Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 3900
Hohoi! Denne var ny for meg

Hvis alle foreldrene er med på det så sier jeg "go for it".
Sjangsen for at lånekassen skal finne ut av det er sånn som jeg ser det ikke så stor. Den er der, men jeg hadde nok tatt sjangsen. Er ganske mye penger det dreier seg om tipper jeg.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Du må vel levere flyttemelding og alt, da.
Da er det med en gang litt stress...
Stress? Vel..her er det sikkert snakk om en del penger, og jeg tipper det er verdt det.
trodde lånekassen sjekka det opp, når man melder seg som borteboer, hvor langt "Hjemmefra" man faktisk bor.. for man er ikke borteboer før man bor på et sted såpass langt unna hjemme, at man ikke har mulighet til å bo hjemme. trodde jeg, hvertfall.
De sjekker avstand ja. Så kompisen din må bo et stykke unna. Minst 4 mil unna lærestedet..er det ikke det? Rett meg om jeg tar feil.
Eh, med å 'melde flytting', mener du da å melde flytting til folkeregisteret? For da bor du jo fortsatt 'hjemme' ifølge alt som lånekassen sjekker. Det du gjør, er at du sier at du bor nå der kompisen din bor, og han det samme, og så håper dere på at det går.

Jeg anbefaler det ikke i det hele tatt, for hvis du/dere blir tatt for dette her, sliter dere veldig. Så mye risiko som du tar ved dette her, er det faktisk ikke verdt. Søk om lån, og lev på rentene er mitt råd (:P)
Mr-ISO: Avstand fra boplass og skole skal være minimum 40km ja.
Og hvis du blir tatt, noe det faktisk er en sjanse for, kommer Lånekassen til å lage helvete når du faktisk trenger studielån. De har garantert myndighet nok til å banne deg fra å få lån i all framtid.

Offtopic : Fordi jeg hørte på ekspertene for to år siden bandt jeg studielånet mitt på 7,5%. I dag får du fastlån for under 5%. Jeg har både hus og billån i tillegg, og studielånet mitt er pr. i dag det aller dyreste lånet jeg har! Fullstendig sykt selvsagt! Renta burde vært politisk styrt, og ikke markedsstyrt.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Bor du lengre enn 40km unna foreldre(ikke foresatte) så får du stipend.

En bekjent av meg gjorde noe av det samme. Han satte bostedsadresse til tanta si, og var der en gang i måneden for å hente stipendet. Ble ikke noe bråk da.
Kjenner selv noen som snyter litt på lånekassa.

De går på skole i en by et stykke unda, der leier 4stk en leilighet isammen til 2000kr i måneden. De bor hjemme, dvs, de pendler hver dag med buss, ca. 1t.

Slik får de borteboer-stipend på flere tusen i måneden +de har en fin fest-leilighet i helgene.... genialt...

totalt offtopic:
En visktenpaleig unsdelrøkese gjort ved et untivseriet i Enlgnad har vist at desrom de to føsrte- og to siste botsvkeane i alle oredne i en tekst er riktig plessart, spllier det liten rolle hvkilen reføkkelge de øvirge boskvetane i oredne kommer. Tektsen er fullt lebsar selv om de andre bokeastvne kommer huilbtertlulter! Dette er fordi vi ikke leser hver eneklt botksav, men ser bidlet av ordet som hehleet.

-noe å teste på en norsktentamen?
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Forøvrig en jævlig god idé å poste denne typen ting på et åpent forum. Keep it up.

Haje
Opprinnelig postet av SharQ
Forøvrig en jævlig god idé å poste denne typen ting på et åpent forum. Keep it up.

Haje
Vis hele sitatet...
Det er sant. I går kjørte jeg ned en fyr og gadd ikke stoppe. Nå lurer jeg på hvor jeg skal skjule liket. Har du ideer ring meg på 22 34 63 65
Tror det er litt misstenkelig.
Hva om lånekassen ved en tilfeldighet kommer over dere to.
at "Hansen" bor til "Larsen" og "Larsen" bor til "Hansen", om du skjønner.
Opprinnelig postet av eTerNity

totalt offtopic:
En visktenpaleig unsdelrøkese gjort ved et untivseriet i Enlgnad har vist at desrom de to føsrte- og to siste botsvkeane i alle oredne i en tekst er riktig plessart, spllier det liten rolle hvkilen reføkkelge de øvirge boskvetane i oredne kommer. Tektsen er fullt lebsar selv om de andre bokeastvne kommer huilbtertlulter! Dette er fordi vi ikke leser hver eneklt botksav, men ser bidlet av ordet som hehleet.

-noe å teste på en norsktentamen?
Vis hele sitatet...


OFFTOPIC: Det stemmer jo
Så lenge man er over 19 år har det ingen verdens ting hvor langt unna du bor. Du kan bo hos naboen om du vil, eller i kjelleren til dine egne foreldre (så lenge du kan dokumentere egen husholdning). Dette er ikke noe jeg bare finner på, har det fra Lånekassen selv, ring og spør om du tviler
Opprinnelig postet av moridin
Så lenge man er over 19 år har det ingen verdens ting hvor langt unna du bor. Du kan bo hos naboen om du vil, eller i kjelleren til dine egne foreldre (så lenge du kan dokumentere egen husholdning). Dette er ikke noe jeg bare finner på, har det fra Lånekassen selv, ring og spør om du tviler
Vis hele sitatet...
Korrekt..
siden de går høyere utdanning på høyskole regner jeg med at de er over 19 ja , og da kan de flytte hvor de vil.. eneste som gjelder er at de har eget kjøkken (og muligens bad). det er det eneste de kan sjekke...

hvorfor ikke spleise på ei liten leilightet sammen eller istedet?
Mange lite relevante svar her etter det jeg spurte om. For å slå fast: Vi går på en høgskole, vi er over 19 år, og da må man bo i en husstand som ikke tilhører foreldrene dine på noen som helst måte, for å ha rett på stipend. Hvor langt unna man bor osv., har ingenting og si.

Trenger vel ikke å melde flytting eller noe. Er utrolig lite stress for å få dette til. Det jeg spør etter er folk med erfaringer fra lignende.
hvordan melder man flytting uansett?
Opprinnelig postet av mongob0ffel
hvordan melder man flytting uansett?
Vis hele sitatet...
Folkeregisteret.
Bostipend, eller borteboerstipend får du hvis foreldrenes hjem er over 40km fra skolestedet, hvis du må reise i tre timer eller mer for å komme til skolen eller hvis du av andre grunner ikke kan bo hjemme. Samme faen om du er 16, 19, 24 eller 76...

Tror ikke du får NOEN problemer fra lånekassens side, hvorfor skulle de gidde å kaste bort flere tusen på å finne ut om de KANSKJE blir svindlet for noen tusen...
Er det virkelige verdt det for 1300kr mnd ?
Dreier seg om ganske mye mer penger enn 1300 da AtXbYeA
50k i året eller noe sånt....
jeg fikk borteboerstipend, uten noen melding om flytting.
jeg bodde i kjelleren til søstra mi, fordi faren min bodde ugunstig til i forhold til buss osv.
sendte inn et vedlegg der vi forklarte dette.
begge steder var over 40km unna skolen..
ble vel skjemt bort med rundt 27 000 i halvåret, husker jeg rett.
Mye jalla ute og går her nå, men nå er det en gang sånn at lånekassen behandler folk over 19 ulikt de som er under 19. Mine tall for dette semesteret er som følger:
10,000 i stipend
30,000 i lån

Regner med at de fleste som tar høyere utdanning har tall som ligner
For min del vil jeg få stipend på 3200,- og lån på 4800,- i mnd. Lånet går rett inn på en høyrentekonto hvor de skal stå uberørt, til den dagen jeg er ferdig utdannet, så betaler jeg ned hele lånet i slengen. Da vil jeg i tillegg stå igjen med rentene, selv om ikke de er så alt for høye for tiden.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
jeg hadde ikke turt å gjennomføre det opplegget, en veninne av meg ble nylig busta på et opplegg som du beskriver. ops, null studielån. det eneste som er sikkert her i verden er døden, skatten og lånekassens vrede.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har selv borteboerstipend og hvet hvordan det fungerer.
Skolen du går på skal være 4 mil fra FORELDREHJEMMET. Eller bevise at bussen bruker 3 timer tur/retur med venting. Dette er det skolen som godkjenner, ikke lånekassen. Jeg får ca 3100,- hver måned. men ca 8000,- første måned og ca 5000,- i januar. dette pga. skolestart. matriellstøtte eller.no
Man kan også få borteboerstipend uten at foreldrene dine bor 4mil fra skolen. Da må man ha en annen god begrunnelse, f.eks blitt kastet ut hjemmefra, eller klarer ikke bo med foreldrene.
Opprinnelig postet av ScoopeX
Korrekt..
siden de går høyere utdanning på høyskole regner jeg med at de er over 19 ja , og da kan de flytte hvor de vil.. eneste som gjelder er at de har eget kjøkken (og muligens bad). det er det eneste de kan sjekke...

hvorfor ikke spleise på ei liten leilightet sammen eller istedet?
Vis hele sitatet...
er det laan det er snakk om da?
Vi har en kjellerstue vi skal faa kjoekken i snart, har ogsa eget bad. Weee
Trådstarter
Atle: Jeg prater fortsatt om HØYERE UTDANNING. Høyere utdanning = høgskole, universitet etc. Og man er da i så og si alle tilfeller over 19 år også.

Så igjen, hvor langt unna man bor foreldrehjemmet osv., har ingenting og si, så lenge man ikke br hjemme. Det du prater om er for videregående utdanning.

Og for høyere utdanning gjelder at du MÅ ha lån for å få stipend.


Men for min del har jeg fått ordnet det jeg skal, så fra nå av holder jeg bare kjeft om hele greia.
åh herregud så feil noen har, du må ikke ha lån for å få stipend på høyskole.
Det er jo lite logisk at du MÅ ta lån for å kunne få stipend. Det stemmer selvfølgelig ikke at du må ta lån for å få stipend!
Trådstarter
Jo, det stemmer. Sjekk kilder og les fakta før dere sier noe.
Jeg gidder ikke finne direkte url til dere, men les på http://www.lanekassen.no.

Edit: Men det finnes enkelte unntak, som kunstnerstipend, stipend for folk som studerer til yrker landet har stor mangel på, stipend til folk som studerer på plassen hvor det ikke finnes folk, etc.
Sist endret av ROFLe; 22. september 2003 kl. 14:41.
Jeg brukte lånekalkulatoren på www.lanekassen.no og la inn tall for et tenkt tilfelle for en borteboer med lav inntekt hos foreldrene (400.000) og fikk i svar borteboerstipend på 34500 og ingenting i lån. Dette betyr at stipend uten lån er mulig. Noe annet ville jo vært merkelig. Da jeg studerte for fem år siden var det iallefall mulig, men de kan jo ha endra reglene siden dette.

Uansett : får du stipend bare hvis du tar opp lån samtidig er det jo bare å ta opp fullt lån og sette lånet på konto. Når du er ferdig å studere betaler du ned alt på en smell, og du sitter igjen med rentene.
Trådstarter
Jamen for guds skyld da mennesker.

TIL ALLE SOM LESER: DET ER HER SNAKK OM HØYERE/HØGERE UTDANNING. HØGSKOLE, UNIVERSITET ETC.

Da MÅ du ta opp lån for og kunne få stipend. Og det er sant som du sier DonTomaso, det er bare og sette inn lånet på konto. Men hvor mange studenter greier seg med 2200 i stipend + 1000 i omgjøringsdel, i måneden?
Og en annen ting, les hva som står, så prøver du lånekalkulatoren en gang til. Dvs., velg høyere utdanning.


Disse reglene har vært i noen år, og det er lagt opp sånn som det er gjort fordi studenter skal tvinges til og stå på eksamen og konsentrere seg om studiene. Dette gjøres med den omgjøringsdelen.