabis fra kontrollerte utsalgssteder en fra skumle folk på gata. Også blir det vanskligere å få tak i når det er regulert.
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
At ungdom idag får for seg at legalisering er en positiv ting skremmer meg
Vis hele sitatet...
Forklar gjerne hvorfor. Tror du krigen mot narkotika kan vinnes?
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
At ungdom idag får for seg at legalisering er en positiv ting skremmer meg
Vis hele sitatet...
At folk i dag fortsatt har tro på forbuds-politikken skremmer meg.
Sitat av echuz Vis innlegg
Fordi? Bedre at vi får tak i cannabis fra kontrollerte utsalgssteder en fra skumle folk på gata. Også blir det vanskligere å få tak i når det er regulert.
Vis hele sitatet...
Syns ikke vi trenger å "Skaffe" cannabis i det hele tatt. Landet vårt burde heller satse på å styrke ungdommer og lære dem at vi egentlig ikke har behov for å ruse oss på diverse rusmidler.
Sist jeg var i spania fikk jeg fortalt at lokale hadde lov å dyrke til eget bruk?
Sitat av Ole2005 Vis innlegg
Den autonome regionen Baskerland i Spania har vedtatt at det er bedre å regulere, enn å forby Cannabis. Ting er ikke 100% klare enda, men det ser veldig lyst ut

Kilder: http://www.spanianytt.no/article.php...11214102316936
http://stopthedrugwar.org/chronicle/...alize_regulate
Vis hele sitatet...
Flotte linker, men kan du vennligst forklare hvor det står at dette er vedtatt?

Forøvrig er det kanskje feil å skrive at Spania legaliserer - er vel kun i Baskerland det vurderes?
Da er det bare å krysse fingra for at fler land følger etter, om det blir tilfelle.
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
At ungdom idag får for seg at legalisering er en positiv ting skremmer meg
Vis hele sitatet...
Slik har det vært i alle år. Ungdommer er for liberalisering av alt mulig rart, løper rundt med palestinaskjerf og protesterer, men de aller fleste blir etterhvert voksne og endrer sin mening.
Sist endret av Pledrik; 7. januar 2012 kl. 04:21.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Da er det bare å krysse fingra for at fler land følger etter, om det blir tilfelle.
Vis hele sitatet...
Kan du være så snill og fortelle meg hvorfor dette er noe..positivt?
flere potensielle "harde" rusmissbrukere og håndtre med.
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Syns ikke vi trenger å "Skaffe" cannabis i det hele tatt. Landet vårt burde heller satse på å styrke ungdommer og lære dem at vi egentlig ikke har behov for å ruse oss på diverse rusmidler.
Vis hele sitatet...
Folk har rusa seg på cannabis i flere tusen år og det ser ikke ut til at noe skal endre seg. Hva faen har hva du syns med saken å gjøre? Landet vårt har "lært" ungdom at vi ikke skal ruse oss i et århundre, uten hell.
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Syns ikke vi trenger å "Skaffe" cannabis i det hele tatt. Landet vårt burde heller satse på å styrke ungdommer og lære dem at vi egentlig ikke har behov for å ruse oss på diverse rusmidler.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at vi ikke har behov for det, da?
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Kan du være så snill og fortelle meg hvorfor dette er noe..positivt?
flere potensielle "harde" rusmissbrukere og håndtre med.
Vis hele sitatet...
Troller du? Trodde virkelig ikke så kunnskapsløse folk som deg kunne finne veien til freak.no. Å legelisere cannabis MINKER antallet harde rusmisbrukere.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Folk har rusa seg på cannabis i flere tusen år og det ser ikke ut til at noe skal endre seg. Hva faen har hva du syns med saken å gjøre? Landet vårt har "lært" ungdom at vi ikke skal ruse oss i et århundre, uten hell.
Vis hele sitatet...
Så du mener ettersom vi har røyket cannabis i flere tusen år burde vi fortsette med det.
og da sier jeg, ettersom vi i flere hundre år har lobotomert mentalt syke, burde vi også fortsette med det.
og hey, jeg kan fortsette. Siden vikingtiden hadde en så stor innvirkning på kulturen våres, burde vi fortsette å plyndre og voldta.
Sounds legit

Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Troller du? Trodde virkelig ikke så kunnskapsløse folk som deg kunne finne veien til freak.no. Å legelisere cannabis MINKER antallet harde rusmisbrukere.
Vis hele sitatet...
Bare fordi jeg har en mening bør du ikke kalle meg kunskapsløs.
Angrip argumenetet istedenfor personen bak
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Kan du være så snill og fortelle meg hvorfor dette er noe..positivt?
flere potensielle "harde" rusmissbrukere og håndtre med.
Vis hele sitatet...
Off..Veit ikke hvor jeg skulle beynt.. Orker ikke sitte ramse opp alt for en som bare kommer til å komme med mot-argumenter akkurat nå.

Det blir nok garantert ikke fler "harde missbrukere" av det hvertfall...
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Syns ikke vi trenger å "Skaffe" cannabis i det hele tatt. Landet vårt burde heller satse på å styrke ungdommer og lære dem at vi egentlig ikke har behov for å ruse oss på diverse rusmidler.
Vis hele sitatet...
Fin liten utopisk fantasi du brygger på der, men hva med å forholde seg litt til virkeligheten et øyeblikk? Cannabis er nemlig det mest tilgjengelige illegale rusmiddelet i verden, og det er i stor grad integrert og sosialt akseptert i alle tenkelige samfunnssjikter. Det er et faktum du kan synse så mye rundt du bare vil, uten at det endrer seg av den grunn. Cannabis selges over alt, men det er pr i dag ingen aldersgrenser, ingen kvalitetsgaranti, og pengene går rett inn i organisert kriminalitet. Dette er et rusmiddel som har kommet for å bli, og hvis man ønsker å oppnå noen som helst kontroll på situasjonen, så må man ta grep og regulere markedet. Vi kan ikke regulere noe som helst gjennom forbud, så hva står vi igjen med?
Sist endret av mentalmelt; 7. januar 2012 kl. 04:35.
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Så du mener ettersom vi har røyket cannabis i flere tusen år burde vi fortsette med det.
og da sier jeg, ettersom vi i flere hundre år har lobotomert mentalt syke, burde vi også fortsette med det.
og hey, jeg kan fortsette. Siden vikingtiden hadde en så stor innvirkning på kulturen våres, burde vi fortsette å plyndre og voldta.
Sounds legit
Vis hele sitatet...
lol
Jeg sier ikke at vi burde fortsette bare fordi vi har gjort det i tusenår, men det beviser (sammen med en haug andre ting) at det ikke nytter å forby noe som nærmest ligger i menneskets natur.
Sitat av Bluish Vis innlegg
Hvordan vet du at vi ikke har behov for det, da?
Vis hele sitatet...
Blant annet fordi Norge er et verdens rikeste land samt verdens beste velferdsstat(BNP)http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_o..._per_innbygger.

Og om jeg får lov til å stille spørsmålet tilbake til deg, på vilket grunnlag ville du se det som positivt både for deg selv og nasjonen som helhet at det ble leglalisert
Bare last ned Filmen "The Union" fra Piratbukta. Der lærer dere fakta om marihuana og ikke propoganda..
Sist endret av Nønønø; 7. januar 2012 kl. 04:44.
Så gjennom innleggene hans for å sjekke om han trolla, og han har visst sett the union. Tror vi bare kan gi opp denne fyren her
Utestengt
Trådstarter
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Flotte linker, men kan du vennligst forklare hvor det står at dette er vedtatt?

Forøvrig er det kanskje feil å skrive at Spania legaliserer - er vel kun i Baskerland det vurderes?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg formulerte meg feil.

ja riktig at kun Baskerland skal vurderes i denne omgang, skrev Spania for å få en større tråd.
Sitat av Nønønø Vis innlegg
Bare last ned Filmen "The Union" fra Piratbukta. Der lærer dere fakta om marihuana og ikke propoganda..
Vis hele sitatet...
"The union" er IKKE propaganda?
hvor i den filmen er det du "IKKE SER" propaganda?
Sitat av Nønønø Vis innlegg
Bare last ned Filmen "The Union" fra Piratbukta. Der lærer dere fakta om marihuana og ikke propoganda..
Vis hele sitatet...
Nja, er ikke helt sikker er veldig pro-cannabis, og de sier liksom ikke så mye om langtidsbruk osv. Men ja det var en fin film, men skulle vært mere objektiv.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Så gjennom innleggene hans for å sjekke om han trolla, og han har visst sett the union. Tror vi bare kan gi opp denne fyren her
Vis hele sitatet...
prøv i det minste å forholde deg saklig innenfor emnet, istedet for å angripe meg som person.
Utestengt
Trådstarter
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
Nja, er ikke helt sikker er veldig pro-cannabis, og de sier liksom ikke så mye om langtidsbruk osv. Men ja det var en fin film, men skulle vært mere objektiv.
Vis hele sitatet...
Helt enig, The evil weed er den mest objektive dokumentaren etter min mening.
Det er jo løsningen til Europa krisen! Legaliser Cannabisen, wops da har man masse penger i Europa
Sist endret av Tokis; 7. januar 2012 kl. 04:57.
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
på vilket grunnlag ville du se det som positivt både for deg selv og nasjonen som helhet at det ble leglalisert
Vis hele sitatet...
Regulering av markedet fører til:
  • Aldersgrenser - begrenser tilgjengelighet.
  • Kvalitetssikring - reduserer helseplager.
  • Å fjerne grunnlaget for kriminelle virksomheter.
  • Å frigjøre enorme politiressurser - og dermed få mer kontroll på reell kriminalitet.
  • Å øke skatteinntektene.
  • Å oppløse koblingen mellom røyking og hardere narkotika/kriminalitet, som resulterer i at langt færre unge havner på skråplanet.
  • Å få mer gjennomslag med forebyggende arbeid generelt, da rusbrukerne vil føle seg respektert som mennesker, og ikke jaget som simple forbrytere.
  • etc etc.
Sist endret av mentalmelt; 7. januar 2012 kl. 05:01.
Sitat av Tokis Vis innlegg
Det er jo løsningen til Europa krisen! Legaliser Cannabisen, wops da har man masse penger i Europa
Vis hele sitatet...
Penger har vel ikke noe og si.

Men det hadde vært en drøm og ikke kjøpe hasj av kis jeg ikke kjenner, som lover at den er bra, men leverer dritt, og det forferdelige miljøet, er det en ting jeg misliker med og være stoner så er det miljøet!
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Syns ikke vi trenger å "Skaffe" cannabis i det hele tatt. Landet vårt burde heller satse på å styrke ungdommer og lære dem at vi egentlig ikke har behov for å ruse oss på diverse rusmidler.
Vis hele sitatet...

Skal vi da starte på kaffe, nikotin og alkohol å?

Syns det er spesielt at samme menneskene som mener at vi som er låst i at cannabis er bare positivt er selv låst i at cannabis er bare negativt.

Som mentaltmelt sier er cannabis det mest lett tilgjengelige ulovlige rusmiddelet i verden. En undersøkelse i England viste at ungdommen syns det er lettere å få tak i cannabis enn alkohol.
Sånn syns jeg det ikke skal være.
Det er bedre at det er statlig regulert sånn at vi får fagmennesker som selger med info til kjøpere framfor den litt lugubre karen på hjørnet som selger til alle som har 150,-. For dette har ført til glassfiber pot, muggen pot og pot som er dyrket i de mest horrible forhold.
Så lenge etterspørselen er der, er det penger å tjene, og hvis ikke statlige makter har intresse å tjene disse pengene, kommer alltid kriminelle til å tjene pengene.

Er det ikke bedre at pengene går til noe positivt, enn at de blir brukt til å finansiere andre kriminelle intresser?

Lett merke til at jeg ikke har snakket om det medisinske aspektet, det at cannabis er en "victimless crime" , eller at vi bruker haugevis med penger for å straffe mennesker som idag ikke vil noe annet enn å røyke en plante.
Jeg kan holde på sånn i all evighet, og jeg vil hver eneste gang knekke dine argument med et annet godt argument.

Det du som motstander må forstå er at det er du som idag er problemet.
Ola Nordmann som nekter å innse fakta.
Låst i tradisjoner om at "Drugs er bad". Når vi vet at alkohol, kaffe og nikotin dreper flere mennesker daglig enn cannabis har gjort noengang.

USA har i flere år brukt flere hundretalls millioner på "The War Against Drugs"
og likevel går cannabis bruken opp.
Hvis ikke legalisering er løsningen får dere motstandere finne på en alternativ løsning som hjelper. Eller komme et godt argument hvertfall.

Mvh
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Landet vårt burde heller satse på å styrke ungdommer og lære dem at vi egentlig ikke har behov for å ruse oss på diverse rusmidler.
Vis hele sitatet...
Er det ikke det landet vårt gjør da?
De fleste ungdom ruser seg jo ikke.

Og de som gjør det er jo fucked up, ustabile og utilregnlige. Eller vent nå litt....
<- Not Spirituell
bergice's Avatar
Gleder meg neste gang jeg skal til Spania! Det blir trivelig.
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
"The union" er IKKE propaganda?
hvor i den filmen er det du "IKKE SER" propaganda?
Vis hele sitatet...
Greit nok, filmen er langt ifra objektiv. Men kan du vise til forskning som sier at det de sier i filmen er feil? Har sett noen BBCs "The Evil Weed" som var tidligere nevnt her, og de som sliter med avhengighet, psykisk osv er stort sett de som begynte unge. En 14-åring som er kriminell for å finansiere cannabis-bruken, som han har slitt med siden han var 11? Slike situasjoner vil man i stor grad unngå ved en legalisering, og statlig regulering på linje med Vinmonopolet.
Ligger ikke puerto rico innen for spania? Jeg skal nemelig ditt i dag!

Off-topic! Er det noen som erfaring med å kjøpe pipe eller bong i puerto rico?
Sist endret av phideph; 7. januar 2012 kl. 08:47.
Utestengt
Trådstarter
Sitat av phideph Vis innlegg
Ligger ikke puerto rico innen for spania? Jeg skal nemelig ditt i dag!

Off-topic! Er det noen som erfaring med å kjøpe pipe eller bong i puerto rico?
Vis hele sitatet...
ja, det stemmer. Det ligger en butikk som selger diverse røykeutstyr i første etasje på Puerto Rico senteret, nesten helt i enden. Tror det heter Reezas & CO.
Så ingen store bonger der, men de solgte piper, blunt wraps, mini bonger etc.
Sist endret av Ole2005; 7. januar 2012 kl. 09:27.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Slik har det vært i alle år. Ungdommer er for liberalisering av alt mulig rart, løper rundt med palestinaskjerf og protesterer, men de aller fleste blir etterhvert voksne og endrer sin mening.
Vis hele sitatet...
Les litt tråder her på Freak, få inn litt ordentlig info om Cannabis annet en statspropaganda, så skal du se at du også endrer mening.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Troller du? Trodde virkelig ikke så kunnskapsløse folk som deg kunne finne veien til freak.no. Å legelisere cannabis MINKER antallet harde rusmisbrukere.
Vis hele sitatet...
Det kan gå begge veier, noen vil ha et sterkere rus mens andre greier seg med det de får. Så mange vil nok prøve sterkere narkotika ettersom de vil ha følelsen sterkere fram.

Sitat av Buddapower Vis innlegg
Les litt tråder her på Freak, få inn litt ordentlig info om Cannabis annet en statspropaganda, så skal du se at du også endrer mening.
Vis hele sitatet...
Du skal være ganske kritisk til mye du leser på freak, mange er 14 år og hsr gjort det samme som deg og tror de kan jææævelig mye mens de egentlig ikke kan en dritt.
Jeg syntes rusmidler burde bli ett eget fag i barneskolen, og at det meste bør bli legalisert. vanskelig debatt
Det er jo bare rundt 10 % av innleggene i denne tråden som handler direkte om legaliseringforslaget i Spania! Nå får vi bli litt mer on-topic her folkens

Men det blir spennende å se hvordan det blir. Så får vi håpe resten av Spania følger etter!
For min del tror jeg at om Baskerland får en negativ respons i kjølevannet av legalisering vil føre til mindre sjanse for at andre vil gjøre dette.

Derfor er jeg også spent på å så utviklingen i saken.
Det var vel på tide at spania også skulle gå denne veien, dog tror jeg også det har sine grunner i det med krisen som er for tiden. Videre vil jeg si at det faktisk har vært lov lenge å dyrke til eget bruk hjemme hos seg såvidt jeg kan huske. (Hadde en kompis ifra spania på besøk for 1 år tilbake, og da mente han at det var fullt lovlig å eie marijuana planter så lenge det ikke var snakk om så veldig store menger).

Dette kan jo for all del ha vært bullshit.
Sitat av Saint123 Vis innlegg
Det var vel på tide at spania også skulle gå denne veien, dog tror jeg også det har sine grunner i det med krisen som er for tiden. Videre vil jeg si at det faktisk har vært lov lenge å dyrke til eget bruk hjemme hos seg såvidt jeg kan huske. (Hadde en kompis ifra spania på besøk for 1 år tilbake, og da mente han at det var fullt lovlig å eie marijuana planter så lenge det ikke var snakk om så veldig store menger).

Dette kan jo for all del ha vært bullshit.
Vis hele sitatet...
En av mine beste kamerater er også spansk, og ifølge han er det lov å gro 1 plante i hvert hjem. Men nå skal det også sies at det er helt vanlig at denne kvoten blir oversteget hele tiden.

Det er feks helt normalt å ha 1-5 planter i et hjem i Spania, og politiet bryr seg generelt sett ikke om en familie overstiger plantekvoten, så lenge antallet ikke overstiger 10 planter.

Politiet bryr seg heller ikke noe særlig om de ser en vedkommende (over 18 år som oftest) tar seg en rev åpenlyst, sålenge det ikke plager offentligheten og ikke oppfører seg som en idiot

Har ingen faste kilder på dette, men dette er ihvertfall slikt det er i Barcelona området (Slikt som jeg har fått det forklart)
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
At ungdom idag får for seg at legalisering er en positiv ting skremmer meg
Vis hele sitatet...
Synes det er flott vi får folk med "nye" synspunkter her til forumet, det kommer aldri noe godt ut av for lite mangfold.

Har lest gjennom dine innlegg så langt i tråden, men hva mener du om mitt synspunkt?:

Hele den moderne vestlige tankegangen bygger på hyllest av frihet. Et kjent sitat er som følger:
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle det da være annerledes med narkotika? Ja, selvfølgelig har narkotika skadelige sider. Men hvis en bruker er fullt klar over dette, hvilken rett har du eller noen andre til å hindre ham i å bruke stoffet hvis han likevel ønsker å bruke det? Rusmiddelbruk påvirker ingen andre enn rusmiddelbrukeren, og narkotikaforbudet påvirker ingen andre enn rusbrukere. Det er altså en lov som alle de den angår er mot. Ser du ikke hvor utrolig meningsløst dette er?

Det at du og flesteparten av Norge ikke bruker rusmidler og mener at vi ikke "trenger" rusmidler er selvfølgelig helt OK. Men hva om vi andre mener noe annet? Har vi mindre rett enn dere til å utøve vår vilje? Hvordan kan du mene at dere har rett til å straffe og i praksis ødelegge livet til folk som kun mener noe annet enn dere?

Rusmiddelbrukere kommer ikke til å forsvinne med mindre vi gjør noe slikt som i Nord korea. Det er så vidt jeg vet det landet med minst rusmisbruk i verden. Er det en slik stat du vil ha? Selvfølgelig ikke. Og hva godt gjør da narkotikaloven når folk velger å bryte den uansett? Jo, den minsker autoriteten til resten av loven. På grunn av narkotikaloven ser jeg faktisk ikke lenger på den norske loven som endelig. I stedet for lover ser jeg heller på lovene som "retningslinjer". Jeg tviler på at jeg er alene om dette. Jeg synes det er en skam for Norge og resten av verden at slike fascistiske lover fortsatt finnes.
Sist endret av Grix; 8. januar 2012 kl. 02:21.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Fin liten utopisk fantasi du brygger på der, men hva med å forholde seg litt til virkeligheten et øyeblikk? Cannabis er nemlig det mest tilgjengelige illegale rusmiddelet i verden, og det er i stor grad integrert og sosialt akseptert i alle tenkelige samfunnssjikter. Det er et faktum du kan synse så mye rundt du bare vil, uten at det endrer seg av den grunn. Cannabis selges over alt, men det er pr i dag ingen aldersgrenser, ingen kvalitetsgaranti, og pengene går rett inn i organisert kriminalitet. Dette er et rusmiddel som har kommet for å bli, og hvis man ønsker å oppnå noen som helst kontroll på situasjonen, så må man ta grep og regulere markedet. Vi kan ikke regulere noe som helst gjennom forbud, så hva står vi igjen med?
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke noe cannabisfan selv, men innlegg som dette er det vanvittig vanskelig å argumentere mot. KP.
Altså er det bare snakk om Baskerland her? I såfall er vel det en ganske ubetydlig liten stat i følge det jeg har googla meg opp til det siste minuttet. Er mer spent på en ny avstemning i California, som mest sansynlig går gjennom da det i 2010 var 46% som stemte for.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg er ikke noe cannabisfan selv, men innlegg som dette er det vanvittig vanskelig å argumentere mot. KP.
Vis hele sitatet...
Han heter jo mentalmelt, han demonterer hjernen din taktisk.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Altså er det bare snakk om Baskerland her? I såfall er vel det en ganske ubetydlig liten stat i følge det jeg har googla meg opp til det siste minuttet. Er mer spent på en ny avstemning i California, som mest sansynlig går gjennom da det i 2010 var 46% som stemte for.
Vis hele sitatet...
Jepp, er bare snakk om den staten. Håpet er derimot at hvis de legaliserer så kommer resten av Spania til å følge med i ettertid.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Så gjennom innleggene hans for å sjekke om han trolla, og han har visst sett the union. Tror vi bare kan gi opp denne fyren her
Vis hele sitatet...
Dette er en hersketeknikk som ikke hører hjemme i en debatt.

Jeg tar Pandalicious litt i forsvar, fordi det trengs motstandere av synet om at legalisering vil løse så fryktelig mange problemer. Selv er jeg til syvende og sist for legalisering fordi jeg mener at det bør være opp til voksne mennesker om de vil ruse seg på et forholdsvis mildt (dog ikke ufarlig) rusmiddel som Cannabis er.

Når det er sagt må man ikke tro at legalisering av Cannabis løse narkokrigen. Det vil det sannsynligvis ikke, og er et romantisk bilde laget av dem som gjerne vil kunne kjøpe hasj lovlig til helgekosen. Hvis man skal ta de positive erfaringene fra Nederland i betraktning, må man også ta de negative erfaringene fra samme land med i potten (no pun intended). Amsterdam er for eksempel et av Europas knutepunkt for narkotrafikk, og ulovlig smugling av tyngre stoffer (og hasj, men det er nok fordi hasj der nede formelt sett fremdeles er forbudt). Man kan spørre seg om en legalisering av Cannabis ville hatt best effekt om hele verden legaliserte samtidig, for å slippe tilstrømming av kriminelle til små land som har en tolerant politikk, og som følgelig vil få en stor kundemasse i form av nysgjerrige turister og lignende.

Nederland har ikke en vesentlig reduksjon i antallet tyngre misbrukere, dette var kun i starten av "legaliseringen" på 70-tallet, da de fikk en nedgang av tyngre misbrukere. Har ikke den rapporten foran meg her, men har lest tallene, så folk må gjerne gidde å finne den selv hvis de ber etter kilder på dette.

Det at folk vil røyke hasj uansett, og at det er bedre å kjøpe det fra statlig kontrollert produksjon, er uten tvil riktig, men det som ikke tenkes på av mange er at legalisering garantert vil få noen nysgjerrige hoder til å ville prøve, som gjerne ikke haddet prøvd hasj dersom det fortsatt var ulovlig.
Det at dealere ikke har aldersgrenser, og selger til 13-åringer osv, er et lite brukbart argument i mine øyne, fordi det er ikke store forskjeller i vanskelighetsgraden på å kjøpe ulovlig hasj, og det å kjøpe ulovlig alkohol. De fleste kan hoste opp en eller annen myndig person som vil kjøpe for dem. Da jeg var 13 spurte jeg til og med tilfeldig forbipasserende mennesker om de gadd å kjøpe alkohol til meg, og 1/10 ville som regel gjøre det for litt ekstra penger. Verden vil bedras.

Dette kunne blitt mye lengre, men poenget er at man må spørre seg hvor reellt det er at legalisering av cannabis faktisk vil løse de utfordringene vi står overfor med rusmisbruk. At bruk ikke skal føre til fengsel er én ting som burde være åpenlyst, men om å gjøre det lovlig og tilgjengelig, til tross for at det er langt mindre skadelig enn alkohol, er et tiltak som vil øke livskvaliteten til befolkningen og redusere dens problemer, er faktisk ikke et såpass åpenlyst spørsmål som tilhengere av legaliseringen skal ha det til (meg selv inkludert). Først nå i det siste har jeg stoppet opp og spurt meg selv om legaliseringsønsket mitt har rot i et egoistisk ønske om å slippe politifrykt, eller om jeg virkelig mener det vil gjøre verden til et bedre sted.

Forresten: Filmer som The Union, In Pot We Trust osv osv er propaganda, og det på like kraftig linje som motstridende dokumentarfilmer.


Propagandamodellen kjennetegnes ved at den i bruk preges av enveiskommunikasjon, der sannhetsinnholdet ikke nødvendigvis er viktig. Skissert ser den slik ut: Sender → mottaker.